koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
TpL repertuarCO JEST GRANE - kwiecień 2024 -nr 359
zmodyfikowano  11 lat temu

Dream Regime

Gdańsk »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 53 556 wyświetleń od 28 listopada 2007
  • od: 4 grudnia 2007, wtorek
    do: 31 grudnia 2007, poniedziałek

- Teatr dla Wspólnoty

„Dream Regime - Teatr dla Wspólnoty” to międzynarodowy projekt warsztatów teatralnych i działań twórczych mający na celu promowanie modelu „Teatru dla Wspólnoty”. Zapraszamy na zajęcia, spektakl, przegląd filmów japońskich oraz wystawę w Galerii ŻAK.

Teatr musi dziś na poziomie lokalnym i globalnym promować zasady solidarności i poszanowania ludzkiej godności oraz interweniować na dysfunkcyjnych obszarach społeczeństwa. Mamy nadzieję, że projekt „Dream Regime - Teatr dla Wspólnoty” będzie pierwszym krokiem ku stworzeniu nowego modelu działań twórczych integrujących na poziomie lokalnym i międzynarodowym ośrodki kultury, instytucje społeczne i ich podopiecznych oraz środowiska artystyczne.

Projekt „Dream Regime - Teatr dla Wspólnoty” będzie realizowany we współpracy Klubu Żak, japońskiego teatru Gekidan Kaitaisha i Ośrodka MONAR w Gdańsku. Projekt obejmuje warsztaty teatralne dla podopiecznych MONAR-u oraz przygotowanie spektaklu pt.: „Dream Regime 2007” pod kierunkiem Shimizu Shinjina. W spektaklu udział wezmą podopieczni MONAR-u, teatr Gekidan Kaitaisha oraz artyści z Trójmiasta. Po spektaklu odbędzie się otwarta dyskusja z udziałem uczestników projektu, publiczności i zaproszonych gości. Głównym tematem dyskusji będzie kwestia sposobów realizowania modelu „Teatr dla Wspólnoty”, który pomaga rozpoznawać problemy we współczesnych społeczeństwach i projektować sposoby ich minimalizowania. W ramach projektu w dniach 17-22.12.2007 w kinie Klubu Żak odbędzie się także przegląd filmów japońskich pt.: „Kobieta w kinie japońskim”. W trakcie projektu będzie wydawana gazetka redagowana przez podopiecznych Ośrodka MONAR i artystów biorących udział w projekcie warsztatowym raportująca na bieżąco proces realizacji zadania.

Projekt podsumuje wystawa pt.: „Kronika Dream Regime 2007”, której wernisaż odbędzie się 10.01.2007 w Galerii Klubu Żak.

Projekt współorganizowany jest przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Udział Teatru Gekidan Kaitaisha w projekcie „Dream Regime – Teatr dla Wspólnoty” jest możliwy dzięki wsparciu Bunkacho - Japan Agency of Cultural Affairs. Sponsorem projektu „Dream Regime – Teatr dla Wspólnoty” jest Hotel Szydłowski.

Shimizu Shinjin o projekcie Dream Regime:
Projekt „Dream Regime”, to trwająca od kilku lat wędrówka teatru Gekidan Kaitaisha w poszukiwaniu możliwości „przekraczania granic” w czasach „wymarzonego reżimu”, czyli postępującej globalizacji. Dla nas „przekraczanie granic”, to proces kreacji teatralnej, który jest oparty na współpracy między artystami różnych dziedzin sztuki i ma na celu pomoc w akceptowaniu „innych”.

[Tekst: Shimizu Shinjin, tłumaczenie na j. ang. – Arai Tomoyuki, tłum. na j. pol. K. J. Pastuszak]

Program projektu "Dream Regime – Teatr dla Wspólnoty”

  • 4.12, g. 18.00 - Oficjalne otwarcie projektu „Dream Regime 2007 – Teatr dla Wspólnoty”. Spotkanie z mediami, publicznością i uczestnikami projektu.
  • 5 – 11.12, g.18.00-21.00 - Warsztaty z podopiecznymi Ośrodka MONAR Gdański, prowadzenie: Teatr Kaitaisha, artyści z Trójmiasta.
  • 4 - 19.12, g.8.00 - 17.00 - Próby do spektaklu „DREAM REGIME 2007”; udział biorą: podopieczni MONAR-u, Teatr Kaitaisha, artyści z Trójmiasta.
  • 17 - 22.12 - „Dni japońskie w Klubie Żak” – przegląd filmów japońskich pt.: „Kobieta w kinie japońskim”
  • 15 - 16.12, g. 13.00 - 15.00 - Próba otwarta spektaklu „DREAM REGIME 2007” i wykład-prezentacja Shimizu Shinjina dotyczący pracy twórczej z młodzieżą i studentami i realizacji „Teatru dla Wspólnoty”. Warsztat obejmuje: prezentacje metod pracy teatru Kaitaisha oraz wykład Shimizu Shinjina dotyczący zaangażowania sposobów realizacji „Teatru dla Wspólnoty”.
  • 20 - 21.12, g.19.00 - Prezentacja spektaklu „DREAM REGIME 2007” powstałego pod kierunkiem Teatru Kaitaisha z podopiecznymi MONAR-u i artystami z Gdańska i z zagranicy.
  • 21 - 31.12 - Wystawa pt.: „Kronika Dream Regime 2007” podsumowująca projekt; Galeria Klubu Żak, wernisaż g. 21.00.

Reżyseria spektaklu „Dream Regime 2007” *: Shimizu Shinjin
*
Uczestnicy projektu
:
Podopieczni Ośrodka MONAR Gdańsk, Shimizu Shinjin, Hino Hiruko, Kumamoto Kenjiro, Nakajima Miyuki, Amemiya Shiro, Suzuki Gombee, Jonathan Giles Garner, Arai Tomoyuki, Kawai Naoki, Kawai Shigeno, Rebecca Woodford-Smith, Joanna Czajkowska, Agnieszka Kamińska, Aleksandra Śliwińska

Pomoc w koordynacji projektu: Ośrodek MONAR Gdańsk
Produkcja: Klub Żak

Opis wybranych elementów projektu:
Warsztaty dla podopiecznych gdańskiego Ośrodka MONAR:

Warsztaty Teatru Gekidan Kaitaisha skierowane są do grupy cierpiącej na uzależnienie od narkotyków, pochodzącej ze środowisk dysfunkcyjnych oraz narażonej na przemoc. Podczas warsztatów wykorzystywana będzie m.in. technika tańca butoh, która może służyć jako skuteczna metoda choreoterapii, o czym świadczą pozytywne relacje Ośrodka MONAR w Szczecinie, gdzie warsztaty metodą butoh prowadził w 2005 z podopiecznymi tancerz butoh Atsushi Takenouchi. Warsztat umożliwi także opiekunom i terapeutom Ośrodka zapoznanie się z metodami pracy twórczej z młodzieżą proponowanymi przez teatr Gekidan Kaitaisha i artystów biorących udział w projekcie.

Projekt stażu teatralnego dla podopiecznych ośrodka MONAR, artystów z Gdańska i zagranicy zakończony realizacją spektaklu:
Projekt stażu teatralnego poprowadzi Teatr Gekidan Kaitaisha z Japonii. W ramach projektu podopieczni Ośrodka MONAR, wybrani artyści z Gdańska będą podczas rezydencji w Klubie Żak wspólnie z artystami teatru Gekidan Kaitaisha z Japonii tworzyć spektakl „Dream Regime 2007”. Spektakl będzie uwzględniał problem marginalizacji społecznej wybrane problemy i aktualny kontekst społeczno-kulturowy Gdańska, Polski, Europy i Japonii.

Info o Artystach:

Shimizu Shinjin: reżyser, dyrektor artystyczny teatru Gekidan Kaitaisha. Realizuje koncepcję „teatru ciała”, skupia się na problematyce „cielesności”, władzy i przemocy. Reżyserował wiele spektakli Gekidan Kaitaisha takich jak: „Tokyo Getto”, czy „Bye-Bye”, które były prezentowane w wielu krajach. W 2004 zainicjował międzynarodowy projekt twórczy „Dream Regime”, podczas którego artyści różnych dziedzin sztuki zgłębiają problematykę fizycznej ekspresji w czasach globalizacji i aktualnych problemów, z jakimi borykają się ponowoczesne społeczeństwa.

Teatr Gekidan Kaitaisha (jap. Teatr Dekonstrukcji): działa od 1985 jako teatr zaangażowany społecznie. Za swoje wybitne spektakle i działalność na rzecz rozwoju kultury otrzymuje stałe wsparcie Japan Foundation, Japońskiej Rządowej Agencji ds. Kultury (Bunkacho) i Fundacji Saison. Kaitaisha jest teatrem realizującym model „Teatru dla Wspólnoty” promującym integrację międzynarodową i działającym na rzecz pobudzania świadomości społecznej i budowy społeczeństwa obywatelskiego opartego na zasadach solidarności, tolerancji i poszanowania różnorodności. W 2003 r. Kaitaisha zainicjowała cykl międzynarodowych projektów „Dream Regime” poruszający problematykę przemocy społecznej i wielokulturowości. Kaitaisha inspiruje się m.in.: twórczością Tatsumiego Hijikaty (butō), Piny Bausch i Marthy Graham. Duży wpływ na Kaitaishę miał także teatr Tadeusza Kantora i japoński ruch teatralnego podziemia (Angura engeki). Teatr Gekidan Kaitaisha gościł w Klubie Żak dwukrotnie - w 2004 r. ze spektaklem „Bye-Bye: Phantom” i w 2006 r. ze spektaklem „Bye-Bye: Reflection”, którymi udowodnił, że teatr jest w stanie realizować strategię oporu wobec absurdu współczesnej rzeczywistości i osaczającej człowieka przemocy. Twórczość Kaitaishy zwróciła uwagę zagranicznych krytyków przede wszystkim odważnym i bezkompromisowym opisem świata naznaczonego wojną w Zatoce (1991) oraz wydarzeniami 11 września 2001 roku.

Joanna Czajkowska - choreograf, pedagog, tancerka i członek ZASP; absolwentka UG oraz Kwalifikacyjnego Kursu Instruktorów Tańca Współczesnego przy SAK w Gdańsku (dyplom z wyróżnieniem), zdobyła dyplom artysty - tancerza, przyznawany przez Związek Artystów Scen Polskich honorowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego; w 2005 otrzymała Stypendium dla Twórców Kultury Marszałka Województwa Pomorskiego; związana wcześniej z Teatrem Patrz Mi Na Usta i Gdańskim Teatrem Tańca; jako choreograf i niezależny twórca debiutowała w 1997 roku; tańczyła na scenach teatralnych w całym kraju i za granicą; jako pedagog pracowała m.in.: dla Studium Animatorów Kultury w Gdańsku, Teatrze FETA i Sopockiej Scenie Off de BICZ; W 2006 nominowana do nagrody „Artysta Roku 2005” w plebiscycie Gazety Wyborczej Trójmiasto. We wrześniu 2006 była gościem Live Art Festival and Philly Fringe w Filadelfii (Stany Zjednoczone). Od lutego 2007 prowadzi cykl wykładów z historii tańca w ramach cyklu „Inny Teatr” i „Bliżej tańca” w gdańskim Klubie Żak.

Agnieszka Kamińska - tancerka, aktorka, wokalistka; posiada doświadczenie taneczne, teatralne i wokalne w zakresie techniki, improwizacji, kompozycji, contact improvisation, Body Mind Centering, tańca ekspresyjnego, tańca Butoh, technik wokalnych oraz terapii głosem. W roku 2001 współtworzyła i choreografowała z Aleksandrą Śliwińską spektakl pt.,,Anioł w królestwie”. W pracy z Teatrem Amareya tańczy i śpiewa w spektaklach, nagrała także własną wokalizę do spektaklu „Xenos”. Studiowała anglistykę na KKNJO przy Uniwersytecie Gdańskim oraz Kulturoznawstwo na Uniwersytecie im. A. Mickiewicza w Poznaniu.

Aleksandra Śliwińska - tancerka, aktorka; przez 7 lat tańczyła w Młodzieżowym Zespole Tańca „Figiel” prowadzonym przez Małgorzatę Lorenc w Połczynie Zdroju. Posiada doświadczenie taneczne i teatralne w zakresie techniki, improwizacji, kompozycji, contact improvisation, Body Mind Centering, tańca ekspresyjnego, tańca Butoh. Jej choreografie to:,,Skazani”, „Anioł w Królestwie”, „Odcienie aksamitu”. Ukończyła studia na Wydziale Chemii, kierunek Ochrona Środowiska na UG, obecnie pracuje na Akademii Medycznej w Gdańsku.

Rebecca Woodford-Smith: tancerka, choreograf, należy do walijskiego teatru tańca Dwysin y Daith. Ukończyła wydziały tańca na uniwersytetach w Aberystwyth i Bristolu. Od 2004 r. współpracuje z teatrem Gekidan Kaitaisha. Brała udział w międzynarodowych projektach teatru w Walii (2004); Niemczech (2004) i Tokio (2005/7). W ostatnich latach pracowała także z Tanushka Marah w ramach projektu „Beauty Project” dotowanego przez Arts Council UK.

zmodyfikowano  11 lat temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ