INFORMACJA:
Nowe otwarcie. Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku – edycja europejska
Barbara Klemm, Sardinenfabrik, Vigo.Spanien, 1973
Muzeum Narodowe w Gdańsku / Oddział Sztuki Nowoczesnej / Pałac Opatów
Gdańsk Oliwa » Cystersów 18 » NA MAPIE
- od: 15 stycznia 2015, czwartekdo: 8 lutego 2015, niedziela
Wernisaż wystawy: 15.01.2015 o godz. 17.00, Termin wystawy: 16.01.2015 - 08.02.2015
Miejsce: Muzeum Narodowe w Gdańsku / Oddział Sztuki Nowoczesnej / Pałac Opatów, ul. Cystersów 18, Gdańsk-Oliwa
Wstęp wolny
Najnowsze dzieła w kolekcji sztuki nowoczesnej Muzeum Narodowego w Gdańsku prezentują nieobecny dotąd w niej obraz zmieniającego się świata XX i XXI wieku (poza Polską) i dążeń wolnościowych. Gdańsk to miejsce, które wydaje się idealne do prezentacji dzieł o tej tematyce. Pojęcie wolności jest w koncepcji kolekcji Nowego otwarcia traktowane jako dążenie jednostki do godnego życia, nawet jeśli nie przynależy do grup większościowych.
Zakupione w 2014 roku fotografie i filmy wideo podejmują dialog z dziełami już w kolekcji obecnymi, a jednak w odmienny sposób ujmują tematykę wyzwolenia osobistego, narodowego, obecności twórcy w społeczeństwie, roli mass mediów w kształtowaniu osobowości i refleksji nad kondycją kobiet i mężczyzn uwikłanych w system. Fotografie transformacji w Berlinie 1989, feministyczny wideo performance z Bałkanów, estońska refleksja nad samotnością i rosyjskie przemyślenia na temat wolności twórcy w społeczeństwie mają szansę wejść w dialog z pracami polskich twórców krytycznych, a wszystkie posłużą prowadzeniu nowoczesnej narracji na nowej ekspozycji stałej kolekcji w 2016 roku oraz prowadzeniu ciekawej edukacji dla widzów.
Prace zostały zakupione w 2014 roku ze środków dotacji Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego Programu Kolekcje: Rozwój Regionalnych Kolekcji Sztuki Współczesnej, w ramach długoletniego programu rozwoju i uzupełniania zbiorów o sztukę współczesną twórców europejskich z ostatnich 30 lat.
Wybrani do kolekcji artyści – VALIE EXPORT (Austria), Barbara Klemm (Niemcy), Andrey Kuzkin (Rosja), Sanja Ivecović (Chorwacja) oraz Jaan Toomik (Estonia) – cechują się wysoką empatią społeczną i wrażliwością w opisie świata z deficytami. Ich prace to przede wszystkim obrazy stanowiące świadectwa określonych postaw.
Barbara Klemm jest jedną z najważniejszych żyjących niemieckich dokumentalistek. W 2010 roku Muzeum Narodowe w Gdańsku gościło jej retrospektywną wystawę „Światłocień/Helldunkel” zorganizowaną przez Instytut Stosunków Zagranicznych (IFA). Artystka fotografuje od lat 60. XX wieku do dziś. Jej czarno-białe prace tworzone według klasycznych zasad fotoreportażu są świadectwem niezwykłej przenikliwości i widzenia detalu. Wybrane do zakupu prace to zespół 10 fotografii przedstawiających sytuacje konfrontacji: historycznych związanych z protestami społecznymi w Niemczech lat 70. i 80. XX wieku, które doprowadziły do zmian społecznych i zjednoczenia narodu dzięki obaleniu sytemu komunistycznemu w NRD, ale także refleksji o charakterze genderowym na temat obowiązującego w niedawnej przeszłości podziału na predestynację zawodową i społeczną kobiet i mężczyzn (m.in. fotografie Fabryka sardynek, Vigo w Hiszpanii, 1973 i Odbiór Izby Gospodarczej we Frankfurcie z 1986 r.). Do kolekcji wchodzi także para zdjęć o najbardziej wyrazistej symbolice przemocy systemowej oraz klisza zawikłanego komunizmu: Leonid Breżniew, Erich Honecker, 30-lecie NRD, Berlin Wschodni, 1979, czyli słynny pocałunek wodzów narodów radzieckiego i wschodnioniemieckiego, oraz Wizyta Ronalda Reagana, Berlin Zachodni, 1982 – zdjęcie pokazujące trzech niemieckich policjantów bijących pałkami leżącego demonstranta.
Sanja Ivecović to rzeźbiarka, fotografka i performerka, która w różnych mediach koncentruje się wokół życia kobiety (w sferze ducha i ciała) i zmieniającej się sytuacji kobiet we współczesnym świecie. Była jedną z pierwszych artystek z byłej Jugosławii, która określiła siebie jako artystkę feministyczną. Praca Personal Cut to wideo łączące dokamerowy performance z materiałem gotowym (found footage) pochodzącym z archiwów historycznych Jugosławii.
Inną pracą, dotyczącą tożsamości artysty w kontekście utraconej więzi rodzinnej, jest wideo performance Jaana Toomika Untitled (To Brother) [Bez tytułu (do brata)] z 2002 roku. Jaan Toomik – estoński artysta, tworzący przede wszystkim prace wideo, reżyser i muzyk. Jego krótkie, lakoniczne obrazy charakteryzują się czasami wręcz bolesną autobiografią wpisaną zarówno w sferę surrealistycznego oglądu siebie, jak i agresywnej psychoanalizy, charakterystycznej dla historii pokolenia artysty.
Do kolekcji włączamy także prace traktujące o społecznej pozycji kobiet i jej zmianie w ostatnich trzech dekadach. Tu należy wymienić VALIE EXPORT – jedną z najważniejszych austriackich artystek intermedialnych, performerkę i akcjonistkę, która w swojej twórczości podejmuje tematy związane z ciałem i płcią, często posługując się własnym ciałem jako narzędziem sztuki. Jej czasami radykalne prace są komentarzem do wizerunku ciała kobiety w kulturze, ze szczególnym uwzględnieniem obszarów wykluczenia, tabu i prawa do wyrażania seksualności żeńskiej przez kobiety. Do kolekcji zostały wybrane dwie fotografie, które są powiększeniami nieużytych w montażu fragmentów taśmy filmowej z filmu Menschenfrauen [Kobiety ludzie] z 1979 roku. Film ten pokazywał społeczne i psychologiczne warunki bytowania kobiet w czasach współczesnych artystce. Był to opis relacji, zachowań, stosunków między ludźmi, które są obszarem kształtowania tożsamości płci w codzienności.
Męskim przykładem refleksji nad zagrożeniami współczesności jest praca Andreya Kuzkina. Jest to najmniej znany spośród wybranych do reprezentacji w kolekcji autorów, lecz jeden z ciekawszych współczesnych artystów rosyjskich młodego pokolenia. Jego prace pozwalają wejść w metafizyczny stan i przekroczyć ograniczenia czasu i miejsca. Artysta śmiało eksperymentuje ze swoim ciałem jako medium artystycznym, stwarzając sztuczne i nierzeczywiste sytuacje, jednocześnie wręcz boleśnie wzmagające doświadczenia egzystencjalne.
Wszystkie dzieła zakupione w 2014 roku prezentujemy w Oddziale Sztuki Nowoczesnej do końca stycznia roku 2015. Mamy nadzieję, że zyskają przychylność widzów, a ich obecność pozwoli na wzmocnienie wymowy kolekcji i w sposób znaczący powiąże ją z polskimi reprezentacjami tematów najaktualniejszych w sztuce międzynarodowej ostatnich dekad. Jako prace współczesne stanowią one znakomite przykłady sztuki bliskiej egzystencji, sztuki w wymiarze ludzkim, która jest sposobem na komunikowanie postaw w pokojowy sposób.
Kuratorki: Małgorzata Paszylka-Glaza, Małgorzata Taraszkiewicz-Zwolicka Kontakt: tel. +48 58 552 12 71, e-mail: osn@mng.gda.pl
Zakup dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Sanja Ivecović personalcuts video performance, 1982
Jaan Toomik,Untitled (to Brother), 2002
VALIE EXPORT, Menschenfrauen IV
Andrey Kuzkin, What ever is over there (Cokolwiek tam jest), 2011, wideo performance
Pokaz siedmiu obrazów Mariana Mokwy pochodzących z kolekcji sopockiego Grand Hotelu
od: 8 grudnia 2019 do: 23 lutego 2020
Muzeum Narodowe w Gdańsku / Oddział Sztuki Nowoczesnej / Pałac Opatów
Cystersów 18 Gdańsk Oliwa
10 272sztuka
(Nie)zapomniane. Historia kolekcji Muzeum Narodowego w Gdańsku. Seminarium poświęcone projektom „Badanie strat wojennych”
21 listopada 2019 - 09:45
Muzeum Narodowe w Gdańsku / Oddział Sztuki Nowoczesnej / Pałac Opatów
Cystersów 18 Gdańsk Oliwa
7 325sztuka
Stefan Stankiewicz. Malarstwo. Wystawa retrospektywna
od: 25 listopada 2018 do: 27 stycznia 2019
Muzeum Narodowe w Gdańsku / Oddział Sztuki Nowoczesnej / Pałac Opatów
Cystersów 18 Gdańsk Oliwa
9 209sztuka
PIERWSZA DEKADA (PO BURZY NAD STARYM ŚWIATEM). Malarstwo na Wybrzeżu w latach 1945–1955
od: 15 października 2017 do: 28 stycznia 2018
Muzeum Narodowe w Gdańsku / Oddział Sztuki Nowoczesnej / Pałac Opatów
Cystersów 18 Gdańsk Oliwa
10 896sztuka
Od marionetek do robotów. Historia teatrów lalkowych w Gdańsku
od: 28 czerwca 2017 do: 14 stycznia 2018
Muzeum Narodowe w Gdańsku / Oddział Sztuki Nowoczesnej / Pałac Opatów
Cystersów 18 Gdańsk Oliwa
16 913sztuka
Premiera książki "DYBUK. NA POGRANICZU DWÓCH ŚWIATÓW"
16 października 2017 - 18:30
Muzeum Narodowe w Gdańsku / Oddział Sztuki Nowoczesnej / Pałac Opatów
Cystersów 18 Gdańsk Oliwa
14 843teatr
Autochrom – triumf koloru. W 110 rocznicę wynalazku fotografii barwnej
od: 1 lipca 2017 do: 24 września 2017
Muzeum Narodowe w Gdańsku / Oddział Sztuki Nowoczesnej / Pałac Opatów
Cystersów 18 Gdańsk Oliwa
14 395sztuka
Eko-Materia
od: 9 kwietnia 2017 do: 4 czerwca 2017
Muzeum Narodowe w Gdańsku / Oddział Sztuki Nowoczesnej / Pałac Opatów
Cystersów 18 Gdańsk Oliwa
11 637sztuka
Wystawa pt. Maxim Kantor. Rodzina kontra Imperium
od: 9 października 2016 do: 11 grudnia 2016
Muzeum Narodowe w Gdańsku / Oddział Sztuki Nowoczesnej / Pałac Opatów
Cystersów 18 Gdańsk Oliwa
15 692sztuka