koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
YAMOTO 2024Popiół i diamentKONGRES KULTURYCO JEST GRANE - październik 2024 - nr 364AVATAR Nowe szaty królaTłumacz w muzeum
zmodyfikowano  10 lat temu  »  

Nie-widoki. O pejzażu współcześnie

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 17 004 wyświetleń od 30 września 2014
  • od: 4 października 2014, sobota
    do: 16 listopada 2014, niedziela

wernisaż: piątek, 3 października 2014, godz. 17.00

Po wernisażu koncert w wykonaniu Aleksandry Bilińskiej, wokalistki, multiinstrumentalistki.

„Nie-widoki. O pejzażu współcześnie” – to ósma edycja wystawy kuratorskiej, prezentującej polskie malarstwo współczesne w cyklu „Bielska Jesień”. Wystawa kuratorska odbywa się co dwa lata na przemian z otwartym konkursem dla malarzy – Biennale Malarstwa „Bielska Jesień”. Tym razem Galeria Bielska BWA zaprosiła do przedstawienia autorskiej wystawy kuratorkę Jolantę Ciesielską, która zrealizuje swój projekt mający uzupełnić widzenie malarstwa pejzażowego. Pojęcie „krajobrazu”, poza nowoczesnym odzwierciedleniem pejzażu sensualnego – zaobserwowanego, autorka koncepcji poszerza o pojęcie „pejzażu metafizycznego, surrealnego, pejzażu-rekonstrukcji oraz pejzażu religijnego”.

Przy wyborze prac na wystawę Jolanta Ciesielska nie kierowała się „zwykłą”, odtwórczą reprezentacją rzeczy i zjawisk, ale różnymi estetykami i postawami artystów wobec pejzażu. – „Nie widoki konkretnych miejsc, lecz ich aura oraz sposób zaistnienia wyselekcjonowanych przez artystów składowych tego pejzażu były powodem mojego zajęcia się tematem, bardzo rzadko podejmowanym przez dzisiejszych kuratorów wystaw, jakim jest pejzaż współczesny i jego interpretacja. Idealizm i realizm, postindustrialna utopia, surrealistyczne kompozycje, symboliczne i metafizyczne odniesienia, geometryczne rytmy, abstrahowanie od natury lub szukanie w jej kształtach wzorców idealnego piękna – tak różne estetyki i postawy interpretacyjne zamierzam zaprezentować na wystawie. Zaprosiłam do niej najznamienitszych artystów średniego i najmłodszego pokolenia z całej Polski, a nawet dwóch polskich artystów mieszkających i tworzących poza jej granicami, lecz stale utrzymującymi kontakt z naszym krajem” – mówi Jolanta Ciesielska, kuratorka wystawy. Do udziału w wystawie kuratorka zaprosiła 17 artystów. Są to: Rafał Borcz, Józef Czerniawski, Aleksandra Gieraga, Krzysztof Gruse, Dora Hara, Elżbieta Kapusta-Kozera, Mirosław Koprowski, Piotr C. Kowalski, Aleksander Kozera, Roman Lipski, Mariusz Mielęcki, Robert Motelski, Bartłomiej Otocki, Anna Reinert, Aleksander Ryszka, Artur Trojanowski i Mariusz M-city Waras.

– „Przygotowanie koncepcji wystawy zostało powierzone Jolancie Ciesielskiej, doświadczonej kuratorce pracującej jako freelancer, związanej od wielu lat współpracą z Galerią Bielską BWA. Absolwentka historii sztuki Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego (dyplom w 1985 roku), autorka licznych tekstów krytycznych z dziedziny sztuki współczesnej, kuratorka wielu wystaw, charakteryzuje się ogromną wiedzą na temat współczesnego malarstwa polskiego, które zna z autopsji, szerokich badań i osobistych kontaktów z artystami. Jolanta Ciesielska zaproponowała wystawę pt. „Nie-widoki. O pejzażu współcześnie”, która jest wynikiem jej długoletnich badań, dotyczących tego niemal wypartego ze sztuki współczesnej motywu, jakim jest pejzaż. Jednak proponuje odmienne od tradycyjnych spojrzenie. Wystawa – prezentowana w mieście, gdzie przez ponad 20 lat, w latach 1960–1980, królował pejzaż w wykonaniu artystów Grupy Beskid, jak np. Kazimierza Kopczyńskiego czy Ignacego Bieńka, co nie pozostało bez wpływu na miejscowe środowisko plastyczne – ma szansę stać się ciekawą konfrontacją z tradycją realistycznego obrazowania pejzażowego. Tym samym projekt ten jest kolejnym etapem dopełniającym obraz autorskich odczytań współczesnego malarstwa w Polsce, jakim stał się cykl kuratorski „Bielskiej Jesieni” w Galerii Bielskiej BWA” – mówi Agata Smalcerz, dyrektor Galerii Bielskiej BWA.

Wystawy kuratorskie „Bielskiej Jesieni” Galeria Bielska BWA organizuje co dwa lata, na przemian z konkursem otwartym dla artystów malarzy, tj. Biennale Malarstwa „Bielska Jesień”, którego ostatnia, 41. edycja, odbyła się w 2013 roku. Dotąd odbyło się siedem wystaw kuratorskich zrealizowanych przez kuratorów: Bożenę Czubak („Pomiędzy estetyką a metafizyką”, 2000), Adama Szymczyka („Zawody malarskie”, 2001, bez konkursu), duetu ex-girls: Magdalenę Ujmę i Joannę Zielińską („Piękno, czyli efekty malarskie”, 2004), Jarosława Lubiaka i Kamila Kuskowskiego („Obrazy jak malowane”, 2006), Agnieszkę Żechowską („Iluzja jako źródło cierpień”, 2008), Agatę Smalcerz („50 obrazów”, 2010, bez konkursu), Michała Suchorę („Samozapłon”, 2012).

Jolanta Ciesielska. Urodzona w 1961 roku w Łodzi. Studia z historii sztuki na Wydziale Humanistycznym Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego odbyła w latach 1980–85. Krytyk i historyk sztuki, kurator wystaw. W latach 80.współpracowała z galerią Labirynt w Lublinie, prowadziła galerię Stodoła w Warszawie, następnie Galerię Promocji w Teatrze Studyjnym w Łodzi, galerię ZPAP na ul. Mazowieckiej w Warszawie. W latach 90. współpracowała jako krytyk z pismami poświęconymi sztuce: „Obieg”, „Exit”, „Gazeta Malarzy i Poetów”, „Format”, „Kwartalnik Artystyczny”. Pracowała w Muzeum Sztuki w Łodzi, w dziale fotografii i mediów. Była kuratorką wystaw zbiorowych: „Sztuka kobiet”, „Między naturą a kulturą”, „Coś z niczego” (II MBS w Łodzi), „Republika bananowa. Sztuka polska lat 80.”, „Mit i melancholia” oraz kilkudziesięciu wystaw indywidualnych.

Wystawa trwa do 16 listopada.

autor:
zmodyfikowano  10 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ