koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
KONGRES KULTURYTłumacz w muzeumCO JEST GRANE - październik 2024 - nr 364DBP PinakotekaAVATAR Nowe szaty królaWRZESIEŃ POK
zmodyfikowano  miesiąc temu

Klasyka na Ołowiance

Gdańsk »
CO BYŁO GRANE » CO jest GRANE » 588 wyświetleń od 12 września 2024

Paweł Zagańczyk – akordeon
Anna Wandtke – skrzypce
Małgorzata Bleja – wiolonczela
Dominika Glapiak – prowadzenie, kierownictwo artystyczne

W programie m.in.:
Georg Friedrich Händel – Passacaglia g-moll (oprac. Johana Halvorsena na skrzypce i wiolonczelę)Astor Piazzolla – Le Grand Tango (oprac. Sofii Gubaiduliny na akordeon i skrzypce)
Przenikanie się nurtów w sztuce to powszechne zjawisko, niezależnie od dziedziny. Czerpanie wzajemnych inspiracji w twórczości różnych kompozytorów, nawiązywanie do muzyki dawnych mistrzów bądź nawet ich cytowanie, to nierzadko swoisty dialog epok, uwidocznienie następujących zmian, na bazie tego co znane - tradycyjne. Muzyka kameralna oczywiście tym procesom ulega i jest w nich zanurzona. Nie inaczej wygląda kwestia samego jej instrumentarium, początkowo dysponującego instrumentami wiodącymi prym w muzyce “da camera” (w tłumaczeniu na język polski “do komnaty”, bo tak w XVII wieku nazywana była muzyka kameralna).W XX wieku do instrumentów bardzo często stosowanych i wykorzystywanych w muzykowaniu zespołowym dołączył bowiem przebojowy akordeon, stając się inspiracją dla wielu twórców. Jego szerokie możliwości brzmieniowe i wirtuozeria nie tylko stają w szranki z tradycyjnymi nieśmiertelnymi instrumentami smyczkowymi, ale i często dodają zupełnie nowe brzmieniowe przestrzenie do muzycznych dialogów.
Centrum programu stanowić będą dwa niewątpliwe arcydzieła literatury kameralnej:
Wirtuozowska Passacaglia G. Händla w opracowaniu J. Halvorsena na skrzypce i wiolonczelę, będąca wariacyjnym opracowaniem czterotaktowego tematu zaczerpniętego przez Halvorsena z finału Suity klawesynowej g-moll HWV 432. Drugą kompozycją wykraczającą poza swoje ramy zarówno w znaczeniu czasu, jak i gatunku, jest wyśmienite Le Grand Tango Astora Piazzolli, w opracowaniu Sofii Gubaiduliny, którą usłyszymy w wersji na akordeon i skrzypce. Wykonawcami koncertu będzie troje znakomitych muzyków - którzy poza karierą solową, z lubością oddają się muzykowaniu kameralnemu. Pojawią się w duetach, ale także w trio, prezentując repertuar zróżnicowany i ukazujący bogactwo muzyki kameralnej. Program koncertu stanowi swoiste zaproszenie do udziału w całym cyklu, prezentuje bowiem bogactwo tego gatunku na przestrzeni wieków.

***

Bezpieczne zakupy w Bilety24. W przypadku odwołania wydarzenia, gwarantujemy automatyczny zwrot środków potwierdzony komunikatem wysyłanym na adres e-mail, podany podczas zakupu.

zmodyfikowano  miesiąc temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ