ONTOLOGICZNY DOWÓD NA MOJE ISTNIENIE
- 31 października 2003, piątek» 19:00
- 30 października 2003, czwartek» 19:00
- 26 października 2003, niedziela» 19:00
- 25 października 2003, sobota» 19:00
- 24 października 2003, piątek» 19:00
- 28 marca 2003, piątek» 19:00
- 27 marca 2003, czwartek» 19:00
- 26 marca 2003, środa» 19:00
- 2 lutego 2003, niedziela» 19:00
- 1 lutego 2003, sobota» 19:00
JOYCE CAROL OATES
Czy lęk przed przemocą, pragnienie przemocy prześladują tylko mnie, czy też daję wyraz powszechnym odczuciom? Wyczuwam je wszędzie dookoła,
zarówno lęk, jak pragnienie.
Joyce Carol Oates
Jak udowodnić, że Bóg istnieje? – zagadnienie wielokrotnie rozważane w minionych wiekach; dziś już nie. Jak udowodnić, że człowiek istnieje? –
zagadnienie bardziej aktualne w dzisiejszych czasach.
Joyce Carol Oates
Joyce Carol Oates (1938 - ), amerykańska powieściopisarka, dramaturg, poetka
i eseistka, dwukrotnie nominowana do Nagrody Nobla, czołowa postać
postmodernistycznego realizmu w literaturze amerykańskiej. Laureatka National
Book Award. Autorka utworów społeczno-obyczajowych i psychologicznych,
których akcja rozgrywa się w świecie zbrodni, przemocy i gwałtu.
Interesują ją problemy zagrożenia osobowości i wolności jednostki w dzisiejszym świecie. Nazywana jest mroczną damą literatury
amerykańskiej
. W polskim tłumaczeniu ukazały się m.in. powieści: Oni
,
Amerykańskie apetyty
, Blondynka
, 'Czarna topiel'; dramaty Klastery
,
Ontologiczny dowód na moje istnienie
, zbiór opowiadań Dotyczy sprawy
Bobby
ego. Natrętny leitmotiv większości jej dzieł to przemoc, jej
mechanizm i przede wszystkim ofiary – najczęściej dziewczyny i młode
kobiety, rzadziej chłopcy. Sztuka
Ontologiczny dowód na moje istnienie`
jest pod tym względem reprezentatywna, spotykają się w niej ulubione,
mroczne wątki autorki. W najtrywialniejszym streszczeniu – dramat opowiada
o Shelley, dziewczynie, która daje się uwieść sutenerowi. Nade wszystko
pragnie zaistnieć (znaleźć dowód na swoje istnienie), a do tego potrzebuje
innych, najchętniej mężczyzn.
SPEKTAKL DLA WIDZÓW DOROSŁYCH
Kwestia kłamstwa, uwiedzenia czy iluzji jest kluczowa dla twórczości Joyce
Carol Oates – bez względu na okoliczności, ofiary opisywane przez nią,
zostają oszukane lub oszukują się same. Taka jest Shelley, taka jest
również bohaterka książki Amerykańskie apetyty
Sigrid – sprytna i infantylna, egoistyczna i wrażliwa, nieustannie świadoma przybranej pozy.
Rozkwita przed audytorium, jak gdyby cudze spojrzenia miały wobec niej moc
integrującą, natomiast pozostawiona sama sobie popada w chorobę
, ciąży
ku autodestrukcji (...) Wątek kobiety rozsypanej
, czy raczej kobiety bez
twarzy
znajduje swój punkt kulminacyjny w Blondynce
(2000). Z diagnozy
postawionej w niej przez Oates wynika, że winę za istnienie blondynek ponosi
cała kultura, a więc mężczyźni, redukujący partnerki do roli obiektów
pożądania, i kobiety, które się z tym godzą, czyli godzą się na swój
status rzeczy. W sadomasochistycznym świecie, w którym przemoc jest dowodem
zainteresowania ( a każde zainteresowanie – aktem przemocy), rozproszona
opresja przybiera postać błędnego koła. Blondynce pozostaje jedna
strategia obrony: Nie utożsamiać się ze swym ciałem, urzeczowić je do końca, znieczulić się na doświadczenia, udając, że doświadcza kto inny.
Można wtedy śmielej budzić pożądanie, tyle, że tożsamość się rozwarstwia (...) W Blondynce
odsłaniają się przed nami kolejne portrety
bohaterki, aż do wstrząsającego wizerunku, gdy aktorka była już obumarła
wewnętrznie i wyniszczona zewnętrznie, co rano sztucznie przywracana światu
przez charakteryzatora. Owa maska pośmiertna za życia odsyła do postaci
Shelley, której status ontologiczny jest upiornie niejasny (na początku
dramatu sama przedstawia się jako martwa, pod wpływem zabiegów Petera
(sutenera) ożywa
niczym zombi. To, co w dramacie szokuje nas już w punkcie
wyjścia, w powieści stanowi logiczny finał długiego procesu dezinegracji.
Nieliczne utwory Oates, które ukazały się w Polsce, dają już pewne
wyobrażenie o typie dziewczyny-ofiary, jakim posługuje się pisarka. We wszystkich powtarzają się sytuacje, całe sekwencje sytuacyjne (ucieczka z domu, uwiedzenie, uwięzienie, gwałt czy inna fizyczna przemoc, czasem
śmierć) ich przyczyny i okoliczności (brak porozumienia z rodzicami,
tęsknota za miłością i lepszym życiem, naiwność lub mitomania),
wreszcie konsekwencje, by tak rzec, egzystencjalne (oderwanie świadomości od ciała, rozchwianie, a nawet zakwestionowanie tożsamości). Nie daje się jednak na tej podstawie zbudować jednoznacznego schematu, stałego mechanizmu
działania przemocy, bo dochodzi jeszcze czynnik irracjonalny, czarna
topiel
, czyli żywioł absurdalnego, nieuzasadnionego zła. Ten naddatek w konstruowanym przez pisarkę modelu świata pełni rolę dynamizującą,
napędza zdarzenia (...) W Ameryce pojawia się nowa moralność, w gruncie
rzeczy doskonalsza od dotychczasowej – demokratyzacja ducha, wartość
doświadczania życia dla niego samego, bez podziału na dobro i zło, piękno
i brzydotę, etyczne i nieetyczne' – pisze Oates w przedmowie do swych
opowiadań. Trudno powiedzieć, czy ironizuje. Wiele wskazuje na to, że przerażający świat jej utworów jest postawioną zupełnie serio
diagnozą.' Na podstawie tekstu Justyny Jaworskiej Lista ofiar Joyce Carol
O.
Dialog 3/2002.
Co się stało z Bartkiem Walosem stand-up tour
20 listopada 2024 - 19:00
Desdemona
Antoniego Abrahama 37 Gdynia
8 609teatr
BEAMO
19 listopada 2024 - 19:00
Teatr Muzyczny - Duża Scena
Plac Grunwaldzki 1 Gdynia
10 853teatr
Kobiecy koncert światowych przebojów
18 listopada 2024 - 17:30/20
Teatr Muzyczny - Nowa Scena
Plac Grunwaldzki 1 Gdynia
4 103teatr
Spektakl "Władca much"
18 listopada 2024 - 18:00/20
Teatr Muzyczny - Duża Scena
Plac Grunwaldzki 1 Gdynia
2 942teatr
Koncert Muzyki Filmowej z utworami Jamesa Hornera
17 listopada 2024 - 19:30
Polsat Plus Arena Gdynia
ul. Kazimierza Górskiego 8 Gdynia
3 621teatr
Spoko Loko - koncert dla dzieci
16 listopada 2024 - 14:00/16
Konsulat Kultury
Jana z Kolna 25 Gdynia
53 095teatr
Klimakterium i już
16 listopada 2024 - 16:00/19
Teatr Muzyczny - Nowa Scena
Plac Grunwaldzki 1 Gdynia
64 902teatr
Klimakterium i już... | 19:30 | Gdynia
16 listopada 2024 - 19:30jest więcej terminów
Teatr Muzyczny im. Danuty Baduszkowej - Nowa Scena
Plac Grunwaldzki 1 Gdyniajest więcej miejsc
10 105teatr
Klimakterium i już... | 16:00 | Gdynia
16 listopada 2024 - 16:00jest więcej terminów
Teatr Muzyczny im. Danuty Baduszkowej - Nowa Scena
Plac Grunwaldzki 1 Gdyniajest więcej miejsc
10 142teatr
Klimakterium ... i już
16 listopada 2024 - 16:00/19jest więcej terminów
Teatr Muzyczny - nowa scena z lożami
Plac Grunwaldzki 1 Gdyniajest więcej miejsc
6 867 300teatr
"Jedziemy po Was"
15 listopada 2024 - 19:30
Sala Koncertowa Portu Gdynia
Rotterdamska 9 Gdynia
1 751teatr
Doskonała komedia z czasów PRL-u w doborowej obsadzie!
15 listopada 2024 - 17:30/20
Teatr Muzyczny - Nowa Scena
Plac Grunwaldzki 1 Gdynia
5 210teatr
Filip Puzyr - OJ EJAJ
15 listopada 2024 - 19:30
Teatro Gdynia
Plac Grunwaldzki 1 Gdynia
26 411teatr
Nowy Program "Wersja robocza"
11 listopada 2024 - 20:00
Blues Club
Portowa 9 Gdynia
135 944teatr
Nieoczekiwane zwroty akcji, brawurowe sytuacje i mistrzowska gra aktorska
10 listopada 2024 - 16:30/19
Sala Koncertowa Portu Gdynia
Rotterdamska 9 Gdynia
2 787teatr
Triathlon Story czyli Chłopaki z Żelaza
10 listopada 2024 - 16:30/19jest więcej terminów
Port Gdynia
ul. Rotterdamska 9 Gdyniajest więcej miejsc
1 341 835teatr
Grupa MoCarta - Ale Kino! czyli muzyka filmowa wg Grupy MoCarta
8 listopada 2024 - 19:00
Sala Koncertowa Portu Gdynia
Rotterdamska 9 Gdynia
66 738teatr