koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - kwiecień 2024 -nr 359TpL repertuar
zmodyfikowano  11 lat temu  »  

Łoskot

Gdańsk »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 16 500 wyświetleń od 24 lutego 2007
  • 24 lutego 2007, sobota
    » 20:00

koncert yassowy

Łoskot trzaska w nowym składzie!

... muzycy w zawrotnym tempie łamią masywne rytmy; fragmentaryczne melodie zanikają - rządzi tu kontrast, a yassowy pazur nabiera zupełnie nowej, futurystycznej jakości.

  • Mikołaj Trzaska: saksofony, klarnet basowy
  • Olgierd Walicki: kontrabas
  • Tomasz Gwinciński: gitara elektryczna
  • Macio Moretti: perkusja

Łoskot to jeden z najważniejszych zespołów istniejących w Polsce. Jego historia sięga czasów powstawania zjawiska nazywanego "sceną yassową". Sama zaś scena yassowa to ruch społeczno-muzyczny, który narodził się w Gdańsku na początku lat dziewięćdziesiątych. Początkowo głównym celem artystów związanych z yassem było przeciwstawienie się sztywnemu monopolowi muzyki jazzowej istniejącej wówczas w Polsce. Po latach przemian, cel ideologiczny yassowców został zreformowany na rzecz wartości artystycznych, a Łoskot stał się jednym z głównych filarów przemiany.

Zespół powstał latem 1993 roku debiutując na pierwszym festiwalu Gdynia Summer Jazz Days. Założycielem grupy jest Mikołaj Trzaska, współtwórca legendarnej formacji Miłość.

Repertuar Łoskotu, to różnorodne kompozycje ubrane w nowoczesną formę elektroakustycznego kwartetu. Zespół, wykorzystuje tradycję jazzowej improwizacji posługując się elementami swingu, country i rock' n' rola. Łoskot oferuje na swoich płytach i koncertach nowoczesny, surowy trans sekcji, połączony z ciepłym, momentami gorącym brzmieniem saksofonu i klarnetu.

W utworach grupy pojawiają się także elementy literackie, nieudane tematy muzyczne oraz pełne specyficznego poczucia humoru monologi muzyków.

Łoskot ma na swoim koncie liczne występy na festiwalach w kraju i za granicą: Warsaw Summer Jazz Days, Jazz Fair Poznań, I Yass Festiwal Kraków, Polens-Volens Berlin 1999, Jazz Kijev festival 2000. Ponad to wiele indywidualnych koncertów w całej Europie.

Dyskografia Łoskotu to albumy:

  • "Koncert w Mózgu"
  • "Amariuch"
  • "Śmierdzące Kwiatuszki"
  • "Sun"

Macio Moretti: Jeden z najbardziej fascynujących i nieobliczalnych polskich bębniarzy. Dał się poznać jako muzyk zespołów i projektów: Baaba, Bassisters Orchestra, Mitch&Mitch;, Mołr Drammaz, Moretti/Wirkus czy Starzy Singers. Jeden z założycieli wytwórni Lado ABC.

Recenzja płyty Sun

Nieustanny rozwój, kreowanie nowego języka, ewolucja pod względem brzmieniowym, ekspresyjnym, produkcyjnym - to cechy muzyków "poszukujących". Na pewno w taką ramkę wpisują się członkowie Łoskotu. Każdy z nich tworzy osobny, w pełni zindywidualizowany muzyczny świat.

Ostatnim koncertowym albumem "Śmierdzące kwiatuszki" udowodnili, że najlepiej czują się w rozbudowanych, transowo narastających i szaleńczo rozimprowizowanych utworach. Nakręcony klubowym żywiołem sekcji duet Trzaska-Pawlak rozrywał na strzępy melodie, przynosząc intensywność nagrań późnego Coltrane'a. Co pozostało z tamtego Łoskotu? Zadziorność i karkołomne, gęste improwizacje zostają włożone w zupełnie nową formę.

Muzyka na płycie "Sun" jest mocno skondensowana, nie ma tu zbędnych dźwięków, panuje kolażowe nasycenie elektroakustycznego szaleństwa w krótkich, umykających szybko utworach. Ciężko tu wydobyć harmonijne przejścia, skupić uwagę na jednym motywie. Muzycy szybko porzucają zbudowany przed chwilą wątek, w zawrotnym tempie łamią masywne rytmy, fragmentaryczne melodie zanikają - rządzi tu kontrast, a yassowy pazur nabiera zupełnie nowej, futurystycznej jakości. Konstrukcje niektórych utworów (np. "Gehinnom") przypominają nieco pomysły rodem ze sceny nowojorskiej - coś obok zornowskich erupcji z albumu "Radio" Naked City, a integracje akustycznego grania z elektroniką można skojarzyć z najlepszym albumem przedziwnej formacji Spring Heel Jack - "Amassed". Na "Sun" za lawiną dźwięków stoi niezwykłe zespolenie inwencji z precyzją wyrazu.

W momentach wyciszenia muzycy wchodzą w obszary kameralne. W utworze "Transmitting and Receiving" dzwonkowe dźwięki gitary Piotra Pawlaka są tłem dla wyciszających się solistów, a w "Marioli" odzywa się głębokie brzmienie kontrabasu Ola Walckiego, mamy ciche szmery perkusji; chwila oddechu, zawieszonych dźwięków i przestrzeni, ale to tylko chwila - bo zaraz powraca karkołomna jazda, rozwichrzony saksofon Mikołaja Trzaski, gitarowy hałas, trzaski mikroelektroniki i drapieżna, zapętlona wybuchowymi rytmami perkusja.

Na gruncie yassowego korzenia podszytego nowo-brzmieniową elektroniką, dzięki wspaniałej, profesjonalnej realizacji, wyrósł album, który wkracza w erę jazzu XXI w. I stawia pułap bardzo wysoko. Niezwykły, zaskakujący powrót. (Konrad Chyl, diapazon.pl)

bilety:

25,- normalny; 20,- ulgowy; 15,- zniżkowy (na kartę klubową lub bilet okresowy SKM)

autor:
zmodyfikowano  11 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ