koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
zmodyfikowano  6 lat temu  »  

SIMON YOTSUYA I PRZYJACIELE, CZYLI BELLMER W JAPONII

Bytom »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 3 690 wyświetleń od 22 września 2010
  • od: 1 października 2010, piątek
    do: 31 października 2010, niedziela

*1-31 października 2010 roku *

Wernisaż 1 października:

godz. 17.00 / Muzeum Śląskie w Katowicach / al. Wojciecha Korfantego 3;

godz. 19.00 / CSW Kronika w Bytomiu / Rynek 26

Podczas wernisażu w CSW Kronika spotkanie z Simonem Yotsuyą i kuratorami

Wystawa Simona Yotsuyi na Śląsku ma w jego karierze charakter wyjątkowy i symboliczny. Artysta traktuje ją jako swego rodzaju pielgrzymkę do miasta Mistrza - Sensei. W CSW Kronika w Bytomiu i Muzeum Śląskim w Katowicach będzie można zobaczyć: oryginalne lalki Simona i jego uczniow, materiały ilustrujące drogę artysty do lalki Hansa Bellmera, a także znakomite fotografie autorstwa legendarnych Eikoh Hosoe i Kishina Shinoyamy.

Na Śląsku od lat dużo się mowi o Hansie Bellmerze, a wciąż nie wiadomo zbyt wiele o tworczym poruszeniu, ktore wywołał ow artysta w Japonii. To właśnie tam, w kraju zwanym czasem - ze względu na swoją wielowiekową lalkarską tradycję - „krainą lalek" (land of the dolls), bellmerowska estetyka zainspirowała kilka pokoleń artystow.

Na wystawie przygotowanej przez Ars Cameralis zaprezentowana zostanie tworczość i sylwetka artysty, ktory ow trend zainicjował. 21-letni wowczas Simon Yotsuya spotkał się z tworczością Bellmera w 1965 roku za pośrednictwem Tatsuhiko Shibusawy, zafascynowanego surrealizmem tłumacza literatury francuskiej. Prace „budowniczego lalki" towarzyszą mu do dziś. Yotsuya jest przy tym postacią niezwykle barwną i charyzmatyczną - jako członek grupy awangardowego Jokyo Gekijo (Situation Theater) zgromadził wokoł siebie najświetniejsze postacie japońskiej kultury tamtych czasow, np. malarza-designera Kuniyoshi Kaneko, fotografow Eikoh Hosoe i Kishina Shinoyamę. Cykl portretow pt. Simon pozostaje - obok Barakei, portretow Yukio Mishimy i cyklu Kamaitachi - najważniejszym dokonaniem Hosoe. Niezwykłość dzieła Yotsuyi polega na niepowtarzalnej atmosferze, ktora wypływa z ręcznie kreowanych lalek, stając się inspiracją dla innych artystow, pisarzy, jak rownież przedmiotem pożądania kolekcjonerow z całego świata. Jeżeli nawet uznamy, że mamy do czynienia z lalkami tylko jako pewnego rodzaju przedmiotami, to i tak nie wyzwolimy ich z piętna seksualności, dojrzałości czy perwersyjności. Simon Yotsuya jest wciąż aktywny artystycznie, a ponadto prowadzi słynną Ecole de Simon, szkołę, w ktorej młodzi tokijscy artyści - coraz mocniej uwikłani we wszechobecną w Japonii kulturę masową - spotykają się, by kontynuować tradycję zapoczątkowaną przez Simona.

Hans Bellmer urodził się w Katowicach 1902 roku. Osoby surowego ojca oraz łagodnej matki miały utrwalić w świadomości młodego Hansa podział świata na sferę męską i kobiecą. Katowice pozostały dla Bellmera, jednego z najważniejszych artystow surrealizmu, ważnym składnikiem biografii kulturowej i osobistej.

Eikoh Hosoe (ur. 1933) - artysta fotografik, uznany i ceniony na całym świecie, w ocenie krytykow artysta o trwałym miejscu w historii fotografii japońskiej. Swą wyjątkową pozycję zaznaczył już w latach 60. ubiegłego wieku, tworząc cykle Barakei _oraz _Kamaitachi. Pierwszy powstał w 1963 roku, we wspołpracy z Yukio Mishimą. Drugi - z 1969 roku - zrealizował wspolnie z Tatsumi Hijikatą, tworcą butoh. Artyści stworzyli improwizowany dokument wspolnie z mieszkańcami wioski na połnocy Japonii. Cykl inspirowany był legendą kamaitachi, czyli legendą o demonie o wyglądzie łasicy, niszczącym pola ryżowe. W 1971 roku Eikoh Hosoe podjął wspołpracę z Simonem Yotsuyą, czego efektem był cykl fotograficzny The Prelude of Yotsua Simon. Projekt nawiązuje do Kamaitachi, gdyż tematem jest ciało, jednak tłem jest Tokio oraz jego mieszkańcy. Rownocześnie ciało inaczej potraktowano niż w Kamaitachi, gdyż celem artysty było zburzenie starego i jednostajnego rytmu starego miasta. Z drugiej strony, ciało Simona Yotsuyi, bohatera fotografii, jest niezwykle delikatne, plastyczne, wpisane w pejzaż miasta.

Kishin Shinoyama (ur. w 1930) - zdobył sławę jako fotograf aktow. Akty Shinoyamy zwrociły powszechną uwagę, gdyż artysta odszedł od obowiązujących konwencji i stworzył własną, mocno sformalizowaną, wizję ciała. Shinoyama traktował akt jako problem rzeźbiarski, co prowadziło z czasem do tworzenia abstrakcyjnych form. W 1974 roku zdobył międzynarodowy rozgłos dzięki serii fotografii poświęconych domowi tatuażu w Yokohamie. Następnie stworzył medytacyjny cykl zdjęć japońskich domow i ogrodow. W 1985 roku opublikował sekwencję portretow nagich tancerek pt. Shinorama. W pięć lat poźniej powstał cykl Tokyo Nude, gdzie panoramiczne ujęcia tworzą surrealistyczny świat, sztucznie oświetlony i zaludniony przez lalkowate postacie. Kishin Shinoyama jest uważany za jednego z najważniejszych artystow generacji, dzięki ktorej japońska fotografia zdobyła światowy rozgłos.

Kuratorzy

Sławomir Rumiak / Takio Sugawara

Honorowy patronat

Ambasada Japonii w Polsce

Marszałek Wojewodztwa Śląskiego

Organizator

Instytucja Kultury Ars Cameralis Wspołorganizatorzy

CSW Kronika w Bytomiu

Ecole de Simon w Tokio

Kamada Soy Sauce Inc.

Muzeum Sztuki w Oita

Muzeum Sztuki Wspołczesnej w Sapporo Muzeum Śląskie w Katowicach

*Projekt dofinansowany ze środkow Miasta Bytomia Miasta Katowic *

Patronat medialny

Gazeta Wyborcza"

Polskie Radio Katowice

„arteon"

bilety:

wstęp wolny

autor:
zmodyfikowano  6 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ