koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Wrocławianka roku GalaCO JEST GRANE - LISTOPAD 2024 - nr 365ARTYSTA BEZ GRANIC PAFAWAG
zmodyfikowano  12 lat temu

DARATT

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 20 364 wyświetleń od 20 marca 2008
  • 25 marca 2008, wtorek
    » 13:00

reż. Mahamat-Saleh Haroun

DARATT

("Dry Season")

reż. Mahamat-Saleh Haroun

Francja/Belgia/Czad/Austria 2006; 93 min.

Grand Prix Jury MFF Wenecja 2006

93 minuty

"Daratt" to kolejny, obok "Półksiężyca", film w dystrybucji Agencji Promocji Manana, który zrealizowany został w ramach projektu New Crowned Hope Festival, związanego z obchodami 250. rocznicy urodzin Mozarta.

Akcja filmu rozgrywa się w zachodniej Afryce, w Czadzie, i opowiada o zemście i wybaczaniu. Bohaterem filmu jest Atim, dumny nastolatek zamierzający pomścić ojca zabitego podczas wojny domowej. Między nim a mordercą powstaje zaskakująca relacja...

Wyobraźcie sobie szesnastolatka Atima. Jego twarz to czysta niewinność, delikatność i wrażliwość. Jego siłę możemy zobaczyć jedynie w zdeterminowanym spojrzeniu. Morderstwo z zimną krwią to nie dziecinna igraszka… Więc Atim waha się - zabić, nie zabić - oto pytanie, które go dręczy. Chłopak nie zdaje sobie sprawy, że Nassara wie… Proponuje Atimowi siebie jako ofiarę, jako pokutę.

Mahamat-Saleh Haroun

SYNOPSIS

Czad, rok 2006. Rząd ogłosił amnestię dla wszystkich zbrodniarzy wojennych. 16-letni Atim dostaje od dziadka pistolet, żeby zabił człowieka, który zamordował jego ojca. Chłopak opuszcza rodzinną wioskę i wkrótce go odnajduje. Nassara, czołowy zbrodniarz wojenny, wiedzie teraz spokojne życie - jest właścicielem niewielkiej piekarni, żona spodziewa się dziecka. Atimowi udaje się zbliżyć do niego. Nassara, zaintrygowany zachowaniem chłopaka, bierze go pod swoje skrzydła i uczy tajników pieczenia chleba. Atim zachowuje dystans, prawie wcale się nie odzywa, wypełnia swoje obowiązki, i wciąż szuka okazji by, zrealizować swój cel, tj. pomścić ojca i zabić Nassarę.

Podczas tych kilku tygodni zaczyna się tworzyć między nimi dziwna relacja. Pomimo odrazy, jaką Atim odczuwa w stosunku do Nassary, jednocześnie widzi w nim ojca, jakiego zawsze potrzebował, z kolei Nassara upatruje w chłopaku swego potencjalnego syna. I pewnego dnia proponuje mu adopcję…

Mozart i "DARATT"

Temat wybaczania i pojednania, który Mozart bada w „La Clementa di Tito” nigdy nie był tak bardzo aktualny jak dziś, w nowym, ale naznaczonym już przez wojny wieku. Żaden kontynent tyle nie wycierpiał i nie doświadczył tak wielu potwornych antagonizmów, jak Afryka. Kręcąc ten film w Czadzie, swojej ojczyźnie, gdzie wciąż odbijają się echa wojny, Mahamat-Saleh Haroun bada jej konsekwencje i wpływ na pojedyncze ludzkie losy.

„Czuję się dumny i zaszczycony faktem bycia wśród filmowców wybranych do uczczenia obchodów 250. rocznicy urodzin Mozarta. Po początkowej radości i ekscytacji, szybko poczułem ciężar zadania. Uczcić Mozarta? Dlaczego nie? Zacząłem czytać wszystko, co tylko o nim znalazłem, słuchałem jego muzyki.

I pewnego dnia, mój Boże, miałem sen: Spotkałem Mozarta, gdzieś między Niebem a Ziemią. Oczywiście moje nazwisko nic mu nie mówiło, więc powiedziałem kim jestem, skąd pochodzę, że i moim największym pragnieniem jest zrobić film, który w swej prostocie przypominałby jego sonaty fortepianowe. Film, który przede wszystkim byłby wyraźny i wolny, jak utwory na skrzypce i fortepian, tak jak jemu udało się to osiągnąć w swoich dziełach. "Zrozumiałem, że nie lubisz nieuzasadnionej wirtuozerii" – powiedziałem.

Mozart to potwierdził. W pamięci utkwiły mi jego słowa "Konieczne jest pisanie tak przystępnych i zrozumiałych utworów, żeby stangret mógł je zaśpiewać" (z listu do ojca, 28 grudnia 1782)

To, co najbardziej pamiętam z mojego spotkania z Mozartem to jego poczucie rytmu. Starałem się wykorzystać je jako inspirację w celu odnalezienia właściwego rytmu w moim filmie "Daratt". Czy rzeczywiście mi się udało?

(Mahamat-Saleh Haroun)

zmodyfikowano  12 lat temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ