koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Muzyczne Opowieści EuropyCO JEST GRANE - kwiecień 2024 -nr 359TpL repertuarBANKSY
zmodyfikowano  11 lat temu  »  

Wiosenny Summit Jazzowy

Słupsk »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 9 318 wyświetleń od 9 marca 2010
  • 21 kwietnia 2010, środa
    » 19:00

Smoczyński New Trio i Trio Filipa Wojciechowskiego

Smoczyński New Trio:
Mateusz Smoczyński - skrzypce
Jan Smoczyński - organy hammonda
Alexander Zinger (RU) - perkusja

Zespoł wykonuje głownie własne kompozycje, utrzymane w stylu postcoltrane'owskim, ktore dzięki tak bardzo oryginalnej obsadzie - skrzypce, organy Hammonda oraz perkusja - dają niepowtarzalne brzmienie i niespotykany dotąd klimat. Trio planuje w najbliższym czasie nagranie tego materiału na płytę.

Mateusz Smoczyński - absolwent Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie ad. dr Andrzeja Gębskiego. Jest skrzypkiem jazzowym, ktory zadebiutował w 1999 r. na Jazz Campingu „Kalatowki" z Quintetem Jacka Namysłowskiego. Z zespołem tym zdobył rownież wiele nagrod i wyrożnień. Pomimo młodego wieku Mateusz występował już wielokrotnie poza granicami kraju (m.in. we Włoszech, Niemczech, Ukrainie, Danii, Szwecji, Czechach i Słowacji) oraz na większości najważniejszych festiwali jazzowych w Polsce. Wspołpracuje z najlepszymi Polskimi muzykami m.in. Zbigniewem Namysłowskim, Jarosławem Śmietaną, Krzesimirem Dębskim, Maciejem Strzelczykiem, Januszem Skowronem, Kazimierzem Jonkiszem, Zbigniewem Wegehauptem, Grzechem Piotrowskim, Andre Ochodlo oraz Krzysztofem Herdzinem (w oryginalnym projekcie „Jazz na smyki", gdzie Mateusz Smoczyński występował jako solista i koncertmistrz orkiestry Sinfonia Viva). Razem z Joachimem Kuhnem, Bronisławem Suchankiem, Januszem Stefańskim i Bohdanem Jarmołowiczem brał udział w prawykonaniu koncertu jazzowego na skrzypce, orkiestrę symfoniczną i grupę rytmiczną Zbigniewa Seiferta. Wielokrotnie koncertował z niemiecką grupą schultzing. Jest liderem kwintetu, w ktorym gra Konrad Zemler na gitarze, jego starszy brat Jan na fortepianie, Wojciech Pulcyn na kontrabasie i Łukasz Żyta na perkusji. Z zespołem tym nagrał swoją debiutancką płytę „Inspirations", poświęconą jego dwom największym inspiracjom - Johnowi Coltrane'owi i Zbigniewowi Seifertowi. W roku 2008 została wydana kolejna płyta kwintetu Mateusza - „Expressions". Obydwie pozycje cieszyły się dużą popularnością i otrzymały wiele pozytywnych recenzji. W roku 2007, po sukcesach pierwszego albumu, Mateusz otrzymał stypendium od Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w programie „Młoda Polska", a w czerwcu 2008 roku został uhonorowany Jazzowym Oskarem w kategorii Nadzieja Melomanow Roku 2007. Na początek roku 2010 przewidziana jest premiera płyty z najnowszym projektem Mateusza - „New Trio", w ktorym u boku skrzypka pojawia się jego brat - Jan Smoczyński (tym razem w roli Hammondzisty) oraz gwiazda rosyjskiej perkusji - Alexander Zinger.

Jan Smoczyński jest absolwentem Liceum Muzycznego im. Karola Szymanowskiego w Warszawie. Przez rok był uczniem A. Jagodzińskiego w Studium Jazzu na Bednarskiej w Warszawie. W roku 2004 uzyskał tytuł magistra sztuki na Wydziale Jazzu w Katowicach w klasie W. Niedzieli. Od wielu lat, wraz ze swoim młodszym bratem skrzypkiem tworzy formację Mateusz Smoczyński Quintet, z ktorą nagrał płytę „Inspirations" oraz wydaną w zeszłym roku płytę „Expressions". Na stałe pracuje w zespole Michała Urbaniaka, Urszuli Dudziak (kierownictwo muzyczne), w zespole Agi Zaryan, Quintecie oraz Quartecie J. Małka (płyty „Gift" oraz „Spirit Of The Time"), i przede wszystkim we własnym Trio z K. Pacanem na kontrabasie i S. Frankiewiczem na perkusji, oraz w nowym, autorskim projekcie „Smoke & The Smokes" (J. Smoczyński, Ł. Poprawski, K. Zemler, R. Kubiszyn). Jest wspołzałożycielem grupy June, ktora w 2008 roku wydała swoją debiutancką płytę w wytworni Kayax. Zespoł został doceniony przez branże muzyczną i nominowany do nagrody Fryderyk 2009 w kategorii Nowa Twarz Fonografii. Jan Smoczyński został zaproszony przez Kayah do wzięcia udziału w jej najnowszej płycie - „Skała". Nagrywał dla Justyny Steczkowskiej („Daj mi chwilę"), Moniki Brodki („Moje piosenki"), Doroty Miśkiewicz („Caminho"). Miał rownież przyjemność koncertować z Anną Marią Jopek oraz uczestniczyć w nagraniach najnowszej płyty Artystki „Jo & Co". Brał udział w nagraniach do filmow we wspołpracy z Michałem Lorencem oraz Marcinem Pospieszalskim. Wspołpracował z Ewą Bem, Grażyną Auguścik, Tomaszem Szukalskim, Januszem Muniakiem, Zbigniewem Namysłowskim, Henrykiem Miśkiewiczem, Davidem Murray'em, Donem Blackman'em, Tomem Barney'em, Andrzejem Cudzichem Jackiem Kochanem, Andrzejem Olejniczakiem, Quintem M. Bałaty. Gościnnie występuje na płycie „15 minut Project" J. Młynarskiego oraz M. Krola. Jest wspołautorem muzyki do wielokrotnie nagradzanego filmu „Moje miejsce" Leszka Dawida (tu rownież nagroda specjalna za muzykę na du 23eme festival tous courts w Aix-en-Provence). Laureat pierwszego miejsca (Trio) nagrody indywidualnej na międzynarodowym konkursie Jazz Juniors 2001, zdobył rownież nagrodę indywidualną i II miejsce zespołowe na Festiwalu Standardow Jazzowych Siedlce 2000; I miejsce z Quintetem J Namysłowskiego na Ogolnopolskim Przeglądzie Młodych Zespołow Jazzowych w Gdyni. Wielokrotny uczestnik Jazz Campingu Kalatowki. Koncertował w: USA (Chicago, N.Y.), Kanadzie, Japonii, Izraelu, Francji, Hiszpanii, Szwecji, Niemczech, Austrii, Czechach, Rumunii, oraz na Węgrzech, Litwie, Słowacji i Ukrainie.

Alexander Zinger - absolwent Rosyjskiej Akademii Muzycznej im. Gniesinych w Moskwie. Muzyką zajmuje się od 6 roku życia. Aktualnie uznawany jest za jednego z najlepszych rosyjskich perkusistow. Brał udział w nagraniu wielu płyt. Miał przyjemność wspołpracować z najwybitniejszymi muzykami światowego formatu, takimi jak: Deborah Brown (USA), Jimmy Owens (USA), David Sanchez (USA), Stephanie Nakazane (USA), Aude O'Bryan (USA), Bobby Martinez (Brazylia), Roy Hargrove (USA), Alexei Zubov (USA), Alex Sipiagin (USA). Laureat wielu konkursow, m.in „All-Rosja" - Przegląd Młodych Artystow Jazzowych w Rostowie, Międzynarodowego Festiwalu Jazzowego „Ednist" w Kijowie, zespołowo oraz indywidualnie laureat nagrody na Międzynarodowym Festiwalu Jazzowym „DODGE" w Doniecku. Występował na największych jazzowych festiwalach, m.in.: Jazz Festival pamięci Victora Kutova w Rostowie, Międzynarodowy Festiwal Jazzowy w Rostowie, „Jazz a Montauban" we Francji, „What a wonderful world" w Chelyabinsku, „Jazz Festival Petropavlovsk" w Sankt Petersburgu, „Lionel Hampton Jazz, Festival" w USA, „Gwiazdy jazzu - rosyjski świat" w Moskwie, „Baku International Jazz Festival" w Azerbejdżanie oraz „Jazz w Hermitage Garden" w Moskwie.

Filip Wojciechowski Trio powstało w 1989 roku pod nazwą „Central Heating Trio" i od początku swojej działalności artystycznej odnosiło znaczące sukcesy na jazzowych konkursach w kraju i za granicą. Trio ma na swoim koncie liczne nagrania oraz koncerty w Polsce i za granicą, między innymi tournee w Niemczech, udział w Bratislava Jazz Days oraz na festiwalu jazzowym w Szkocji, Jazz Jamboree „Tribute to Miles" i Festiwalu Pianistow Jazzowych w Kaliszu. W roku 2000 zespoł nagrał w Berlinie dla niemieckiej wytworni Sachsische Tontrager płytę CD „Classic Jazz" z transkrypcjami utworow muzyki klasycznej w aranżacjach lidera oraz w roku 2003 „Romantic Meets Jazz" z gościnnym udziałem Roberta Majewskiego (trąbka). Koncerty w ich wykonaniu gwarantują zawsze niepowtarzalne i niezapomniane przeżycia artystyczne. Muzycy są zawsze gorąco przyjmowani zarowno przez publiczność dużych sal koncertowych jak i małych klubow jazzowych. Jazzowe opracowania Chopina mają w Polsce wieloletnią historię, zapoczątkowaną jeszcze w latach 70. przez wokalny kwartet Novi Singers, czy pianistę Mieczysława Kosza. Tę właściwą, poźniejszą falę zainteresowań Chopinem wywołał Andrzej Jagodziński nagraną w 1993 roku płytą „Chopin". Za nim poszli inni, m.in. Leszek Możdżer, Krzysztof Herdzin, Leszek Kułakowski, Adam Makowicz, Włodzimierz Nahorny, Kuba Stankiewicz. Do dziś ukazało się łącznie kilkanaście albumow, ktore dobrze ukazują rozwoj chopinowskiego nurtu w polskim jazzie. Muzycy improwizują na ogoł na bazie jednego bądź kilku wybranych charakterystycznych motywow, zmieniając poprzez modyfikację harmoniczne, rytmiczne czy artykulacyjne wyraz utworu i to niekiedy w dalekim stopniu, co jest zgodne z praktyką jazzową, gdzie od lat takim zabiegom poddaje się standardy. „Nurt chopinowski", czyli jazzowe opracowania muzyki Fryderyka Chopina, jest w polskim jazzie zjawiskiem wyjątkowym, nie mającym w tej skali odpowiednika za granicą, choć opinie wciąż są podzielone - jedni twierdzą, że przerabianie skończonych i doskonałych utworow Chopina prowadzi tylko do zubożenia oryginału; drudzy uważają, że dzięki temu rozpoczynają one swoj zupełnie nowy żywot. Tak czy inaczej, jedno jest pewne - jazzowe opracowania pozwalają muzyce Chopina w pośredni sposob trafić do zupełnie nowego słuchacza. Ponadto improwizowanie „na temat Chopina" pozostaje w zgodzie z procesem tworczym kompozytora - wszak Chopin był przecież mistrzem improwizacji.

*Sylwetki muzykow *

Filip Wojciechowski Urodził się w 1970 roku w Poznaniu. W latach 1989-1994 studiował w Akademii Muzycznej im. Chopina w Warszawie w klasie fortepianu prof. Bronisławy Kawalli oraz na studium podyplomowym u prof. Jana Ekiera. Jest rownież absolwentem (dyplom z wyrożnieniem) Konserwatorium fur Musik und Theater w Szwajcarii w klasie fortepianu Tomasa Herbuta i kameralistyki Bruno Canino. W trakcie edukacji pianistycznej wspierany był radami artystycznymi tak wybitnych pianistow jak: Krystian Zimerman, Murray Perahia i Paul Badura-Skoda. Jest laureatem wielu nagrod na prestiżowych konkursach pianistycznych m.in.: w Paryżu (Konkurs im. Clauda Kahna w 1990), w Darmstadt (Europejski Konkurs Chopinowski w 1992), Fribourg (Konkurs Piamo 80, 1997) oraz w Warszawie, gdzie otrzymał nagrodę specjalną na XIII Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Chopina w 1995 roku. Był stypendystą: Ministerstwa Kultury i Sztuki, Towarzystwa im. Chopina w Warszawie, firmy Yamaha. Otrzymał Medal Młodej Sztuki w Poznaniu, a także nagrodą specjalną ufundowaną przez polskiego pianistę Andrzeja Wąsowskiego. Występuje w większości krajow świata m.in. USA, Anglii, Niemczech, Francji, Szwajcarii, Kuwejcie i w tak renomowanych salach jak: Filharmonia Berlińska, Konzerthaus w Berlinie, Studio S1 im. Lutosławskiego w Warszawie. Bierze udział w wielu festiwalach muzycznych m.in.: Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku, Festiwalu Paderewski in Memoriam w Warszawie, Festiwalu im. Czifry w Senlies. W dorobku artystycznym posiada nagrania dokonane dla Polskiego Radia i Telewizji oraz wytworni płytowych m.in. japońskiej Denon, polskiej Starling, Dux oraz niemieckiej Sachsische Tontrager. Jest rownież uznanym pianistą jazzowym. Występuje w swoim trio jazzowym, ktore zdobyło nagrody w kraju i zagranicą m.in. (I Nagroda w Krakowie - Jazz Juniors 1990) i nagroda specjalna w Hoeilart w Belgii. W roku 2000 zespoł nagrał w Berlinie dla niemieckiej wytworni płytę Classic Jazz z jazzowymi transkrypcjami utworow muzyki klasycznej w aranżacjach lidera, oraz w roku 2003 Romantic Meets Jazz z gościnnym udziałem Roberta Majewskiego (trąbka). Jako pianista jazzowy Filip Wojciechowski występował w kwartecie Zbigniewa Namysłowskiego, koncertował rownież z Krzesimirem Dębskim, Urszulą Dudziak, Gary Guthmanem, Bobem Wilberem i Richardem Galiano. Od roku 1999 prowadzi działalność pedagogiczną w I Katedrze fortepianu w Akademii Muzycznej w Warszawie. Od roku 2002 Filip Wojciechowski rozpoczął wspołpracę z niemieckim wydawnictwem muzycznym Ostinato-Musik, gdzie publikowane są jego kompozycje i transkrypcje muzyki klasycznej.

Paweł Pańta - ukończył Akademię Muzyczną im. F. Chopina w Warszawie w klasie kontrabasu Andrzeja Mysińskiego oraz Studium Jazzowe przy ul. Bednarskiej u Zbigniewa Wegehaupta. W 1994 r. rozpoczął wspołpracę z Polską Orkiestrą Radiową. W 1995 r. był członkiem Gustav Mahler Jugendorchester, prowadzonej przez Claudio Abbado, z ktorą występował na BBC Proms Festival i Berliner Festspiele. W latach 1996-1998 występował z międzynarodową orkiestrą Philharmonie der Nationen w Niemczech, USA, Chinach i Rosji, z ktorą zagrał ponad sto koncertow. Od 1998 r. wspołpracuje z kwintetem smyczkowym I Solisti di Varsavia. Nagrał z kwintetem i Karolem Radziwonowiczem dwie płyty poświęcone tworczości F. Chopina. Wspołpracuje rownież z kwartetem Prima Vista, z ktorym koncertuje z takimi solistami jak: K. A. Kulka, P. Paleczny, J. Stanienda, T. Wojnowicz, W. Kłosiewicz, J. Kotnowska. Gościnnie wystąpił na płycie Siesta (A. Mleczko - as., ss. i kwartet Prima Vista), nominowanej do Fryderyka 2003 w kategorii album roku - muzyka kameralna. Jako muzyk jazzowy występował w zespołach Zbyszka Namysłowskiego, Marcina Małeckiego, Wojtka Majewskiego, Roberta Majewskiego i Filipa Wojciechowskiego. Od 2000 r. gra w Andrzej Kurylewicz Trio. Jest zdobywcą trzeciej nagrody na czwartym międzynarodowym konkursie improwizacji jazzowej w Katowicach. Uczestniczył w nagraniu wielu płyt zarowno klasycznych, jak i jazzowych: I Solisti di Varsavia i Karol Radziwonowicz - Chopin - Koncert e-moll, Koncert f-moll; Filip Wojciechowski Trio „Classic Jazz"-2000; Andrzej Kurylewicz Trio „Andrzej Kurylewicz Trio" Polskie Radio 2001; Wojciech Majewski Quintet „Grechuta" Sony Music Polska 2001; Filip Wojciechowski Trio „Romantic Meet Jazz" Dux 2003; Sinfonia Viva „Muzyka i Ekran" Dux 1999; „Muzyka i Ekran II" Dux 2001; Wanda Warska „Piosenki z Piwnicy" Polskie Radio 2004; Elzbieta Wojnowska, Wlodek Pawlik „Sonety Szekspira" PPA i CS Impart 2004; Trio Marcina Maleckiego „Odyseja Kosmiczna" 2005.

*Cezary Konrad *- perkusista, kompozytor, aranżer, absolwent Akademii Muzycznej im. Fr.Chopina w Warszawie w klasie perkusji prof. Stanisława Skoczyńskiego. Przez czytelnikow miesięcznika Jazz Forum - uznawany za najlepszego polskiego perkusistę jazzowego według rankingu Jazz Top, nieprzerwanie od roku 1992. Pod koniec „studiow klasycznych" poświecił się muzyce jazzowej, a pierwsze znaczące sukcesy zaczął odnosić jako wspołtworca grupy Central Heating Trio (wraz z pianistą Filipem Wojciechowskim,1989), z ktorą zajął I miejsce na festiwalu Jazz Juniors '90 w Krakowie oraz otrzymał I nagrodę na Festiwalu „Pomorska Jesień Jazzowa - Klucz Do Kariery" w 1990 roku. Central Heating Trio było rownież finalistą międzynarodowych konkursow jazzowych w roku 1990: „IX European Jazz Competition" w Leverkusen/Niemcy i „Europe Jazz Contest" Hoeliard /Belgia. W roku 1995 nagrywa pierwszą wspołautorską płytę wraz z Susan Weinert - „Meeting in Krakow"- wydaną w 1996 roku. W 1995 roku zakłada też swoją pierwszą grupę: Cezary Konrad Quartet, z ktorą w 1999 roku nagrywa swoją pierwszą autorską płytę - „One mirror… many reflections" - wydaną w 2000 roku. Muzyka na tej płycie stylistycznie nawiązuje do dokonań Allana Holdswortha oraz zespołow Tribal Tech i Yellow Jackets. Płyta nagrana została w składzie: Darek Krupa (guitars), Piotr Żaczek: (electric bass, fretless bass), Marek Podkowa (tenor sax, EWI), Leszek Możdżer (acoustic and electric piano), Zbigniew Jakubek (keyboards). Po dłuższej wspołpracy z Anną Marią Jopek, trwającej od roku 1998, w 2005 roku powstał nowy autorski projekt muzyczny, grupa - Cezary Konrad ' the NEW BAND, ktorego pierwszy skład tworzyli: Krzysztof Herdzin (electric piano), Paweł Pańta (electric bass, contrabas), Marek Podkowa (saxophones). W ostatnich latach Cezary Konrad (CK) wspołpracuje z takimi formacjami muzycznymi jak Włodek Pawlik Trio ( w składzie Włodek Pawlik, Paweł Pańta, CK), Krzysztof Herdzin Trio (w składzie Krzysztof Herdzin, Zbigniew Wegehaupt, CK), a do marca 2007 roku Andrzej Kurylewicz Trio (w składzie: A. Kurylewicz, Paweł Pańta, CK).

Poza wymienionymi już muzykami, Cezary Konrad występował i nagrywał z wieloma znakomitymi postaciami polskiej sceny jazzowej, między innymi Leszkiem Możdżerem, Zbigniewem Namysłowskim, Tomaszem Stańko oraz z zagranicznymi muzykami takimi jak Karrin Allyson, Randy Brecker, Deborah Brown, Mino Cinelu, Joe de Franco, Volker Greve, Gary Guthman, Omar Hakim, Paul Imm, Didier Lockwood, Pat Metheny, Nippy Noya, Susan Weinert. Od roku 2006 Cezary Konrad występuje rownież z koncertami solowymi, podczas ktorych w sposob niezwykle widowiskowy prezentuje publiczności magiczny świat instrumentow perkusyjnych. Projekt koncertow solowych wywodzi się z wieloletnich doświadczeń Cezarego jako pedagoga, wykładowcy i prowadzącego zajęcia na wielu warsztatach muzycznych zarowno na terenie Polski jak i Europy. Wśrod wielu nagrod i wyrożnień Cezarego Konrada - na uwagę zasługują: Nagroda „Mateusza" im. Mateusza Święcickiego przyznana przez Program III Polskiego Radia oraz Stypendium im.K.Komedy przyznane przez Ministerstwo Kultury i Sztuki, a ostatnio Wyrożnienie dla Najlepszego Muzyka Perkusyjnego 2006 i 2007 w kategorii „Perkusista Jazz / Latin / Funk" wg ankiety czytelnikow czasopisma „Top Drummer". Na swoim koncie ma blisko 80 nagranych płyt. Wspołpracuje z Warszawską Grupą Perkusyjną oraz z Polską Orkiestrą Radiową.

bilety:

25 zł i 20 zł

zmodyfikowano  11 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ