Zofia Artymowska. Przestrzeń i konstrukcja
Zofia Artymowska, Poliformy VIII, Wnętrze, 1970, akryl, płótno
- od: 14 lipca 2017, piątekdo: 10 września 2017, niedziela
Wystawa „Zofia Artymowska. Przestrzeń i konstrukcja” jest drugą wystawą, którą Muzeum Narodowe w Gdańsku włącza się w obchody stulecia ruchu awangardowego w Polsce.
Wystawa będzie prezentować rzadko obecnie pokazywane prace artystki, której droga twórcza wiodła od informelu do abstrakcji geometrycznej wywodzącej się z konstruktywizmu.
Zofia Artymowska z domu Bochenek (1923-2000) studiowała na Wydziale Malarstwa krakowskiej ASP, gdzie uzyskała dyplom w pracowni Eugeniusza Eibischa. W latach 50. była pedagogiem w krakowskiej, a następnie warszawskiej ASP oraz w PWSSP we Wrocławiu. Wykładała też malarstwo ścienne i rysunek na uniwersytecie bagdadzkim i uniwersytecie w Teheranie.
Miała ponad 30 indywidualnych wystaw, m.in. w warszawskiej „Zachęcie”, The Mall Galleries w Londynie, Nowym Jorku, Pradze. Brała udział w wielu wystawach zbiorowych, m.in. w Monachium, Paryżu, Kolonii, New Delhi, Teheranie, Caracas, Bredzie, Pekinie, Londynie i Kuwejcie.
Jej prace znajdują się w zbiorach Muzeum Sztuki w Łodzi, Muzeum Narodowego w Warszawie i Krakowie, w Museo de Bellas Artes w Bogocie, Museum of Modern Art. w Bagdadzie, Muzeum w Bochum oraz w wielu kolekcjach prywatnych, m.in. w Stanach Zjednoczonych, Szwecji, Danii, Wielkiej Brytanii, Francji, Niemczech.
Początkowo artystka budowała kompozycje z prostych elementów, jak kreski, paski czy kręgi. Badała relacje przestrzenne w obrazie i z matematyczną dokładnością wyznaczała miejsce każdemu elementowi. Konsekwentnie trzymała się ascetycznej linii, gdzie jeden motyw kompozycyjny powtarzała w rozmaitych wariantach kolorystycznych. Multiplikacja jednego modułu, silne akcentowanie trójwymiarowości oraz barwy połączonej z metalicznym lśnieniem stały się najbardziej charakterystycznymi cechami jej obrazów i trwale wpisały Artymowską w nurt op-artu. Jest to rodzaj abstrakcji geometrycznej skupiającej się na wrażeniach wzrokowych i działaniach optycznych, których efektem są obrazy o jednolitej formie, równocześnie dynamicznej i wyrafinowanej kolorystycznie. W latach 70. głównym „modułem” kompozycji stał się walec, potraktowany jednostkowo lub jako fragment większego układu. Ta cylindryczna forma była podstawowym elementem w budowaniu przestrzeni i ukazywaniu ruchu na dwuwymiarowej powierzchni obrazu. Malarka zmniejszała lub zwiększała moduł, wydłużała go lub ścieśniała, stosowała układy symetryczne i asymetryczne, zestawiała kontrastowo bądź łagodnie zmieniała barwę. W ten sposób powstał cykl „Poliformy”, a w kolejnej dekadzie cykl ”Przestrzeń zwielokrotniona”. Jest to malarstwo skupione na warstwie wizualnej, nie wymaga szukania ukrytych znaczeń, pozwala odbiorcy na wpisanie własnych emocji i nastrojów.
Na wystawie pokazanych zostanie 35 prac artystki pochodzących ze zbiorów prywatnych.
Kuratorka: Małgorzata Ruszkowska-Macur
Godziny otwarcia: wtorek – niedziela: 10.00–17.00
Ceny biletów: bilet normalny – 10 zł, bilet ulgowy – 6 zł, bilet dla uczniów i studentów do 26. roku życia – 1 zł
Kontakt: Małgorzata Ruszkowska-Macur, tel. +48 58 307 59 12 w. 105, fax +48 58 307 59 12 w. 106, m.ruszkowska@mng.gda.pl
Kasa biletowa: tel. +48 58 307 59 12 w. 102
http://www.facebook.com/MuzeumNarodoweGdansk
http://www.mng.gda.pl
Zofia Artymowska, Poliformy CXXXXI, 1989, akryl/płótno
Zofia Artymowska, Poliformy LX, Wielki Mogoł, 1975, akryl-płótno
Zofia Artymowska, Poliformy CVII, 1984, akryl-płótno
Poliż Stand-up
28 marca 2015 - 17:00
Scena Muzyczna Gdańskiego Archipelagu Kultury w Gdańsku
Powstańców Warszawskich 25 Gdańsk
12 687sztuka
OAS. Wydział Sztuk Plastycznych. ZNACZENIE PUSTEGO. Warsztaty.
21 marca 2015 - 13:00
Świetlica w Rybnym
Opata Jacka Rybińskiego 25 Gdańsk
12 224sztuka
OAS. Wydział Sztuk Plastycznych. ZNACZENIE PUSTEGO. Wykład
21 marca 2015 - 12:00
Świetlica w Rybnym
Opata Jacka Rybińskiego 25 Gdańsk
12 211sztuka
Wydział Sztuk Plastycznych. TOŻSAMOŚĆ RYSUNKU. Wykład
15 lutego 2015 - 16:00
Świetlica w Rybnym
Opata Jacka Rybińskiego 25 Gdańsk
12 611sztuka
Natalia Uryniuk. Ilustracje.
od: 30 stycznia 2015 do: 11 lutego 2015
Galeria Sztuki Warzywniak
Opata Jacka Rybińskiego 25 Gdańsk
12 945sztuka
600 lat kontaktów polsko-tureckich 1414–2014
12 stycznia 2015 - jest więcej terminów
Muzeum Narodowe w Gdańsku / Oddział Zielona Brama
Długi Targ 24 Gdańsk
13 625sztuka
Leszek Krutulski. Codziennie
31 grudnia 2014 - jest więcej terminów
Muzeum Narodowe w Gdańsku / Gdańska Galeria Fotografii
Grobla I 8/11 Gdańsk
13 170sztuka
21. Dekalog Solidarności
od: 11 grudnia 2013 do: 10 grudnia 2014
Ośrodek Kultury Morskiej
Tokarska 21-25 Gdańsk
27 140sztuka
21. Dekalog Solidarności
od: 11 grudnia 2013 do: 10 grudnia 2014
Ośrodek Kultury Morskiej
Tokarska 21-25 Gdańsk
27 271sztuka
Annie Vigier i Franck Apertet (les gens d’Uterpan) - Topologia Gdańska
22 września 2014 - 18:00
CSW Łaźnia
ul. Jaskółcza 1 Gdańsk
10 385sztuka
Wystawa plenerowa MANIFEST UDAROWY
od: 28 sierpnia 2014 do: 9 września 2014
Galeria Bałtycka
Grunwaldzka 141 Gdańsk
14 553sztuka
Freedom Express wyruszył z Gdańska
1 września 2014 - jest więcej terminów
Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia
Jaskółcza 1 Gdańsk
9 147sztuka
XXXVII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej, Chóralnej i Kameralnej Gdańsk 2014
29 sierpnia 2014 - jest więcej terminów
Bazylika Mariacka, Wniebowzięcia NMP
Podkramarska 5 Gdańsk
15 914sztuka
Eugeniusz Gerlach – wystawa malarstwa – LINIA I KOLOR
27 sierpnia 2014 - 17:00jest więcej terminów
Galeria ZPAP
Mariacka 46/47 Gdańsk
15 253sztuka
Chór Kameralny 441Hz & Karolina Wiśniewska
25 lipca 2014 - 20:15
Bazylika Mariacka, Wniebowzięcia NMP
Podkramarska 5 Gdańsk
25 212sztuka
Piątek 11.07.2014 - Małgorzata Skorupa & Bogusław Grabowski
11 lipca 2014 - 20:15
Bazylika Mariacka, Wniebowzięcia NMP
Podkramarska 5 Gdańsk
14 222sztuka
37 MFMOCHiK - 4 lipca 2014- Rafał Sulima (Białystok)
4 lipca 2014 - 20:15
Bazylika Mariacka, Wniebowzięcia NMP
Podkramarska 5 Gdańsk
24 876sztuka