MATISYAHU II 26 sierpnia II Klub B90

Matisyahu przeszedł długą drogę od 2005 r., kiedy to ukazał się przełomowy dla jego kariery album pt. „Live at Stubb`s” (który zajął 1 miejsce na liście Albumów Reggae i 30 pozycję na liście Billboard 200). Odtąd artysta zaczął kreatywnie przesuwać granice swoich możliwości, zaskakując fanów na każdym kroku i z każdą płytą zmieniając muzyczny image. Pod tym względem jego ostatni krążek – „Akeda” – nie stanowi wyjątku.
Płytę tę charakteryzuje głębia i naturalność; jak dotąd jest to jego najbardziej osobisty album, nad którym praca miała wyjątkowo twórczy przebieg. Cytując Matisyahu: „Akeda to rodzaj albumu, który tworzy się wtedy, kiedy jedynym twórczym wyjściem jest pokazanie swojego drugiego ja, pozbycie się wnętrzności, aby ukazać sam szkielet”. Chociaż Matisyahu szybko osiągnął sukces jako „chasydzka gwiazda reggae”, to wkrótce potem zaczęły go męczyć ograniczenia i projekcje związane z tym określeniem. Jego muzyka wciąż ewoluowała, zresztą tak, jak jego duchowa tożsamość. Reggae było tylko jednym z elementów determinujących brzmienie, którego szukał; jednocześnie artysta tak głęboko przesiąknął chasydzkimi mistycyzmem, że czuł się wyzwolony z zewnętrznych wpływów. Jak powiedział o nowym krążku: „album pokazuje, że liczy się tylko wnętrze”.
W okresie od pierwszych sukcesów do 2012 r., kiedy ukazała się „Spark Seeker”, można zauważyć, jak ogromna zmiana zaszła w wyglądzie muzyka i brzmieniu tworzonej przez niego muzyki. Chociaż jego kompozycje były gorąco przyjmowane i wywierały szeroki wpływ na różne gatunki muzyczne, to pamięć o jego wczesnej fascynacji reggae i postrzeganie go przez fanów jako „brodatej żydowskiej ikony” były mocno dołujące dla artysty. Presja na sukces, ciągłe koncerty wraz z atakami krytyków doprowadziły Matisyahu do stanu przemożnej izolacji sprzyjającej nieustannej introspekcji, której rezultatem okazała się właśnie „Akeda” – jak dotąd jego najbardziej osobisty i „nieskażony” album. „Akeda”, skomponowana podczas tournee i w domu artysty w Los Angeles, została nagrana w brooklyńskim Studiu G z pomocą jego koncertowej załogi – Dub Trio (Dave Holmes, Stu Brooks i Joe Tomino), i wyprodukowana przez basistę Stu Brooksa (przy asyście właścicieli Studia G – Joela Hamiltona i Dave`a Holmesa). Kilka utwór Matisyahu stworzył wraz ze swoimi wieloletnimi przyjaciółmi i współpracownikami – Aaronem Duganem, Robem Marcherem i Markiem Guilianem. Matisyahu, zapytany o proces tworzenia i nagrywania „Akedy”, odpowiedział: „na tym krążku utwory pochodzą wprost z moich trzewi. Chciałem, żeby wszystko pochodziło z mojego wnętrza… podczas pisania muzyki i nagrywania nie chciałem iść na żadne kompromisy. Wszystko to powstało w moim domu lub w Studiu G, w którym mój basista, Stu Brooks, produkował ten album. Nasze muzyczne gusta są bardzo podobne, poza tym pracujemy razem od dawna, więc nie było potrzeby szukania „właściwego producenta”, czy też „właściwego brzmienia”… Wszystko po prostu przyszło samo i było tak, jak być powinno”.
Rezultatem tej współpracy jest kolejna różnorodna, radykalnie eksperymentalna płyta stanowiąca kolejną finezyjną cegiełkę w bogatym dorobku Matisyahu. Na poprzednich albumach artysty melodie i słowa utworów często były inspirowane chasydzkimi motywami i naukami; natomiast na „Akedzie” teksty są dużo bardziej osobiste, a chasydzkie inspiracje odgrywają mniejszą, tylko pomocniczą, rolę. Jak stwierdził Matisyahu: „Oczywiście, że są tutaj, jednak tym razem są dużo lepiej zharmonizowane z całością. W pewnym sensie, myślę że czasem się za nimi skrywałem. Jednak na tym albumie potrafiłem nieco otworzyć się do świata, wyjść zza szyby i napisać dużo bardziej emocjonalne piosenki opisujące prawdziwe wydarzenia i ludzi pojawiających się w moim życiu. Kiedy to zrobiłem okazało się, że idee związane z kabałą i chasydyzmem, które studiowałem od lat, pojawiają się naturalnie i mogą towarzyszyć mi także w prawdziwym życiu”.
Takie spojrzenie przewija się zresztą przez cały album, co widać w takich bardzo osobistych utworach jak „Reservoir”. Matisyahu tak opisuje tę kompozycję: „w tej piosence staram się uporać z bólem, który czułem, i ciągle czuję z powodu moich ‘braci’, którzy najchętniej wrzuciliby mnie pod autobus ze względu na moje metamorfozy. Jak zwykle w moich utworach można znaleźć wiele odniesień do Tory, jednak tym razem przybrały one głęboko osobisty charakter. Tytuł „Reservoir” odnosi się do rezerwatu przyrody w nowojorskim Central Parku, po którym wielokrotnie spacerowałem w różnych okresach mojego życia. Pewnego razu uderzyło mnie to, że nigdy nie obszedłem go w całości. To sprawiło, że zdałem sobie sprawę, jak bardzo potrzebuję pewnego zamknięcia, swego rodzaju poczucia kompletności w moim życiu”.
Kolejny ważny utwór dla artysty to „Broken Car”, w którym pojawia się motyw przewijający się przez cały album. Jak mówi Matisyahu: „to piosenka o azylu, o znalezieniu domu; to utwór o akceptacji siebie i innych, wraz ze wszystkimi problemami i niedoskonałościami. Pomysł wziął się z uczucia ‘złamania’, którego doświadczałem przez ostatnie lata, a na które nauczyłem się patrzeć bez osądzania, za to ze swego rodzaju akceptacją, cierpliwością i uczuciem. Tutaj mogę powiedzieć, że jestem wdzięczny Bogu za to, że dał mi możliwość dorastania i tworzenia miejsca na tym chorym świecie, gdzie będzie można leczyć rany”.
To z kolei prowadzi nas do tytułu płyty tj. „Akeda”, które jest hebrajskim słowem odnoszącym się do poświęcenia Izaaka przez Abrahama na rozkaz Boga. Jednak dla Matisyahu jest to potężny symbol oznaczający „zapłatę”, jaką takie akty wiary wywierają na czyjeś życie – czy w wypadku artysty – skutki, jakie pociągają jego muzyczne wybory i wierność sobie. Sukces takiego „podążania za swoją muzą” powoduje też powstanie problemów, zmuszając artystę do głębokich introspekcji w poszukiwaniu pierwotnej czystości, dzięki której powstaje muzyka. To jest właśnie motyw, który charakteryzuje „Akedę”; kompozycje na tym albumie podejmują tematy silnego poczucia samotności i izolacji związanych z życiem w ciągłej drodze, jak i uczucie zdrady ze strony dawnych przyjaciół i fanów oraz rozpadu długotrwałych związków. Jednak zamiast pławić się w tych ponurych przemyśleniach, utwory na „Akedzie” wychodzą im naprzeciw, zanurzają się w nich głęboko, aby ostatecznie znaleźć się z powrotem na powierzchni, uzyskując jednocześnie świadomość samego siebie pośród powszechnego załamania. W końcu „to właśnie muzyka przychodzi z tej drugiej strony, pozwalając podczas słuchania na oczyszczenie”.
Bilety:
I Pula 70 zł - do wyczerpania
II Pula 80 zł
www.tickets.soundrive.pl
www.eventim.pl
www.ticketpro.pl
www.biletomat.pl
www.ebilet.pl
Gala Pomorskiej Nagrody Artystycznej – Konstanty Andrzej Kulka
25 kwietnia 2025 - 19:00
Filharmonia Bałtycka
ul. Ołowianka 1 Gdańsk
5 114muzyka
Pull The Wire + AntyRefleks + Danziger / Gdańsk / Drizzly Grizzly
25 kwietnia 2025 - 18:00
Drizzly Grizzly
Elektryków 1 Gdańsk
11 134teatr
Soul Jam
25 kwietnia 2025 - 19:00
Klub Muzyczny Parlament
ul. Św. Ducha 2 Gdańsk
9 128muzyka
Mateusz Deskiewicz
24 kwietnia 2025 - 19:00
Oliwski Ratusz Kultury
ul. Opata Jacka Rybińskiego 25 Gdańsk
8 262teatr
"Kwiaty Przyjemności"
24 kwietnia 2025 - 19:30
Drizzly Grizzly
Elektryków 1 Gdańsk
42 158teatr
Edycja specjalna koncertu z udziałem orkiestry
22 kwietnia 2025 - 19:00
Polska Filharmonia Bałtycka
ul. Ołowianka 1 Gdańsk
21 944teatr
Improwizacje komediowe
17 kwietnia 2025 - 19:00
Klub Muzyczny Parlament
ul. Św. Ducha 2 Gdańsk
7 409teatr
Burleska by Rose de Noir w Wydziale Remontowym
16 kwietnia 2025 - 20:00jest więcej terminów
Wydział Remontowy
Doki 4 Gdańskjest więcej miejsc
7 965muzyka
Program "Szwarccharakter"
13 kwietnia 2025 - 19:00
Pub 107
Ogarna 107D Gdańsk
61 839teatr
Alicja Majewska i Włodzimierz Korcz ,,Jubileusz 50 lat"
13 kwietnia 2025 - 18:00
Filharmonia Bałtycka
ul. Ołowianka 1 Gdańsk
5 955muzyka
Koncert familijny - Z guzika na guzik - zabawa z orkiestrą akordeonową Pulsanti
13 kwietnia 2025 - 12:00
Filharmonia Bałtycka
ul. Ołowianka 1 Gdańsk
6 676muzyka
Grzegorz Dolniak stand-up "Mogło być gorzej"
13 kwietnia 2025 - 18:00jest więcej terminów
Stary Maneż
Ul. J. Słowackiego 23 Gdańskjest więcej miejsc
741 238teatr
Koncert poezji Agnieszki Osieckiej "Złote stosy pomarańczy"
12 kwietnia 2025 - 19:00
Oliwski Ratusz Kultury
ul. Opata Jacka Rybińskiego 25 Gdańsk
2 899muzyka
Muzyka Ennio Morricone
12 kwietnia 2025 - 19:00
Filharmonia Bałtycka - Sala Kameralna
ul. Ołowianka 1 Gdańsk
275 089teatr
"Wieczorami chłopcy wychodzą na ulice - EPILOG"
12 kwietnia 2025 - 20:00
Stary Maneż
Ul. J. Słowackiego 23 Gdańsk
8 489teatr
Tre Voci SHOW TIME
12 kwietnia 2025 - 17:00/20
Filharmonia Bałtycka
ul. Ołowianka 1 Gdańsk
4 228muzyka
"W Ogniu Świat"
12 kwietnia 2025 - 20:00
Paszcza Lwa
ul. Kwietna 39 Gdańsk
47 931teatr



























