koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Wrocławianka roku Gala
zmodyfikowano  9 lat temu  »  

Tetsuo - The Iron Man

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 12 775 wyświetleń od 12 maja 2016
  • 16 maja 2016, poniedziałek
    » 20:30

Białostocki Ośrodek Kultury – Dyskusyjny Klub Filmowy „GAG” zaprasza na kolejny pokaz w ramach Klasyki Kina podczas którego zobaczymy uważane za kamień milowy współczesnego kina japońskiego cyberpunkowe arcydzieło Shinyi Tsukamoto „Tetsuo The Iron Man”

Prelekcję przed filmem wygłosi Dawid Głownia – doktorant w Instytucie Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Jagiellońskiego, autor książki „Sześć widoków na kinematografię japońską. Kulturowe, społeczne, polityczne i instytucjonalne konteksty kina”.

TETSUO THE IRON MAN reżyseria, scenariusz, efekty specjalne, montaż: Shinya Tsukamoto obsada: Tomorowo Taguchi, Kei Fujiwara, Shinya Tsukamoto Japonia, 1989, 67′

Bezimienny Fetyszysta próbuje zespolić swoje ciało z metalem w okrutny i jak najbardziej dosłowny sposób. Gdy targany obłędem wybiega na ulicę, potrąca go bezimienny salaryman. Zamiast oddać się w ręce policji, lub choćby podjąć próbę ratowania życia ofiary, mężczyzna i jego kochanka wrzucają ciało Fetyszysty do rowu. Ta sekwencja wyzwala jednak lawinę wstrząsających i niezrozumiałych wydarzeń; ludzie wokół Mężczyzny zaczynają przeobrażać się w metalowe monstra. Prawdziwy horror zaczyna się jednak dopiero, gdy podczas golenia Mężczyzna odkrywa kawałek stali, który wystaje mu z policzka…

Wyprodukowany w 1989 r. „Tetsuo” dał początek karierze Shinyi Tsukamoto, jednej z najważniejszych postaci powojennego kina japońskiego. Film jest uważany za kamień milowy gatunku sci-fi, podgatunku cyberpunka oraz współczesnego kina japońskiego w ogóle. Ponadto, nowatorskie rozwiązania techniczne zastosowane przez Tsukamoto wyznaczyły zupełnie nową jakość dziedzinie montażu. Reżyser zrezygnował w „Tetsuo” z klasycznej narracji na rzecz bezlitosnego ataku na zmysły, zaś szczątkowa fabuła jest tylko pretekstem do tego, by zmusić widza do odczuwania filmu każdym zwojem mózgu i każdym porem skóry.

Dawid Głownia Rocznik Orwellowski. Doktorant w Instytucie Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Jagiellońskiego. Członek Stowarzyszenia Badaczy Popkultury i Edukacji Popkulturowej „Trickster”. Jego zainteresowania badawcze obejmują historię kina japońskiego, głównie w kontekście jego relacji do szerszych procesów społeczno-politycznych, marginalne obszary kina gatunków oraz socjologię (pop)kultury. Autor książki „Sześć widoków na kinematografię japońską”, kilkunastu artykułów naukowych oraz około setki mniej zobowiązujących tekstów poświęconych szeroko pojmowanej kulturze. Miłośnik kinematografii japońskiej, smakosz produkcji post-apokaliptycznych, apologeta kina klasy B i C. Od lat toczy ze światem zawzięty bój o uznanie Rutgera Hauera za najwybitniejszego aktora XX wieku. Prowadzi zbyt rzadko aktualizowanego bloga http://panoptykon.blogspot.com/

autor:
zmodyfikowano  9 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ