koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
KLIMT Wrocław
zmodyfikowano  12 lat temu  »  

Przy drzwiach zamkniętych

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 45 299 wyświetleń od 14 listopada 2008
  • 23 października 2008, czwartek
    » 19:00

Piekielny trojkąt: mężczyzna i dwie kobiety. Każde z nich ma na sumieniu potworny grzech, ktory ukrywa. Żadne z nich nie potrafi wyzwolić się z dręczącej przeszłości. Wszyscy zostali zamknięci w jednym pokoju.

Wspolna obecność staje się z czasem udręką. Cudze spojrzenie, ktore uniemożliwia kłamstwo, to najgorszy rodzaj kary za popełnione zbrodnie. Za każdym razem jeden z nich niszczy iluzję, jaką probuje stworzyć dwoje pozostałych. Kim staje się dla nas drugi człowiek: wybawieniem czy przekleństwem?

*

W latach czterdziestych XX wieku sensacją intelektualną Europy stało się sformułowanie podstaw filozofii egzystencjalnej, co nie pozostało bez wpływu na owczesną literaturę, także dramatyczną. Za ojca tego prądu uważa się J. P. Sartre'a. Ten filozof i publicysta był także autorem głośnych utworow scenicznych. Jan Kott, wybitny krytyk teatru naszych czasow, sukcesu upatrywał w dwoch wielkich tematach dramaturgii Sartre'a. O pierwszym z nich pisał, że to temat koniecznego wyboru pod pustym niebem. Nie ma Boga i nie ma Diabła; nie ma żadnych metafizycznych sankcji; każdy jest w ostatecznej instancji sam dla siebie własnym sędzią, każdy swoje życie musi przegrać, bo musi umrzeć. Ale dopoki żyje, może i musi wybierać. Jest przed samym sobą odpowiedzialny za wszelkie wybory, jakich dokonał i jakich nie dokonał. Za to, kim mogł być, kim się stał. Niebo jest puste, ale nie jest pusta ziemia. Na ziemi są torturujący i torturowani. I oto jest drugi wielki temat Sartre'a: wyboru, jaki dokonuje się pod pustym niebem, ale dla ludzi i wśrod ludzi. Ten drugi wybor odbywa się w świcie rzeczywistym, w ktorym granice wolności są określone przez całokształt warunkow społecznych. Jesteśmy jednocześnie wolni i zdeterminowani, jak aktorzy grający w sztuce, ktorej scenariusz sami układali. Ale... możemy zawsze nie przyjąć roli, jaką nam narzucono. Za przykład tego drugiego tematu można uznać sztukę „Ladacznica z zasadami", za pierwszego - „Przy drzwiach zamkniętych" właśnie.

(Fragment programu)

TEATR KONTRAPUNKT

Jean Paul Sartre „Przy drzwiach zamkniętych"

przekład: Jan Kott

reżyseria, opracowanie dramaturgiczne, muzyczne i scenograficzne: Zbigniew Bogdański

scenografia: Paulina Sygnatowicz

opracowanie dźwięku: Jakub Dowgird

opracowanie świateł: Marek Kowalczyk

obsada: Inez - Katarzyna Merska, Stella - Paulina Sygnatowicz, Garces - Jakub Dowgird, Kelner - Krzysztof Chyla

premiera: 21, 22 stycznia 2007

najbliższy spektakl: 23 listopada 2008 g. 19

Natoliński Ośrodek Kultury, ul. Na Uboczu 3, Warszawa

wstęp wolny

bilety:

0 zł

autor:
zmodyfikowano  12 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ