Jubileusz 100-lecia Bazyliki Katedralnej w Białymstoku
Chór Uniwersytetu w Białymstoku
- 13 maja 2005, piątek» 19:00
W. Kilar - 'Missa pro pace'
Chór Uniwersytetu w Białymstoku
Izabela Kłosińska – sopran
Katarzyna Suska - mezzosopran
Dariusz Pietrzykowski – tenor
Radosław Żukowski – bas
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Białostockiej
Marcin Nałęcz-Niesiołowski - dyrygent
Program:
- Kilar -
Missa pro pace
na 4 głosy solo, chór mieszany i orkiestrę
Kompozycja religijna Wojciecha Kilara, jego pierwsza msza, rozwija się i rozgrywa w czasie sakralnym: medytacji, kontemplacji, modlitewnego skupienia. Muzyka "Mszy" - głęboko tradycyjna, w średniowiecznej aż pobożności zakorzeniona - jest w swej ekspresji niezwykła. Uderza jej moc wewnętrzna, duchowa, tłumacząca się siłą wiary. Tę moc muzyki prostą i skupioną odczuje każdy jej słuchacz współuczestniczący w mszalnym misterium. Albowiem Wojciech Kilar napisał muzykę religijną do rdzenia - w całkowitej adekwatności środków, języka i stylu do łacińskiego tekstu Mszy. Może więc ona również służyć liturgii - nabożeństwu mszalnemu w kościele szczególnie uroczystemu.
Pokój to wartość której pragniemy nie tylko w życiu doczesnym, ale także dar najwyższy, transcendentny - zdaje się głosić swą mszą Wojciech Kilar. Aby te idee zilustrować kompozytor tak powściągliwie wykorzystał wielką orkiestrę, chór i głosy solistów, że efekt zaskoczyć mógł nawet słuchaczy dobrze znających jego muzykę. W "Mszy" odnaleźć wprawdzie można wszystkie charakterystyczne dla dojrzałej twórczości Kilara środki, ale uległy one redukcji i uproszczeniu. Główne medium stanowi głos ludzki, nierzadko samotny, bez towarzyszenia orkiestry. Milknie ona zupełnie już przed pierwszymi słowami "Kyrie", na które kompozytor przygotowuje słuchacza długim wstępem organów i smyczków. Charakter tej części a potem też "Sanctus" i "Agnus Dei", różni się od tego co znamy z większości muzycznych opracowań liturgii. Pobrzmiewa w nim niepokojąca, tragiczna nuta.
W kontraście do posępnej dominującej w "Mszy" aury pozostają ostatnie takty kompozycji do słów "Dona nobis pacem" oddzielone od reszty długą pauzą. Powtarzane w rytm prostej melodii o ludowym charakterze kończą utwór w błogim nastroju.
Brzeziński, Koterski, Żukowski, Borowski, Wieszczek reż. M. Kowalewski
24 listopada 2024 - 15:00 | KUP-BILET | 110zł 18:30 | KUP-BILET | 110zł
Filharmonia Opolska
ul. Krakowska 24 Opole
137 295teatr
Moguai
23 listopada 2024 - 21:00
Klub Mango Opole
ul. Oleska 102 Opole
3 447teatr
Magiczny Koncert - Bajki Świata
23 listopada 2024 - 12:00
Studenckie Centrum Kultury
ul. Katowicka 95 Opole
81 745teatr
Łóżko pełne cudzoziemców
23 listopada 2024 - 19:00
Filharmonia Opolska
ul. Krakowska 24 Opole
110 362teatr
Willem Vardo - Henry No Hurry + Maciej Smycz
22 listopada 2024 - 20:00
Miejsce X
Ul. Henryka Sienkiewicza 20 oficyna Opole
7 152teatr
Nowy Program: Głowa Wolnodojrzewająca
22 listopada 2024 - 19:00
W12 Miejsce Twoich Spotkań
ul. Wapienna 12 Opole
39 561teatr
No Country for Old Jokes - Improv Comedy Night
19 listopada 2024 - 19:30jest więcej terminów
Vinoteka Opole
ul. Koraszewskiego 7/9 Opole
3 553teatr
Wyjście Awaryjne
18 listopada 2024 - 17:00/20
Filharmonia Opolska
ul. Krakowska 24 Opole
51 363teatr
Co się stało z Bartkiem Walosem stand-up tour
17 listopada 2024 - 18:00
Miejsce X
Ul. Henryka Sienkiewicza 20 oficyna Opole
9 420teatr