koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
ARTYSTA BEZ GRANIC PAFAWAGWrocławianka roku GalaCO JEST GRANE - LISTOPAD 2024 - nr 365
zmodyfikowano  12 lat temu  »  

Franz Liszt - Oratorium Chrystus - część III

Słupsk »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 10 051 wyświetleń od 6 kwietnia 2011

Koncert orkiestry Polskiej Filharmonii Sinfonia Baltica pod batutą Bohdana Jarmołowicza z udziałem choru Politechniki Gdańskiej i solistow: Magdaleny Witczak (sopran), Agnieszki Rehlis *(mezzosopran), *Aleksandra Zuchowicza (tenor) oraz *Jarosława Kitali *(baryton)

Koncert w Kościele Mariackim

Oratorium_ Chrystus powstało w latach 1862-1866. Jednak historycy muzyki nie są zgodni co do tej pierwszej daty, gdyż Liszt wykorzystał w _Chrystusie częściowo materiał muzyczny, ktory wcześniej przygotowywał w Weimarze. Z notatek wynika, że zamysł tego oratorium pojawił się już w 1853 roku. Pisał je z krotszymi lub dłuższymi przerwami, przede wszystkim w klasztorze Madonna del Rosario. Niektore części zaraz po ukończeniu były wykonywane na koncertach w Rzymie, kompozytor stawał wowczas za pulpitem dyrygenckim osobiście.

Franz Liszt ukończył dzieło we wrześniu 1866 roku. Dokonał jeszcze istotnych poprawek i w grudniu uznał Oratorium za gotowe. Część I,_ Oratorium Bożonarodzeniowe_ została wykonana w Rzymie w 1867 roku pod kierunkiem Giovanni Sgambati, oraz pod dyrekcją Antona Rubinsteina w Wiedniu w 1871 roku. Na organach zagrał wtedy Anton Bruckner.

Publikacja drukiem nastąpiła w 1872 roku w wydawnictwie Juliusa Schubertha.

Premiera miała miejsce w protestanckim kościele Św. Piotra i Pawła, zwanego Herderkirche, w Weimarze w 1873 roku. Była dużym przedsięwzięciem, gdyż liczba wykonawcow wynosiła ponad 300 osob. Sensacją okazała się obecność Richarda Wagnera z żoną. Dało to okazję do pierwszego od dłuższego czasu spotkania dwoch wielkich kompozytorow po głośnym wcześniejszym zerwaniu kontaktow. Jednak protestancka niemiecka publiczność przyjęła ow koncert dość chłodno, z uwagi na podkreślany przez Liszta katolicyzm. Liszt wowczas skrocił niektore fragmenty dzieła.

Całe Oratorium trwa około 3 godzin. Libretto Liszt opracował na podstawie biblii, liturgii katolickiej i starych łacińskich hymnow. W warstwie tekstowej kompozytor nie eksperymentował. Nieco inaczej jest w odniesieniu do muzyki. W tradycyjnych - barokowych i klasycznych oratoriach głowną rolę odgrywały partie solistow i choru. Tutaj, zgodnie z linią rozwoju muzyki Liszta, wzrosła rola orkiestry. Brak też typowych dla oratorium recytatywow. W zamian Liszt umieścił w pewnych odstępach tzw. Łacińskie pasaże. Jednak nie wiadomo, czy w zamyśle autora były one przeznaczone do wygłoszenia przez narratora.

Oratorium Chrystus dzieli się na trzy części:

  1. Oratorium Bożonarodzeniowe
  2. Po Trzech Krolach
  3. Pasja i Zmartwychwstanie.

Na koncercie w Kościele Mariackim usłyszycie Państwo ostatnią część tego dzieła.

Magdalena Witczak - śpiewaczka operowa, sopran koloraturowy. Wykonuje muzykę operową, oratoryjną oraz pieśni.

Ukończyła Państwowe Liceum Muzyczne im. H. Wieniawskiego w Łodzi w klasie skrzypiec. W latach 1993-1999 studiowała w klasie śpiewu solowego prof. Bożeny Harasimowicz w gdańskiej Akademii Muzycznej im. St. Moniuszki, ktorą ukończyła otrzymując dyplom z wyrożnieniem.W październiku 2004r. zdobyła wyrożnienie oraz dwie nagrody specjalne na I Międzynarodowym Konkursie Wokalistyki Operowej im. A. Didura w Bytomiu. W maju 2006 r. uzyskała stopień doktora sztuki muzycznej w dyscyplinie artystycznej - wokalistyka.

Swoje umiejętności doskonaliła uczestnicząc w kursach interpretacji muzyki wokalnej w kraju i za granicą pod kierunkiem takich pedagogow jak Judith Beckmann (Bachakademie Stuttgart), Krystyna Szostek-Radkowa, Gerhard Kahry, Christiane Hampe, Christian Elsner, Ryszard Karczykowski, Fedora Barbieri, Wojciech Drabowicz.

Wykonuje muzykę operową, oratoryjną oraz pieśni. Ważniejsze role sceniczne: Rozyna w Cyruliku Sewilskim G.Rossiniego, Zuzanna w Weselu Figara W.A.Mozarta, Norina w Don Pasquale G.Donizettiego, Fasquita w Carmen G.Bizeta, Oskar w Balu maskowym G.Verdiego, Hanna w Strasznym dworze St. Moniuszki, Lucia w Gwałcie na Lukrecji B.Brittena oraz Stasi w Księżniczce czardasza E.Kalmana.

Występowała z takimi dyrygentami jak: J.Maksymiuk, J.Katlewicz, K.Buman, Z.Rychert, B.Jarmołowicz, M.J.Błaszczyk, T.Wicherek, J.Przybylski, T.Bugaj, S.Chrzanowski, M.Florencio Jr., R.Silva, S.Wroblewski. Bierze udział w licznych festiwalach w kraju i za granicą, wspołpracuje z Filharmoniami i Zespołami Muzyki Dawnej. W roku 2008r. nagrała z Cappellą Gedanensis solowy motet In furore A. Vivaldiego.

Wykonuje utwory wspołczesnych kompozytorow polskich. W październiku 2001 r. została zaproszona do światowego prawykonania Missa Festiva K. Rozbickiego, wydanej na płycie CD przez firmę Acte Prealable. Wykonała także Angelus W. Kilara, Papa in Memoriam na sopran, fortepian i sampler elektroniczny gdańskiego kompozytora G. Grubby oraz Mszę Gorniczą A. Marko.

Agnieszka Rehlis - mezzosopran. Ukończyła z wyrożnieniem studia wokalne w Akademii Muzycznej we Wrocławiu (1996). Przez trzy lata studiow była stypendystką Ministerstwa Kultury i Sztuki.
Zdobyła I nagrodę na Konkursie Wokalnym im. Franciszki Platowny we Wrocławiu (1991) oraz III nagrodę na III Międzynarodowym Konkursie Wokalnym w Dusznikach-Zdroju (1994).

Uczestniczyła kilkakrotnie w kursach mistrzowskich m.in. u Krystyny Szostek- Radkowej, Adele Stolte, Christiana Elsnera i Gerharda Kahry'ego, ktorych zwieńczeniem były koncerty w ramach Festiwalu Muzyki Oratoryjno-Kantatowej „Wratislavia Cantans".

Od roku 1996 do roku 2007 była solistką Opery Wrocławskiej, gdzie zadebiutowała partią Jadwigi w „Strasznym Dworze" St. Moniuszki. Zrealizowała tam wiele innych znaczących rol m.in. w operach G. Verdiego (Fenena w „Nabucco", Flora w „Traviacie", Meg Page w „Falstaffie", Magdalena w „Rigoletto"), Ch. Gounoda (Sibel w „Fauście"), W. A. Mozarta (Cherubin w „Weselu Figara", Dorabella w „Cosi fan tutte"), G. Bizeta (Mercedes w „Carmen"), Z. Rudzińskiego (Eurydyka w „Antygonie"). Z Operą Wrocławską odbyła tournee po Niemczech, Holandii, Belgii, Anglii, Irlandii, Francji, Włoszech i Tajwanie. Uczestniczyła rownież w wielkich widowiskach operowych odbywających się w Hali Ludowej we Wrocławiu („Carmen", „Nabucco", „Trubadur", „Straszny dwor", „Skrzypek na dachu", „Złoto Renu") oraz w premierowym spektaklu „Gioconda" A. Ponchiellego wystawionym na Odrze we Wrocławiu, zarejestrowanym przez TVP (2003).

W Teatrze Wielkim - Operze Narodowej zadebiutowała w 2003 roku jako Fenena w „Nabucco" Verdiego.

Artystka wykonuje głownie dzieła oratoryjne i kantaty. W swoim repertuarze ma ponad sześćdziesiąt tego typu pozycji, od utworow J. S. Bacha do kompozycji K. Pendereckiego.

Koncertowała w salach filharmonii w Polsce i w Europie (Niemcy, Holandia, Francja, Włochy, Ukraina, Litwa, Austria, Łotwa, Rosja, Słowenia, Hiszpania).

Brała udział w międzynarodowych festiwalach m.in. w Wielkanocnym Festiwalu Ludwiga van Beethovena, „Wratislavia Cantans", Festiwalu Chopinowskim w Dusznikach-Zdroju, Międzynarodowych Spotkaniach Wschod-Zachod w Zielonej Gorze, Festiwalu Krajow Bałtyckich w Toruniu, Usedomer Music Festival w Peenemunde, Festival Pablo Casals w Prades, Festiwalach Muzyki Sakralnej w Marsylii i Norymberdze, George Enescu International Festival, Rheingau Music Festival, Schleswig-Holstein Music Festival, International Music Festival „Contrasts" we Lwowie, „Praskie Jaro", Beijing Music Festival.

Występowała z takimi dyrygentami jak: Jiři Bělohlavek, Gabriel Chmura, Lawrence Foster, Marco Guidarini, Gustavo Dudamel, Jacek Kaspszyk, Kazimierz Kord, Bramwell Tovey, Antoni Wit, Long Yu; z towarzyszeniem m.in.: Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, Orkiestry Symfonicznej NDR, China Philharmonic Orchestra, Orquesta Sinfonica de la Juventud Venezolana Simon Bolivar, Orkiestry Filharmonii Luksemburskiej, BBC Symphony Orchestra, Orkiestry Filharmonii Narodowej, NOSPR-u.

Wielokrotnie uczestniczyła w koncertach prowadzonych przez Krzysztofa Pendereckiego w kraju i za granicą wykonując takie utwory kompozytora jak: „Polskie Requiem", „Te Deum", „Credo", „Siedem Bram Jerozolimy" (na targach muzycznych „Midem Classique 2000" w Cannes). Wzięła udział w światowej premierze jego VIII Symfonii zatytułowanej „Lieder der Verganglichkeit" („Pieśni przemijania").

We wrześniu 2005 r. artystka nagrała „Te Deum", w 2006 r. „Lieder der Verganglichkeit", a w 2008 r. „Jutrznię" K. Pendereckiego dla wytworni Naxos. Inne nagrania z jej udziałem dla wytworni DUX zostały uhonorowane nagrodami Akademii Fonograficznej FRYDERYK - „Manru" I. J. Paderewskiego (w kategorii „Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej", 2004), „Msze" cz.1 Stanisława Moniuszki (w kategorii „Album Roku - Muzyka Choralna i Oratoryjna", 2009). Druga płyta z „Mszami" Moniuszki firmy DUX została wyrożniona przez francuską Academie du Disque Lyrique „Złotym Orfeuszem - Arturo Toscanini" (w kategorii „Najlepsza inicjatywa fonograficzna"). Artystka ma rownież w swym dorobku nagrania DVD, w tym K. Pendereckiego: „Polskie Requiem" (wykonane na koncercie w hali Stoczni Szczecińskiej dla upamiętnienia wydarzeń grudniowych z 1970 r.) czy „Siedem bram Jerozolimy" w reżyserii Jarosława Minkowicza i Tomasza Bagińskiego, ktore zdobyło Nagrodę Głowną - „Czeskiego Kryształu" (w sekcji „muzyka na ekranie") na Międzynarodowym Festiwalu Telewizyjnych Produkcji Muzycznych - Złota Praga.

Ostatni sezon artystyczny oprocz ważnych wykonań muzyki oratoryjnej (m.in. "Requiem" Maciejewskiego w Katedrze Westminsterskiej w Londynie) przyniosł artystce sukcesy na polu opery. Agnieszka Rehlis wzięła udziału w pierwszej produkcji scenicznej opery „Pasażerka" Mieczysława Weinberga na Festiwalu w Bregenzji w reżyserii Davida Poutney'a, zaśpiewała też w Teatrze Maryjskim w Sankt Petersburgu w gościnnym spektaklu baletowym Teatru Wielkiego w Warszawie pt. „Chopin". Znakomite role w premierowych spektaklach Teatru Wielkiego - Opery Narodowej takie jak: Mafio Orsiniego w „Lukrecji Borgi" Donizettiego, Lisy w „Pasażerce" Weinberga, czy pieśni „Wesendonk Lieder" do słow Matyldy Wesendonk Wagnera podczas premiery baletu „Tristan" oraz pieśń Berlioza podczas baletu "Chopin" zostały ocenione bardzo wysoko przez publiczność i krytykę.

14 stycznia 2011 roku artystka miała zaszczyt wystąpić na specjalnym koncercie w Filharmonii Narodowej oficjalnie kończącym Rok Chopinowski. Wraz z orkiestrą Sinfonia Varsovia pod batutą Valerego Gergieva wykonała najnowsze dzieło Krzysztofa Pendereckiego „Powiało na mnie morze snow...", skomponowane do słow poetow polskich.

_Agnieszka Rehlis reprezentowana jest przez Stowarzyszenie im. Ludwiga van Beethovena. _

Aleksander Zuchowicz - ukończył Akademię Muzyczną w Łodzi. Studia wokalne rozpoczął w klasie śpiewu solowego prof. Krzysztofa Bednarka, kontynuował edukację w klasie śpiewu prof. Piotra Micińskiego.

Uczestniczył w kursach wokalnych prowadzonych przez wybitnych pedagogow: Mewę Iżykowską, Olgę Pasiecznik, Claudio Desderiego, Włodzimierza Zalewskiego, Ryszarda Karczykowskiego, Piotra Łykowskiego.

W maju 2008 roku został finalistą XIX Konkursu Wokalnego im. Haliny Słoniowskiej w Dusznikach Zdroju.

Ma na swoim koncie udział w licznych koncertach kameralnych w Polsce i za granicą (Rheinsberg, Niemcy), oratoryjnych a także w przedstawieniach operowych - Wesele Figara W.A. Mozarta (w Teatrze Wielkim w Łodzi), Samson i Dalila C. Saint-Saensa (w Filharmonii Berlińskiej), Weksel małżeński G. Rossiniego (w Muzeum Miasta Łodzi), Straszny dwor S. Moniuszki (w Operze Wrocławskiej). W listopadzie 2008 roku, wraz z zespołem teatru Opera Nova w Bydgoszczy, brał udział w tournee po Holandii i Belgii, śpiewając partię Tamina w Czarodziejskim flecie

W.A. Mozarta.

Wspołpracuje z Teatrem Wielkim w Łodzi, Filharmoniami w Łodzi, Rzeszowie i Kielcach.

Od września 2009 r. solista Opery Wrocławskiej. W listopadzie 2009 r. kreował, entuzjastycznie przyjętą przez publiczność i krytykę, rolę Franza

w Opowieściach Hoffmanna J. Offenbacha. W grudniu 2009 r. w premierze Czarodziejski flet W.A. Mozarta zaśpiewał partię Tamina.

Jarosław Kitala - baryton. Edukację wokalną rozpoczął w P.S.M. II st. w Chorzowie, w klasie śpiewu solowego prof. Marii Markiewicz.Obecnie jest studentem Wydziału Wokalno - Instrumentalnego Akademii Muzycznej w Katowicach, w klasie prof. Jana Ballarina, wcześniej kształcił się rownież pod kierunkiem Kałudi Kałudowa. Śpiewa liczne koncerty, śpiewał m.in.z zespołem śpiewakow Camerata Silesia oraz zespołem muzyki dawnej Concerto Polacco. Jest solistą Orkiestry Symfonicznej KWH SA KWK Staszic.Jego repertuar obejmuje, procz licznych pieśni i kantat, m. in. partię tytułową w operach Juliusz Cezar oraz Rinaldo J.F.Handla, partie basowe w Requiem, Mszy Koronacyjnej, mszach C-dur i F-dur W.A.Mozarta, Oratorium na Boże Narodzenie J.S.Bacha oraz Mesjaszu J.F.Handla. Występuje na festiwalach muzycznych, m.in. na festiwalu Alkagran w Czechowicach - Dziedzicach. Szczegolnie interesuje się wykonawstwem muzyki barokowej.

bilety:

Bilety: 20 zł, 25 zł

zmodyfikowano  12 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ