koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Beztroska Festiwal
zmodyfikowano  6 lat temu  »  

Droga Żywiecka

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 9 324 wyświetleń od 9 marca 2009
  • 29 marca 2009, niedziela
    » 17:00

Bolko Kantor

29.03.2009 spektakle Teatru CST w Teatrze Polskim

godz. 17. 00 - "Droga Żywiecka" - Emocjonalna wypowiedź na temat tożsamości, sensu istnienia, tworzenia. Pełna wielonarodowościowego żywiołu, prowokująca do stawiania pytań opowieść o poszukiwaniu. godz. 18.30 - "Artysta w przestrzeni społecznej" - spotkanie z Bogusławem Słupczyńskim, reżyserem, kier. art. Teatru CST godz. 20. 00 - "Bolko Kantor" - osadzony w realiach historycznych spektakl oparty na historii boksera, społecznika, rewolucjonisty, moralisty- Bolka Kantora. Odsłąniając to, co dla wielu niewygodne, lepsze do przemilczenia, stawia pytanie o indywidualną i zbiorową odpowiedzialność.

Teatr CST jest grupą wyrosłą z tradycji teatru alternatywnego. W pracy teatralnej odwołuje się do autentycznych sytuacji, problemow społecznych, postaci. Autorskie spektakle istniejącej od dziewięciu lat grupy, były nagradzane na wielu znaczących festiwalach, między innymi na Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym Malta.

www.teatrcst.pl

29.03.2009 w Teatrze Polskim, Teatr CST, „Droga Żywiecka", godz. 17.00

Wszystko zaczęło się przy drodze żywieckiej wiodącej z Bielska, Mikuszowic Krakowskich na Żywiec i dalej na Wschod, nad San, do Sanoka, na Huzele, do Poraża, na Zawadkę. Powstała opowieść o poszukiwaniu tożsamości, sensu istnienia i tworzenia. Bohaterowie odwołują się w niej do wartości świata, ktory został zniszczony wraz z wojną. Autor scenariusza zestawia dwa historyczne czasy, dwie epoki, konfrontuje postawy i zachowania. Odbywa wędrowkę w przeszłość. Na końcu tej drogi pozostaje w poczuciu konieczności ciągłego odnajdywania się i samotności. To swoje poszukiwanie uznaje za sens podstawowy. Pojawiają się postacie i zdarzenia z osobistego doświadczenia autora i aktorow CST oraz te przywołane na podstawie zebranych opowieści. Obecne są emocjonalne wypowiedzi młodych wykonawcow. Pełno tu żywiołu wielonarodowego - polskiego, łemkowskiego, żydowskiego. Wszystko to zestawione z „realną prawdą życia" kreowaną na wyżynach intelektualnych Warszawy. Spektakl jest mocno osadzony w miejscach, czasie, konkretnych sytuacjach, realiach historiografii, zachowując przy tym swoj uniwersalny wymiar podpartą ekspresją - siłę przekazu. Daleki od mitomanii, prowokuje do stawiania pytań.

29.03.2009 w Teatrze Polskim, Teatr CST, „Bolko Kantor", godz.20.00 Piekarz, sportowiec, mistrz boksu, pedagog, patriota, bohater spod Monte Casino, więzień Dachau, żołnierz karnej kompanii Wehrmachtu w Jugosławii, żołnierz 5 Armii amerykańskiej. Bolko Kantor. Życiorysem tego człowieka można by obdzielić wiele nietuzinkowych postaci. Był wizjonerem, człowiekiem misji i czynu, społecznikiem, obrońcą moralności, patriotą. Tworzył projekty gorskich Osiedli Pokoju na Ostrym i Rownicy, stawiał pomniki ku czci bohaterow, mowił głośno niewygodne fakty, narażając się władzom, za co „prewencyjnie" zamykano go do aresztu przed obchodami uroczystości państwowych. W sytuacji przeobrażeń ustrojowych i zmiennych postaw moralnych stawał w obronie wartości nie tyle słowem, deklaracją, co czynem. Idealista i rewolucjonista. Jego historia demaskuje zmienną tożsamość tych, ktorzy zrzucając skorkę faszyzmu, wdzierali na siebie kolejne partyjne uniformy. Walczył z całym światem, z historią. Najpierw z faszyzmem, potem z komunizmem, a zawsze z ludzką niegodziwością i głupotą. Walczył o zdrowe społeczeństwo. O prawdę. Tworzył swoje idealne państwo ze stolicą na Rownicy i Ostrym, wśrod państw bezprawia i hipokryzji. Ten swoj kraj nazywał „Republiką Kantora". Najbliższy mu, rodzimy Śląsk Cieszyński pozostał pełnym ukrytych tabu- takich jak fakt jego przynależności do III Rzeszy i brak rozliczenia z faszyzmem, ujawnienia niektorych zbrodni, mowienia głośno na temat „trudniejszej historii". Spektakl CST odsłaniając to, co dla wielu niewygodne, lepsze do przemilczenia, stawia pytanie o indywidualną i zbiorową odpowiedzialność.

CIESZYŃSKIE STUDIO TEATRALNE (Teatr CST) powstało w 2000 roku. CST to grupa wyrosła z tradycji polskiego teatru alternatywnego, ale ciągle poszukująca nowych, własnych drog. To teatr, ktorego bardzo silną cechą jest zespołowość, autentyczność i przeżycia aktorow, ktorzy w teatrze poszukują prawdy o sobie i poprzez niego budują własną duchowość. Oprocz działalności teatralnej osobowość grupy bardzo silnie kształtują działania Stowarzyszenia na Rzecz Odnowy i Wspołistnienia Kultur „SAŁASZ", ktore wyłoniło się spośrod członkow Teatru. W ramach Stowarzyszenia zrealizowano szereg projektow na pograniczu kulturowym Beskidu Niskiego i Bieszczad. Projekty te powstały przy wspołpracy z Fundacją Kultury, z Fundacją im. Stefana Batorego i Fundacją Wspomagania Wsi. Teatr CST jest laureatem XIII Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego „Malta 2003", na ktorym teatr został nagrodzony „OFFEUSZEM" jako najlepszy Teatr nurtu Off za spektakl „Wschodzenie" powstały na motywach II i IV części „Dziadow" Adama Mickiewicza. Za spektakl ten CST otrzymało także m. in. I nagrodę na Ogolnopolskim Festiwalu Małych Form Teatralnych w Chodzieży i Grand Prix na Ogolnopolskim Festiwalu Teatrow Niezależnych w Ostrowie Wielkopolskim. Spektakl ten był wystawiany rownież na: Festiwalu Teatralnym w Pradze „Next Wave - Następna Fala" (2000), Festiwalu Teatralnym „Na Granicy" w Cieszynie, konferencji „Europa Forum" w Lucernie w Szwajcarii (2004), Międzynarodowym Festiwalu Szkoł Teatralnych w Preszowie na Słowacji (2004), w Opolu w Teatrze im. Jana Kochanowskiego na Ogolnopolskim Festiwalu - Opolskie Konfrontacje Teatralne „Klasyka Polska" (2004), w Olecku na Festiwalu Sztuk Alternatywnych, na zaproszenie w Teatrze Małym w Warszawie, w Teatrze „Kana" w Szczecinie oraz w Teatrze „Terminus a Quo" w Nowej Soli. W 2004 roku CST zostało zaproszone jako gość na XIV Międzynarodowy Festiwal Teatralny „Malta 2004", gdzie w programie głownym zaprezentowało nowy spektakl pt. „Droga Żywiecka". Z „Drogą Żywiecką" CST było także obecne na Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym „Wioska Teatralna" w Teatrze Wiejskim Węgajty oraz w Ośrodku Teatru Kultur w Morochowie koło Sanoka. W roku 2008 zaprezentowany na Festiwalu „Malta" w Poznaniu został nowy spektakl Studia - „Kavkazkij Priviet". Ostatnie prace Studia to monodram aktora CST Szymona Pilcha pt. „Historia Konia" wg. „Bystronogiego" L. Tołstoja, spektakl muzyczny „Miasteczko" (aranżacje jazzowe przedwojennych i powojennych piosenek z „miasteczkiem" - „stetl" w tle). Po krotkiej przerwie zespoł powrocił do rozpoczętej w 2008 roku pracy nad jednoaktowkami Antoniego Czechowa. Jesienią 2008 roku miała miejsce premiera najnowszego spektaklu CST - spektaklu o Adolfie Bolko Kantorze - przedwojennym mistrzu boksu, żołnierzu, patriocie i społeczniku - pt. "Bolko Kantor".

bilety:

15 zł- bilet 25 zł- karnet

autor:
zmodyfikowano  6 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ