koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Wrocławianka roku GalaCO JEST GRANE - LISTOPAD 2024 - nr 365TP Repertuar 11.2024ARTYSTA BEZ GRANIC PAFAWAG
zmodyfikowano  8 miesięcy temu  »  

HOKUSAI Widoki Góry Fudżi

Gdańsk »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 11 802 wyświetleń od 26 marca 2024

Gdańsk » Targ Węglowy 3 » NA MAPIE

  • od: 5 kwietnia 2024, piątek
    do: 12 maja 2024, niedziela

Arcydzieło druku monochromatycznego z kolekcji Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha

👉🏻wernisaż: 05.04.2024, godz. 16:30

👉🏻wystawa: 6.04.2024 – 12.05.2024

👉🏻miejsce: Mała Aula Wielkiej Zbrojowni, Targ Węglowy 6, Gdańsk


Sto widoków góry Fudżi (jap. 富嶽百景) to seria trzech ilustrowanych i wydrukowanych w monochromatycznej czerni i szarości książek autorstwa Hokusai’a (1760 – 1849) – japońskiego artysty, twórcy ukiyo-e tj. „obrazów przepływającego świata”. Obok serii ponad tysiąca drzeworytniczych szkiców zwanych jako Manga Hokusai’a i opublikowanych między 1814 a 1878 w piętnastu tomach, Sto widoków góry Fudżi uchodzi za jedną z najciekawszych ilustrowanych książek w Japonii mających niebagatelny wpływ na sztukę Zachodu. Pierwsze wydanie pierwszych dwóch tomów ukazało się w latach 1834 i 1835, wkrótce po ukończeniu przez mistrza przełomowego dzieła pt. Trzydzieści sześć widoków góry Fudżi. Z kolei pierwsze wydanie tomu trzeciego opublikowano pod koniec lat czterdziestych XIX wieku.

Hokusai miał 75 lat, kiedy w 1834 opublikowano pierwszy tom jego pracy. Starzejący się artysta pragnął utrwalić surowy widok aktywnego wulkanu z każdej możliwej strony o różnych porach dniach i roku. Niekiedy szczyt góry wygląda klarownie, a innym razem wyłania się za łodyg bambusa, potężnych fal, konarów drzew obsypanych kwieciem lub przykrytych śniegiem, dachów, mgły, pajęczyny, etc. Zdarza się jednak, że jest zaledwie odbiciem w wodzie lub lusterku.

Hokusai wierzył, że góra oferuje nieśmiertelność, a nawet boskość, dlatego też pracę nad drzeworytami traktował jako rodzaj modlitwy, mającej twórcy zapewnić szczególną łaskę i osiągnięcie w wieku stu lat niebotycznego poziomu artystycznego! Wybór stu widoków Fudżi był najprawdopodobniej powodowany nasilającą się obsesją Hokusai’a na punkcie tej właśnie liczby – za wszelką cenę chciał dożyć setki.

Wyjątkowy zbiór grafik, który prezentujemy Państwu na naszej wystawie należy do Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha. Są to drzeworyty pochodzące z drugiego wydania książek, które przypadło na początek okresu Meiji (pierwsze lata 70 XIX w.). Jest to zbiór, jakkolwiek niezwykły, bowiem nigdy wcześniej nie eksponowany. W swej pierwotnej formie stanowił trzytomową książkę złożoną z odbitek drzeworytniczych, zgiętych w pół i przewiązanych wzdłuż zewnętrznych krawędzi jedwabnym sznurkiem. Dzięki uprzejmości Pani Dyrektor Mangghi – Katarzynie Nowak oraz Pani Joannie Habie sprawującej opiekę konserwatorską nad dziełami Hokusai’a, możemy z bliska przyjrzeć się wybranym z ponad stu – obrazom Nieśmiertelnej Góry Fudżi. W tej kameralnej odsłonie, jaką Państwu proponujemy, widok Fudżi – czasem samotnej, choć częściej w towarzystwie istot ludzkich i nieludzkich, jest pretekstem do odbycia krótkiej podróży w czasie i przestrzeni oraz spojrzenia – niczym przez małe okna – na świat widziany oczami 19wiecznego artysty, zmierzającego ku nieśmiertelności.

autor:
zmodyfikowano  8 miesięcy temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ