koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
TpL repertuarMuzyczne Opowieści EuropyCO JEST GRANE - kwiecień 2024 -nr 359BANKSY
zmodyfikowano  11 lat temu

Śladami trubadurów, truwerów

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 17 241 wyświetleń od 17 kwietnia 2008
  • 18 maja 2008, niedziela
    » 18:00

Koncert

Zamkowy cykl koncertowy zatytułowany „Czarodziejskie głosy”.

W Zamku Królewskim w Warszawie odbędzie się koncert Śladami trubadurów, truwerów i... w wykonaniu:

  • Jerzego Artysza (baryton)
  • Anny Radziejewskiej (mezzosopran)
  • z towarzyszeniem Marcina Zalewskiego (lutnia, psałterium)

Podczas koncertu będzie można wysłuchać kompozycji anonimowych z kręgu niemieckiego, francuskiego, hiszpańskiego i angielskiego oraz m.in. C. Monteverdiego i J. Dowlanda.

Cykl koncertowy „Czarodziejskie głosy” powstał dzięki wsparciu finansowemu PZU S.A.

Jerzy Artysz studiował śpiew i grę na skrzypcach. Klasę śpiewu ukończył z wyróżnieniem pod kierunkiem Marii Halfter (1959). Studia wokalne kontynuował w Mediolanie u Marii Carbone-Rossini. Jest laureatem międzynarodowych konkursów wokalnych w Moskwie (1957), Tuluzie (1959), Genewie (1960). W 1964 r. związał się z Teatrem Wielkim w Warszawie. Współpracował także jako śpiewak i reżyser z Warszawską Operą Kameralną (z którą współpracuje do dziś). Występował w licznych recitalach, koncertach symfonicznych i oratoryjnych współpracując z czołowymi polskimi i zagranicznymi orkiestrami. Ma w dorobku wiele nagrań radiowych, telewizyjnych i płytowych. Wielokrotnie był wykonawcą na Międzynarodowych Festiwalach Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” oraz wielu innych znaczących europejskich festiwali muzycznych.

Śpiewał na scenach Włoch, Francji, Hiszpanii, Szwajcarii, Niemiec, Portugalii, Belgii, Austrii, a także w Izraelu, Kanadzie i USA.

Jest profesorem Wydziału Wokalnego Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Prowadził zajęcia pedagogiczne podczas kursów we Wrocławiu, Tarragonie, Walencji, Weronie, Reus, na Teneryfie. Był dyrektorem Szkoły Operowej w Barcelonie. Nadal prowadzi kursy w Hiszpanii i we Włoszech.

Był jurorem międzynarodowych konkursów wokalnych w Barcelonie, Busseto, Genewie i Tuluzie; w 1994 przewodniczył Jury Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanislawa Moniuszki.

Jerzy Artysz ma w repertuarze najważniejsze partie barytonowe począwszy od dzieł wczesnego baroku (Monteverdi – Orfeusz) po współczesność (Berg – Wozzeck, Baird – Jutro, Rudziński – Manekiny, Penderecki – Czarna maska). Do jego największych sukcesów należą partie: Almaviva w weselu Figara, Scarpia w Tosce oraz tytułowe role w operah Holender tułacz, Falstaff, i Makbet.

Jerzy Artysz współpracował z wieloma wybitnymi dyrygentami, jak m.in. Witold Rowicki, Bohdan Wodiczko, Andrzej Markowski, Jurgen Jürgens, Antoni Ros-Marbà, Joseph Pons, Kurt Masur. Wziął udział w paryskim wykonaniu Czarnej maski Pendereckiego w Théâtre du Châtelet pod dyrekcją kompozytora.

W maju 1986 roku wziął udział w światowej premierze opery Edyp i Jokasta (Edyp) Josepha Solera w Teatro Liceu w Barcelonie.

Nagrywał dla takich firm, jak Harmonia Mundi, Opera Actual Madryt, Olimpia, Polskie Nagrania, Polskie Radio. W lipcu 1993 roku zarejestrował dla Harmonia Mundi płytę CD z oratorium Los Improperios Federico Mompou.

W 2004 roku otrzymał nagrodę Orfeusz za wykonanie utworu Ładnienie Pawła Mykietyna. W 2006 otrzymał nagrodę ARION Związku Artystów Scen Polskich.

Laureat Nagrody Związku Kompozytorów Polskich za wybitne osiągnięcia w dziedzinie wykonawstwa i propagowanie polskiej muzyki współczesnej.

W bieżącym roku obchodzi 50. jubileusz swojej działalności artystycznej.

Radziejewska Anna, śpiewaczka (mezzosopran); ur. 6 maja 1971, Warszawa. Jest absolwentką Akademii Muzycznej w Warszawie w klasie śpiewu Jerzego Artysza (dyplom z wyróżnieniem w 1998). W latach 1997-98 była stypendystką Prezydenta m.st. Warszawy.

Jest laureatką wielu krajowych i międzynarodowych konkursów, m.in. w Karlovych Varach (nagroda specjalna, 1996), „Mario del Monaco” (III nagroda, 2000), Grand Prix Maria Callas (II nagroda, 2001), Opera de Wallonie (IV nagroda, 2001), w Bilbao (finał, 2002).

Na scenie operowej artystka zadebiutowała w 1995 w Teatrze Wielkim w Warszawie partią Bony w Wyrywaczu serc Elżbiety Sikory. Od 1999 współpracuje z Warszawską Operą Kameralną, gdzie kreuje czołowe partie mezzosopranowe w operach Wolfganga Amadeusa Mozarta, jak również partię tytułową w Rinaldo Georga Friedricha Haendla i partię Pippo w Sroce złodziejce Gioacchino Rossiniego. Ponadto występowała w wielu miastach Polski, a także za granicą, m.in. w Monachium, Kolonii, Berlinie, Amsterdamie, Wiedniu, Atenach, Lucernie, Bilbao, Okajamie, Kobe, Nagano i Tokio. Współpracowała z takimi orkiestrami i zespołami, jak Orkiestra Symfoniczna Radia Słowackiego, Orkiestra Opera Royal de Wallonie, Orkiestra Bayerische Stattsoper, Bilbao Orkestra Sinfonikoa, Orkiestra Luzernertheater, Slovak Sinfonietta Żilina, Collegium Musicum Köln, Il Tempo.

Towarzyszyli jej dyrygenci: Wojciech Michniewski, Enrique Diemecke, Harry Bicket, Robert Stankovsky, Jan Pasveer, Jerzy Swoboda, Gheorge Costin, David Miller, Władysław Kłosiewicz, Jacek Kaspszyk, Ivor Bolton, Attilio Cremonesi, Sebastien Rouland, Siergiej Stadler, Giorgio Croci, Maciej Figas, Chikara Imamura, Antoni Wit i Johannes Debus.

Anna Radziejewska występuje również w bogatym repertuarze koncertowym i oratoryjnym (Johann Sebastian Bach, Georg Friedrich Haendel, Wolfgang Amadeus Mozart, Giovanni Battista Pergolesi, Antonio Vivaldi, Alessandro Scarlatti, Gioacchino Rossini, Karol Szymanowski, Antonín Dvořák). Brała udział w wielu festiwalach, m.in. Warszawskiej Jesieni, Warszawskich Spotkaniach Muzycznych, Festiwalu Mozartowskim, Festiwalu Oper Barokowych i Festiwalu Claudia Monteverdiego w Warszawskiej Operze Kameralnej, Gaude Mater w Częstochowie, Al Bustan Festival w Bejrucie, Theaterformen Braunschweig, Stimmenfestival Lorrach, Festival de Chopin en Valldemossa en Mallorca, Wiener Festwochen, Ludwigsburger Schlossfestspiele.

Marcin Zalewski - gitarzysta, lutnista i gambista. Studiował grę na gitarze klasycznej w PWSM w Łodzi w klasie prof. Aleksandra Kowalczyka (dyplom z wyróżnieniem w 1976 roku) oraz grę na violi da gamba w Dresdner Akademie für Alte Musik w klasie Jaapa ter Lindena i Jonathana Mansona. Jest kierownikiem artystycznym zespołu muzyki dawnej Canor Anticus (rok zał. 1970), który jest laureatem nagrody imienia Adama Jarzębskiego dla najlepszego wykonawcy XVI Festiwalu Muzyki Dawnej na Zamku Królewskim w Warszawie (2006 r.). Uczestniczył w większości polskich festiwali muzycznych oraz w najbardziej prestiżowych festiwalach zagranicznych. Występował na scenach niemal wszystkich Filharmonii w Polsce, w Studio Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie, na Zamku Królewskim w Warszawie, na Wawelu w Krakowie, Musikverein w Wiedniu, Schauspielhaus w Berlinie, Opernhaus w Lipsku, Grand Theatre de Geneve, Lincoln Center w Nowym Jorku. Grał między innymi na festiwalach: Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej "Warszawska Jesień" (od 1974 roku), Festiwal Oratoryjno-Kantatowy "Wratislavia Cantans", Festiwal Claudio Monteverdiego w Warszawie, Festiwal Oper Barokowych w Warszawie, Starosądecki Festiwal Muzyki Dawnej, Światowe Dni Muzyki MTWM (The ISCM World Music Days) w Warszawie, Festiwal van Vlaanderen w Brugii i w Gandawie, Holland Festival Oude Muziek w Utrechcie, Glasgow International Early Music Festival, Festival International de Musique Sacrée w Saint-Malo, Arolser Barock-Festspiele, Forum Européen de Musique Ancienne w Paryżu, Musicora w Paryżu, Lameque w Kanadzie, Europalia w Belgii.

Jako instrumentalista i wokalista wystąpił w inscenizacji misterium średniowiecznego „Ludus Danielis” w Teatrze Wielkim w Warszawie (około stu spektakli), współpracuje z Warszawską Operą Kameralną, gdzie grał w przedstawieniach scenicznych wszystkich oper C. Monteverdiego, operach H. Purcella, J. B. Lullyego, J. Periego. Jest on również wykonawcą pierwszej polskiej płyty kompaktowej z muzyką lutniową, która otrzymała prestiżową nagrodę fonograficzną Fryderyk’2003. Wziął udział w nagraniu 4 płyt analogowych i 39 płyt kompaktowych, z których 11 było nominowanych, a cztery otrzymały nagrody fonograficzne Fryderyk.

Marcin Zalewski jest profesorem nadzwyczajnym Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie, gdzie od roku 1976 prowadzi klasę gitary klasycznej, a od roku 2002 klasę violi da gamba w Akademii Muzycznej w Krakowie. Marcin Zalewski zapraszany jest do wygłaszania wykładów oraz prowadzenia lekcji mistrzowskich na sympozjach naukowych, festiwalach, kursach, w wyższych uczelniach oraz szkołach muzycznych, był jurorem wielu konkursów gitarowych.

zmodyfikowano  11 lat temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ