koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Perform[ing] POLAND - Przegląd sztuki performansuPerform[ing] POLAND - Przegląd sztuki performansuCO JEST GRANE - listopad 2024 - nr 365Wrocławianka roku Gala
zmodyfikowano  12 lat temu  »  

FOUR – Zimpel/Rempis/Tokar/Daisy

Gdańsk »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 13 350 wyświetleń od 19 lutego 2010
  • 20 marca 2010, sobota
    » 20:00

Wacław Zimpel - klarnety (Polska), Dave Rem*pi*s - saksofony (USA), Mark Tokar - kontrabas (Ukraina), Tim Daisy - perkusja (USA)


Poezja i humor. Muzyka nieprzewidywalna, dra*pi*eżna i pełna kolorow. Basklarnet to instrument z rownym powodzeniem odnajdujący się w klimacie ludycznej groteski, jak i na gruncie nobliwej, poważnej kameralistyki. Zimpel oscyluje między tymi biegunami, sięgając po frywolne zagrywki, jak i pełne zadumy motywy.


FOUR - to międzynarodowy skład improwizatorow czerpiących ze spuścizny rożnych kultur i tradycji, wspołpracujących z najważniejszymi postaciami wspołczesnego jazzu. W kwietniu 2008 w krakowskiej Alchemii został nagrany materiał Four Walls - wspolny projekt Wacława Zimpla i Tima Daisy, ktory został uznany płytą roku 2008 w ankiecie serwisu internetowego Diapazon. W nagraniu gościnnie wystąpili Mark Tokar i Dave Rempis, początkując ideę kwartetu FOUR. Muzycy FOUR wspołpracują ze sobą w ramach dziesięcioosobowej orkiestry Kena Vandermarka Resonance.

Muzyka nieprzewidywalna, drapieżna i pełna kolorow. (Tomasz Handzlik - Gazeta Wyborcza).

Poezja i humor to siła wspolnej płyty Zimpla i Daisy'ego. Polski młody jazz coraz lepiej radzi sobie na arenie międzynarodowej. Coraz częściej także nasi artyści podejmują wspołpracę z czołowymi muzykami z Zachodu. "Four Walls to wspaniałe świadectwo takiej kooperacji. Grającemu na klarnecie basowym Wacławowi Zimplowi towarzyszy Tim Daisy, perkusista Vandermark 5, najważniejszej formacji światowego avant-jazzu ostatnej dekady.__

Basklarnet to instrument z rownym powodzeniem odnajdujący się w klimacie ludycznej groteski, jak i na gruncie nobliwej, poważnej kameralistyki. Zimpel oscyluje między tymi biegunami, sięgając po frywolne zagrywki, jak i pełne zadumy motywy. Jego partie, iście karkołomnymi, niestroniącymi od sonorystycznych eksperymentow figurami obudowuje Daisy. Dialogi duetu nie są nazbyt ekspresyjne, raczej urzekają swoistą poetyckością, wyobraźnią, a niekiedy humorem. Więcej żaru wnoszą występujący gościnnie w kilku fragmentach: saksofonista Dave Rempis i kontrabasista Mark Tokar. Świetna płyta, na ktorej coś dla siebie znaleźć powinni zarowno jazzowi koneserzy, zasłuchani w tworczość Erica Dolphy'ego, jak i fani freakowych eksperymentow Mazzolla. (Łukasz Iwasiński - Przekroj)

Oczywiście, powiedzmy, że jest to danie raczej dla smakoszy jazzowych poszukiwań i eksperymentow, a nie smooth jazzu, czy nawet mainstreamu. Muzyka Daisy'ego i Zimpla czasem charczy, trzeszczy, zgrzyta, potrafi jednak tez być szalenie liryczna i melancholijna. Mamy tu bowiem szeroką paletę barw i emocji.

To bardzo udana i bardzo ciekawa płyta, będąca jednocześnie swego rodzaju podsumowaniem nieco wcześniejszej działalności wydawcy. Multikulti bowiem w poprzednich miesiącach wydało bardzo interesujące płyty tria Zimpla oraz świetnego kwartetu Daisy'ego, ktorych też warto posłuchać. Tu znajdują one swe przekonujące dopełnienie. (Tomasz Janas - Gazeta Wyborcza).

Urzeka mnie przede wszystkim muzyczna skromność tych dźwiękow. Proste pomysły, zwarte formy, stonowane środki wyrazu. Jest w tej skromności i prostocie metoda. To muzyka szlachetnej improwizacji spod znaku Jimmy'ego Giuffre czy projektu Vandermarka Free Fall. Niespieszna i delikatna. Przystępna a jednocześnie z każdym kolejnym przesłuchaniem podoba mi się bardziej. (Bartek Adamczak - diapazon.pl).

O Artystach:

Wacław Zimpel - klarnecista, kompozytor, ukończył z wyrożnieniem studia w klasie klarnetu prof. Zdzisława Nowaka w Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu. Studiował rownież w Hochschule fur Musik und Teather w Hannoverze w klasie klarnetu prof. Johannesa Peitza. Zimpel prowadzi działalność nagraniową, koncertową i kompozytorską. Wspołpracował z najważniejszymi przedstawicielami polskiej i międzynarodowej awangardy muzycznej, między innymi z Kenem Vandermarkiem, Bobbym Few, Joe McPhee, Stevem Cohnem, Christianem Ramondem, Mikołajem Trzaską, Timem Daisym, Stevem Swellem, Davem Rempisem, Klausem Kugelem, Marcinem Maseckim, Raphaelem Roginskim.

Mark Tokar - absolwent Politechniki Lwowskiej oraz Lyudkevych Music College. Uczestnik warsztatow M. Parkinsona. Dzięki programowi stypendialnemu "Gaude Polonia" studiował na Akademii K. Szymanowskiego w Katowicach. W latach 2005-2006 dyrektor artystyczny polsko-ukraińskiego festiwalu Jazz Bez. Organizator cyklu koncertow Metro Jazz we Lwowie. Koncertował w Niemczech, Polsce, Austrii, na Ukrainie, Rosji, we Włoszech, Węgrzech i Czechach. Członek Dzyga Jazz Quintet oraz Ken Vandermark Reconance. Lider projektow Leo'm'art oraz Mark Tokar's Quintet. Wspołpracował z takimi muzykami jak: Ken Vandermark, Steve Swell, Roberta Piket, Tim Daisy, Dave Rempis, Bobby Few, Fred Frith (USA), Klaus Kugel, Arkadij Shylklper (Niemcy), Mazzol, Mikołaj Trzaska, Wacław Zimpel (Polska), Yuriy Yaremchuk (Ukraina), Per-Ake Holmlander, Magnus Broo (Szwecja), Mark Sanders (Anglia), Michael Zerang (USA).

Tim Daisy - jedna z najjaśniejszych postaci chicagowskiej sceny muzyki improwizowanej. Gra jako sideman m.in. z Vandermark 5, The Rempis Percussion Quartet, and The Engines, Tim jednocześnie utrzymując wysoką formę realizując swoje projekty jako kompozytor dla grup kameralnych, jazzowych, pisząc muzykę dla teatrow tańca i do filmu. Wspołpracował m.in. z takimi artystami jak: Ken Vandermark, Peter Brotzman, Michael Zerang, Erik Friedlander czy Fred Anderson. Występował m.in. na następujących imprezach: North Sea Jazz Festival, The Newport Jazz Festival, Le Mans Jazz Festival, Chicago Jazz Festival, Enjoy Jazz Festival, Umbrella Music Festival, Ring Ring Festival w Belgradzie, Lviv Jazz Festival. Jest liderem zespołow: Vox Arcana, New Fracture Quartet. Jako sideman udziela się w Rempis Percussion Quartet, Vandermark 5, Frame Quartet, KLANG, The Engines, Rempis/Daisy duo, Kyle Bruckmann's WRACK, Resonance Ensemble, Vandermark/Daisy Duo.

Dave Rem*pi*s - absolwent Northwestern University w klasie saksofonu klasycznego. Zdobył tytuł magistra antropologii i etnomuzykologii. Studiował także w International Centre for African Music and Dance na University of Ghana. Karierę jazzmana rozpoczął na dobre w 1998, kiedy to zastąpił Marsa Williamsa w słynnym Vandermark Five, dzięki czemu zdobył rozgłos w USA i Europie. Koncertował z wieloma znakomitymi postaciami, takimi jak: Paul Lytton, Axel Doerner, Peter Brotzmann, Hamid Drake, Steve Swell, Kevin Drumm, Paal Nilsson-Love, Tony Buck czy Joe Morris. Dwa razy wyrożniony w konkursie Downbeatu mianem Rosnącej Gwiazdy w kategorii saksofonu altowego i barytonowego.

Udziela się także jako organizator koncertow m.in. dla Umbrella Music Festival, Downtown Sound Gallery czy rockowego Pitchfork Music Festival organizowanego przez jeden z najwazniejszych portali muzycznych na świecie - Pitchfork.

bilety:

15; 20; 30

autor:
zmodyfikowano  12 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ