koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
KLIMT Wrocław
zmodyfikowano  12 lat temu  »  

Pamiętnik rodzinny. Cenzura

Bytom »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 13 641 wyświetleń od 14 maja 2010
  • od: 21 maja 2010, piątek
    do: 19 czerwca 2010, sobota

Michał Korchowiec

CSW KRONIKA w Bytomiu zaprasza na wystawę

Michał Korchowiec" Pamiętnik rodzinny. Cenzura"

Wystawa czynna od 21 maja do 19 czerwca

Udostepnienie: 21 maja (piątek) godz. 19:00

Pierwsza wersja pracy była pokazana w galerii Nova w Krakowie (pt. Auto) jako część instalacji złożonej z mebli i bibelotow imitujących pokoj dzienny w mieszkaniu i trzech telewizorow, na ktorych były wyświetlane filmy z udziałem mojej rodziny, mające ilustrować kluczowy problem braku dialogu między bliskimi sobie ludźmi.

Kilka miesięcy po wystawie od jednej z osob, ktora była pokazana na filmie (kuzyna), zacząłem otrzymywać pogrożki, żądania przesłania filmow, zdjęcia informacji o wystawie, a w przypadku nie zrobienia tego groźbę wytoczenia mi procesu.

Osoba grożąca mi procesem zamiast pytań i prośb o wytłumaczenie sprawy używała obelg, jednocześnie wymuszając na mnie „błaganie o przebaczenie u całej rodziny".

W rozmowie z adwokatem dowiedziałem się, że w przypadku wytoczenia procesu i mojej przegranej sąd mogłby mi nakazać ocenzurowanie pracy, publiczne przeprosiny, a także przekazanie dochodu ze sprzedaży pracy lub zrzeczenie się praw do dzieła i przekazanie go do kolekcji jakiejś instytucji sztuki.

Postanowiłem samemu ocenzurować swoj film. Tym samym praca stawiająca tezę braku dialogu w rodzinie sama stała się jej potwierdzeniem.

Postanowiłem, nie czekając na wyrok:

  • autocenzurować swoją pracę, tekst kuratorski, tytuł,
  • zamieścić w ogolnopolskiej prasie publiczne przeprosiny,
  • poprosić o zgodę na możliwość pokazania pracy w uznanej instytucji sztuki, po czym przekazać pracę do jej kolekcji (praca zostanie przekazana do kolekcji Kroniki).

Historia ta, pomimo że dotyczy tylko jednej z moich prac, wydaje się być uniwersalna. Taka sytuacja, jeśli zdarza się początkującemu tworcy, może skutecznie zablokować jakiś etap jego rozwoju albo skierować go na inny tor, a osobom pozbawionym wsparcia ze strony instytucji czy autorytetu skutecznie odebrać prawo do wolności artystycznej wypowiedzi.

Cenzura, jaka dotyka moją pracę jest dwojakiego rodzaju. Z jednej strony oparta jest na prawie do ochrony wizerunku, z drugiej - na nieuchwytnej, ale szczegolnie mocno fetyszyzowanej wierze w moc czy funkcję rodziny. Funkcja rodziny nie może być przez jej członkow dyskutowana, jest przezroczysta i pewnie dlatego, gdy zostaje użyta, działa w tak opresyjny sposob. Wymuszając ocenzurowanie dzieła okalecza nie tylko pierwotny zamysł, ale także każe pytać, na czym w rzeczywistości polega związek/relacja rodzinna - na ogolnym porozumieniu czy na zawieszonej na krotszy lub dłuższy czas możliwości opresji?

Michał Korchowiec

PRZEPROSINY

Przepraszam wszystkich członkow mojej rodziny uważających, że zostali skrzywdzeni, a tym samym nie chcą mieć nic wspolnego z pracą opowiadającą o problemie braku porozumienia i komunikacji wśrod najbliższych sobie osob.

Michał Korchowiec

Wszystkich, szczegolnie tych, do ktorych kieruję przeprosiny zapraszam na wystawę projektu Pamiętnik rodzinny - cenzura w Centrum Sztuki Wspołczesnej Kronika w Bytomiu od 21 mają do 19 czerwca 2010.

Michał Korchowiec (ur. w 1987). Od 2006 roku studiuje w ASP w Krakowie (Wydział malarstwa., pracownia malarska profesora Andrzeja Bednarczyka, pracownia intermedialna Grzegorza Sztwiertni i Zbigniewa Sałaja). Artysta tworzy instalacje związane z malarstwem. Zajmuje się rownież video-art i sztukami interdyscyplinarnymi. Jego prace wystawiane były m.in. w galerii Nova w Krakowie, galerii Leto w Warszawie i galerii BestRegards we Frankfurcie. Wspołpracuje z galerią Nova w Krakowie. Autor scenografii do spektakli "Niech żyje wojna" i "Był sobie Andrzej, Andrzej, Andrzej i Andrzej" Moniki Strzępki i Pawła Demirskiego. Mieszka w Krakowie.

bilety:

wstęp wolny

autor:
zmodyfikowano  12 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ