Potańcówka oraz warsztaty tańca i gry na instrumentach
Uniwersytet Powszechny im. Jana Józefa Lipskiego w Teremiskach k/Białowieży
Białowieża » Teremiski 12 » NA MAPIE
- 28 listopada 2010, niedziela» 11:00
- 27 listopada 2010, sobota» 11:00
Plakat
Janusz Prusinowski Trio
Zapraszamy na porywające warsztaty tańcow tradycyjnych oraz warsztaty gry na instrumentach prowadzone przez profesjonalnych muzykow a zarazem pasjonatow muzyki tradycyjnej - zespoł Janusz Prusinowski Trio, znany już naszej publiczności z dwoch występow w teremiszczańskim teatrze. Warsztatom towarzyszyć będzie oczywiście POTAŃCÓWKA. Wstęp wolny.
27 listopada, godz. 19 - Potańcowka* *
27 listopada, godz. 11-14 warsztaty taneczne * *
28 listopada, godz. 11-14 warsztaty gry na instrumentach
* Zespoł Janusz Prusinowski Trio w składzie Janusz Prusinowski (skrzypce, akordeon, głos, taniec), Piotr Piszczatowski (baraban, bas), Michał Żak (flety drewniane, szałamaja, klarnet, bas) oraz Piotr Zgorzelski (bas, taniec) - to uczniowie i kontynuatorzy wiejskich muzykantow z Mazowsza, Radomskiego i Lubelszczyzny a zarazem awangardowa formacja o charakterystycznym brzmieniu i własnym języku improwizacji. Muzykę zespołu _Janusz Prusinowski Trio_ usłyszeć można na koncertach, zabawach tanecznych i w przedstawieniach teatralnych _(Umowa czyli łajdak ukarany_, Teatr Narodowy,_ __Il drago di Cracovia_, San Carlino di Roma), w Teatrze Polskiego Radia. Grywali koncerty w Polsce i za granicą (Corso Polonia w Rzymie, Bombarde et Companie w Bretanii). Debiutancka płyta Trio pt. *Mazurki (Folkowy Fonogram Roku 2008, II miejsce) - to muzyczne pytanie o źrodła polskich mazurkow i ich wspołczesny potencjał. Janusz Prusinowski jest inicjatorem i dyrektorem programowym festiwalu wszystkie mazurki świata.
Plan warsztatow:
27 listopada, sobota, godz. 11-14: Nauka tańcow polskich; Piotr Zgorzelski, Katarzyna Staniszewska
Tak się stało, że te powszechne niegdyś w Polsce tańce zostały prawie całkowicie zapomniane. Oprocz zaniku znajomości podstawowych krokow zmieniły się także nawyki ciała w tańcu, ekspresja tańczących i zubożały relacje pomiędzy nimi. A jest to sfera ogromnych możliwości. Poznanie prostych krokow tanecznych pozwala nie tylko na odkrycie tkwiącej w nich energii i radości, ale też umożliwia spontaniczną i kunsztowną improwizację poznawanymi sukcesywnie ozdobnikami. Udana zabawa wymaga od tancerzy orientacji w przestrzeni i kontaktu z wszystkimi tańczącymi. Tańczy się nie tylko w parze, ale także w całej grupie. Warsztaty składać się będą z modułow: Tańce korowodowe - chodzony, siemieniec; Tańce wirowe po kole - kujawiak, oberek, wiwat - z wariantami i improwizacją; Tańce "z figurami" i tańce-zabawy - kozak, dyna, kontro, krzyżok, polka;
Wprowadzenie tańcow trojmiarowych zaczynamy od chodzonego i ćwiczeń rytmicznych. Tańce wirowe poznajemy stopniowo, w zależności od tempa najpierw kujawiaki, potem mazurki i oberki. Gdy taniec opanowany jest w stopniu podstawowym wprowadzamy niezbędne do tańczenia w grupie umiejętności jak wspolne wirowanie w czterech kierunkach, "na przetaku" i "po desce" Osobno wprowadzimy grane w tych samych rytmach tańce grupowe takie jak dyna (trojak) i inne. Tańce dwumiarowe zaczynamy też od chodzonego tyle, że w odmianie rzeszowskiej, gdzie był on tańczony w takim metrum i poprzedzał polkę. Potem czas na kontro - wiejską odmianę kontredansa. W końcu poznajemy podstawowe kroki polki, wiwata i najtrudniejszego z nich:powolniaka.
28 listopada, niedziela, godz. 11-14: Nauka gry na skrzypcach, bębenku, basach oraz flecie poprzecznym tak by mogły powstać nowe samodzielne kapele; Zaprezentowane zostaną też materiały fotograficzne i filmowe, archiwalne nagrania muzyki i tańcow z polskiej wsi i świata. Wspolnie zagramy unikalną muzykę wiejską w jej oryginalnym dziewiętnastowiecznym charakterze.1. Nauka gry na skrzypcach - Janusz Prusinowski. Skrzypkowie radomscy, rawscy, lubelscy posługują się zupełnie rożnymi od szkolnych czy nawet konserwatoryjnych środkami ekspresji, skalami, sposobami smyczkowania i rytmizacji. Żeby wniknąć we właściwości frazy mazurkow i oberkow trzeba porzucić dotychczasowe nawyki i wsłuchać się w starożytne dźwięki dawnych melodii. Gdy wyzwoli się energia w nich zaklęta wysiłek włożony w pracę zwraca się po wielokroć.
Nauka gry na bębenku i basach - Piotr Piszczatowski / Piotr Zgorzelski. Powszechna dawniej umiejętność gry na basach i bębenku, bliska umiejętności tańczenia zanika wraz z tańcami. Poznanie podstaw bębnienia i basowania otwiera na bogactwo obecnej w polskiej muzyce polirytmii, dając ogromne możliwości dalszego muzykowania i towarzyszenia tancerzom.
Nauka gry na flecie poprzecznym oraz innych instrumentach dętych - Michał Żak. Flet drewniany był instrumentem powszechnym w niektorych regionach dawnej Polski, w innych krolował klarnet, kozioł czy dudy. Melodie mazurkow, krakowiakow, polek grane na prowadzącym instrumencie dętym nabierają szczegolnego charakteru. Bogactwo barw tkwi nie tyle w doborze instrumentu co w technikach artykulacyjnych i frazowaniu, ktore w muzyce wiejskiej zdeterminowane są przez słowo, śpiew i taniec.
Wydarzenia finansuje Fundacja Edukacyjna Jacka Kuronia, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Urząd Marszałkowski w Białymstoku.
bilety:
wstęp wolny