koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Perform[ing] POLAND - Przegląd sztuki performansuWrocławianka roku GalaPerform[ing] POLAND - Przegląd sztuki performansu
zmodyfikowano  12 lat temu

VISEGRAD.NOW

Gdańsk »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 24 679 wyświetleń od 17 kwietnia 2008
  • od: 19 kwietnia 2008, sobota
    do: 20 kwietnia 2008, niedziela

KOBIECY TEATR TAŃCA Z WĘGIER

W ramach kolejnej odsłony projektu „Poza granice – Visegrad.NOW” zapraszamy na spektakle węgierskich tancerek. „Da capo” i „Butterfly Ballad” to dwie wybitne choreografie, z których każda, za pomocą odmiennej poetyki ruchu i estetyki, ukazuje wewnętrzne życie kobiety.

Program:

  • 19 - 20.04.2008, g. 19.00 - „Da capo” i „Butterfly Ballad”
  • 16 – 18.04.2008, g. 16.00 – 19.00 – warsztaty tańca współczesnego z Andreą Nagy

„Da Capo”

Choreografia: Andrea Nagy

Wykonanie: Andrea Nagy

Reżyseria: Viktória Kaposi

Reżyseria świateł: Zoltán Vida

Kostiumy: Kriszta Lőrincz

Fotografie: Péter Hapák

Muzyka: Philip Glass: Glasspiece #2, „Arnold Schönberg: six little piano pieces (nr 6)”, „A surviver from Warsaw”, muzyka kabaretowa - Berlin 1925-1936 (Jack Smith, Weintraub Syncopators), dźwięki żab z Węgier; elementy ścieżki dźwiękowej filmu „Wings of Desire” Wima Wendersa („Marion's Monologue” – muzyka: Jurgen Knieper, tekst: Peter Handke), Marco Beasly: „La Belle Noeva” („La canzone del Guarracino”).

„Da capo” to intymna historia kobiety w momencie przejścia. Pełna pytań i wątpliwości kobieta decyduje się na nowe życie. „Frankfurt, 1935 r. Wieczór. Kobieta pakuje walizkę. Wybiera rzeczy, które weźmie i odkłada te, które zostawi. Wyjmuje coś z walizki i odkłada na bok, by wsadzić coś innego. Przez dłuższą chwilę kobieta się waha... (…) Jest zmęczona..., siada na walizce, schyla głowę i ukrywa w dłoniach twarz. Wstaje i...” (Bertolt Brecht, „Strach i nędza Trzeciej Rzeszy”) Budapeszt, rok 2006. Wieczór. Kobieta stoi przed ścianą...

Spektakl zrealizowany dzięki wsparciu: Gesztus Műhely Egyesület, Mozdulatművészeti Stúdió, Új Előadóművészeti Alapítvány, Artus Stúdió, Műhely Alapítvány.

Specjalne podziękowania dla: Marije Ruijter, Anne-Rinke Hendrikse and Peterjan Jacobs (Lantaren Venster Theatre Rotterdam), Meine van der Meulen, Fügedi János, Bánk Sáry, Tóbiás Terebessy.

„Butterfly Ballad”

Choreografia: Klari Pataky

Wykonanie: Csilla Nagy

Reżyseria świateł: Attila Szirtes

Kostiumy: Viktória Nagy

Fotografie: Péter Szabó

Spektakl „Butterfly Ballad” ukazuje poetyckie obrazy odrodzenia i bólu związanego z przemianą. Historia stawania się motylem została opowiedziana za pośrednictwem tańca pełnego niezwerbalizowanych prawd. Spektakl nawiązuje do ballady na poziomie struktury – charakteryzuje go choreograficzna refreniczność, powtórzenia, powracające motywy i otwarte zakończenie. Wrażliwa, sugestywna tancerka, w bogatej i zaskakującej ruchowo choreografii, zdołała uchwycić sedno przemijania, porażające piękno i ulotność życia.

Andrea Nagy – tancerka, choreograf; wykształcenie artystyczne pobierała w Ballet College – Wydział Baletu Klasycznego, w Hungarian Dance Academy – Wydział Tańca Ludowego oraz Wydział Choreografii, w Budapest Dance School, w Centre National de Danse Contemporaine d’Angers, w Laban Bartenieff Institute of Movement Studies (Nowy Jork). Współpracowała między innymi z Honvéd Dance Theatre, Phobos Dance Company, Artus Dance Theatre, Andaxín Theater, Réką i Kristófem Szabó oraz Ritą Góbi. Od 2005 r. działa jako niezależna tancerka i choreograf. Stworzyła choreografie: „Four pictures”, „Attention”, „Kinesphere – Angel space”, „Magnetic Fields (I)”, „Passionate phisics”, „Body- conversation”, „Passzazzs”, „Magnetic Fields (II)”, „Da Capo”, „Magnetic Fields (III)”, „Allegro”, „Singing joint”, „Return ticket for two”, „MUCIUS SCAEVOLA”, „Study tour”, „Pszt!”, „A closed blackbird”, „Relay of the dancer, the pianist, the saxophonist and the cellist”, „White birds on bare Teres”. Jest laureatką trzeciej nagrody II Solodance Festival (Węgry), Nagrody Pro Futuro Prize w ramach Contemporary Dance Festival (Węgry), pierwszej nagrody w kategorii choreografii w ramach VI. Choreography Competition (Węgry).

Klari Pataky – tancerka, choreograf; wykształcenie artystyczne pobierała na Wydziale Choreografii Hungarian Theatre and Film Academy oraz w Szkole Teatralnej Hangár-Hang, ukończyła także Wydział Prawa Uniwersytetu ELTE. Jej dorobek choreograficzny obejmuje takie spektakle jak: „Butterfly Ballad”, „Bolero”, „When Time Begun to Break”, „Yellow Letters Falling”, „Concerto”, „Story of a Soldier”, „Don’t step, don’t stare”. Klari Pataky występowała także w wielu węgierskich produkcjach teatralnych. W latach 2004 i 2005 otrzymała stypendium artystyczne Viktor Fülöp Dance Scholarship, a w 2008 r. wygrała prestiżową nagrodę im. Rudolfa Labana za najlepszą węgierską choreografię.

zmodyfikowano  12 lat temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ