koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Wrocławianka roku GalaPerform[ing] POLAND - Przegląd sztuki performansuPerform[ing] POLAND - Przegląd sztuki performansuCO JEST GRANE - listopad 2024 - nr 365
zmodyfikowano  3 lata temu  »  

FESTIWAL MOZART 2021. DON GIOVANNI (WERSJA KONCERTOWA)

online »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 9 358 wyświetleń od 4 lipca 2021

online » https://www.polskieradio.pl/8,dwojka » NA MAPIE

  • 22 lipca 2021, czwartek
    » 19:00

Wolfgang Amadeusz Mozart napisał „Don Giovanniego” w 1787 roku, na zamówienie opery w Pradze. Zaledwie rok wcześniej praska publiczność entuzjastycznie przyjęła jego „Wesele Figara”. Wobec tego sukcesu, dwudziestodwuletni wówczas kompozytor został wkrótce poproszony o szybkie przygotowanie nowego dzieła. Lorenzo da Ponte, librecista, z którym Mozart wielokrotnie współpracował, zaproponował mu opowieść o rozpustniku Don Juanie. Doskonały tekst libretta powstał na kanwie dramatu „Burlador de Sevilla” („Zwodziciel z Sewilli”) Tirsa de Moliny. Da Ponte czerpał również ze sztuki Moliera. Temat okazał się niezwykle inspirujący dla młodego Mozarta. W bardzo krótkim czasie zdołał stworzyć dzieło, które olśniewa tak oryginalnością rozwiązań muzycznych, jak doskonałością formy i dojrzałością brzmienia. Choć Mozart w swoim prywatnym katalogu wpisał utwór pod prostą nazwą opera buffa, dzieło to częstokroć przypisywane jest do węższego gatunku – dramma giocoso („wesoły dramat”). Wiedeński geniusz przekroczył bowiem ramy zastanej formy i podporządkował w mistrzowskim stylu muzykę wydarzeniom dramatycznym. Przeplatając elementy tragiczne i komiczne, potrafił wykreować rzeczywistość dźwiękową doskonale oddającą zawiłości fabuły i pogłębiającą portrety psychologiczne poszczególnych postaci. „Don Giovanni” zajmuje istotne miejsce w repertuarach najważniejszych światowych teatrów operowych. Od prapremiery w Pradze w 1787 roku, do końca wieku XVIII, jak i przez cały wiek XIX nie było więc roku, w którym na deskach którejś ze scen nie pojawiłaby się ta słynna opera. Jej niespotykana popularność nie gaśnie również w wieku XX i XXI. W dokumentacjach tak licznych na przestrzeni wieków realizacji, znajdują się nazwiska największych śpiewaków i dyrygentów, takich jak: Ezio Pinza, Thomas Allen, Fiorenza Cossotto, Kiri Te Kanawa, Claudio Desderi, Ferruccio Furlanetto, Herbert von Krajan, Karl Böhm i wielu innych. Wersję koncertową dzieła, według koncepcji realizatorskiej Andrzeja Klimczaka, wykonają Soliści, Zespół Wokalny oraz Orkiestra Polskiej Opery Królewskiej pod kierownictwem znakomitego dyrygenta, Maestro Grzegorza Nowaka.

Festiwal organizowany jest pod Mecenatem Grupy PZU i Grupy LOTOS.

🔸 WYKONYWANE FRAGMENTY 🔸 ▫ AKT 1 Uwertura 1. Introduzione 2. Aria Ah, chi mi dice mai (Donna Elvira) 3. Recytatyw Ah voi… stelle! (Donna Elvira, Leporello) 4. Aria Madamina… (Leporello) 5. Coro Giovinette, che fate all’amore (Zerlina, Masetto) 6. Recytatyw Orsu, non perdiam tempo (Don Giovanni, Zerlina) 7. Duettino La ci darem la mano (Don Giovanni, Zerlina) 8. Recytatyw accompagnato i aria Don Ottavio, son morta!… Or sai chi l’onore (Donna Anna, Don Ottavio) 9. Recytatyw Bravo, bravo, arcibravo! (Don Giovanni, Leporello) 10. Aria Fin ch’han dal vino (Don Giovanni) 11. Recytatyw Non me lo credi? Ingrato! (Zerlina, Masetto) 12. Aria Batti, batti… (Zerlina) ▫ AKT 2 1. Duetto Eh! via buffone (Don Giovanni, Leporello) 2. Tercetto Ah! taci ingiusto core (Donna Elvira, Don Giovanni, Leporello) 3. Recytatyw Purchè la sorte mi secondi (Don Giovanni) 4. Canzonetta Deh, vieni alla finestra (Don Giovanni) 5. Aria Vedrai, carino (Zerlina) 6. Aria Il mio tesoro (Don Ottavio) 7. Duetto O statua gentilissima (Leporello, Don Giovanni, Il Commendatore) 8. Recytatyw accompagnato e Rondo Crudele! (Donna Anna) 9. Finale (Don Giovanni, Leporello, Donna Elvira, Il Commendatore, Zespół Wokalny)

KONCEPCJA REALIZATORSKA | ANDRZEJ KLIMCZAK KOSTIUMY, REKWIZYTY | MARLENA SKONECZKO PROJEKCJE WIDEO | MAREK ZAMOJSKI REALIZACJA OŚWIETLENIA | PIOTR RUDZKI INSPICJENT | DOROTA LACHOWICZ

🔸 OBSADA 🔸 KOMANDOR | WOJCIECH GIERLACH DON GIOVANNI | ROBERT GIERLACH LEPORELLO | PAWEŁ MICHALCZUK DONNA ANNA | GABRIELA KAMIŃSKA DONNA ELVIRA | ANNA WIERZBICKA DON OTTAVIO | LESZEK ŚWIDZIŃSKI ZERLINA | MARTA BOBERSKA MASETTO | KRZYSZTOF ŁAZICKI KLAWESYN | DAGMARA DUDZIŃSKA ZESPÓŁ WOKALNY POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ ORKIESTRA POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ DYRYGENT GRZEGORZ NOWAK

📍 Teatr Królewski w Starej Oranżerii w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie

ℹ️ Materiał będzie dostępny na kanale YouTube Polskiej Opery Królewskiej do 23 lipca do końca dnia.

zmodyfikowano  3 lata temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ