koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
KLIMT Wrocław
zmodyfikowano  12 lat temu

Dave Holland Quintet

Gdańsk »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 837 wyświetleń od 1 stycznia 2007
  • 19 kwietnia 2006, środa
    » 20:00

król kontrabasu

Wystąpią:

  • Dave Holland: kontrabas
  • Chris Potter: saksofon
  • Robin Eubanks: puzon
  • Steve Nelson: wibrafon i marimba
  • Nate Smith: perkusja

Od początków kariery, kiedy Holland akompaniował m.in. Colemanowi Hawkinsowi i Benowi Websterowi, poprzez współpracę z genialnymi składami Milesa Davisa w późnych latach 60-tych oraz Sama Riversa w latach 70-tych, aż do czasów obecnych Dave Holland występował i nagrywał z największymi i najbardziej oklaskiwanymi tuzami jazzu.

Betty Carter, Thelonious Monk, Herbie Hancock, Chick Corea, Anthony Braxton, Jack DeJohnette, Elvin Johnes, Roy Haynes, Stan Getz, Pat Metheny, Joe Lovano czy Gary Burton – oto muzycy, z którymi Holland grał jako sideman czy współlider.

Obecny jego skład rozpoczynał jako oktet – z Kennym Wheelerem, Antonio Hartem i Garym Smulyanem. Ich dwa ostatnie albumy studyjne nagrane już jako kwintet: Points of view (1997) i Prime Detective (1999) zostały nominowane do Grammy.

W 2003 roku, podczas czterech dni w legendarnym nowojorskim klubie Birdland zarejestrowany został materiał na podwójny album Extented Play – Live at Birdland, zawierający repertuar z w/w płyt studyjnych. Prezycyjne i wyliczone kompozycje studyjne, w wesji live nabrały oddechu i przestrzeni, słowem – rozwinęły skrzydła. Zespół zagrał z niespotykanym żarem i energią. O Extended Play... napisano:

'Magia tego kwintetu tkwi w czarującej bliskości i wrażliwości specyficznej dla kameralnych klubów o przyjacielskiej atmosferze. Muzyka grana zgodnie z regułą Free for all to melanż wczesnojazzowej polifonii, swobodnych interakcji, jazz-rockowego fusion oraz świeżego podejścia do swingu, w którym precyzyjnie połączone zostały melodie i improwizacje. (...) Trudno o zespół, który by dorównał temu kwintetowi.' (John Ephland – Downbeat)

Fakt, że każdy z muzyków zespołu jest jednocześnie kompozytorem, wpływa na stylistyczną różnorodność, której brak wielu współczesnym zespołom. Ten kwintet wyrósł na długoletniej więzi między operującymi na niskich częstotliwościach Hollandem i Robinem Eubanksem (puzon), a Chrisem Potterem (saksofon), Steve’m Nelsonem (wibrafon, marimba) i Billy’m Kilsonem (perkusja), raczącymi nas bezbrzeżnym bogactwem melodycznym, rytmicznym i strukturalnym (od 2003 roku perkusji gra w zespole Nate Smith – przyp. aut.).'

Dave Holland - urodzony 1 września 1946 roku, w Wolverhampton w Anglii, Dave zaczynał swą przygodę muzyczną jako samouk, próbując swych sił na ukulele, gitarze, gitarze basowej, by wreszcie pochłonięty przez muzykę Raya Browna i Leroya Vinnegara, chwycić za kontrabas. Miał 15 lat, gdy rzucił szkołę, by poświęcić się muzyce. Dwa lata później dostał pierwszą fuchę jako kontrabasista w zespole tanecznym.

Przez następne trzy lata, jako stypendysta Guldhall School of Music and Drama, Holland pobierał jednocześnie nauki u Jamesa McLaughlina (basisty Filharmonii Londyńskiej). Oprócz tego łapał się przeróżnych zajęć: m.in. akompaniował popowemu wokaliście Johnny’emu Rayowi i grał w wielu lokalnych składach, od nowoorelańskich po współczesne. Do 1966 roku zagrał z większością poszukujących londyńskich muzyków, byli to m.in. John McLaughlin, John Surman, Kenny Wheeler, Chris McGregor, Evan Parker. Inspirował się basową wagą ciężką: Jimmy’m Garrisonem, Chalresem Mingusem, Scottem La Faro, Ronem Carterem czy Garym Peacockiem. Miała na niego wpływ także muzyka współczesna, zwłaszcza Bela Bartok. Holland grał wtedy w orkiestrach kameralnych, nagrywał dla radia, telewizji i filmu.

Punktem zwrotnym w jego karierze był jeden z koncertów w London Club 1968 roku, grany u boku Ronniego Scotta, podczas którego zauważył go Miles Davies i zaprosił go do swojej grupy. Przez dwa lata, będąc basowym filarem legendarnego trębacza, nagrał albumy uznawane za kamienie milowe jazzu, takie jak In a Silent Way czy Bitches Brew. Przez następnych dziesięć lat Holland grał z topowymi muzykami, takimi jak Monk, Getz, Braxton czy Betty Carter. Współpracował przez ten czas z wszechstronnym saksofonistą, kompozytorem, pianistą i teoretykiem muzyki – Samem Riversem, występując z nim w wszelkich możliwych konfiguracjach, od duetu do orkiestrę.

W późniejszych latach Holland nagrywał z Cassandrą Wilson, Terence Blanchardem i Billy Childs i koncentrował się na swoich projektach jako lider. Pod koniec lat 80. grał też z London Jazz Composers Orchestra, odnosząc sukcesy podczas wspólnych koncertów w Zurychu ze swym długoletnim współpracownikiem Anthonym Braxtonem.Dave Holland jest także liderem zbierającego świetne recenzje Dave Holland Big Band, jak również koncertuje z projektem SCOLOHOFO z Johnem Scofieldem, Joe Lovano i Alem Fosterem. Artysta poświęca się także edukacji młodych muzyków. Był dyrektorem artystycznym letnich warsztatów jazzowych Banff School w Kanadzie, wykładowcą prestiżowego New England Conservatory of Music (1987-90), a w 2000 roku otrzymał honorowy doktorat Berklee School of Music. Od 30 lat Dave współpracuje z ECM, począwszy od Not For Nothin’ z 1972 r. Nagrał dla nich dwa albumy solowe Emerald Tears (na bas) i Life Cycle (na wiolonczeli). W 2005 roku zdobył statuetkę Grammy za album Overtime Dave Holland Big Band w kategorii Best Large Jazz Ensemble Album (najlepszy album dużego zespołu jazzowego).

Bilety: 100,- normalny; 60,- ulgowy; 50,- na kartę klubową, dla posiadaczy biletu okresowego SKM i członków SKN Kratos

zmodyfikowano  12 lat temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ