koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
TINAPOK KWIECIEŃ - MAJ 2024
zmodyfikowano  11 lat temu  »  

CANTEMUS OMNES

Gdynia »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 9 874 wyświetleń od 17 listopada 2009

NIeszpory w listopadową niedzielę

W niedzielę 29 listopada 2009 roku odbędzie się przedostatni koncert z cyklu „Cantemus Omnes 2009"

w kościele pw. Św. Stanisława Kostki przy ul. Tatrzańskiej 35 w Gdyni (Ojcowie Jezuici) o godz. 19.00.

Gościem koncertu będzie Akademicki Chor Politechniki Gdańskiej, a zespołowi towarzyszyć będzie

Gdyńska Orkiestra Kameralna Sinfonietta Nordica pod batutą Mariusza Mroza.

Głownym punktem koncertu sa nieszopry Jozefa Zeidlera Vesperae ex D. Zachwycą Państwa nie tylko

efektowne wykonania partii choralnch i instrumantalnych, ale przede wszytskim parie solowe, ktore

rozbrzmiewać bądą z wielką lekkością, wdziękiem i polotem przywodzącym

na myśl mozartowskiego ducha. Styl i nastroj będą wpołtworzyć soliści:

Justyna Stępień */sopran, *Magdalena Lewandowska /mezzosopran, Rafał Grozdew /tenor, Andrzej Nowakowski /bas
To własnie Ci artyści zabiorą Państwa w wyjątkową podroż muzyczną - duchem, aż po 1786 rok -

i pozwolą zachwycić się dziełem polskiego kompozytora. Wysłuchamy rownież utworow a'cappella.

Wszystkich serdecznie zapraszamy.

kiedy: 29 listopada 2009 r. o godz. 19.00

gdzie: Stanisława Kostki ul. Tatrzańska 35 Gdynia (Ojcowie Jezuici)

soliści: Justyna Stępień /sopran, Magdalena Lewandowska /mezzosopran, Rafał Grozdew /tenor, Andrzej Nowakowski /bas

chor: Akademicki Chor Politechniki Gdańskiej

orkiestra: Gdyńska Orkiestra Kameralna Sinfonietta Nordica

dyrygent: Mariusz Mroz

wstęp: wolny

organizatorzy:

Pomorskie Stowarzyszenie Musica Sacra

Gdyńska Orkiestra Kameralna Sinfonietta Nordica

Parafia pw. Św. Stanisława Kostki w Gdyni

Urząd Miasta Gdyni

patronat medialny:

Rmfclassic

Radio Gdańsk

trojmiasto.pl

pozytywy.pl

INFORMACJE O ARTYSTACH WYSTĘPUJĄCYCH W KONCERCIE


Justyna Stępień - sopran


Edukację muzyczną rozpoczęła w Państwowej Szkole Muzycznej II stopnia im. Fryderyka Chopina w Warszawie na wydziale wokalnym pod kierunkiem prof. Hanny Reymer. Ukończyła studia wokalne w klasie prof. Alicji Dankowskiej-Prawdzic w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie. W latach 1994-1998 brała udział w kursach mistrzowskich prowadzonych przez Ryszarda Karczykowskiego i Leopolda Spitzera. 17 kwietnia 1997 r. zadebiutowała partią Stelli w operze Chopin Giacomo Orefice na scenie operowej Teatru Narodowego w Warszawie. W tym samym roku brała udział w spektaklach teatralnych Noc listopadowa i Saragossa wystawionych przez scenę dramatyczną Teatru Narodowego. Działalność koncertową rozwija od 1992 r. śpiewając m.in. w Filharmonii Narodowej, Studio Koncertowym Polskiego Radia, na Zamku Krolewskim, w warszawskich Łazienkach, w Wilanowie, oraz na Wawelu.

Była gościem takich festiwali jak Festiwal Muzyki Dawnej na Zamku Krolewskim, Międzynarodowy Festiwal-Chopin w Barwach Jesieni w Antoninie, Wieczory Wawelskie, Letni Festiwal Pieśni Kompozytorow Polskich, Mazowsze w Koronie - Staropolskie Wieczory w Zabytkach Architektury Mazowieckiej, Muzyka Polska w Zabytkach Warszawy. Wspołpracowała m.in. z zespołami Ars Nova, Canor Anticus, Kwartet Stroikowy Arundo, Prima Vista, Concerto Avenna, Filharmonia im. R.Traugutta, Zespoł Muzyki Cerkiewnej przy Warszawskiej Operze Kameralnej. Występowała wielokrotnie za granicą m.in. w: Japonii, Korei, Niemczech, Belgii, Hiszpanii, Holandii, Libanie, Francji, na Litwie i Węgrzech. Od września 1998 r. jest solistką Warszawskiej Opery Kameralnej, gdzie jest wykonawczynią pierwszoplanowych partii w operach Mozarta, Haendla, Donizettiego.

Jej pasją jest muzyka oratoryjno-kantatowa W. A. Mozarta i J. S. Bacha oraz pieśni P. Czajkowskiego, S. Rachmaninowa, F. Liszta, R. Schumanna, R. Schuberta, F. Chopina i St. Moniuszki.


Magdalena Lewandowska - mezzosopran


Absolwentka wydziału wokalno - aktorskiego Akademii Muzycznej im. Jana Paderewskiego w Poznaniu (dyplom 2005 rok); początkowo w klasie śpiewu prof. Krystyny Kujawińskiej - Dobiasz, a w następnych latach u prof. Krystyny Pakulskiej.

Uczestniczka kursow wokalnych prowadzonych m.in. przez: Jadwigę Rappe, Ryszarda Karczykowskiego czy Jewgienija Nesterienko.

Jeszcze podczas studiow wystąpiła w akademickim przedstawieniu Czarodziejskiego fletu Wolfganga Amadeusza Mozarta w Teatrze Wielkim w Poznaniu, wykonując partię Trzeciej Damy.

W swoim dorobku artystycznym ma takie role jak: Magdaleny z opery Rigoletto Verdiego, Olgi z opery Eugeniusz Oniegin Czajkowskiego, Karczmarki z opery Borys Godunow Musorgskiego, Zitty z opery Gianni Schicchi Pucciniego, Volpina z opery Aptekarz Haydna. W repertuarze ma także dzieła oratoryjne, takie jak: partie altowe z Requiem i Mszy Koronacyjnej Mozarta oraz partię altowa z IX Symfonii Beethowena, a także cykle pieśni: Miłość i życie kobiety Schummana i Cykl pieśni hiszpańskich de Falli.

Debiutowała partią Suzuki w Madamie Butterfly w 2005 roku w trakcie gościnnych występow Opery Bałtyckiej w Parnu (Estonia). Od sezonu 2005/2006 solistka Państwowej Opery Bałtyckiej. Wykonuje partię Suzuki, Jadwigi w Starsznym dworze, Flory w Traviacie, Marty w Fauście oraz Sikorki w widowisku baletowym Piotruś i Wilk.


Rafał Grozdew - tenor


Specjalizuje się w repertuarze barokowym i klasycystycznym. Ukończył Katolickie Liceum Ogolnokształcące im. Jana Pawła II w Białymstoku oraz Państwową Szkołę Muzyczną I stopnia w klasie skrzypiec. Przez wiele lat koncertował z kameralnym chorem Cantica Cantamus (obecnie chor Opery i Filharmonii Podlaskiej) pod dyrekcją Violetty Bieleckiej, z ktorym zdobył znaczące nagrody (m. in. nagrodę fundacji kultury Gaude Mater).

W 1998 występował w Filharmonii Berlińskiej, biorąc udział w premierze monumentalnego dzieła Ernsta von Kameke ku czci ofiar Holocaustu Der Tyranos. Wspołpracował także z kameralnym chorem Sine Nomine Marka Toporowskiego. W 2002 uczestniczył w pierwszym konkursie Polskiej Muzyki Wokalnej w Warszawie, ktorego został laureatem.

Na scenie zadebiutował rolą Gherarda w operze G. Pucciniego Gianni Schicki. Wykreował także postać Ozia - głownego bohatera opery Betulia Liberata W. A. Mozarta. W ramach wspołpracy z Gdańską Operą Kameralną grał rolę Bastiena w Bastien und Bastienne W. A. Mozarta oraz Xerxesa w operze G. F. Haendla Xerxes. Wykonywał Magnificat M. J. Żebrowskiego podczas obchodow Roku Polskiego we Francji - Nova Polska, ktory odbył się pod patronatem prezydentow J. Chiraca i A. Kwaśniewskiego oraz Instytutu Adama Mickiewicza. Brał także udział w Koncercie Młodych Talentow na Helu. Studia na Wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej w Gdańsku ukończył pod kierunkiem prof. Wiesławy Maliszewskiej. Wspolnie z Państwową Operą Bałtycką, w ktorej podjął pracę po ukończeniu studiow oraz Alber Concert Teater odbył europejską trasę koncertową z Kawalerem Srebrnej Roży R. Straussa. W Młodzieżowym Domu Kultury w Gdyni zorganizował i prowadził zespoł wokalny. Był inicjatorem i wspołorganizatorem szeregu imprez muzycznych w Gdyni,

w tym ogolno-pomorskich młodzieżowych konkursow muzycznych, ktorych był także jurorem. Obecnie wspołpracuje z Warszawską Operą Kameralną.


Akademicki Chor Politechniki Gdańskiej


Oficjalna rejestracja działalności Choru Politechniki Gdańskiej nastąpiła w listopadzie 1965 roku, kiedy to na Politechnice powstał zespoł kameralny pod nazwą "Collegium Academicum Musicae Antiqae".

Kierownictwo artystyczne Choru sprawują kolejno Dyrygenci: Andrzej Lewandowski (1965-1980), Jan Łukaszewski (1980-1992). Od 1992r. zespoł prowadzi Mariusz Mroz, absolwent Wydziału Dyrygentury Choralnej Akademii Muzycznej w Gdańsku, laureat ogolnopolskiego konkursu dyrygentow w Poznaniu.

Lata 1999-2004 to czas ogromnego nasilenia wszystkich form działalności zespołu: ponad 25 dużych koncertow oratoryjnych, ponad 45 koncertow kameralnych z repertuarem a cappella lub fragmentami większych form muzycznych, udział w 6 wyjazdach zagranicznych.

Ukoronowaniem tej intensywnej pracy jest powrot choru do grona cenionych wykonawcow muzyki a cappella.

W październiku 2001 Chor Politechniki Gdańskiej staje w szranki z 22 zespołami choralnymi z Polski, Litwy i Ukrainy i zdobywa I miejsce w XIII Międzynarodowym Konkursie Muzyki Religijnej w Rumii.

W czerwcu 2002 Chor Politechniki zdobywa dyplom brązowy na XXXVII Międzynarodowym Festiwalu Pieśni Choralnej w Międzyzdrojach.

W lipcu 2002 Chor PG bierze udział w III Światowym Festiwalu Choralnym w Meksyku.

W maju 2004 zdobywamy dyplom brązowy na XXIII Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Cerkiewnej Hajnowka 2004 w kategorii chorow amatorskich świeckich

Trzon zespołu tworzą studenci i absolwenci Politechniki Gdańskiej. Chor działa wg formuły otwartej, przyjmując corocznie uzdolnioną muzycznie młodzież. Kariera chorzysty często kończy się wraz z obroną pracy magisterskiej, stąd zespoł podlega ciągłym transformacjom. Sukcesy osiągane przez zespoł w takich warunkach potwierdzają nie tylko jego dobrą kondycję wokalną, o ktorą dba Korepetytor Choru Anna Fabrello, ale świadczą także o wielkiej pracowitości i prawdziwym umiłowaniu śpiewu choralnego tak przez Dyrygenta, jak i przez samych chorzystow.

http://www.chor.pg.gda.pl/?dzial=historia


Dyrygent


Dr Mariusz Mroz urodził się w 1968 roku. Naukę muzyki rozpoczął w PSM I i II stopnia w Olsztynie w klasie skrzypiec. Studia muzyczne ukończył w gdańskiej Akademii Muzycznej na wydziale dyrygentury choralnej. Jest laureatem ogolnopolskiego konkursu młodych dyrygentow w Poznaniu. Uczestniczył w mistrzowskim kursie dyrygentow w Brugii (Belgia). W latach 1991 - 2000 pracował z Sopockim Chorem Kameralnym "CONTINUO".

Z chorem Politechniki Gdańskiej pracuje od 1992 roku, z ktorym to zespołem jest laureatem krajowych i międzynarodowych konkursow (między innymi III miejsce na Międzynarodowym Konkursie Muzyki Cerkiewnej). Jest organizatorem życia muzycznego na Politechnice Gdańskiej (koncerty symfoniczne, oratoryjne, kameralne, festiwale choralne ogolnopolskie i międzynarodowe).

Od roku 2000 jest prezesem oddziału Gdańskiego Polskiego Związku Chorow i Orkiestr a także członkiem Zarządu Głownego PZCHiO w Warszawie. Odznaczony Złotą Odznaką Honorową PZCHiO. Prowadzi rownież Akademicki Chor Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Elblągu. Z chorami i orkiestrą koncertował w Szwecji, Czechach, Danii, Holandii, Belgii, Austrii, Niemczech, Szwajcarii, we Włoszech oraz na Litwie, we Francji, Anglii, Hiszpanii i w Meksyku.

Pasją muzyczną Mariusza Mroza jest muzyka cerkiewna, ktorej ukoronowaniem stała się seria tematycznych koncertow z Chorem PG w Gdańsku, Toruniu, Gostyniu i Bydgoszczy (2007-2009), praca doktorska (rok 2006) oraz płyta nagrana w maju 2008 w murach Cerkwi św. Mikołaja w Gdańsku.

źrodło:

http://www.chor.pg.gda.pl/new/index.php?id=dyrygent


Gdyńska Orkiestra Kameralna Sinfonietta Nordica


Gdyńska Orkiestra Kameralna Sinfonietta Nordica powstała w 1999 roku, z inicjatywy studentow oraz absolwentow gdańskiej Akademii Muzycznej. Orkiestra specjalizuje się

w wykonywaniu dzieł barokowych i klasycznych, rownież na kopiach instrumentow historycznych. W swoim repertuarze orkiestra posiada kantaty i koncerty J.S.Bacha, symfonie W.A.Mozarta i J.Haydna, dzieła wokalno- instrumentalne G.F.Haendla, utwory między innymi M.J.Żebrowskiego, H.Purcella, A.Vivaldiego, a także kompozycje wspołczesne. Orkiestra aktywnie uczestniczy w życiu kulturalnym Trojmiasta i Pomorza.

Zespoł stanowią młodzi muzycy, ktorzy wspołpracowali z wieloma cenionymi artystami

z Polski - z Markiem Toporowskim, Piotrem Kusiewiczem, Stefanią Toczyską, Zbigniewem Pilchem, Karolem Radziwonowiczem, Przemysławem Neumannem oraz z zagranicy - między innymi z Naho Hirai. Od 2005 roku funkcję koncertmistrza i solistki Gdyńskiej Orkiestry Kameralnej Sinfonietta Nordica pełni Bernadeta Wujtewicz, ktora trzyma pieczę nad artystycznym poziomem wykonań.

Sinfonietta Nordica uczestniczyła w międzynarodowych projektach realizowanych razem ze studentami Akademii Muzycznych w Dreźnie i Dusseldorfie. Ma na swoim koncie nagrania radiowe i płytowe. Występowała na kilku znaczących międzynarodowych festiwalach muzycznych. Koncertowała zarowno w Polsce jak i za granicą (Francja - koncerty pod patronatem Prezydenta Francji - Jaquesa Chiraca, w ramach festiwalu „Nowa Polska", podczas Roku Polskiego we Francji).

Gdyńska Orkiestra Kameralna Sinfonietta Nordica już kolejny raz jest wspołorganizatorem cyklu „Muzyka w zabytkach Gdyni. Dialogi ze sztuką".

INFORMACJE O KOMPOZYTORZE


Jozef Zeidler


Jozef Zeidler (ur. 1744 - zm. 4 kwietnia 1806 w Gostyniu) jest często nazywany „polskim Mozartem", ze względu

na swoj styl muzyczny, ktory jest typowo klasycystyczny - przejrzysty, elegancki i pełen prostoty,

odpowiadający zasadom obowiązującym w owczesnej muzyce europejskiej.

Pozostawił po sobie wiele mszy, nieszporow, litanii, psalmow, lecz do dziś zachowały się tylko 24 utwory,

a 9 z nich zostało wydanych na płytach „Musica Sacromontana". „Nieszpory" Zeidlera z roku 1786

odnalazł w gnieźnieńskich zbiorach badacz kościelnych archiwow ks. Władysław Zientarski.

Potwierdza to tezę, że były one częścią repertuaru chętnie grywanego nie tylko przez Kapelę Świętogorską.

Jak twierdzi W. Czemplik, „Nieszpory" to utwor z gatunku muzyki wokalno- instrumentalnej, w ktorych pojawiają się

efektowne - w stylu mozartowskim - partie skrzypiec i bogate melodycznie solowe partie wokalne.

Marek Toporowski podaje, że Vesperae in D napisane zostały na 4 głosy wokalne, 2 skrzypiec bez altowki, 2 flety, 2 trąbki i fundamento.

Partie wokalne były prawdopodobnie obsadzone solowo; podział na fragmenty solo - tutti jest tu jednak

wyraźny i umożliwia zastosowanie choru. Ta instrumentacja odzwierciedlać może rzeczywisty skład

„ilościowy" gostyńskiej kapeli - ci sami muzycy grywali prawdopodobnie wymiennie na fletach i obojach

(ew. klarnetach) oraz na trąbkach i rogach.

Informacje o życiu Jozefa Zeidlera są szczątkowe. Jak wiemy był on członkiem kapeli przy klasztorze filipinow

na Świętej Gorze koło Gostynia. Możliwe, że był autodydaktą, czerpiącym

wiedzę muzyczną z bogatej biblioteki klasztornej, lecz niewykluczone, że wcześniej kształcił się

u owczesnych mistrzow. Przez 200 lat spuścizna muzyczna Zeidlera była kompletnie zapomniana.

Dopiero w roku 2006 w 200 rocznicę śmierci kompozytora wykonano jego dzieła na I Festiwalu Muzyki

Oratoryjnej "Musica Sacromontana". Muzyka ta wzbudziła zainteresowanie krytykow i publiczności.

Okazało się, że zachowane w klasztornej bibliotece utwory Zeidlera reprezentują wysoki poziom kompozytorski.

więcej http://www.jozefzeidler.eu/plyta.htm

O Zeidlerze http://www.jozefzeidler.eu/zeidler.htm,

http://pl.wikipedia.org/wiki/Jozef_Zeidler

http://www.polskieradio.pl/raf/klasyczna/record.aspx?id=93683

bilety:

WSTĘP WOLNY

autor:
zmodyfikowano  11 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ