koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Perform[ing] POLAND - Przegląd sztuki performansuWrocławianka roku GalaCO JEST GRANE - listopad 2024 - nr 365Perform[ing] POLAND - Przegląd sztuki performansuPerform[ing] POLAND - Przegląd sztuki performansu
zmodyfikowano  5 lat temu  »  

Austriacki tydzień kultury w Gdańsku

Gdańsk »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 12 077 wyświetleń od 18 listopada 2019
  • od: 29 listopada 2019, piątek
    do: 7 grudnia 2019, sobota

Austriacki tydzień kultury w Gdańsku

filmy / wykłady / wystawy

29.11-7.12.2019, Gdańsk

Partnerzy: Gdański Teatr Szekspirowski Konsulat Repybliki Austrii w Gdansku Bundeskanzleramt Austriackie Forum Kultury w Warszawie

Program:

  1. Wystawa: photo graz selection III Artyści i artystki: Jörg Auzinger, René Böhmer, Kati Bruder, Lena Feitl, Julia Gaisbacher, Klaus-Dieter Hartl, Anna Jocham, Kevin Kolland, Maryam Mohammadi, Ulrike Neubauer, Gerburg Neunteufl, Pipina Schickaneder, Renate Otte, Franz Pacher, Lydia Reinprecht, Werner Schimpl, Maria Schnabl, Lisa Schoger, Niki Schreinlechner, Elisa Wüntscher, Larissa Zauser Kurator / Kurator: Gerhard Gross

photo graz selection III to prezentacja międzynarodowych projektów dwudziestu artystek i artystów profesjonalnej, akademickiej oraz amatorskiej sceny fotograficznej Styrii. Wybrane prace dotyczą aktualnych tematów i kwestii społecznych, związanych z kulturą, tożsamością, religią i polityką. Fotografie obrazują procesy ścierania się miasta i natury, zwracają uwagę na współistnienie różnych stanów emocjonalnych i stawiają pytania o postrzeganie rzeczywistości.

29.11.2019 /pt./, 18:00 / Gdański Teatr Szekspirowski, ul. Wojciecha Bogusławskiego 1, Gdańsk / Wystawa czynna do: 31.12.2019. pon.- nd 14.00-19.00. / Wstęp wolny

  1. Przedstawienie teatralne: Thomas Bernhard „Siła przyzwyczajenia” Przekład: Monika Muskała 
Reżyseria: André Hübner-Ochodlo

Ile poświęci prawdziwy artysta, by stworzyć dzieło na miarę „wszystkich belzebubów świata”? Wystarczy tylko chcieć. Ćwiczyć! Ćwiczyć! Ćwiczyć! Aż do śmierci. Caribaldi, nad którym wisi faustowskie przekleństwo, by dotknąć istoty tworzenia – poświęci wszystko i wszystkich. Zaślepiony swoją wizją dzieła perfekcyjnego najokrutniej katuje swoich artystów odzierając ich z ludzkiej godności.

29.11.2019 /pt./, 19:00 / Gdański Teatr Szekspirowski / ul. W. Bogusławskiego 1, Gdańsk / Bilety na miejscu

  1. Koncert duetu Klaus Paier i Asja Valcic

Klaus Paier – akordeon / Asja Valcic – wiolonczela

To jeden z najbardziej ekscytujących europejskich duetów jazzowych! Różnorodność barw akordeonu i wiolonczeli pozytywnie zaskakuje, natomiast muzycy to prawdziwi wirtuozi improwizacji – oszczędnej i porywającej jednocześnie.

Każdy, kto chociaż raz usłyszał muzykę tworzoną przez Klausa Paiera i Asję Valcic, nie ma najmniejszych wątpliwości, że akordeon i wiolonczela to idealny zestaw instrumentów dla jazzowego duetu. Oczywiście, pod warunkiem, że tworzy go dwójka tak wyśmienitych wirtuozów jak Paier i Valcic.

29.11.2019 /pt./, 20.00 / Blue Note, ul.Kościuszki 79, Poznań. / Bilety: bluenote.poznan.pl/

30.11.2019 /so./, 19.00 / Gdański Teatr Szekspirowski / ul. Bogusławskiego 1, Gdańsk / Bilety na miejscu

  1. Degustacja wina z winnic austriackich „Austria od kuchni”

Piaszczysta i żwirowo-brązowa gleba winnic oraz delikatny i słoneczny klimat krainy Jeziora Nezyderskiego w Kotlinie Panońskiej sprawiają, że uprawiana tam winorośl ma wszelkie warunki do bujnego rozwoju. Spróbować będzie można pochodzących z regionalnych winnic win biodynamicznych gatunków Welschriesling, Grüner Veltliner czy Grauer Burgunder.

30.11.2019 /sob./, 17:00 / Gdański Teatr Szekspirowski / Restauracja ARCHEO / ul. W. Bogusławskiego 1, Gdańsk / 
Bilety na miejscu

  1. Filmy austriackie w Teatrze Szekspirowskim: „Biała wstążka” Michaela Hanekego (30.11.) „Raj: Miłość” Ulricha Seidla (1.12.) Filmy z polskimi napisami

Ascetyzm i zaspokajanie popędów, które kończą się przemocą u Hanekego i poszukiwanie miłości, które kończy się rozczaro-
waniem u Seidla. Dwa filmy austriackie, które z bezwzględną precyzją obnażają otchłanie ludzkiej duszy.

30.11.-1.12.2019 /sob.-nd./, 15:00 / Gdańsk, Kino Kameralne Cafe / ul. Lektykarska 4 / Bilety na miejscu

  1. Teatralna adaptacja powieści „Mróz” Thomasa Bernharda / Reż./Regie: Sabine Mitterecker. /
Aktor: Andreas Patton Dźwięk: Wolfgang Musil
Kostiumy: Maria Theresia Bartl. Producentka: Uwe Mattheiss. Asystentka Reżysera: Victoria Rottensteiner. Produkcja: THEATER.PUNKT Sabine Mitterecker i Uwe Mattheiss. Prawa: Suhrkamp Verlag Czas: 70 Min.

„Mróz“ był pierwszym literackim sukcesem Thomasa Bernharda. Jego radykalizm jest dzisiaj tak samo zaskakujący i fascynujący jak przed niemal 60 laty, kiedy się ukazał.

1.12.2019 /nd./,19:00 / Gdański Teatr Szekspirowski / ul. Wojciecha Bogusławskiego 1, Gdańsk, Scena GTS / Po niemiecku z tłumaczeniem symultanicznym / Wstęp biletowany

  1. Thomas Bernhard po polsku - spotkanie ze Sławą Lisiecką

Prowadzenie: Adam Lipszyc

Bernhard jest dziś w Polsce pisarzem nieźle rozpoznanym. Na polski przełożono wszystkie jego powieści, szereg nowel i większość jego najistotniejszych utworów dramatycznych. Nadszedł czas pogłębionej lektury tego niezwykłego dzieła, która nie sprowadzałaby go do kilku wyświechtanych frazesów. Dyskusja dotyczyć będzie takich właśnie, niewydeptanych dróg interpretacji. Okazją do spotkania będzie publikacja polskiego przekładu trzech dramoletek Berharda (wyd. Od Do, tł. Sława Lisiecka) i planowane wznowienie jego debiutanckiej powieści Mróz (Czytelnik, luty 2020, tł. Sławomir Błaut)

01.12. /nd./, 17.30 / Gdańsk, Gdański Teatr Szekspirowski / ul. Wojciecha Bogusławskiego 1 / Drewniane FOYER / Po polsku / Wstęp wolny

  1. Literatura austriacka na kozetce - spotkanie z Adamem Lipszycem Prowadzenie: dr Monika Żółkoś

Przynajmniej od czasu Roberta Musila literatura austriacka znana jest z radykalnego spojrzenia na relacje międzyludzkie, świat społeczno-polityczny oraz zafałszowania i pułapki ukryte w samym medium języka. To spojrzenie wchodzi w fascynującą interferencję z perspektywą krytyczną, która również wywodzi się z Austrii, a mianowicie z teorią psychoanalityczną. Dyskusja dotyczyć będzie tego nader owocnego, choć czasem wysoce nieoczywistego spotkania literatury austriackiej z dziedzictwem Zygmunta Freuda.

02.12 /Pn./, 18:00 / Gdańsk, Gdański Teatr Szekspirowski / ul. Wojciecha Bogusławskiego 1, Scena GTS / Po polsku / Wstęp wolny

  1. Czytanieperformatywne: Thomas Bernhard: „Claus Peymann opuszcza Bochum i jako dyrektor Burgtheater udaje się do Wiednia”

Reż.: Piotr Biedroń / Aktor: Robert Ninkiewicz

Na podstawie: Thomas Bernhard „Claus Peymann kupuje sobie spodnie i idzie ze mną na obiad. Trzy dramoletki ”, wyd. Od Do, przekład: Sława Lisiecka

Jedna z trzech sztuk teatralnych Bernharda poświęconych wybitnemu niemieckiemu reżyserowi Clausowi Peymannowi, pełniącemu w latach 1986-1999 funkcję dyrektora słynnego Wiedeńskiego Burgtheater. Bernhard, niezrównany mistrz groteskowego przerysowania, jak zwykle poddaje niesłychanie ostrej krytyce stosunki panujące w Austrii, wyśmiewa i wyszydza instytucje kulturalne. W ironiczny sposób charakteryzuje też siebie, Peymanna oraz dramaturga Burgtheater – Hermanna Beila.

02.12 /Pn./, 19:30 Gdańsk, Gdański Teatr Szekspirowski ul. Wojciecha Bogusławskiego 1, Scena GTS Po polsku / Wstęp biletowany

  1. Filmy austriackie: „Chwała dziwkom!” Michaela Glawoggera (03.12.) „Jesteśmy waszymi przyjaciółmi” Huberta Saupera (06.12.) Filmy z polskimi napisami

Dwa filmy traktujące o eksploatacji ludzi i przyrody za wszelką cenę. Glawogger zagląda za kulisy bezwzględnego biznesu prostytucji i pokazuje rozpacz, zmuszanych do wyniszczającej pracy, kobiet. Sauper odwiedza Sudan Południowy i rozmawia z mieszkańcami o eksploatacji ropy naftowej czy o skutkach krzewienia obcej wiary.

3.12.2019 /wt./, 19:00 Gdańsk, Kino Kameralne Cafe ul.Lektykarska 4 Bilety na miejscu

6.12.2019 /pt./, 17:00 Gdańsk, Instytut Kultury Miejskiej ul. Długi Targ 39/40 Wstęp wolny

  1. Rechnitz. Opera – Anioł Zagłady

Opera na podstawie dramatu Elfriede Jelinek

Reżyseria, przestrzeń, kostiumy: Katarzyna Kalwat /
Muzyka: Wojtek Blecharz /
Tłumaczenie, adaptacja, dramaturgia: Monika Muskała

Zamek baronowej Margit von Batthyány w austriackiej miejscowości Rechnitz, marzec 1945 roku. Podczas wydanego przez baronową przyjęcia, goście – oficerowie SS i Gestapo – wzięli udział w masakrze dwustu żydowskich robotników przymusowych. Zbiorowej mogiły zamordowanych nigdy nie odnaleziono. Spektakl jest próbą zrozumienia mechanizmów działania zbiorowej pamięci. Główny temat to język jako instrument manipulacji, kłamstw i przemocy.

4.12.2019 /śr./

19:00 – przedstawienie
 22:00 – spotkanie z Moniką Muskałą

Gdańsk, Gdański Teatr Szekspirowski / ul. W. Bogusławskiego 1 / Bilety na miejscu

  1. Wieczór poezji austriackiej ze wstępem prof. Stefana Kaszyńskiego

Wieczór będzie podróżą liryczną po wszelkich nurtach powojennej poezji austriackiej: tradycyjnej i progresywnej, eksperymentalnej i krytycznej, surrealistycznej i konkretnej. W nich wszystkich przewijają się tematy odwieczne jak miłość, wiara, strach, śmierć i niewiara w moc języka. Wstęp wygłosi prof. Stefan Kaszyński, jeden z najwybitniejszych znawców literatury austriackiej w Polsce. Wiersze przeczyta aktor Teatru Wybrzeże Krzysztof Gordon.

5.12.2019 /czw./, 17:00 / Sopot, Teatr Boto / ul. Bohaterów Monte Cassino 54B / Bilety na miejscu

  1. Przedstawienie taneczne Liquid Loft: „Models of Reality” Kierownik artystyczny: Chris Haring
Taniec i choreografia: Luke Baio, Stephanie Cumming, Dong Uk Kim, Katharina Meves, Dante Murillo, Anna Maria Nowak, Arttu Palmio, Hannah Timbrell

Trzeszczenie żwiru, pocieranie powierzchni betonu czy szkła, szelest liści prowokują metamorfozy ciała, przekształcając je w „rzeźby przestrzenne”. Zainspirowani ideą designu i koncepcjami architektonicznymi założonej ponad 100 lat temu weimarskiej szkoły Bauhausu, performerki i performerzy realizują zasadę „formy podążającej za treścią”, by po jakimś czasie na powrót ją złamać.

7.12.2019 /sob./, 19:00 Gdańsk, Gdański Teatr Szekspirowski ul. W. Bogusławskiego 1 Bilety na miejscu

zmodyfikowano  5 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ