koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Konserwacja powozów z kolekcji muzeum w ŁowiczuCO JEST GRANE - listopad 2022 - nr 343METRO
zmodyfikowano  10 lat temu  »  

Madame Butterfly

Słupsk »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 25 538 wyświetleń od 24 września 2009
  • 21 października 2009, środa
    » 19:00

opera w wersji estradowej

Giacomo Puccini

MADAME BUTTERFLY

Operę w wersji estradowej przedstawia Sławomir Pietras

Wystąpią:

Roma Jakubowska - Handke - sopran

Katarzyna Suska - mezzosopran

Krzysztof Bednarek - tenor

Zbigniew Macias - baryton

Madame Butterfly to uniwersalna opowieść o miłości, tęsknocie i honorze.

Akcja opery rozgrywa się w roku 1904, w Nagasaki. Piękna i młoda Gejsza Cho-Cho-San zwana Butterfly zakochuje się w młodym oficerze. Ten, dla żartu, oświadcza się dziewczynie. By poślubić oficera Butterfly musi wyrzec się swojej rodziny, kultury i życia do jakiego ją wychowano. Kiedy gejsza nudzi się Amerykaninowi wyjeżdża on z Japonii. Do kraju kwitnącej wiśni powraca po latach wraz z nową małżonką. Nie spodziewa się, że Butterfly ciągle na niego czeka i gotowa jest umrzeć w imię miłości i honoru...

Madame Butterfly to wielki dramat uczuć wzgardzonej kochanki, ale przede wszystkim arcydzieło muzyczne. To z niej pochodzą tak znane arie i duety jak Un bel di vedremo i _Con onor muore. _W warstwie muzycznej usłyszymy rownież autentyczne japońskie melodie lub ich fragmenty. Poza tym obecne są rownież nie dające się zidentyfikować egzotyczne motywy, ktore być może wymyślił sam Puccini.

Jest to kolejna opera na słupskiej estradzie, w ktorej przybliżymy jedno z arcydzieł operowych. Rolę narratora i przewodnika przyjął dyrektor Teatru Wielkiego w Poznaniu, miłośnik i znawca opery, Sławomir Pietras

Roma Jakubowska-Handke - sopran

Roma Jakubowska-Handke ukończyła studia wokalne w Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu, w klasie prof. Stanisława Romańskiego. Laureatka III nagrody Konkursu Arii i Pieśni im. Jana Kiepury w Krynicy, a także uczestniczka Światowego Konkursu Wokalnego im. Luciano Pavarottiego w Modenie. Za kreacje wokalne i aktorskie została uhonorowana dwukrotnie "Bursztynowym Pierścieniem" - nagrodą publiczności oraz nagrodą wojewody miasta Szczecina, a za całokształt działalności artystycznej - Nagrodą Ministra Kultury i Sztuki.

Przez wiele lat była solistką Opery i Operetki w Szczecinie, a od roku 1996 jest solistką Teatru Wielkiego w Poznaniu. Wspołpracuje z Teatrem Wielkim w Warszawie i Łodzi oraz wieloma filharmoniami w Polsce. Wśrod partii operowych, jakie posiada w swoim bogatym repertuarze są m.in. role w dziełach Mozarta (Zuzanna, Pamina), Verdiego (Violetta), Pu-cciniego (Butterfly, Mimi), Bizeta (Micaela), Gounoda (Małgorzata), Moniuszki (Zosia, Hanna), Czajkowskiego (Tatiana), Landowskiego (tytułowa Galina). Ma w repertuarze szereg partii oratoryjno- -kantatowych, wielokrotnie brała udział w Festiwalu Muzyki Wspołczesnej im. Witolda Lutosławskiego.

Występowała na scenach operowych w Niemczech, Francji, Holandii, Austrii i Luksemburgu.

Dokonała nagrań archiwalnych dla Programu II Polskiego Radia w Warszawie, a także z Wielką Orkiestrą Polskiego Radia i Telewizji w Katowicach oraz z orkiestrą Polskiego Radia w Krakowie.

Ma na swoim koncie nagrania CD dla szwedzkiej firmy "Verbum" oraz CD z prawykonaniem "Symfonii czterech snow" Janusza Stalmierskiego, pod dyrekcją Wojciecha Michniewskiego.

Katarzyna Suska - mezzosopran

Urodziła się w Częstochowie. W 1986 roku ukończyła Uniwersytet Jagielloński w Krakowie na Wydziale Filologicznym (specjalność - filmoznawstwo), a rok poźniej uzyskała dyplom z wyrożnieniem w krakowskiej Akademii Muzycznej w klasie śpiewu Izabeli Jasińskiej-Buszewicz.

Pierwszy publiczny występ artystki odbył się w 1985 roku na uroczystym koncercie poświęconym pamięci Emila Gilelsa w Antwerpii (Belgia), gdzie artystka przebywała jako stypendystka Alex de Vries Foundation. Jako uczennica Very Rozsa zadebiutowała w 1986 roku na scenie operowej (jako Meg Page w Falstaffie G. Verdiego) podczas Festiwalu Flandryjskiego. W tym samym roku zdobyła I nagrodę oraz nagrodę za wykonanie utworu wspołczesnego i specjalną nagrodę mozartowską na II Konkursie Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu.

W 1988 roku została finalistką Konkursu Luciano Pavarottiego w Filadelfii, a następnie jako stypendystka Rządu Włoskiego studiowała u Aidy Filevi w Mediolanie. Ten sam rok przyniosł solistce nagrodę śląskiej krytyki teatralno - muzycznej „Złotą Maskę" za kreację tytułowej roli w Carmen na scenie Opery Śląskiej w Bytomiu.

Śpiewaczka koncertuje w kraju i za granicą, wspołpracując z wybitnymi dyrygentami tej klasy, co Helmuth Rilling, Kazimierz Kord, Antoni Wit, Krzysztof Penderecki, Jerzy Maksymiuk oraz biorąc udział w prestiżowych festiwalach - Wratislavia Cantans, Warszawska Jesień, Festiwal w Walencji i in.

Artystka o wszechstronnych możliwościach - uczestniczy zarowno w koncertach oratoryjnych, jak i kameralnych, śpiewa na estradach koncertowych i scenach operowych.

W jej bogatym dorobku oratoryjnym znajduje się około 60 utworow w tym m.in. pasje i msze Bacha; Wielka msza c-moll i Requiem Mozarta; Nelsonmesse, Harmoniemesse, Stabat Mater Haydna; Potępienie Fausta Berlioza; Missa Solemnis Cherubiniego; Requiem Verdiego; Msza Głagowska Janačka; Mała msza uroczysta i Stabat Mater Rossiniego; IV i VIII Symfonia Mahlera; Te Deum Brucknera.

W repertuarze operowym artystki szczegolne miejsce zajmują postaci z oper Mozarta - Cherubin (Wesele Figara), Zerlina (Don Giovanni), Sextus (Łaskawość Tytusa) i Dorabella (Cosi fan tutte).

Jako solistka Teatru Narodowego w Warszawie Katarzyna Suska wykonuje czołowe partie mezzosopranowe m.in. w Carmen Bizeta (partia tytułowa), Kawalerze srebrnej roży R. Straussa (Oktawian), Fauście Gounoda (Siebel), Cyruliku sewilskim Rossiniego (Rozyna). Jej repertuar obejmuje także role w Falstaffie Verdiego, Juliuszu Cezarze Haendla i Eugeniuszu Onieginie Czajkowskiego, a także w Krolu Ubu i Diabłach z Loudun Pendereckiego. Katarzyna Suska jest także uznaną odtworczynią postaci w operach Stanisława Moniuszki. Sukcesem śpiewaczki był występ w partii Jadwigi w Strasznym dworze zrealizowanym przez Greater Buffalo Opera Company w Buffao (USA) i entuzjastycznie przyjętym zarowno przez publiczność, jak i amerykańską krytykę muzyczną.

Ma na swoim koncie 5 płyt kompaktowych m.in. z Requiem i Wielką mszą c-moll Mozarta.

Krzysztof Bednarek - tenor

Absolwent akademii muzycznej w Łodzi. Karierę solową rozpoczął w 1984 r. w Teatrze Wielkim w Łodzi. Począwszy od sezonu 1995/96 był solistą Teatru Wielkiego w Warszawie. Od 1999 r. jest solistą Teatru Wielkiego w Łodzi.

    Jego repertuar obejmuje ponad dwadzieścia czołowych partii napisanych na głos tenorowy, w operach takich kompozytorow,   

jak: Bizet, Czajkowski, Donizetti, Puccini i przede wszystkim Verdi.

    Występował wielokrotnie za granicą - na scenach Europy i całego świata. M.in. zaśpiewał partię Księcia w **_Rigolettcie _**w Kammeroper w Wiedniu oraz partię Riccarda w _**Balu Maskowym **_w Korei Południowej.   
     W 1995 r. wziął udział w Polskich Dniach Kultury w Osace (Japonia), gdzie zaśpiewał partię Jontka w **_Halce _**Stanisława Moniuszki.   
     Podczas tournee Teatru Wielkiego Opery Narodowej po Japonii zaśpiewał partię Alfreda w **_Traviacie_** Verdiego. W 2002/03 roku śpiewał rolę Radamesa w **_Aidzie_** Verdiego w Cairo Opera House i w przedstawieniu plenerowym pod Piramidami.

Zbigniew Macias - baryton

Ukończył Łodzką Akademię Muzyczną w 1982 roku, gdzie studiował śpiew pod kierunkiem Zdzisława Krzywickiego. Jeszcze jako student debiutował w łodzkim Teatrze Muzycznym. Był solistą Opery Śląskiej w Bytomiu i Teatru Wielkiego w Łodzi, wspołpracował z Operą Wrocławską i Teatrem Wielkim w Poznaniu. Jest laureatem Festiwalu Arii i Pieśni im. Jana Kiepury w Krynicy i Konkursu im. Marii Callas w Atenach.

W 1992 roku związał się na trwałe z Teatrem Wielkim - Operą Narodową. W bogatym repertuarze artysty znalazły się partie: Escamilla w Carmen Bizeta, Hrabiego de Sirieux w Fedorze Giordana, Alfia w Rycerskości wieśniaczej Mascagniego, Janusza w Halce i Miecznika w Strasznym dworze Moniuszki, role tytułowe w Weselu Figara i Don Giovannim Mozarta, Apostoła Piotra w Quo vadis Nowowiejskiego, Sharplessa w Madame Butterfly i Scarpii w Tosce Pucciniego, Bartola w Cyruliku sewilskim Rossiniego, Faninala w Kawalerze srebrnej roży i Johannana w Salome Richarda Straussa, prapremierowego Orestesa w Elektrze Theodorakisa, Amonasra w Aidzie, Anckarstroma (Renata) w Balu maskowym, Rodriga w Don Carlosie, Don Carlosa w Ernanim, partie tytułowe w operach Macbeth, Nabucco, Rigoletto i Germonta w Traviacie Verdiego, aż po rolę tytułową w Holendrze tułaczu i Amfortasa w Parsifalu Wagnera.

Śpiewał Don Giovanniego w Sao Paulo (Brazylia), Sharplessa w Pretorii (RPA) i Miecznika w Buffalo (USA)Germonta w Tokio,Nabucco w Pekinie.

Występował na festiwalach operowych w Carcasonne (Tosca), Bregenz (Parsifal), Wexford (Siberia Giordana i Straszny dwor) Xanten (Nabucco).

Śpiewał w Niemczech, Danii, Holandii, Belgii Portugalii, Szwajcarii, Wielkiej Brytanii, w Japonii, Chinach, Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Brazylii i na Martynice.

Ma rownież w swoim dorobku role musicalowe: Don Kichota w Człowieku z La Manchy, za ktorą to rolę otrzymał nagrodę Złotej Maski, tytułowego Zorbę w musicalu Kandera i Tewiego w Skrzypku na dachu na scenach Warszawy, Łodzi, Poznania, Wrocławia i Krakowa.

Oddzielnym nurtem zainteresowań śpiewaka jest repertuar koncertowy - śpiewa pieśni Schuberta, Schumanna, Wolfa, Ravela, Czajkowskiego i Rachmaninowa.

Zbigniew Macias nagrywał z orkiestrami Polskiego Radia i Telewizji w Łodzi i Krakowie. Ma także w dorobku nagrania płytowe takie jak: Halka z Operą Narodową gdzie śpiewa partię Janusza, Aida z partią Amonasro, Recital Operowy oraz recital musicalowy pt. "Taki piękny wieczor".

Ostatnimi nagraniami artysty są: "Straszny Dwor" z Operą Narodową w Warszawie (złota płyta) oraz nagranie z musicalu "Cats" Andrew Lloyd Webber'a wystawianego w warszawskim teatrze Roma (rola Nestora, złota płyta).

bilety:

35 zł i 30 zł

zmodyfikowano  10 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ