koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
KLIMT Wrocław
zmodyfikowano  12 lat temu  »  

Orlando

Sopot »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 16 897 wyświetleń od 13 czerwca 2012
  • 6 lipca 2012, piątek
    » 22:00

Offowy desant plażowy!

Sopocka Scena Off de BICZ melduje:

Operacja pod kryptonimem „Letni desant". Cel: szturm lądowy MCKA Zatoka Sztuki. Zadanie taktyczne: teatralizacja podbitego terenu i rozwinięcie drugiego OFF-frontu. Jednostka bojowa: Sopocka Scena Off de BICZ.

Niech sztandar teatralnej sztuki załopocze niesiony morskim wiatrem!

„Orlando" rozpęta wojnę płci. Zaklęte w jednym ciele istnienie, czy to w męskim mundurze, czy żeńskim gorsecie przez ponad 300 lat szuka miłości. Walcząc z konwenansami wielu epok, przełamuje wszelkie normy, przynosząc zwycięstwo pełni człowieczeństwa, poza tradycyjnymi rolami obu płci.

"Orlando" to powieść o poszukiwaniu tożsamości. Jej bohater/bohaterka, długowieczny/a, właściwie nieśmiertelny/a w swym nienaturalnie przedłużonym życiu jest świadkiem historycznych zdarzeń od XVI wieku aż po połowę XX. Jednakże pomimo, iż czasem jest w ich centrum, to Orlando/Orlanda żyje niejako na uboczu. Jego/jej rozwoj koncentruje się na własnym wnętrzu i tożsamości. Nieokreślona płeć, a właściwie jej nieoczekiwana zmiana, powoduje, że możemy śledzić proces dojrzewania bohatera/bohaterki z dwoch perspektyw - męskiej i żeńskiej.

Adaptacja teatralna i monodram koncentrować się właśnie będzie na problemie płci. Czy można przeżywać to samo życie i jako kobieta i jako mężczyzna? Czy nasza tożsamość płciowa, a co za tym idzie tożsamość w ogole, jest nam dana raz na zawsze? Czy można jednocześnie odczuwać, myśleć, i jak kobieta i jak mężczyzna? Czy w ogole jest jakaś rożnica w odczuwaniu? Czy można istnieć, a raczej społecznie funkcjonować poza płcią? Czy zawsze jesteśmy postrzegani przez pryzmat płci i czy można się od tego uwarunkowania uwolnić?

Przygotowywane przedstawienie skupi się nie tyle na fabularnej warstwie opowieści, a na jej wspołczesnych interpretacjach, i konsekwencjach filozoficzno-socjologicznych.

„Stroj zmienia nasz pogląd na świat, jak rownież pogląd świata na nas. Mężczyzna ma dłoń swobodną, by w każdej chwili chwycić za miecz, kobieta używa swojej, by nie zsunęły się jej z ramion satyny. Mężczyzna patrzy światu prosto w twarz, jakby świat ten został stworzony ku jego potrzebom i urobiony ku jego upodobaniom. Kobieta zerka na świat z ukosa, pytająco, a nawet podejrzliwie. Gdyby nosili te same stroje, możliwe że i spojrzenie na świat mieliby to samo? Choć jedna płeć jest od drugiej rożna, to mieszają się ze sobą. W każdej ludzkiej istocie zachodzi chwiejność między jedną płcią a drugą i często tylko stroj pozwala zachować pozor męski bądź niewieści, a pod spodem kryje się coś wręcz przeciwnego niż na wierzchu. Powikłań i pomyłek z tego zrodzonych doświadczył każdy. (…) Wiele zatem znajduje poparcia pogląd, że to stroje noszą nas, a nie odwrotnie; choć każemy im przybrać kształt ramienia czy piersi, one kształtują nasze serca, nasze mozgi, nasze języki wedle swego upodobania." „Orlando: biografia" Virginia Woolf

ORLANDO

na podstawie „Orlando: biografia" Virginii Woolf Adaptacja: Ida Bocian Reżyseria: Ewa Ignaczak Scenografia: Mateusz Mirowski Obsada: Ida Bocian Teatr Stajnia Pegaza Zdjęcia promujące: Dominik Staniszewski

bilety:

30 zł

autor:
zmodyfikowano  12 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ