PIOTR WYSOCKI granica | krzyż | przejście
- od: 7 maja 2011, sobotado: 18 czerwca 2011, sobota
7 maja - 18 czerwca 2011
otwarcie:* 7 maja (sobota) 2011, godz. 19:00 - 21:00*
kurator: Stanisław Ruksza, wspołpraca: Agata Tecl
Prace Piotra Wysockiego składające się na wystawę „granica | krzyż | przejście" powstały dzięki wspołpracy Galerii Arsenał w Białymstoku i bytomskiego Centrum Sztuki Wspołczesnej Kronika. Kooperacja tych placowek jest znacząca - obie stanowią oddalone od centrum przyczołki sztuki. Usytuowane na kresach, stanowią jednak ważne punkty na mapie polskich instytucji artystycznych. Inicjują działania w przestrzeni publicznej, konfrontując sztukę wspołczesną ze społeczno-kulturowym otoczeniem galerii. A jest to sąsiedztwo charakterystyczne: społeczności zarowno Śląska, jak i Podlasia stanowią w Polsce ostoję tradycjonalizmu, kultywowania obrzędowości, silnych więzi rodzinnych. (…)
Kilka wyrażeń ze słownika patriotycznych przemowień, militaryzmu i retoryki konfliktu pojawiło się nie bez powodu. Motywem łączącym trzy prezentowane na wystawie prace jest głęboka i opresywna więź łącząca jednostkę z państwem, a także innymi systemami politycznymi, ideologicznymi i mentalnymi. Takimi systemami mogą być też porządek warstw i rol społecznych, kultura, religia, a nawet sztuka.
granica
Granica to zarejestrowany kamerą wideo fragment rzeczywistości o wyraźnym potencjale moralnego napięcia. Performance znaleziony przez artystę na granicy Unii Europejskiej. Na dużym, niemal kinowym ekranie widzimy kontrolę na przejściu granicznym pomiędzy Polską a Ukrainą. Towarzyszymy umundurowanym celnikom w rewizjach bagaży i samochodow. Odnajdujemy setki paczek szmuglowanych papierosow. Kamera jest aktywnym podmiotem. Podchodzi blisko, penetruje. Zdajemy sobie sprawę z dwuznaczności naszej pozycji obserwatora. Zdjęcia mają w sobie coś z pornografii. Grzebanie w damskich torebkach, rozrywanie tapicerki samochodowej. Przedmioty w opresji wyglądają organiczne. Ludzie zdają się nie okazywać emocji.
Magnetyczną siłę zażenowania, ciekawość upokorzenia odkryli już wiele lat temu tworcy telewizyjnych formatow typu Big Brother. Stoimy więc i patrzymy. Bierzemy udział. Tak jak nieuchronnie bierzemy udział w budowaniu, utrwalaniu czy choćby istnieniu wszelkich granic. Wobec nich zawsze jesteśmy uwięzieni w układzie sił. Niezależnie, czy jesteśmy zwycięzcami, czy pokonanymi.
krzyż
Piotr Wysocki (artysta wizualny, lat 35) i Mieczysław Zieliński (harcerz, filmowiec amator, lat 78) poznali się w kwietniu 2010 r. na Krakowskim Przedmieściu w Warszawie. Obaj z kamerami rejestrowali żałobę narodową po katastrofie polskiego samolotu pod Smoleńskiem. Mieczysław poprosił Piotra o wymianę nagrań, „bo masz lepszą kamerę, bo miałeś lepszy widok". Dalej na pogrzeb prezydenckiej pary na Wawelu pojechali już razem. Mieczysław od lat rejestruje msze i patriotyczne uroczystości, został więc naturalnym przewodnikiem Piotra. Ostatecznie to Wysocki pokazuje nam zdjęcia autorstwa Zielińskiego.
Uroczystości żałobne w Warszawie, pogrzeb na Wawelu, manifestacje wokoł krzyża pod Pałacem Prezydenckim. Operator bierze bezpośredni udział w wydarzeniach, jest jednoznacznie zaangażowany. Zjawisko zbiorowej egzaltacji widziane oczami aktywnego uczestnika staje się dojmująco realne, trudno zachować obronny dystans ironii. Oplatają nas dziko wybujale pędy nacjonalistycznej retoryki. Patriotyczna pieśń mimo woli łapie za serce. Przerażają i zadziwiają okrzyki, eskalacja emocji bliskich nienawiści. Śmierć jest w centrum wydarzeń. Niespokojna kamera biegnie w pogoni za trumną.
Wysocki umieścił te specyficzne found footage na specjalnie do tego celu zaprojektowanych monitorach. Są to niewielkie, eleganckie moduły, pokryte błyszczącą czarną politurą jak fortepian. Z modułow Wysocki zbudował krzyż. Elegancki, majestatyczny.
przejście
Bohaterem/wspołautorem tej cichej, wręcz intymnej instalacji jest Jarosław Fuks - mieszkaniec wsi Popowice na pograniczu polsko-ukraińskim. Fuks był w młodości wojskowym. Podczas służby zasadniczej spędził lata 1972-74 w Poczdamie, służąc w wojskach radzieckich stacjonujących w NRD. Po powrocie na Ukrainę został zawodowym wojskowym, oficerem. Jego kariera wojskowa zakończyła się wraz z końcem Związku Radzieckiego, nie skutkując emeryturą. Możemy się domyślać, że ostatnie lata nie były dla Jarosława łaskawe. Jego twarz wygląda, jakby przeżył znacznie więcej niż metrykalne 60 lat.
Jarosław, jak większość bohaterow Piotra Wysockiego (jak wszyscy ludzie?), jest artystą. Wysocki pokazuje jego rysunki wykonane kolorowym tuszem na kalkach. Prace opowiadają historie powołania do Armii Radzieckiej, przysięgę, ćwiczenia wojskowe, rozkaz wyjazdu z kraju na służbę za dwiema granicami. Opowiadają o bohaterskiej walce za socjalistyczną ojczyznę, o zwycięstwie i triumfalnym powrocie do ojczyzny. Pojawia się też wątek romantyczny. Poznana koło koszar dziewczyna odwzajemnia uczucia żołnierzowi. Jest i morska plaża w świetle zachodzącego słońca. Do tej dziewczyny żołnierz wraca ze służby na obczyźnie, by wspolnie budować lepsze jutro.
Rysunki są kolorowe, urzekające. Okazuje się jednak, że mimo swego uroku nie są przykładem samorodnego talentu. Oglądamy kalki-przekładki albumu kombatanta, jakich powstały w ZSRR miliony. W Polsce chłopcy, wychodząc do rezerwy, malowali kolorowe chusty, a żołnierze radzieccy - zdobili swoje albumy zdjęciami. Naklejali dziewczyny wycięte z kolorowych pism, przekalkowywali propagandowe plakaty, powielali stereotypowe sceny z żołnierskiego życia.
Ukochana ojczyzna jest nieistniejącym tworem, ktory mimo ogromu zbrodni wciąż mocno tkwi w świadomości milionow jego byłych obywateli. Indywidualnie wykonane prace okazują się kalkami propagandowych alegorii. Życie i emocje są jednak prawdziwe. Prawdziwa jest determinacja i walka o godność. Godność, ktora jednak z biegiem lat nieuchronnie wyparowuje.
Jarosław wykonuje dokamery zaproponowany przez Piotra Wysockiego performance: obmywa ciało, goli się, strzyże włosy i pierwszy raz po latach zakłada mundur wojskowy. Na naszych oczach dokonuje się tajemnicza transgresja. (...)
Fragment tekstu Agnieszki Tarasiuk, Spotkania i transgresje Piotra Wysockiego
Piotr Wysocki (ur. 1976) - artysta sztuk wizualnych. Wcześnie skrystalizowana postawa ideowa artysty wywodząca się z ruchow wolnościowo-anarchistycznych początkowo zaowocowała społeczną działalnością. W 2008 roku ukończył Akademię Sztuk Pięknych Warszawie (dyplom w pracowni malarstwa Jarosława Modzelewskiego oraz pracowni przestrzeni audiowizualnej Grzegorza Kowalskiego). Tworzy filmy dokumentalne, instalacje wideo i malarstwo. Organizuje akcje w przestrzeni publicznej i warsztaty artystyczne. Tworczość Piotra Wysockiego skupia się na doświadczeniu spotkania. Okrzyknięty audiowizualnym humanistą.
Wystawa powstała w koprodukcji z Galerią Arsenał w Białymstoku.
Wystawa zrealizowana ze środkow Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Romeo i Julia/ Hector Berlioz
15 lutego 2015 - 18:00jest więcej terminów
Opera Śląska w Bytomiu
Moniuszki 21/23 Bytom
12 389sztuka
Feriend! Żegnamy labę!
13 lutego 2015 - 11:00
Biuro Promocji Bytomia
Rynek 7 Bytom
11 715sztuka
Zimowa feriada artystyczna w Bytomiu
od: 2 lutego 2015 do: 13 lutego 2015
Bytomskie Centrum Kultury
plac Karin Stanek 1 Bytom
12 847sztuka
Carmen/ Georges Bizet
7 lutego 2015 - 18:00
Opera Śląska w Bytomiu
Moniuszki 21/23 Bytom
21 159sztuka
Kot w butach/ Bogdan Pawłowski
5 lutego 2015 - 18:00
Opera Śląska w Bytomiu
Moniuszki 21/23 Bytom
12 003sztuka
Wystawa ROMARISING w Bytomiu!
od: 12 stycznia 2015 do: 27 stycznia 2015
Bytomski Teatr Tańca i Ruchu Rozbark
Dojazd 29 Bytom
12 489sztuka
My Fair Lady / Frederick Loewe
25 stycznia 2015 - 18:00jest więcej terminów
Opera Śląska w Bytomiu
Moniuszki 21/23 Bytom
21 003sztuka
5 LAT W BRAMIE - wystawa fotografii Krzysztofa Kadisa
od: 6 listopada 2014 do: 11 stycznia 2015
Klub Brama
Chrobrego 1 Bytom
14 284sztuka
Misiołaj z Joanną Bartel
6 grudnia 2014 - 17:00
Bytomskie Centrum Kultury
plac Karin Stanek 1 Bytom
11 856sztuka
Możliwe, jeszcze niemożliwe czy całkowicie niemożliwe?
2 grudnia 2014 -
Biuro Promocji Bytomia
Rynek 7 Bytom
12 681sztuka
Now I Am Become... - wystawa fotografii Rafała Karcza
od: 4 września 2014 do: 31 października 2014
Klub Brama
Chrobrego 1 Bytom
15 675sztuka
Wystawa polskiego plakatu filmowego
17 października 2014 - 18:00
Bytomskie Centrum Kultury
plac Karin Stanek 1 Bytom
12 669sztuka
ZAPOMNIANE - wystawa fotografii
od: 3 lipca 2014 do: 31 sierpnia 2014
Klub Brama
Chrobrego 1 Bytom
16 486sztuka
WIDZENIE NATURY - NATURA WIDZENIA - wystawa fotografii Krzysztofa Szlapy
od: 8 maja 2014 do: 30 czerwca 2014
Klub Brama
Chrobrego 1 Bytom
14 675sztuka
Wystawa twórczości Karola Panka
od: 30 kwietnia 2014 do: 10 maja 2014
Biuro Promocji Bytomia
Rynek 7 Bytom
13 700sztuka
STANICKI LAS - wystawa fotografii Wojtka Nogi
od: 6 marca 2014 do: 30 kwietnia 2014
Klub Brama
Chrobrego 1 Bytom
19 398sztuka
Klub Zielonej Żyrafy warsztaty dla dzieci z rodzicami „Świąteczni przyjaciele, czyli warsztaty ceramiczne dla maluchów”
12 kwietnia 2014 -
Bytomskie Centrum Kultury
pl. Karin Stanek 1 Bytom
13 359sztuka