koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
TpL repertuarCO JEST GRANE - kwiecień 2024 -nr 359
zmodyfikowano  11 lat temu

JUTRZNIA W SANKT PETERSBURGU

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 5 121 wyświetleń od 1 stycznia 2007
  • 20 czerwca 2006, wtorek
    » 20:00

Krzysztof Penderecki

Fundacja Muzyka Cerkiewna w Hajnówce organizuje w Sankt Petersburgu (Rosja) koncert "Jutrzni" Krzysztofa Pendereckiego – dzieła inspirowanego prawosławiem, utworu znakomitego, lecz ze względu na trudność wykonywanego niezwykle rzadko.

Koncert odbędzie się w ramach projektu Muzyczne Forum Wschodu i Zachodu – polskie arcydzieła muzyczne w Sankt Petersburgu. Jednocześnie uświetni uroczystości obchodów 80-lecia Konsulatu Rzeczypospolitej Polskiej w Sankt Petersburgu.

Sankt–petersburski koncert będzie już drugim, do którego organizacji doprowadziła Fundacja Muzyka Cerkiewna. Pierwszy odbył się 17.05.2006 r. w Białymstoku w ramach Koncertu Jubileuszowego kończącego XXV Międzynarodowy Festiwal Muzyki Cerkiewnej – Hajnówka. Było to białostockie prawykonanie Jutrzni.

Jutrznię w Petersburgu wspólnie wykonają zaproszeni przez Fundację artyści polscy i rosyjscy, w składzie identycznym jak podczas koncertu białostockiego:

  • chóry z Sankt Petersburga (Chór Smolnego Soboru, Chór Konserwatorium i Chór Chłopięcy Szkoły Chóralnej im. Glinki)
  • Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku
  • soliści z Sankt Peterburga - Żanna Afanasjewa (sopran), Olesia Pietrowa (mezzosopran), Stanisław Leontjew (tenor), Piotr Migunow (bas) i Władimir Miller (bas profundo)

Koncert poprowadzi Marcin Nałęcz – Niesiołowski, dyrektor Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku.

Wydarzenie będzie znakomitą okazją do prezentacji arcydzieła oraz do prezentacji i promocji kultury polskiej w Rosji. Jednocześnie będzie to prawykonanie tegoż utworu w Sankt Petersburgu. Utwór, choć w sposób wyraźny inspirowany również rosyjskim prawosławiem, prawie nigdy nie był do tej pory w Rosji wykonywany.

JUTRZNIA

Stworzenie Jutrzni zajęło Krzysztofowi Pendereckiemu kilka długich lat, które spędził na podróżach, studiowaniu duchowości prawosławia i jego śpiewu, wertowaniu ksiąg liturgicznych, nauce języka staro- cerkiewno-słowiańskiego, uczestnictwu w nabożeństwach i przesłuchiwaniu ogromnej ilości płyt z nagraniami muzyki cerkiewnej. Duży wpływ na powstanie dzieła miały również podróże po Rosji - przez kręgi ortodoksyjnego prawosławia: starowierów uważających, że po śmierci kapłanów wyświęconych przed reformą Nikona w XVIII wieku, nie ma już duchownych godnych udzielania sakramentów, chłystów, których mistyczny obrządek nakazuje żyć między sobą niczym w wielkiej rodzinie, skoptów rygorystycznie przestrzegających zasady czystości, oraz innych odłamów rosyjskiego chrześcijaństwa. Penderecki, uważając, że to co dziś uważa się za rosyjskie śpiewy, zostało w XVIII wieku skażone przez wpływy zachodnie, próbował dotrzeć do tradycji sięgających wcześniej i z nich czerpać inspirację do Jutrzni.

Złożenie do grobu i Zmartwychwstanie – dwie części dzieła – opierają się na dwóch, całkowicie różniących się atmosferą, prawosławnych nabożeństwach: Jutrzni Wielkiej Soboty oraz Jutrzni Paschalnej. Pierwsze z nich, przebiegające wśród godzin nocnych, to opłakiwanie Chrystusa, medytacja na temat życia i śmierci, dobra i zła, rzeczy ostatecznych.

Drugie nabożeństwo to wybuch ogromnej radości ze zmartwychwstania Syna Bożego, kulminacyjny moment Wielkiego Tygodnia.

zmodyfikowano  11 lat temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ