koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - listopad 2024 - nr 365
zmodyfikowano  6 lat temu

BARON CYGAŃSKI, J. Strauss, operetka

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 35 125 wyświetleń od 21 kwietnia 2019
  • 20 października 2019, niedziela
    » 18:00
  • 19 października 2019, sobota
    » 19:00
  • 13 października 2019, niedziela
    » 18:00
  • 12 października 2019, sobota
    » 19:00
  • 29 września 2019, niedziela
    » 18:00
  • 28 września 2019, sobota
    » 19:00
  • 22 września 2019, niedziela
    » 18:00
  • 15 września 2019, niedziela
    » 18:00
  • 14 września 2019, sobota
    » 19:00

BARON CYGAŃSKI

Zaliczany jest do najsłynniejszych dzieł w literaturze operetkowej, a sam kompozytor uważał utwór za swe największe osiągnięcie. „Barona cygańskiego” komponował Strauss z myślą o scenie operowej, niezwykły dramatyzm i głęboko liryczny tekst pierwowzoru – noweli „Saffi” Móra Jókai’a, na którym oparte zostało libretto, domagały się, bardziej opracowania operowego niż operetkowego. Stąd tak długa i skrupulatna praca nad każdą postacią, arią i sceną. Kompozytor w liście do swego librecisty, zwierzał się: „Przed wyjściem na długi, samotny spacer po lesie uczyłem się na pamięć paru Pańskich zwrotek i tam zapisałem melodię na sztywnych mankietach koszuli”. Sukces premierowy był ogromny. To, co w dziele zwróciło szczególną uwagę, to fakt, że była to pierwsza wiedeńska operetka, której głównymi bohaterami uczyniono Węgrów i Cyganów. Świat „Barona” mieni się więc cygańsko-węgierskim „milieu”, w warstwie fabularnej wątki realistyczne przeplatają się z bajecznymi obrazami obozu cygańskiego. A wszystko to w rytm ognistego czardasza i porywającego walca.

INSCENIZACJA

Akcja libretta rozgrywa się w przededniu wojny, jej niebezpieczeństwo wisi w powietrzu. Mimo lekkości i humoru obecnego w libretcie, wyczuwa się niepokojącą atmosferę, związaną z narastającymi podziałami społecznym między obywatelami kraju, a nowoprzybyłymi. Te dwa światy zostaną w inscenizacji Opery i Filharmonii Podlaskiej wyraźnie skontrastowane. Pierwszy w groteskowo-realistycznym, a drugi w magicznym i tajemniczym obrazie, niczym w filmach Kustoricy czy Petrovica.

zmodyfikowano  6 lat temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ