INFORMACJA:
Kolekcje
- od: 4 marca 2009, środado: 26 marca 2009, czwartek
Wystawa Jakuba Pieleszka
Serdecznie zapraszamy do Galerii NCK na wystawę prac Jakuba Pieleszka zatytułowaną Kolekcje.
Jakub Pieleszek - urodzony w 1978 roku, w Puławach. Ukończył Państwowe Liceum Sztuk Plastycznych w Nałęczowie. Studiował na Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu i ASP w Gdańsku na wydziale Malarstwa. Dyplom otrzymał w 2006 r. w pracowni prof. Henryka Cześnika, Pracowni Intermedialnej prof. Witosława Czerwonki oraz Pracowni Rysunku dr hab. Piotra Jozefowicza. Zajmuje się malarstwem, instalacją, rzeźbą, dźwiękiem, filmem i teatrem; przestrzeń rożnych mediow daje mu dużą swobodę artystycznej wypowiedzi. Był członkiem grupy PGR_art działającej Kolonii Artystow w Stoczni Gdańskiej. Uczestniczył w wielu akcjach artystycznych, m.in.: Młodzi Młodego Miasta; 2002 r., Reklama w Sztuce; 2002r., Wystawa w przejściu podziemnym; 2002r., Obrazy wodoodporne;2004r.,Artyści przeciw wojnie; 2003r.,Jaka młodzież dziś taka Polska Jutro; 2003r. Brał rownież udział w wielu wystawach zbiorowych i indywidualnych. W roku 2004 otrzymał stypendium Ministra Kultury i Sztuki.
*Dwie refleksje na temat kolekcji Jakuba Pieleszka *
Olga Miłogrodzka
Pracownie artystyczne - strefy pracy tworczej - zawsze wzbudzały we mnie zainteresowanie. Ta, w ktorej tworzy Jakub Pieleszek, intryguje w sposob szczegolny, a to dzięki podobieństwu, jakie nosi z popularnymi w XV i XVI wieku gabinetami osobliwości. Zalegają w niej bogate kolekcje: pojazdow, zwierząt, znakow i wielu innych cudow. Ich rożnorodność, mnogość oraz nieprzeciętnie żywa kolorystyka, składają się na fascynujący Wunderkammer XXI wieku.
Gdy stałam i rozglądałam się w pracowni Jakuba, moje myśli biegły w dwoch kierunkach: jedna zatrzymała się na zjawisku samej pasji kolekcjonowania, niejednokrotnie podkreślanej przez artystę (chociażby w tytule wystawy); druga dotknęła problemu celowości układania, komponowania kolekcji.
**Pasja posiadania **
Jedną z najistotniejszych, jak sądzę, cech charakteryzujących tworczość gdańskiego artysty jest imitacjonizm. Każdą kolekcję nie tyle buduje, co tworzy samodzielnie od podstaw. Składające się na nie obiekty maluje na blejtramach o kształtach wzorowanych na pierwowzorach odnajdywanych w rzeczywistości. Prosto rzecz ujmując, Jakub kopiuje przedmioty po to, aby następnie połączyć je w większy zbior. Sądzę, że pasja przejawia się u niego nie tyle w czynnościach takich jak zbieranie, gromadzenie, selekcjonowanie itd., a w czynności czysto artystycznej - reprodukcji wynajdywanych obiektow. Tworzenie przedstawień, jako czynność mimetyczną, odczytuje w tym przypadku właśnie jako chęć wejścia w ich posiadanie. By dookreślić zjawisko sięgnęłabym nawet po ukuty przez Roberta Nelsona termin appropriation, ktorym wyjaśnił naturę zapożyczeń kulturowych, także na polu sztuki. W rozumieniu amerykańskiego badacza, termin oznacza zawłaszczanie by zastosować do własnych celow, użycia według nowych potrzeb, oceny według nowych kryteriow - innymi słowy obejmowanie nad czymś władzy (w języku łacińskim appropriare znaczy: czynić swoją własnością). Jakub - malując obiekty, przefiltrowując je przez własną wrażliwość: dyktując ich wielkość, sposob wycinania i kształtowania ramy, naciągania płotna (czyli nadawania całości masy, ciała), następnie poprzez sposob kładzenia kreski, "rzeźbienia" detali, wybor kolorow i gęstości farb, techniki ich utrwalania, wreszcie samego eksponowania - staje się nie tylko kreatorem, a prawowitym posiadaczem kolekcjonowanych obiektow.
**Komponowanie kolekcji **
Warto zauważyć, że w procesie brania obiektow w posiadanie, dzieje się z nimi coś specyficznego: zostają ujednolicone, przybierają formę barwnych, prostych, wyrazistych znakow ikonicznych. Niewątpliwie sposob, w jaki Jakub zawłaszcza poszczegolne elementy kolekcji, pokierował moje myśli dalej. Jakie są cele i konsekwencja zestawiania reprodukcji w większe zbiory, układania jednej obok drugiej? Czy jest to tworzenie sensownych całości, budowanie mikrokosmosow, rekonstruowanie praw, porządkow, znaczeń trudnych do rozpoznania i uporządkowania w bogatym i wielowątkowym świecie, czy ich ponowna, osobista interpretacja - jak to bywa w przypadku większości kolekcjonerow? Mam wrażenie, że nie. Wręcz przeciwnie. Tworząc kolekcje, Jakub pozbawia budujące je elementy konkretnych znaczeń, co dobrze widoczne jest na przykładzie dwoch prac - kolekcji czaszek i motyki, ktore artysta wybrał do prezentacji na wystawie w Nadbałtyckim Centrum Kultury. Jest między nimi jedna, podstawowa rożnica. Motyle malował wzorując się na autentycznym wyglądzie owadow, pracując w oparciu o zdjęcia, a także dokładne, encyklopedyczne rysunki stworzeń. Z czaszkami było zgoła inaczej. Poszczegolne "okazy" wzorował na przedstawieniach już wcześniej "zawłaszczonych", wynajdywanych w dziełach sztuki, na znakach ostrzegawczych, a także w sferze popkultury: na metkach, tapetach telefonow komorkowych, grach itp. Komponując kolekcje Jakub wyciągnął składające się na nie obiekty z oryginalnych kontekstow: naturalnego, przyrodniczego w przypadku motyli i kontekstu kulturowego w przypadku czaszek; układając je w zbior przeniosł w stan zawieszenia, prożni znaczeniowej. Ani motyl, ani czaszka nie są tu wytworem ani natury, ani kultury. Ich wymowa zostaje zneutralizowana na skutek ujednolicenia i zunifikowania, nagromadzenia. Zauważmy, że konwencjonalna symbolika, znaczenia przypisywane czaszkom i motylom są od wiekow zgoła rożne, jeżeli nie przeciwstawne. Motyl konotuje piękno, odrodzenie, radość; czaszka - śmierć, marność i ubostwo. Patrząc na kolekcje Jakuba, rożnica ta w pierwszej chwili jest niedostrzegalna. Zapominamy o niej, zostając pod wrażeniem wyrazistych, barwnych ikon. Dopiero w momencie, w ktorym probujemy je odczytać, zinterpretować, kiedy odwołujemy się w tym celu do wiedzy, pamięci kulturowej, odczuwamy wyraźny zgrzyt, identyfikujemy dzielącą je przepaść semantyczną. W ramach kolekcji poszczegolne przedstawienia czaszek i motyli przybierają formę znakow pozbawionych kodu, ktory w normalnych warunkach, poza zbiorem, pozwoliłby na ich odczytanie, szybkie zidentyfikowanie.
Widz stojący naprzeciw prac Jakuba ma dwa wyjścia: odwrocić się, albo własnym wysiłkiem, na podyktowanych przez siebie warunkach, wkomponować je w kolekcję obrazow przechowywanych w pamięci. Jakub często do tego zachęca, także każdego, kto wszedł w posiadanie niniejszego folderu. Czy warto? Kiedyś usłyszałam: „Przeciętni kolekcjonują obrazy tylko znanych tworcow, nieprzeciętni mają więcej wyobraźni".
bilety:
wstęp wolny
Wystawa jubileuszowa malarstwa DANUTY JOPPEK zatytułowana "Ślady. Blizny"
od: 18 października 2021 do: 15 listopada 2021
Galeria ZPAP
Mariacka 46/47 Gdańsk
15 216sztuka
skąd przychodzimy? kim jesteśmy? dokąd zmierzamy?… zbiorowa wystawa twórców, absolwentów ASP w Gdańsku
od: 15 października 2021 do: 7 listopada 2021
Galeria ZPAP
Piwna 67/68 Gdańsk
12 748sztuka
Janusz Plota. Matryce rysunku 2 - prześwietlenie miasta Gdańska 2021
od: 17 września 2021 do: 17 października 2021
Nadbałtyckie Centrum Kultury: Centrum św. Jana i Ratusz Staromiejski
ul. Korzenna 33/35; ul. Świętojańska 50 Gdańsk
9 750sztuka
Bente Kluge - rzeźba, wystawa z okazji jubileuszu 35-lecia twórczości artystycznej
od: 20 września 2021 do: 11 października 2021
Galeria ZPAP
Mariacka 46/47 Gdańsk
14 064sztuka
Wystawa fotografii Erazma Wojciecha FELCYNA zatytułowana "FELCYN versus FELCYN"
od: 30 września 2021 do: 8 października 2021
Galeria ZPAP
Piwna 67/68 Gdańsk
15 565sztuka
Прогулянки. Прогулки. Walks. Przechadzki po sztuce współczesnej
7 października 2021 - 17:00
Europejskie Centrum Solidarności
pl. Solidarności 1 Gdańsk
9 600sztuka
Targi Terrarystyczne Gdańsk Terra Expo
3 października 2021 - 10:00
ERGO ARENA
Plac Dwóch Miast 1 Gdańsk
9 657sztuka
ZOFIA ORCZYŃSKA wystawa malarstwa zatytułowana "Kreska i plama"
od: 3 września 2021 do: 29 września 2021
Galeria ZPAP
Piwna 67/68 Gdańsk
17 969sztuka
KATARZYNA SZCZODROWSKA- rysunek , wystawa z okazji jubileuszu 20-lecia pracy artystycznej
od: 16 sierpnia 2021 do: 13 września 2021
Galeria ZPAP
Mariacka 46/47 Gdańsk
15 278sztuka
ПРОГУЛЯНКИ. ПРОГУЛКИ. WALKS. PRZECHADZKI. PO SZTUCE WSPÓŁCZESNEJ.
2 września 2021 - 17:00
Centrum Sztuki Współczesnej ŁAŹNIA 2 / Nowy Port
Strajku Dokerów 5 Gdańsk
10 355sztuka
Jolanta Lassak-Szymerska "Martwa natura z jajem" - wystawa fotografii
od: 30 lipca 2021 do: 25 sierpnia 2021
Galeria ZPAP
Piwna 67/68 Gdańsk
17 136sztuka
Najlepsze Dyplomy Akademii Sztuk Pięknych 2020
od: 16 lipca 2021 do: 20 sierpnia 2021
Zbrojownia Sztuki
Targ Węglowy 6 Gdańsk
15 981sztuka
STAND-UP NA PLACU | Błażej Krajewski | Filip Puzyr | testy materiału
19 sierpnia 2021 - 19:00
Plac Dyrekcji
doki 1 Gdańsk
8 007sztuka
MICHAŁ WIRTEL- wystawa malarstwa
od: 19 lipca 2021 do: 11 sierpnia 2021
Galeria ZPAP
Mariacka 46/47 Gdańsk
14 796sztuka
Прогулянки. Прогулки. Walks. Przechadzki. Po sztuce współczesnej.
5 sierpnia 2021 - 17:30jest więcej terminów
Gdańska Galeria Miejska 2
Powroźnicza 13/15 Gdańskjest więcej miejsc
14 444sztuka
DARIUSZ BOŻYK "Pejzaże przeważnie potrójne" - wystawa malarstwa
od: 2 lipca 2021 do: 29 lipca 2021
Galeria ZPAP
Piwna 67/68 Gdańsk
12 916sztuka
Wystawa malarstwa RITY STASZULONOK "Ogniem i gliną"
od: 22 czerwca 2021 do: 14 lipca 2021
Galeria ZPAP
Mariacka 46/47 Gdańsk
12 281sztuka