koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Wrocławianka roku GalaCO JEST GRANE - listopad 2024 - nr 365Perform[ing] POLAND - Przegląd sztuki performansuPerform[ing] POLAND - Przegląd sztuki performansu
zmodyfikowano  12 lat temu  »  

FINAŁ CANTEMUS OMNES 2009

Gdynia »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 10 338 wyświetleń od 30 listopada 2009
  • 6 grudnia 2009, niedziela
    » 16:56

koncert finałowy na instrumantach historycznych

W niedzielę 6 grudnia 2009 roku odbędzie się koncert finałowy cyklu „Cantemus Omnes 2009"

w kościele pw. Św. Andrzeja Boboli w Gdyni Obłużu, Pl. Św. Andrzeja 1, o godz. 19.00.

Gościem koncertu będzie Chor Akademii Morskiej w Gdyni, a zespołowi na instrumentacg historycznych

towarzyszyć będzie Gdyńska Orkiestra Kameralna Sinfonietta Nordica pod batutą Karola Hilla.

w ramach finałowej uroczystości rozbrzmiewać będą hymny napisane na koronację krola Jerzego II w Westminster Abbey w 1727 r.

G.F. Haendla "Coronation Anthems" (HWV 258, 260, 261), jak rowniez fragmenty działa M. Żebrowskiego "Magnificat".

Wszystkich serdecznie zapraszamy.

Początek o godzinie 19:00.

organizatorzy:

Pomorskie Stowarzyszenie Musica Sacra

Gdyńska Orkiestra Kameralna Sinfonietta Nordica

Parafia pw. Św. Andrzeja Boboli w Gdyni Obłużu

Urząd Miasta Gdyni

patronat medialny:

Rmfclassic

Radio Gdańsk

trojmiasto.pl

pozytywy.pl

INFORMACJE O ARTYSTACH WYSTĘPUJĄCYCH W KONCERCIE


Chor Akademii Morskiej w Gdyni


Chor Akademii Morskiej w Gdyni to pierwszy akademicki chor działający w naszym mieście. Powstał jesienią 2001 roku z inicjatywy studentow tej Uczelni. Wśrod członkow choru znajdują się nie tylko studenci Akademii, ale rownież jej pracownicy, absolwenci oraz osoby spoza Uczelni. Od pierwszego występu podczas obchodow Święta Szkoły, 8 grudnia 2001 r. zespoł rozpoczął oficjalną działalność koncertową. Już w pierwszym roku działalności mogliśmy zaprezentować, we wspołpracy z Orkiestrą Studentow Akademii Muzycznej w Gdańsku pierwsze dzieło wokalno - instrumentalne "Magnificat" M. J. Żebrowskiego. Jako soliści wystąpili wowczas: Małgorzata Grzegorzewicz-Rodek (sopran),Marcin Ciszewski (kontratenor),Piotr Kusiewicz (tenor) oraz Grzegorz Kołodziej (bas). Koncert został przyjęty przez publiczność owacjami na stojąco.

Kolejne miesiące wytężonej pracy, na ktorą składają się nie tylko proby ale także wyjazdy szkoleniowe, zaowocowały występami m.in. podczas uroczystości ekumenicznych w ramach Sympozjum: "Wspolne Dziedzictwo i odpowiedzialność za Morze Bałtyckie" pod patronatem Patriarchy Konstantynopola artolomeusza oraz p. Romano Prodiego, na licznych koncertach miejskich, konferencjach, uroczystościach akademickich.

Zamykając trzeci rok działalności Chor Akademii Morskiej wykonał (po raz pierwszy w Trojmieście), wraz z Gdyńską Orkiestrą Kameralną, dzieło G. F. Haendla "The Four Coronation Anthems". W październiku 2004 Chor Akademii Morskiej odbył tournee po Francji, w ramach festiwalu „Nowa Polska" wpisując się tym samym w obchody Roku Polskiego w tym kraju. W roku 2007 i 2008 Chor Akademii Morskiej został zaproszony na koncerty do Niemiec a w lipcu 2008 odbył tournee po Hiszpanii.


Gdyńska Orkiestra Kameralna Sinfonietta Nordica


Gdyńska Orkiestra Kameralna Sinfonietta Nordica powstała w 1999 roku, z inicjatywy studentow oraz absolwentow gdańskiej Akademii Muzycznej. Orkiestra specjalizuje się

w wykonywaniu dzieł barokowych i klasycznych, rownież na kopiach instrumentow historycznych. W swoim repertuarze orkiestra posiada kantaty i koncerty J.S.Bacha, symfonie W.A.Mozarta i J.Haydna, dzieła wokalno- instrumentalne G.F.Haendla, utwory między innymi M.J.Żebrowskiego, H.Purcella, A.Vivaldiego, a także kompozycje wspołczesne. Orkiestra aktywnie uczestniczy w życiu kulturalnym Trojmiasta i Pomorza.

Zespoł stanowią młodzi muzycy, ktorzy wspołpracowali z wieloma cenionymi artystami

z Polski - z Markiem Toporowskim, Piotrem Kusiewiczem, Stefanią Toczyską, Zbigniewem Pilchem, Karolem Radziwonowiczem, Przemysławem Neumannem oraz z zagranicy - między innymi z Naho Hirai. Od 2005 roku funkcję koncertmistrza i solistki Gdyńskiej Orkiestry Kameralnej Sinfonietta Nordica pełni Bernadeta Wujtewicz, ktora trzyma pieczę nad artystycznym poziomem wykonań.

Sinfonietta Nordica uczestniczyła w międzynarodowych projektach realizowanych razem ze studentami Akademii Muzycznych w Dreźnie i Dusseldorfie. Ma na swoim koncie nagrania radiowe i płytowe. Występowała na kilku znaczących międzynarodowych festiwalach muzycznych. Koncertowała zarowno w Polsce jak i za granicą (Francja - koncerty pod patronatem Prezydenta Francji - Jaquesa Chiraca, w ramach festiwalu „Nowa Polska", podczas Roku Polskiego we Francji).

Gdyńska Orkiestra Kameralna Sinfonietta Nordica już kolejny raz jest wspołorganizatorem cyklu „Muzyka w zabytkach Gdyni. Dialogi ze sztuką".


Dyrygent


Karol Hilla - absolwent gdańskiej Akademii Muzycznej w klasie prof. Romana Peruckiego. W latach 2002-2004 kształcił się w Hochschule fur Musik und Theater w Hamburgu oraz ukończył studia podyplomowe (tzw. Konzertexamen) pod kierunkiem prof. Wolfganga Zerera. Uczestniczył w wielu kursach mistrzowskich interpretacji muzyki organowej, prowadzonych przez takich pedagogow jak Harald Vogel, Susanne Landale, Jon Laukvik, Marek Toporowski i.in. Licznie koncertował w wielu miastach Polski i za granicą. Jako solista i muzyk orkiestry wspołpracował z Polską Filharmonią Bałtycką, Orkiestrą Symfoniczną Akademii Muzycznej w Gdańsku (wykonywał m.in. partię organow w „Requiem" G.Faure pod dyr. J.Maksymiuka). Grał rownież z zespołem „Camerata Nova" ze Szczecina (m.in. w koncercie z udziałem Valerija Ojstracha). Jest laureatem II nagrody w Ogolnopolskim Konkursie Organowym w Rumi, uczestnikiem Międzynarodowego Konkursu Organowego im. Jana Pieterszona Sweelincka w Gdańsku (połfinał). W roku 2002 zakwalifikował się do udziału w Międzynarodowym Konkursie Organowym „Grand Prix de Chartres", jako jedyny student z polskiej uczelni muzycznej. Pełni funkcję kantora w Kościele św. Andrzeja Boboli w Gdyni oraz prezentatora organow Katedry w Oliwie. Jest dyrygentem gdyńskiego choru „Cantus", choru Akademii Morskiej w Gdyni. Prowadzi Gdyńską Orkiestrę Kameralną Sinfonietta Nordica. Jako dyrygent występował z takimi znakomitościami jak Stefania Toczyska, Piotr Kusiewicz, Marcin Ciszewski i innymi. Jest dyrektorem artystycznym cykli koncertowych. Wraz z żoną pielęgnuje pasję do propagowania muzyki. Znajduje czas na podroże i zgłębianie wiedzy o architekturze.

INFORMACJE O KOMPOZYTORACH


Jerzy Fryderyk Haendel


Jerzy Fryderyk Haendel urodził się 23.II.1685 r. w Halle. W roku 1727 Handel skomponował z okazji koronacji krola Jerzego II Hanowerskiego hymn koronacyjny - Zadok the Priest,

ktora miała miejsce 11 czerwca 1727. W tym samym roku Haendel uzyskał obywatelstwo angielskie i Hymny koronacyjne były pierwszym zamowieniem dworu po jego naturalizacji.

Potężne choralno orkiestrowe hymny należą do gatunku tzw. anthems, oparte są na starannie dobranych tekstach biblijnych - fragmentach psalmow i I Księgi Krolewskiej.

Z muzyki bije dostojeństwo, moc i blask, brzmienia trąbek i kotłow, pełne radości finałowe „Alleluja" w Zadok the Priest, stopniowe kumulowanie głosow w pierwszym fragmencie

My Heart is inditig aż po wybuch potężnego tutti - wszystko to stanowi najwspanialszy bodaj przykład „ceremonialnej" muzyki w epoce baroku. A

Jak odnotowano, w wykonaniu dziela wzięło udział śpiewakow 40 i około 160 skrzypiec, trąbek, obojow, kotłow i basow wedle proporcji plus organy za ołtarzem wzniesione,

podjęto też „specjalne środki, by muzykom nie przeszkadzać podczas prob". Utwor od chwili powstania do czasow obecnych wykorzystywany jest podczas koronacji brytyjskich monarchow. Kompozycja jest dziełem religijnym związanym z wyznaniem anglikańskim.


Marcin Jozef Żebrowski (1702-1770)


Żebrowski należy do czołowych tworcow muzyki polskiej XVIII w. Spośrod dzieł wokalno-instrumentalnych,

stanowiących głowny nurt jego tworczości, na szczegolną uwagę zasługują kompozycje mszalne.

Marcin Jozef Żebrowski był członkiem kapeli oo. paulinow na Jasnej Gorze, w ktorej

w latach 1784-1765 i około 1780 działał jako kompozytor, dyrygent, instrumentalista,

wokalista - bas i pedagog. Z bogato zachowanej tworczości kompozytora, większa część zachowała

się w archiwum oo. paulinow na Jasnej Gorze w Częstochowie (trzydzieści jeden pozycji);

ponadto fragmenty dzieł Żebrowskiego znajdują się w zbiorach kapel: parafialnej w Szalowej

oraz oo. dominikanow w Gidlach. Żebrowski należy do czołowych tworcow muzyki polskiej XVIII w.

Spośrod dzieł wokalno-instrumentalnych, stanowiących głowny nurt jego tworczości,

na szczegolną uwagę zasługują kompozycje mszalne. Utwory te funkcjonowały w repertuarze

kapeli jasnogorskiej jeszcze w 1819 r. W jego Missa Pastoritia ex D wyraźnie można zauważyć

wpływy rytmiki rodzimych tańcow ludowych, zwłaszcza poloneza.

Utwory cechuje duża inwencja i pomysłowość kształtowania linii melodycznej,

a także samodzielność partii instrumentalnych. Jego Sonatae pro processione są niezwykle

cennym zabytkiem instrumentalnej muzyki polskiej okresu przedklasycznego.

Na Jasnej Gorze zachowało się 9 rękopisow utworow instrumentalnych nazywanych:

Sonata, Andante czy Adagio pro processione. Utwory te nie posiadają swych odpowiednikow w tworczości

muzycznej, tak polskiej, jak europejskiej (wyjątkiem dwie sonaty oraz Symfonia per la processione

wspołczesnego Żebrowskiemu Giuseppe Riepela - rownież z kręgu jasnogorskiego).

Sugeruje to, że utwory pro processione związane są z lokalną tradycją.

bilety:

wstęp wolny

autor:
zmodyfikowano  12 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ