koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - kwiecień 2024 -nr 359TpL repertuar
zmodyfikowano  11 lat temu

KONTRKULTURA ZIMNA LURA

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 870 wyświetleń od 30 kwietnia 2008
  • 1 maja 2008, czwartek
    » 18:00

Komuna Otwock: co-2-tygodnie-show

KONTRKULTURA ZIMNA LURA czyli czy beznadzieja tego kraju wynika z tego, że nie odrobiliśmy tego co świat w 68 roku? - akcja Komuny Otwock + dyskusja + film

Dla większości europejskiej ludzkości rok '68 to nostalgiczne wspomnienie burzliwych narkotykowych eksperymentów zmiksowanych z psychodeliczną muzyką i [czasami] politycznym zaangażowaniem. A my co? A my możemy sobie powspominać antysemicką nagonkę Moczara... Ale skoro już „wybiliśmy się na niepodległość", widać, jak bardzo jest ona niepełna i niedoskonała. Bez kulturowej zmiany nie będzie równouprawnienia, ekonomia będzie zapatrzona w PKB, a nie w jakość życia, nie powstanie partia lewicowa, bo polityka nie jest częścią dyskusji społecznej. Co zrobić, żeby nadgonić czas? I czy jest sens, skoro przepisy unijne wprowadzają różnymi bocznymi drzwiami zdobycze rewolty '68? Czy to wystarczy, żeby zmienić mentalność ludzi?

O tym i innym rozmawiać będą uczestnicy DYSKUSJI: Agnieszka Grzybek [Zieloni 2004] Marek Sanczo Piekarski [Kolektyw Rozbrat] Przemysław Wielgosz [Le Monde Diplomatique Polska] Maciej Wiśniewski [Le Monde Diplomatique Polska]

A po dyskusji pokażemy jeden z FILMÓW Guy Deborda, twórcy Międzynarodówki Sytuacjonistycznej, autora rewolucyjnego Społeczeństwa spektaklu (1967), uznawanego za najważniejsze dzieło radykalnej krytyki społecznej od czasu Kapitału Marksa. Debord na wiele lat przed narodzinami ruchu alterglobalistycznego ukazał za pomocą pojęcia „spektaklu" represyjną jedność współczesnego świata i przeprowadził jego całościową, bezwzględną krytykę.

Filmy Deborda zmuszają widza do aktywnego odbioru, samodzielnego konstruowania znaczeń, ukazują sprzeczności spektakularnego kapitalizmu, ale także jego ukrytą za pozornymi konfliktami („komunizm" kontra „wolny świat") jedność. Debord zmusza widzów do spojrzenia na siebie samych (...) na nędzę swojego życia, ubóstwo egzystencji, maskowaną narracją spektaklu. Poza debiutem wszystkie filmy Deborda składają się głównie z filmowych cytatów, powstają przede wszystkim na stole montażowym, z nakręconego w innych celach materiału. Debord przenosi do filmu technikę przechwytywania cytatów, która była charakterystyczna dla jego pracy teoretycznej. W jego filmach fragmenty narracji spektaklu; kronik filmowych, wiadomości, reklam, plansze komiksów, hollywoodzkie produkcje układają się w nową całość o własnym politycznym wydźwięku. Bo twórczość filmowa jest dla Deborda zawsze praktyką polityczną, kino ma być narzędziem zmiany rzeczywistości, jak mawia Debord „świat został już sfilmowany, teraz chodzi o to, by go zmienić".

Jakub Majmurek, Le Monde Diplomatique

bilety:

wstęp wolny

zmodyfikowano  11 lat temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ