koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
9. Festiwal Malarstwa ASPSREBROCO JEST GRANE - MAJ 2024 - nr 360Pępek Snu GMOCi OCiBODO20 Jubileusz UESILESIANA
zmodyfikowano  11 lat temu

Koncert Inauguracyjny

Brzeg »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 1 168 wyświetleń od 1 stycznia 2007
  • 21 kwietnia 2005, czwartek
    » 18:00

15. Międzynarodowy Festiwal Muzyczny EUROSILESIA

Konstanty Andrzej Kulka - skrzypce

Kwartet Prima Vista

Krzysztof Bzówka – I skrzypce

Józef Kolinek – II skrzypce

Dariusz Kisieliński – altówka

Jerzy Muranty – wiolonczela

Paweł Pańta – kontrabas

Władysław Kłosiewicz – klawesyn

Program: Antonio Vivaldi – Cztery Pory Roku

*Wiosna - La Primavera: Allegro, Largo, Allegro

Lato - L'Estate: Allegro non molto.Allegro, Adagio, Presto

Jesień - L'Autunno: Allegro, Adagio molto, Allegro

Zima - L'Inverno: Allegro non molto, Largo, Allegro*

Koncert inauguracyjny tegorocznego festiwalu rozpoczyna działalności Instytutu Kurta Masura w Brzegu.

Powołany przez Fundację EuroSilesia w lipcu 2004 roku Instytut Kurta Masura, z siedzibą w Brzegu i Wrocławiu, ogniskuje działania w sferze kultury, które mają doprowadzić do zbudowania we Wrocławiu i Brzegu kulturalnego centrum Europy środkowo-wschodniej.

Wspieranie kształcenia muzycznego dzieci jest sprawą, która leży mi na sercu. Będę również wciąż wspierał dyrygentów prowadząc dla nich Kursy Mistrzowskie. Dziękuję bardzo za waszą wspaniałą inicjatywę.

Kurt Masur

Pozwalam sobie przekazać na ręce Pana Prezesa gratulacje i wyrazy uznania z tytułu podjęcia tej cennej i ważnej inicjatywy kulturalnej.

Premier RP, Marek Belka

Prezydent Niemiec wykazał zainteresowanie powołaniem Instytutu Kurta Masura i jego programem działania. Prezydent życzy wielu sukcesów w Państwa ważnej działalności.

Prezydent Niemiec, Horst Köller

Współpraca: Urząd Miasta Brzeg, Instytut Kurta Masura

Konstanty Andrzej Kulka

Urodzony w 1947 r. w Gdańsku, w wieku 8,5 lat rozpoczął naukę gry na skrzypcach. Od Liceum Muzycznego do końca studiów w Wyższej Szkole Muzycznej w Gdańsku pracował pod kierunkiem prof. Stefana Hermana. 26 marca 1971 r. uzyskał dyplom ukończenia studiów wyższych z wynikiem bardzo dobrym z najwyższym wyróżnieniem. W roku 1964 będąc jeszcze uczniem Liceum Muzycznego brał udział w Międzynarodowym Konkursie im. Nicolo Paganiniego w Genui. Otrzymał tam dyplom z wyróżnieniem specjalnym. We wrześniu 1966 roku zajmuje pierwsze miejsce na Międzynarodowym Konkursie Muzycznym Radiofonii Niemieckich w Monachium i od tej pory rozpoczyna się jego międzynarodowa kariera. Od roku 1967 do chwili obecnej wykonał ponad 1500 koncertów symfonicznych i recitali na całym świecie (Europa, Azja, Japonia, Australia, Ameryka Północna i Południowa). Grał z takimi orkiestrami jak np. Filharmonia Berlińska, Chicago Symphony, Minneapolis, London Symphony, Konzertgebau Amsterdam, English Chamber i inne. Występuje na takich festiwalach muzycznych jak w Lucernie, Bordeaux, Berlinie, Brighton, Pradze, Barcelonie, Flandrii, Warszawie i w wielu innych. W roku 1970 brał udział w wielkim festiwalu muzycznym poświęconym Ludwikowi van Beethovenowi w jego 200-letnią rocznicę urodzin. Dokonuje wielu nagrań płytowych, radiowych i telewizyjnych. W jego dorobku nagraniowym można wymienić między innymi koncerty: Vivaldiego, Mozarta, Mendelssohna, Głazunowa, Lalo, Bartoka, Prokofiewa, Beethovena, Brahmsa, Karłowicza, Pendereckiego, Hindemitha, Szymanowskiego i inne. Nagrał też wiele sonat i utworów wirtuozowskich. Uprawiał również kameralistykę m.in. przez wiele lat wraz z Jerzym Marchwińskim, Stefanem Kamasą i Romanem Jabłońskim był członkiem kwartetu fortepianowego (liczne nagrania z kwartetem A-dur Brahmsa na czele). Bierze również udział w nagraniach polskiej muzyki współczesnej (Penderecki, Lutosławski i inni). Za nagranie wszystkich utworów Karola Szymanowskiego otrzymał nagrodę specjalną Polskiego Radia. Również za nagrane dwa koncerty Szymanowskiego otrzymał w Paryżu w roku 1981 nagrodę Grand Prix du Disque. Za granicą często wykonuje utwory polskich kompozytorów. Był pierwszym po Sternie wykonawcą I koncertu Krzysztofa Pendereckiego grał ten utwór wielokrotnie w Europie i Ameryce Północnej głównie pod batutą kompozytora. Bierze udział w wielu tournée zagranicznych z polskimi orkiestrami. Jest związany bezpośrednio z Filharmonią Narodową, gdzie od 1984 roku jest na etacie solisty. Z tą też orkiestrą głównie pod batutą Witolda Rowickiego, a później Kazimierza Korda objechał wielokrotnie niemal cały świat. Otrzymał wiele wyróżnień m.in. nagrody Ministra Kultury i Sztuki, nagrodę Ministra Spraw Zagranicznych za wybitne zasługi w propagowaniu kultury polskiej za granicą, wiele tytułów honorowych oraz odznaczeń okolicznościowych.

Wybrane tytuły w prasie światowej: POLISH VIOLINIST OF BRILLIANCE AND ELOQUENCE – Londyn, The Daily Telegraph. A VIOLINIST OF QUALITY – Londyn, The Times. FÜR DIE GEIGE GEBOREN – Frankfurter Rundschau. PHÄNOMENALER GEIGER – Hamburger Abendblatt. PERFECT VIRTUOZO – Wienerexpress. EIN NACHFOLGER PAGANINIS – Wiener Zeitung

Kwartet Prima Vista

Należy do czołowych zespołów kameralnych w Polsce. Tworzą go muzycy Polskiej Orkiestry Kameralnej – Sinfonii Varsovii. W repertuarze zespołu znajdują się kwartety Józefa Haydna, Wolfganga Amadeusza Mozarta, Ludwiga van Beethovena, Franciszka Schuberta, Antonina Dvoraka, Aleksandra Borodina i Karola Szymanowskiego. Zespół grywa również z upodobaniem muzykę salonową XIX i XX wieku. Koncertował na Zamku Królewskim w Warszawie, w Łazienkach Królewskich, w Warszawskiej Zachęcie, w Studiu S-1 Polskiego Radia i w Belwederze. Był również gościem Festiwalu Gwiazd w Międzyzdrojach, Festiwalu Muzyki Kameralnej, Wieczory w Arsenale we Wrocławiu, Międzynarodowego Festiwalu Chopinowskiego w Dusznikach – Zdroju, Festiwalu Muzycznego w Łańcucie. Kwartet koncertował w Niemczech, Szwajcarii, Francji, Kanadzie, USA, Japonii i Korei Płd. Prima Vista często wykonuje kameralne wersje koncertów fortepianowych Fryderyka Chopina z takimi solistami jak Ewa Pobłocka, Krzysztof Jabłoński, Janusz Olejniczak i Piotr Paleczny, a także kameralną wersję Czterech pór roku Antonio Vivaldiego z Konstantym Andrzejem Kulką i Janem Staniendą. Członkowie Kwartetu Prima Vista są również cenionymi muzykami studyjnymi. Brali udział w nagraniach muzyki filmowej Zbigniewa Preisnera i Krzesimira Dębskiego. Towarzyszyli w nagraniach płyt wielu muzyków jazzowych m.in. Henryka Miśkiewicza, Zbigniewa Namysłowskiego i Piotra Herdzina oraz takich wykonawców jak Edyta Górniak, Anna Maria Jopek, Grzegorz Turnau, Tytus Wojnowicz i Michał Bajor. Kwartet Prima Vista nagrał jedenaście płyt kompaktowych dla firmy DUX i Winther&Winther. Pięć z nich otrzymało nominacje do nagrody Fryderyka a trzy płyty te nagrodę zdobyły (kameralna wersja koncertów Chopina z Piotrem Palecznym i Cztery pory roku Vivaldiego z Konstantym Andrzejem Kulka – Fryderyki ’99) oraz kameralna wersja koncertów fortepianowych Bacha z Waldemarem Malickim i Tamara Granat – Fryderyk 2000). Dwa albumy ( Cztery pory roku i Koncert e-moll Chopina) zdobyły również tytuł Platynowej płyty. Również najnowsza płyta zespołu – Siesta z saksofonistką Aliną Mleczko została nominowana do nagrody Fryderyk 2003.

Krzysztof Bzówka – skrzypce. Jest absolwentem Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. Henryka Palulisa. Od 1987 roku jest członkiem orkiestry Sinfonia Varsovia, a od 1997 solista tejże Orkiestry. Jako solista wykonywał Concerto Grosso Marty Ptaszyńskiej pod dyrekcją Yehudi Menuhina w Niemczech i Francji.

Józef Kolinek – skrzypce. Pierwszym jego nauczycielem była prof. Marta Suchecka. Ukończył Akademię Muzyczną w Łodzi w klasie prof. Zenona Płoszaja. Jest laureatem konkursu im. Zdzisława Jahnkego w Poznaniu i konkursu im. Karola Lipińskiego w Lublinie. Od 1978 roku gra w Polskiej Orkiestrze Kameralnej Jerzego Maksymiuka i w orkiestrze Sinfonia Varsovia. Był członkiem Kwartetu Varsovia, orkiestry Sinfonia Helvetica Grzegorza Nowaka oraz Menuhin Festival Orchestra. Ukończył również studia menadżerskie w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie.

Dariusz Kisieliński – altówka. Ukończył Akademię Muzyczną w Warszawie, w klasie skrzypiec prof. Michała Trojanowskiego i w klasie altówki prof. Błażeja Sroczyńskiego. Jest laureatem Ogólnopolskiego Konkursu Altówkowego w Poznaniu w 1985 roku. Doskonalił swoje umiejętności na stypendium w Banff w Kanadzie. Od 1988 roku gra w Sinfonii Varsovii.

Jerzy Muranty – wiolonczela. Jest absolwentem Akademii Muzycznej w Warszawie w klasie prof. Andrzeja Orkisza i prof. Jerzego Andrzejczaka. Był koncertmistrzem wiolonczel w orkiestrze Warszawska Sinfonietta oraz w Polskiej Orkiestrze Radiowej. Obecnie gra w Sinfonii Varsovii i Menuhin Festival Orchestra.

Wszyscy członkowie kwartetu Prima Vista byli gościnnymi profesorami w Letniej Akademii w Toyama w Japonii i w Suwon Uniwersity w Korei Południowej. Od maja 2003 roku, Kwartet Prima Vista działa jako samodzielny zespół w ramach Warszawskiej Opery Kameralnej.

*Paweł Pańta *

Urodzony 1973 w Kutnie, kontrabasista. Ukończył Akademię Muzyczną im. F. Chopina w Warszawie w klasie kontrabasu Andrzeja Mysińskiego oraz Studium Jazzowe przy ul. Bednarskiej u Zbigniewa Wegehaupta. W 1994 r. rozpoczął współpracę z Polską Orkiestrą Radiową. W 1995 r. był członkiem Gustav Mahler Jugendorchester, prowadzonej przez Claudio Abbado, z którą występował na BBC Proms Festival i Berliner Festspiele. W latach 1996-1998 występował z międzynarodową orkiestrą Philharmonie der Nationen w Niemczech, USA, Chinach i Rosji. Od 1998 r. współpracuje z kwintetem smyczkowym I Solisti di Varsavia. Nagrał z kwintetem i Karolem Radziwonowiczem dwie płyty poświęcone twórczości F. Chopina. Współpracuje również z kwartetem Prima Vista, z którym koncertuje z takimi solistami jak: K. A. Kulka, P. Paleczny, J. Stanienda, T. Wojnowicz, W. Kłosiewicz. Jako muzyk jazzowy występował w zespołach Zbyszka Namysłowskiego, Włodka Pawlika, Wojtka Majewskiego, Roberta Majewskiego, Filipa Wojciechowskiego. Od 2000 r. gra w Andrzej Kurylewicz Trio. Jest zdobywcą trzeciej nagrody na czwartym międzynarodowym konkursie improwizacji jazzowej w Katowicach. Paweł Pańta uczestniczył w nagraniu wielu płyt zarówno klasycznych, jak i jazzowych.

Prof. Władysław Kłosiewicz

Władysław Kłosiewicz (1955) - ostatni uczeń Ruggero Gerlina (1899-1983), najbliższego współpracownika Wandy Landowskiej oraz absolwent Akademii Muzycznej w Warszawie jest laureatem głównych nagród w kategorii interpretacji, realizacji basso continuo, i wykonawstwa muzyki współczesnej międzynarodowych konkursów klawesynowych w Paryżu (1981), Paryż-Dijon (1983), oraz zwycięzcą konkursu ARD w Monachium (1984, I nagroda, II i III nie przyznano). Występował we wszystkich niemal krajach Europy spotykając się z entuzjastyczną oceną. Współpracuje z wieloma wybitnymi solistami i zespołami specjalizującymi się w wykonawstwie muzyki dawnej. Od 1978 roku był współpracownikiem Polskiej Orkiestry Kameralnej Jerzego Maksymiuka i orkiestry Sinfonia Varsovia. W latach 1984-1985 był współtwórcą i kierownikiem artystycznym zespołu Concerto Avenna.

Władysław Kłosiewicz dysponuje wspaniałą i efektowną techniką. Jest wirtuozem, dla którego klawesyn jest jednak tylko środkiem wyrażenia silnych, niekiedy skrajnych emocji. Wielki talent improwizatorski poparty głęboką znajomością muzyki epoki baroku sprawiają, że jest niezrównanym interpretatorem dzieł Louisa Couperina i J.J. Frobergera, które wymagają od wykonawcy żywego i twórczego potraktowania materiału muzycznego. '(...) Władysław Kłosiewicz - znakomity specjalista w dziedzinie muzyki dawnej, ma ogromne doświadczenie. Jest zarówno wnikliwym znawca starych partytur, jak tez znakomicie czuje się w roli dyrygenta spektakli operowych, grającego jednocześnie na klawesynie. Wybitny artysta, wspaniały wirtuoz tego instrumentu (...)". Władysław Kłosiewicz dokonał ponad 100 godzin rejestracji muzyki klawesynowej dla rozgłośni radiowych, telewizyjnych i firm płytowych. Wśród jego najważniejszych nagrań są wszystkie dzieła François Couperina, J. Ph. Rameau, utwory Johanna Jakoba Frobergera i sonaty Domenica Scarlattiego, Wariacje Goldbergowskie J.S. Bacha. Zasiadał w Jury I i II Międzynarodowego Konkursu Klawesynowego im. Wandy Landowskiej. Jest autorem opracowania i kierownikiem artystycznym pierwszej polskiej realizacji wszystkich dzieł scenicznych Claudia Monteverdiego, a także nieszporów 'Vespro della Beata Vergine" w Warszawskiej Operze Kameralnej, z którą stale współpracuje. Wykłada w warszawskiej Akademii Muzycznej im. Fr. Chopina. Od 1987 jest profesorem klawesynu i interpretacji muzyki baroku w Universität für Musik und darstellende Kunst w Graz (Austria).

zmodyfikowano  11 lat temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ