koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - LISTOPAD 2024 - nr 365Wrocławianka roku GalaARTYSTA BEZ GRANIC PAFAWAG
zmodyfikowano  12 lat temu  »  

Bytom-Ramallah

Bytom »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 13 261 wyświetleń od 13 października 2009
  • od: 20 października 2009, wtorek
    do: 15 listopada 2009, niedziela

CSW Kronika w Bytomiu

Ars Cameralis Silesiae Superioris

zapraszają

wystawa

BYTOM - RAMALLAH

20 października - 14 listopada

wykład

MARC MERCIER

28 listopada

koncert

RAMALLAH UNDERGROUND

28 listopada


* *wystawa

BYTOM - RAMALLAH

20 października - 14 listopada

28 listopada (sobota), godz. 18:30, CSW Kronika - wykład Marca Mercier

kurator: Marc Mercier

Wystawa „Bytom - Ramallah" stanowi pokłosie pierwszego festiwal videoartu i performance w Palestynie (Ramallah, Gaza, Jerozolima) pod dyrekcją artystyczną: Mahmouda Abu Hashhasha z The A.M. Qattan Foundation (Ramallah) i Marca Merciera z Les Instants Video Numeriques et poetiques (Marseille).

Prezentowane prace realizowane były przez artystow palestyńskich, „Videomappingi" francuskiego artysty Tilla Roeskensa zrealizowano z pomocą mieszkańcow obozu uchodźcow Aida w Beltejem.

Na wystawie prezentowane są prace m.in. Naheda Awwada, *Taysira Batniji, *Basela El Maqosui, Khaleda Jarrara, Tilla Roeskensa, Iyad Sabbah, Shareefa Sarhana, Majeda Shala, grupy Windows from Gaza for Contemporary Art.

„Kontekst polityczny, w ktorym odbyło się to wydarzenie jest dobrze znany: terytorium okupowane przez jedną z najsilniejszych armii świata, kolonie, mury oddzielające, mordy, codzienne upokorzenia, obozy uchodźcow, checkpointy, uchodźcy, więźniowie, nieprzestrzegane porozumienia międzynarodowe, wstydliwa uprzejmość zagranicznych mocarstw... Choć może się to wydawać niemożliwe, kobiety i mężczyźni palestyńscy połączyli swoje siły, aby zorganizować znaczące wydarzenie poświęcone sztuce wideo i performansowi: projekcje filmow „poetronicznych", wystawy instalacji wideo, performance, warsztaty, debaty... Podobnie jak inni, ktorych tam spotkaliśmy, ci ludzie trwają wbrew wszystkiemu hodując kwiaty, pielęgnując gaje oliwne, grając muzykę, recytując wiersze, malując sny o ucieczce na murach, ktore zasłaniają horyzont.... Jak powiedziano w wieczor inauguracyjny: „kultura jest bronią masowej obrony". Ale nie tylko, i tam właśnie zrozumiałem, że może być też afirmacją prawa do przeżywania sytuacji „normalnych", „zwykłych", takich jakie przeżywamy w Montrealu czy w Marsylii po prostu.

Nastroj był, jakby to powiedział Fernando Pessoa, poważny i radosny. Publiczność i artyści spragnieni spotkań, dzielenia się, konfrontacji idei. Znajdujące się w programie prace były elementem łączącym ludzi ciekawych, otwartych, delikatnych, dumnych z przeżywania chwil jednocześnie głębokich i lekkich. Intensywność tych chwil można by opisać arabskim przysłowiem: „Al yawn khamar wa ghadan amr"_ _(„Dziś wino, jutro jest kolejny dzień"). Przez sześć dni spijaliśmy bez opamiętania poetyczne obrazy i słowa, ciała pełne ekspresji, hipnotyzujące dźwięki... Jeden tylko zgrzyt: Gaza. Władze izraelskie zabroniły nam do niej dostępu. Na szczęście filmy znalazły sposob, by się tam przedostać. Poezja przenika przez mury.

Festiwal ten udowodnił, że tworczość w Palestynie żyje i wspołgra nie tylko z rzeczywistością lokalną, ale mowi także o wielu problemach, ktore nazwać by można uniwersalnymi, takich jak czas, terytorium, tożsamość, wyobcowanie, seksualność....

Wydarzenie zostanie powtorzone w maju 2011 roku. Być może będzie to już w wolnej Palestynie ze stolicą we wschodniej Jerozolimie? Ujrzelibyśmy wtedy tańczące drzewa oliwne, mury zamienione w miłosne szepty, fale pieszczące ciała, drogi prowadzące ku snom, zaś słońce oszołamiać wtedy będzie zarowno głowy tych, ktorzy wierzą, jak i tych ktorzy nie wierzą...".

Marc Mercier

Wystawa i wykład w ramach XVIII Gornośląskiego festiwalu Sztuki Kameralnej Ars Cameralis Silesiae Superioris

koncert

RAMALLAH UNDERGROUND

28 listopada (sobota), godz. 20:30

Jazz Club Fantom, ul. Żeromskiego 27, Bytom

ceny biletow: 30 zł, 25 zł (ulgowy)

Zespoł powstał w Ramallah, w Palestynie, jako wynik muzycznego eksperymentowania oraz z potrzeby zabrania głosu przez Palestyńczykow i Arabow, ktorzy zetknęli się z burzliwym i niepewnym krajobrazem politycznym. Grupa została założona przez artystow Boikutta, Stormtrapa i Aswatta, a jej tworczość to kompilacja arabskiej muzyki elektronicznej, hip-hopu, trip hopu, downtempo z mocnymi akcentami lokalnej kultury. Zespoł realizował wspolne projekty z artystami m.in. z Wielkiej Brytanii, Szwajcarii, Włoch, USA, Francji. Tworzył także wspolnie ze Slovo (zespołem założonym przez gitarzystę Faithless), czego efektem był utwor „Nakba", ktory pojawił się na płycie „Todo Cambia", a także z Kronos Quartet („Tashweesh" w albumie „Floodplain"). Grupa odgrywa bardzo istotną rolę w arabskiej undergroundowej kulturze, zyskując coraz większą popularność na całym świecie.

„Ich teksty i muzyka są ekspresją cierpienia i buntu. Ciągle pozostają niepokornym głosem poddanych, ktorzy sprzeciwiają się swojemu kolonizatorowi. Odgrywając dużą rolę na podziemnej arabskiej scenie muzycznej, jednocześnie stają się coraz bardziej popularni na rynku międzynarodowym".

Koncert w ramach XVIII Gornośląskiego festiwalu Sztuki Kameralnej Ars Cameralis Silesiae Superioris

bilety:

wstęp wolny

autor:
zmodyfikowano  12 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ