koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
ARTYSTA BEZ GRANIC PAFAWAGCO JEST GRANE - LISTOPAD 2024 - nr 365Wrocławianka roku Gala
zmodyfikowano  12 lat temu  »  

Koncert majowy Politechniki Gdańskiej

Słupsk »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 9 738 wyświetleń od 28 kwietnia 2010

Kościoł p.w. Miłosierdzia Bożego, ul.: Piecewska, Gdańsk Morena

W programie:

*Nieszpory *Jozefa Zeidlera

IV Symfonia d-moll Roberta Schumanna

Wykonawcy:

Justyna Stępień - sopran

Magdalena Lewandowska - mezzosopran

Rafał Grozdew - tenor

Grzegorz Piotr Kołodziej - baryton

Chor Politechniki Gdańskiej

Orkiestra Polskiej Filharmonii „Sinfonia Baltica" *pod batutą Bohdana Jarmołowicza*

JÓZEF ZEIDLER - (ur. 1744 - zm. 4 kwietnia 1806 w Gostyniu) jest często nazywany "polskim Mozartem", ze względu na swoj styl muzyczny, ktory jest typowo klasycystyczny - przejrzysty, elegancki i pełen prostoty, odpowiadający zasadom obowiązującym w owczesnej muzyce europejskiej.

Pozostawił po sobie wiele mszy, nieszporow, litanii, psalmow, lecz do dziś zachowały się tylko 24 utwory. "Nieszpory" Zeidlera z roku 1786 odnalazł w gnieźnieńskich zbiorach badacz kościelnych archiwow ks. Władysław Zientarski, co potwierdza tezę, że były one częścią repertuaru chętnie grywanego nie tylko przez Kapelę Świętogorską. "Nieszpory" to utwor z gatunku muzyki wokalno-instrumentalnej, w ktorych pojawiają się efektowne - w stylu mozartowskim - partie skrzypiec i bogate melodycznie solowe partie wokalne.

Informacje o życiu Jozefa Zeidlera są szczątkowe. Jak wiemy był on członkiem kapeli przy klasztorze filipinow na Świętej Gorze koło Gostynia. Możliwe, że był autodydaktą, czerpiącym wiedzę muzyczną z bogatej biblioteki klasztornej, lecz niewykluczone, że wcześniej kształcił się u owczesnych mistrzow. Przez 200 lat spuścizna muzyczna Zeidlera była kompletnie zapomniana.

Dopiero w roku 2006 w 200. rocznicę śmierci kompozytora wykonano jego dzieła na I Festiwalu Muzyki Oratoryjnej "Musica Sacromontana". Muzyka ta wzbudziła zainteresowanie krytykow i publiczności. Okazało się, że zachowane w klasztornej bibliotece utwory Zeidlera reprezentują wysoki poziom kompozytorski.

*JUSTYNA STĘPIEŃ *- sopran. Edukację muzyczną rozpoczęła w Państwowej Szkole Muzycznej II stopnia im. Fryderyka Chopina w Warszawie na wydziale wokalnym pod kierunkiem prof. Hanny Reymer. Ukończyła studia wokalne w klasie prof. Alicji Dankowskiej-Prawdzic w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie. W latach 1994-1998 brała udział w kursach mistrzowskich prowadzonych przez Ryszarda Karczykowskiego i Leopolda Spitzera. 17 kwietnia 1997 r. zadebiutowała partią Stelli w operze Chopin Giacomo Orefice na scenie operowej Teatru Narodowego w Warszawie. W tym samym roku brała udział w spektaklach teatralnych Noc listopadowa i Saragossa wystawionych przez scenę dramatyczną Teatru Narodowego. Działalność koncertową rozwija od 1992 r. śpiewając m.in. w Filharmonii Narodowej, Studio Koncertowym Polskiego Radia, na Zamku Krolewskim, w warszawskich Łazienkach, w Wilanowie, oraz na Wawelu.

Była gościem takich festiwali jak Festiwal Muzyki Dawnej na Zamku Krolewskim, Międzynarodowy Festiwal-Chopin w Barwach Jesieni w Antoninie, Wieczory Wawelskie, Letni Festiwal Pieśni Kompozytorow Polskich, Mazowsze w Koronie - Staropolskie Wieczory w Zabytkach Architektury Mazowieckiej, Muzyka Polska w Zabytkach Warszawy. Wspołpracowała m.in. z zespołami Ars Nova, Canor Anticus, Kwartet Stroikowy Arundo, Prima Vista, Concerto Avenna, Filharmonia im. R.Traugutta, Zespoł Muzyki Cerkiewnej przy Warszawskiej Operze Kameralnej. Występowała wielokrotnie za granicą m.in. w: Japonii, Korei, Niemczech, Belgii, Hiszpanii, Holandii, Libanie, Francji, na Litwie i Węgrzech. Od września 1998 r. jest solistką Warszawskiej Opery Kameralnej, gdzie jest wykonawczynią pierwszoplanowych partii w operach Mozarta, Haendla, Donizettiego.

Jej pasją jest muzyka oratoryjno-kantatowa W. A. Mozarta i J. S. Bacha oraz pieśni P. Czajkowskiego, S. Rachmaninowa, F. Liszta, R. Schumanna, R. Schuberta, F. Chopina i St. Moniuszki.

MAGDALENA LEWANDOWSKA - mezzosopran. Absolwentka wydziału wokalno - aktorskiego Akademii Muzycznej im. Jana Paderewskiego w Poznaniu (dyplom 2005 rok); początkowo w klasie śpiewu prof. Krystyny Kujawińskiej - Dobiasz, a w następnych latach u prof. Krystyny Pakulskiej.

Uczestniczka kursow wokalnych prowadzonych m.in. przez: Jadwigę Rappe, Ryszarda Karczykowskiego czy Jewgienija Nesterienko.

Jeszcze podczas studiow wystąpiła w akademickim przedstawieniu Czarodziejskiego fletu Wolfganga Amadeusza Mozarta w Teatrze Wielkim w Poznaniu, wykonując partię Trzeciej Damy.

W swoim dorobku artystycznym ma takie role jak: Magdaleny z opery Rigoletto Verdiego, Olgi z opery Eugeniusz Oniegin Czajkowskiego, Karczmarki z opery Borys Godunow Musorgskiego, Zitty z opery Gianni Schicchi Pucciniego, Volpina z opery Aptekarz Haydna. W repertuarze ma także dzieła oratoryjne, takie jak: partie altowe z Requiem i Mszy Koronacyjnej Mozarta oraz partię altowa z IX Symfonii Beethowena, a także cykle pieśni: Miłość i życie kobiety Schummana i Cykl pieśni hiszpańskich de Falli.

Debiutowała partią Suzuki w Madamie Butterfly w 2005 roku w trakcie gościnnych występow Opery Bałtyckiej w Parnu (Estonia). Od sezonu 2005/2006 solistka Państwowej Opery Bałtyckiej. Wykonuje partię Suzuki, Jadwigi w Starsznym dworze, Flory w Traviacie, Marty w Fauście oraz Sikorki w widowisku baletowym Piotruś i Wilk.

RAFAŁ GROZDEW - tenor. Specjalizuje się w repertuarze barokowym i klasycystycznym. Ukończył Katolickie Liceum Ogolnokształcące im. Jana Pawła II w Białymstoku oraz Państwową Szkołę Muzyczną I stopnia w klasie skrzypiec. Przez wiele lat koncertował z kameralnym chorem Cantica Cantamus (obecnie chor Opery i Filharmonii Podlaskiej) pod dyrekcją Violetty Bieleckiej, z ktorym zdobył znaczące nagrody (m. in. nagrodę fundacji kultury Gaude Mater).

W 1998 występował w Filharmonii Berlińskiej, biorąc udział w premierze monumentalnego dzieła Ernsta von Kameke ku czci ofiar Holocaustu Der Tyranos. Wspołpracował także z kameralnym chorem Sine Nomine Marka Toporowskiego. W 2002 uczestniczył w pierwszym konkursie Polskiej Muzyki Wokalnej w Warszawie, ktorego został laureatem.

Na scenie zadebiutował rolą Gherarda w operze G. Pucciniego Gianni Schicki. Wykreował także postać Ozia - głownego bohatera opery Betulia Liberata W. A. Mozarta. W ramach wspołpracy z Gdańską Operą Kameralną grał rolę Bastiena w Bastien und Bastienne W. A. Mozarta oraz Xerxesa w operze G. F. Haendla Xerxes. Wykonywał Magnificat M. J. Żebrowskiego podczas obchodow Roku Polskiego we Francji - Nova Polska, ktory odbył się pod patronatem prezydentow J. Chiraca i A. Kwaśniewskiego oraz Instytutu Adama Mickiewicza. Brał także udział w Koncercie Młodych Talentow na Helu. Studia na Wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej w Gdańsku ukończył pod kierunkiem prof. Wiesławy Maliszewskiej. Wspolnie z Państwową Operą Bałtycką, w ktorej podjął pracę po ukończeniu studiow oraz Alber Concert Teater odbył europejską trasę koncertową z Kawalerem Srebrnej Roży R. Straussa. W Młodzieżowym Domu Kultury w Gdyni zorganizował i prowadził zespoł wokalny. Był inicjatorem i wspołorganizatorem szeregu imprez muzycznych w Gdyni,

w tym ogolno-pomorskich młodzieżowych konkursow muzycznych, ktorych był także jurorem. Obecnie wspołpracuje z Warszawską Operą Kameralną.

*
*

GRZEGORZ PIOTR KOŁODZIEJ - baryton. Absolwent Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej w Gdańsku w klasie prof. Ryszarda Minkiewicza (dyplom z wyrożnieniem). Naukę śpiewu rozpoczął w Państwowym Zespole Pieśni i Tańca "Śląsk", a kontynuował w Studiu Wokalno-Aktorskim im. Danuty Baduszkowej w Gdyni.

W 1999r. przyznano mu Nagrodę Specjalną za najlepsze wykonanie utworu polskiego na VIII Konkursie Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu. W tym samym roku zadebiutował na deskach Opery Bałtyckiej jako Figaro w "Cyruliku sewilskim" G. Rossiniego. Od tego momentu kontynuuje wspołpracę z gdańską operą, gdzie wykonywał między innymi partie: Figara w "Weselu Figara" W. A. Mozarta, Schaunarda w "Cyganerii" G. Pucciniego, Marulla w "Rigoletto" G. Verdiego, Boniego w "Księżniczce Czardasza" I. Kalmana, Homonaya w "Baronie Cygańskim" J. Straussa.

W 2007r. artysta rozpoczął wspołpracę z Teatrem Wielkim - Operą Narodową w Warszawie, gdzie z ogromnym powodzeniem zadebiutował partią Papagena w spektaklu "W krainie Czarodziejskiego fletu" do muzyki W. A. Mozarta pod batutą Ł. Borowicza. Oprocz tego na scenie Opery narodowej zaśpiewał partie: Bardosa w „Zabobonie…" Kurpińskiego, Stanisława w „Verbum Nobile" St. Moniuszki, Dancaira w „Carmen" G. Bizeta. W październiku 2008r. na zaproszenie Polskiego Ośrodka Społeczno - Kulturalnego w Londynie, śpiewak uczestniczył w realizacji opery "Verbum Nobile" St. Moniuszki, wykonując partię Pana Marcina.

Do ostatnich osiągnięć artysty należy doliczyć debiut w roli Don Giovanniego na scenie Opery Krakowskiej (kwiecień 2009) w reż. M. Znanieckiego.

Grzegorz Piotr Kołodziej nie stroni od rożnych gatunkow muzycznych. Jest zarowno wspaniałym Figarem w operze "Wesele Figara", jak rownież doskonałym Hethcliffem w musicalu "Wichrowe Wzgorza", czy Bonim w operetce "Księżniczka Czardasza".

Akademicki Chor Politechniki Gdańskiej. Oficjalna rejestracja działalności Choru Politechniki Gdańskiej nastąpiła w listopadzie 1965 roku, kiedy to na Politechnice powstał zespoł kameralny pod nazwą "Collegium Academicum Musicae Antiqae".

Kierownictwo artystyczne Choru sprawowali kolejno Dyrygenci: Andrzej Lewandowski (1965-1980), Jan Łukaszewski (1980-1992). Od 1992r. zespoł prowadzi Mariusz Mroz, absolwent Wydziału Dyrygentury Choralnej Akademii Muzycznej w Gdańsku, laureat ogolnopolskiego konkursu dyrygentow w Poznaniu.

Lata 1999-2004 to czas ogromnego nasilenia wszystkich form działalności zespołu: ponad 25 dużych koncertow oratoryjnych, ponad 45 koncertow kameralnych z repertuarem a cappella lub fragmentami większych form muzycznych, udział w 6 wyjazdach zagranicznych.

Ukoronowaniem tej intensywnej pracy jest powrot choru do grona cenionych wykonawcow muzyki a cappella.

W październiku 2001 Chor Politechniki Gdańskiej stanął w szranki z 22 zespołami choralnymi z Polski, Litwy i Ukrainy i zdobył I miejsce w XIII Międzynarodowym Konkursie Muzyki Religijnej w Rumii.

W czerwcu 2002 Chor Politechniki zdobył brązowy dyplom na XXXVII Międzynarodowym Festiwalu Pieśni Choralnej w Międzyzdrojach.

W lipcu 2002 Chor PG brał udział w III Światowym Festiwalu Choralnym w Meksyku.

W maju 2004 zdobył brązowy dyplom na XXIII Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Cerkiewnej Hajnowka 2004 w kategorii chorow amatorskich świeckich.

Trzon zespołu tworzą studenci i absolwenci Politechniki Gdańskiej. Chor działa wg formuły otwartej, przyjmując corocznie uzdolnioną muzycznie młodzież. Kariera chorzysty często kończy się wraz z obroną pracy magisterskiej, dlatego zespoł podlega ciągłym transformacjom. Sukcesy osiągane przez zespoł w takich warunkach potwierdzają nie tylko jego dobrą kondycję wokalną, o ktorą dba Korepetytor Choru Anna Fabrello, ale świadczą także o wielkiej pracowitości i prawdziwym umiłowaniu śpiewu choralnego tak przez Dyrygenta, jak i przez samych chorzystow.

http://www.chor.pg.gda.pl/?dzial=historia

zmodyfikowano  12 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ