koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
KiDKonserwacja powozów z kolekcji muzeum w ŁowiczuMISSA PRO MUNDICO JEST GRANE - grudzień 2022 - nr 344 - już do pobrania
zmodyfikowano  10 lat temu

Planete Doc Review

Gdańsk »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 41 039 wyświetleń od 1 stycznia 2007

Swenkowie, reż. Jeppe Roende

Dyskusyjny Klub Filmowy UG Miłość Blondynki oraz Akademickie Centrum Kultury UG zapraszają na film "Szwenkowie" w ramach gdańskiej edycji festiwalu Planete Doc Review.

Grupa kilkunastu, może dwudziestu kilku mężczyzn majestatycznie kroczy w stronę kamery. Eleganckie garnitury, starannie dobrane koszule i dodatki, chusteczki w butonierkach, kapelusze. Poprawiają rozwiewane przez wiatr poły marynarek. To swenkowie, niewielka grupa Zulusów z Johanesburga, którzy stworzyli własną subkulturę. W każdy weekend zamieniają robocze kombinezony na garnitury od najlepszych krawców i stają do rywalizacji o tytuł najelegantszego, najmodniejszego Swenki. Reżyser wprowadza fikcyjnego narratora, starego wagabundę, który wprost do kamery snuje opowieść o losach Sabelo, młodego swenki, któremu tydzień przed świętami Bożego Narodzenia (i tydzień przed weselem) umiera ojciec. Pogrążony w rozpaczy Sabelo zastanawia się czy nie porzucić swenków. Grupa również poniosła stratę – zmarły był ich przywódcą. Sposób, w jaki mężczyźni wyjdą z kryzysu, ujawnia istotę ich sposobu życia. Bycie swenką to pielęgnowanie poczucia własnej wartości, szacunku do samego siebie i innych, to nie tylko dbałość o elegancję, ale też o odpowiednie zachowanie, o przestrzeganie zasad. Nie ma w filmie pobieżnej, szukającej egzotyki obserwacji, choć garnitury od Pierre’a Cardin w szafie wiejskiej chaty robią wrażenie, a konkursy swenków budzą zachwyt pełen niedowierzania. Jest podziw – widoczny również w sposobie filmowania - wobec kultury zbudowanej na szacunku i miłości.

Nominacja do Europejskiej Nagrody Filmowej 2004

O FESTIWALU:

Dyskusyjny Klub Filmowy UG Miłość Blondynki prezentuje Planete Doc Review

Gdańska replika III Edycji Festiwalu Światowego Kina Dokumentalnego

Miejsce: aula 039, Wydział Filologiczno-Historyczny UG

Termin: 18-21 maja 2006

świat to chaos!

gdy szukasz sensu...

gdy szukasz inspiracji...

poczuj siłę grawitacji

Planete Doc Review

Festiwal Planete Doc Review prezentuje wybór najciekawszych pełnometrażowych prac światowego kina dokumentalnego z ostatniego roku. To filmy, których twórcy łączą ogromną wrażliwość z niezwykłą sprawnością warsztatową. To filmy, obok których nie można przejść obojętnie, zmuszające do myślenia, intrygujące, wzruszające, często wstrząsające. Widzowie gdańskiej edycji przez cztery kolejne dni, będą mogli obejrzeć osiem niezwykłych obrazów o zróżnicowanej tematyce i stylu. Wraz z ekipami filmowymi przemierzyć świat i poznać świat, jakiego nie znamy, lub jakiego znać nie chcemy.

Jaki jest dzisiejszy dokument? Jak zmieścić w jednej definicji dzisiejsze kino dokumentalne? Czy można wyznaczyć granice jego stylu? W kalejdoskopie rożnych form wypowiedzi filmowej współczesny dokumentalizm nie posiada jednej utartej reguły. Wykraczając ponad telewizyjną rozrywkę, poszukuje sensu prezentowanej rzeczywistości: głęboko i intensywnie. Wielość przekazów medialnych współczesnego świata prowadzi do chaosu informacyjnego, konstruowanych coraz częściej przez nierzetelnych komentatorów, za sprawą których, słowa, obrazy i dźwięki tracą na wartości a przekazywane treści na znaczeniu. Taka wizja świata stanowi jedynie jego powierzchowny przejaw a nie oddaje jego istoty. Opinie wygłaszane w sposób nieodpowiedzialny prowadzą do źle rozumianej wolności słowa. Jej obecny kształt pozwala na bezkarne fałszowanie rzeczywistości. Współczesne kino dokumentalne próbuje przywrócić to zatracone znaczenie. Sięga bowiem po dosadne środki wyrazu, stawia śmiałe tezy, wyłamujące się z kanonu opartego na pozornym obiektywizmie. Angażuje się zarówno w tematy globalne, jak i historie niezwykle intymne zachowując niezmiennie, szczerości wypowiedzi oraz wyraz zdrowego rozsądku.

W programie pokazów:

Viva Zapatero, reż.: Sabina Guzzanti, Włochy 2005, 80'

FIPRESCI Wenecja 2005, IFF Roterdam 2006, Sundance 2006

Stawiamy na kryzys / Our brand is crisis, reż.: Rachel Boynton USA 2005, 85'

Najlepszy Dokument 2005 - Nagroda Międzynarodowego Stowarzyszenia Dokumentu (International Documentary Associacion)

Swenkowie / Swenkas, reż.: Jeppe Roende Dania 2004, 72'

Nominacja do Europejskiej Nagrody Filmowej 2004

Księga rekordów Szutki / Shutka - Book of records, reż.: Aleksandar Manic, Czechy 2005, 78'

Nagroda FIPRESCI i Nagroda Publiczności na Festiwalu Filmów z Serbii i Czarnogóry.

Trzy serca / Three hearts, reż.: Susan Kaplan, USA 2004, 95'

Outfest 2004 – Najlepszy dokument | Toronto IFF 2004 | Melbourne IFF 2005 | Edynburg FF 2006

Liczby i marzenia / Dreaming by numbers, reż.: Anna Maria Bucchetti, Holandia 2005, 75'

Śmierć człowieka pracy / Working’s men death, reż.: Michael Glawogger, Austria-Niemcy 2005, 122'

Grand Prix Kopenhaga - CPH DOX 2005, Nominacja do Europejskiej Nagrody Filmowej 2005, Nagroda Giersona London FF, Nagroda FIPRESCI Leipzig FF.

Gra o życie / Murderball, reż.: Henry Alex Rubin, Dana Adam Shapiro USA 2005, 84'

Nagrody: Nominacja do Oscara 2005, Boston Society of Film Critics Awards, Dallas-Forth Worth Film Critics Association Awards, Nagroda Publicznosci na Full Frame Documentary Film Festival, Gotham Awards, Nagroda Publiczności i dla najlepszego pełnometrażowego dokumentu na Indianapolis International Film Festival, nominacja do International Documentary Association Award, nominacja do Online Film Critics Society Awards i do Satellite Awards, Golden Space Needle Award na MMF Seattle, Nagroda Publiczności i Nagroda Specjalna Jury za montaż na Sundance Film Festival

Bilety: 1 film - 8 zł, 4 filmy - 24 zł, 8 filmów - 48 zł

zmodyfikowano  10 lat temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ