koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Wrocławianka roku GalaCO JEST GRANE - listopad 2024 - nr 365Perform[ing] POLAND - Przegląd sztuki performansuPerform[ing] POLAND - Przegląd sztuki performansuPerform[ing] POLAND - Przegląd sztuki performansu
zmodyfikowano  6 lat temu  »  

Stefano della Bella i Giovanni Battista Piranesi. Akwaforty ze zbiorów Muzeum Narodowego w Gdańsku

Gdańsk »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 12 974 wyświetleń od 31 października 2018
  • od: 6 listopada 2018, wtorek
    do: 31 grudnia 2018, poniedziałek

Stefano della Bella i Giovanni Battista Piranesi, wybitni włoscy artyści graficy, choć tworzyli w innych epokach i w swoich działach podejmowali odmienne zagadnienia, uchodzą za największych mistrzów w historii grafiki europejskiej. Łączy ich wirtuozeria warsztatu, precyzja linii i wielka inwencja. Każdy z nich jest twórcą około tysiąca płyt akwafortowych.

Pośród zaprezentowanych prac Stefana Della Belli (1610–1664), artysty wykształconego we Florencji i pracującego dla dworu Medyceuszy, na szczególną uwagę zasługuje jego młodzieńcze dzieło pt. Wjazd Jerzego Ossolińskiego do Rzymu, wykonane w Rzymie w 1633 roku. Jest ono uznawane jest za jeden z najwspanialszych siedemnastowiecznych graficznych poloników. Praca ta powstała na bazie wielu szkiców wykonanych przez artystę z natury. Seria ukazuje bogaty korowód jeźdźców i osób towarzyszących polskiemu poselstwu, którego zadaniem było złożenie hołdu papieżowi Urbanowi VIII od nowo koronowanego króla Władysława IV Wazy. Orszak poselski, liczący 300 osób, 20 powozów, wiele koni i jucznych zwierząt, swym ostentacyjnym bogactwem wywarł na współczesnych wielkie wrażenie i znalazł odzwierciedlenie w ówczesnych diariuszach i wspomnieniach. Legat nie dostosował się bowiem do miejscowych zwyczajów, jak zwykle czynili to podróżujący po Europie Polacy, i uczynił z wystąpienia w niezwykłych, kształtowanych pod wpływem Orientu strojach środek oddziaływania propagandowego – był manifestacją wielkości i kulturowej odmienności Rzeczypospolitej. Seria te składa się z sześciu rycin przeznaczonych do oglądania w formie panoramy. W Gdańsku mamy pięć odbitek.

Giovanni Battista PIranesi (1720–1778) miał niezwykłą umiejętność dokumentowania architektury Rzymu w najmniejszym, niemal inwentaryzatorskim szczególe, przy jednoczesnym zamiłowaniu do tworzenia fantazyjnych wizji. Wyróżniało go doskonałe wyczucie bryły i przestrzeni, które kształtował za pomocą szkicowych linii i śmiałych kontrastów światłocieniowych. Jego wielkoformatowe ryciny (na wystawie zostanie zaprezentowanych siedem rycin z serii Vedute di Roma) uważane obecnie za mistrzowskie przykłady akwaforty, zyskały ogromną popularność i przyniosły artyście sławę.

Przygotowany przez Alicję Andrzejewską-Zając pokaz jest wydarzeniem towarzyszącym wystawie Włochy w Gdańsku.

Pokaz towarzyszący wystawie „Włochy w Gdańsku”.

autor:
zmodyfikowano  6 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ