koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
TINA
zmodyfikowano  11 lat temu  »  

Podwójna premiera w marcowym Teatrze przy stole

Sopot »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 15 598 wyświetleń od 7 marca 2012

Sopot » Czyżewskiego 12 » NA MAPIE

  • 19 marca 2012, poniedziałek
    » 18:30

Lidia Amejko: "Farrago" i "Żywoty Świętych Osiedlowych"

W poniedziałek 19 marca br. o godzinie 18.30 Towarzystwo Przyjacioł Sopotu zaprasza do sopockiego Dworku Sierakowskich na premierę w Teatrze przy stole. Aktorzy: Krzysztof Gordon, Cezary Rybiński oraz Jarosław Tyrański czytali będą dwie sztuki Lidii Amejko: „Farrago" oraz „Żywoty Świętych Osiedlowych".

Wstęp wolny.

Zapraszamy!

O autorce:
Lidia Amejko to polska pisarka i dramatopisarka, ktorej pisarska kariera rozpoczęła się w latach siedemdziesiątych od napisania słuchowiska_ Gdy rozum śpi - włącza się automatyczna sekretarka. Rzecz o gadaniu, a także w sztukach: _Męka Pańska w butelceDwadrzewko. Pierwsze opowiadanie ukazało się drukiem w 1987 r. na łamach miesięcznika "Odra" - tekst opublikowany jako rzekomy odnaleziony tekst Jorge Luisa Borgesa. Od 1993 r. zamieszcza swoje dramaty na łamach miesięcznika "Dialog". Przełom w karierze Amejko przyniosł napisany w 1996 roku dramat Farrago. Został on zekranizowany w Teatrze Telewizji z Cezarym Pazurą w roli tytułowej. Za książkę Żywoty świętych osiedlowych otrzymała w 2008 nagrodę "Srebrny Kałamarz im. Hermenegildy Kociubińskiej" przyznawaną przez Fundację Zielona Gęś im. K. I. Gałczyńskiego w dniu imienin poety 11 marca. Dramaty Lidii Amejko wystawiano na deskach teatrow w Warszawie, Krakowie, Opolu, Wrocławiu, Londynie oraz w Dusseldorfie. Jej tworczość tłumaczono na angielski, niemiecki, chorwacki, hiszpański, włoski i czeski.

O sztuce:
„Farrago" - to sztuka powstała w 1996 roku. Była wielokrotnie wystawiana w polskich teatrach.
W 1998 Jarosław Żamojda wyreżyserował Farrago w Teatrze Telewizji. W tytułowej roli wystąpił Cezary Pazura, Ekscelencję zagrał Marek Walczewski, a Świętego Piotra Wiktor Zborowski.

Czytelnika, tak jak i widza zaskakuje groteskowe poczucie humoru, pod ktorym ukrywa się filozofia życia. W niezwykle inteligentny i błyskotliwy sposob dramatopisarka porusza najistotniejsze problemy człowieka.

Głowni bohaterowie to: Ekscelencja, św. Piotr oraz Wiktor Farrago. Ekscelencja ucieleśnia samego Pana Boga. Jego ulubionym zajęciem jest oglądanie scen z wojen religijnych. Ekscelencja to osoba, patrząca optymistycznie, wyrozumiała, obdarzona dziecięcą radością życia, a przez to skontrastowana ze swoim sługą i prawą ręką - św. Piotrem. To właśnie on zapowiada przybycie trzeciej postaci - Farrago. Wiktor jest aktorem filmow wysokobudżetowych. Odbywa się swoisty sąd nad Wiktorem. Jako jego przewinienia odtwarzane są role filmowe, ktore odegrał w swoim aktorskim życiu, będące zwykle czarnym charakterem. Dla św. Piotra Farrago jest złoczyńcą zasługującym na piekło, najbardziej przeraża go brak skruchy u winowajcy i materialne pobudki czynow. Wydaje wyrok bez wahania. Jawi się jako starotestamentowy sędzia, sprawiedliwy, ale i surowy, zasadniczy i nieprzejednany. Farrago podejmuje obronę starając się wyjaśnić nieporozumienie.

„Żywoty Świętych Osiedlowych" to przesycone absurdalnym humorem surrealistyczne opowieści o nietypowych świętych - betonowa "Złota legenda", przekazywana z ust do ust pod sklepem monopolowym "Jerycho". Mamy tu historię o św. Janinie obrębiającej nicość, o św. Chajdegerze, ktory przygarniał niewypowiedziane słowa, o św. Dormidorze - szyfrancie snow... I o wielu innych. Z "Żywotow…" wyłania się obraz dziwnego Osiedla, spuszczonego z boskiej betoniarki poza planem stworzenia. Świata, gdzie żywi porozumiewają się ze zmarłymi przez internet, a ulepieni z ciasta ludzie mają dusze na kartę lub abonament i dostają od Boga SMS-y. Czas jest tutaj kolisty, daje się zatrzymać, zawrocić, rozszczepić; granica między życiem a śmiercią jest umowna, tożsamość bohaterow niedookreślona, znaczenia i pojęcia niepokojąco rozmyte. Przedmioty wykorzystuje się jako części mowy, a język stanowi namacalne tworzywo rzeczywistości - wszędzie snują się hordy bezdomnych słow, zdania kiełkują jak nasiona, pytania rosną i wymagają opieki, myśli wylewają się z głow... Czym jest ten świat? Co znaczy Osiedle? Odpowiedzią okazuje się dziobak...

Bawiąc się językiem i konwencjami, Amejko tworzy alternatywną mitologię, w ktorej purnonsensowy mistycyzm splata się z filozoficznym żartem.

bilety:

wstęp wolny

autor:
zmodyfikowano  11 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ