koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Wrocławianka roku Gala
zmodyfikowano  12 lat temu  »  

Międzynarodowy Festiwal Teatromania

Bytom »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 16 014 wyświetleń od 28 lipca 2011
  • od: 7 października 2011, piątek
    do: 16 października 2011, niedziela

Międzynarodowy Festiwal TEATROMANIA

Międzynarodowy Festiwal TEATROMANIA to jeden z najważniejszych projektow realizowanych przez Bytomskie Centrum Kultury i zarazem jeden z najciekawszych przeglądow teatralnych południowej Polski. Konsekwentnie z roku na rok rozwijamy jego formułę, starając się wzbogacać program każdej kolejnej edycji festiwalu.

W odrożnieniu od wielu innych przeglądow to festiwal otwarty na wszystko, co w teatrze intrygujące - mowimy „nie" gatunkowym barykadom, formalnym ograniczeniom i światopoglądowym zasiekom. Prezentowane są tu realizacje, ktore stawiają niewygodne pytania, przełamują konwencje, poszukują oryginalnych środkow scenicznego wyrazu.

Międzynarodowy Festiwal Teatralny TEATROMANIA to miejsce niezwykłych teatralnych spotkań i odkryć. Podczas TEATROMANII eksplorujemy nowe szlaki, podbijamy nowe przestrzenie, zaczepiamy i zdobywamy nowych widzow, przekonując się już od dwunastu lat, że w każdym z nas drzemie teatralny widz.... Bo bycie teatromaniakiem to przecież swoisty stan świadomości - skłonność do stawiania pytań raczej niż potakiwania, tendencja do chadzania własnymi ścieżkami, wola odkrywania świata, umiejętność i potrzeba mentalnego podrożowania, by nieustannie probować zajrzeć, co skrywa się za linią horyzontu...

Międzynarodowy Festiwal TEATROMANIA 2011

* Dokument i ekspresja *

W tym roku TEATOMANIA odbędzie się już po raz - uwaga - trzynasty.

*Przewidywany termin festiwalu to 7 - 16 października. *

Naszymi gośćmi będą m.in.:


Teatr.DOC (Rosja) - premiera na Gornym Śląsku!

Pansori Project ZA (Seul/Korea Południowa) - premiera na Gornym Śląsku!

fabrik Company (Niemcy) - po raz pierwszy w Polsce!

30 Birds Productions (Wielka Brytania) - po raz pierwszy w Polsce!

George Dillon (Wielka Brytania) - po raz pierwszy w Polsce!

Wrocławski Teatr Pantomimy (Wrocław)

Stowarzyszenie Teatralne CHOREA (Łodź)

*Teatr Strefa Ciszy (Poznań/Polska) *

Teatr Fuzja (Poznań)

Teatr Malabar Hotel (Warszawa)

SZAZA oraz Piotr Cieplak (Warszawa)

*Teatr.DOC (Rosja) - *wyjątkowy zespoł i zarazem ośrodek teatralny, gdzie odbywają się prezentacje spektakli dotykających palących problemow społecznych, organizowane są jednorazowe akcje teatralne, spotkania oraz debaty. To zespoł, ktory potrafi „reagować teatrem" na bieżące wydarzenia, ryzykować - jak w spektaklu „Godzina 18" - i, gdy wymaga tego sytuacja, głośnie i bez ogrodek mowić na scenie o tym, jak machina „Państwa" z premedytacją może unicestwić walczącą o swoje konstytucyjne prawa jednostkę. Ich spektakl to dowod tego, że teatr dokumentalny może poruszać niczym najbardziej wysublimowana inscenizacja. „Dokument" w rozumieniu moskiewskiego Teatru.DOC naprawdę niejedno ma imię.


Pansori Project ZA (Seul/Korea Południowa) - „Pansori Brecht SACHEON-GA"

Autorka tego projektu - Jaram Lee - wraz z reżyserem przedstawienia - In Woo NAM - podjęli probę stworzenia uwspołcześnionej wersji pansori (tradycyjnej koreańskiej epickiej pieśni wykonywanej przez jednego aktora) zderzając tę formę z tekstem „Dobrego człowieka z Seczuanu" Bertolta Brechta. W spektaklu występuje sorikkun (pieśniarka), ktora wyśpiewuje słowa narracji. Autorka projektu podkreśliła epickość dramatu Brechta jednocześnie przenosząc jego świat do czasow wspołczesnych i wzbogacając utwor o nowe elementy satyryczne i humorystyczne. Zapiera dech w piersiach i otwiera oczy. Bo co tak naprawdę wiemy o sztuce koreańskiej?


Fabrik Company (Niemcy) - to zespoł, ktory posługując się uniwersalnym językiem ruchu, przekracza swoimi spektaklami granice kultur i nacji. Przekracza rownież granice estetyki teatru tańca - taniec staje się w ich produkcjach punktem wyjścia do badania relacji społecznych, możliwości autoekspresji aktora oraz... badania granic jego mozliwości. Dobrym tego przykładem jest spektakl „Pandora 88", ktory zaprezentujemy podczas festiwalu. Przedstawienie rozgrywa się mianowicie.... w skrzyni - ta skrajnie ograniczona przestrzeń wyznacza granice ruchu aktorow, określa ich wzajemne relacje, uzależnienie, determinuje podejmowane decyzje. Staje się domem, schronieniem, ale rownież więzieniem; świątynią i przestrzenią pamięci, ale też klatką, wyznaczającą poznawcze granice świata. Miejscem, w ktorym życie zaczyna się i kończy. Przedstawienie odniosło ogromny sukces na Międzynarodowym Festiwalu Fringe w Edynburgu w 2003 roku, zdobywając najbardziej prestiżowe nagrody przyznawane na tym ogromnym festiwalu - Fringe First, Herald Angel Award oraz Total Theatre Award.


*30 Birds Productions (Wielka Brytania) - *w jednym z klubow / pubow zaprezentujemy spektakl "Poland 3 Iran 2" 30 Bird Productions (Wielka Brytania), w ktorym dwaj przyjaciele: irański reżyser teatralny Mehrdad Seyf oraz specjalizujący się w sztukach wizualnych Chris Dobrowolski - urodzony, wychowany i mieszkający Wielkiej Brytanii syn Polaka - opowiadają o wyjątkowym meczu: Polska-Iran, meczu, ktory staje się pretekstem do snucia niezwykłej opowieści o powojennej historii Polski i Iranu.

George Dillon (Wielka Brytania) - *brytyjski aktor, *od wielu lat specjalizujący się w realizacji przedstawień dla jednego aktora. Obserwując jego spektakle, można jednak odnieść wrażenie, że powinno się dla ich opisania stworzyć gatunek „monodram pełnospektaklowy". Jego brawurowe aktorstwo powoduje, że teksty, z ktorymi się mierzy, nabierają dotkliwego, niezapomnianego wyrazu i - choć nie zawsze przeznaczone w oryginalnym zamyśle do realizacji scenicznej - wyjątkowej, teatralnej formy. Tak właśnie stało się z Ewangelią wg Św. Mateusza w monodramie „Gospel of Matthew", ktory zostanie zaprezentowany podczas 13. Międzynarodowego Festiwalu TEATROMANIA. To porywająca i bardzo aktualna interpretację tekstu Ewangelii św. Mateusza, Ewangelii przeczytanej po ataku na WTC. Drugim spektaklem, ktory George Dillon zaprezentuje w Bytomiu będzie przedstawienie zrealizowane na podstawie prozy Dostojewskiego - „Dostoevsky's HEAVEN and Berkoff's HELL'". Jak się okazuje, Brytyjczycy wiedzą dobrze, co siedzi na dnie słowiańskiej duszy.


*Wrocławski Teatr Pantomimy (Polska / Wrocław), *w ktorym doszło do spotkania trzech teatralnych indywidualności: Leszka Mądzika, Jerzego Kaliny oraz Pawła Passiniego. Podczas 13. Międzynarodowego Festiwalu TEATROMANIA zaprezentujemy zrealizowany przez nich spektakl „Osąd".

*Stowarzyszenie Teatralne CHOREA (Polska /Łodź) - *zespoł, ktorego początki wiążą się z Ośrodkiem Praktyk Teatralnych "Gardzienice", niemal od zarania swego istnienia słynie z umiejętności świeżego i bardzo autorskiego, „swojego" spojrzenia na najrożniejsze tematy - czy to kultura antyku, czy poezja Herberta, a tym razem - tworczość i metoda Jerzego Grotowskiego. Wszędzie tam, gdzie pojawia się oczywistość, Chorea zadaje pytania. Realizując spektakle inspirowane tradycją starożytną poszukiwali pomostow pomiędzy antykiem i wspołczesnością, Probowali odpowiedzieć na pytanie jak wspołczesnym językiem sztuki odczytywać to, co w tamtej kulturze osiągnęło wymiar ponadczasowy i o co naprawdę starożytni mogą nas dzisiaj zapytać. Pracując nad spektakle „Grotowski - proba odwrotu" zamiast padać na kolana przed mistrzem, zastanowili się czy to co pisał ma dla nich znaczenie. Sprobowali wytropić w sobie ślady jego działania. Jak się okazuje... dość nieoczekiwane ślady.

*Teatr Strefa Ciszy (Poznań/Polska) - *specjaliści od plenerowych szaleństw, rok temu na bytomskim Rynku zaprezentowali gigantyczne widowisko plenerowe z sześcioma fortepianami. Kochają miejsca trudne i nietypowe. Oczywiste więc, że w Bytomiu czują się znakomicie... Przygotują dla nas akcję - na razie niespodziankę. Powiedzmy tylko, że kiedyś będąc na Śląsku usłyszeli orkiestrę gorniczą i zamarzyli o wspolnym występie...

*Teatr Fuzja (Polska / Poznań) - *młody zespoł, ktory odważnie przystąpił do pracy nad spektaklem plenerowym, realizując w konsekwencji przedstawienie nie tylko ciekawe formalnie, ale też mierzące się z nie byle tematem - pogoni za pieniądzem. Krotko mowiąc: teatralne machiny, gry, widowisko, młodzieńcza energia i młodzieńczy pazur.

*Teatr Malabar Hotel (Warszawa) *wyłonił się z niezależnej i znanej bytomskiej publiczności grupy teatralnej Kompania Doomsday., Nazwa teatru została zaczerpnięta z tworczości Witkacego. Malabar Hotel to teatr, w ktorego centrum zainteresowań znajduje się forma. Zarowno ta rozumiana po Witkacowsku jak ta związana z teatrem plastycznym i lalkowym. Baldanders", to spektakl inspirowany fantastycznymi światami Borgesa, Topora, Poego. I znow - jak w „Pandorze 88" powraca klatka. Spektakl ukazuje relacje pomiędzy pokazywanym w klatce dziwolągiem i jego oprawcą. „Baldanders" to kolorowy świat Varietes, gdzie głowne role grają lalki, manekiny ludzie i demony, ulegający rozdwojeniom i przemianom. Świat, ktory powołano, by kusił i przyciągał widzow, tym, co sztuczne, tandetne, niedokończone.


*SZAZA oraz Piotr Cieplak (Polska): *"O niewiedzy w praktyce - czyli rowerem do Portugalii" to niezwykle osobista opowieść wybitnego polskiego reżysera Piotra Cieplaka. To jego podroż rowerem do Portugalii, to wyzwanie, to miłość, to także zwątpienie i niepewność. Odczytane na żywo fragmenty książki "O niewiedzy w praktyce czyli rowerem do Portugalii" udźwiękowione przez duet muzyczny SzaZa - Szamburski / Zakrocki - to swoisty spektakl, performance, ktory przekracza granice koncertu czy odczytu. Spotkanie Cieplaka oraz muzykow nie jest przypadkowe. Jest podyktowane głęboką przyjaźnią i wieloletnią wspołpracą artystyczną, dzięki ktorej reżyser oraz muzycy rozumieją się bez słow, i razem mogą jechać, na jednym rowerze do Portugalii. A "żeby dojechać z warszawskich Kabat do Lizbony, trzeba ciąć na Piaseczno, potem przez Jazgarzew i dalej, prosto na Grojec…"

Poza tym kciuki trzymamy za to, aby przyjechali do nas:

Ankur Productions/Pachamama Productions (Wielka Brytania) - po raz pierwszy w Polsce!

Ankur Productions/Pachamama Productions (Wielka Brytania) - na ubiegłorocznym festiwalu Fringe w Edynburgu ich spektakl „Roadkill" zrobił furorę oraz zdobył masę nagrod. To przerażająca opowieść o dziewczynce, ktora zamiast do szkoły w stolicy zachodnioeuropejskiego kraju, trafia do domu publicznego. Dla każdego, kto wdział ten spektakl, handel kobietami przestał być zagadnieniem publicystycznym, a stał się procederem, za ktory jesteśmy wspołodpowiedzialni.


autor:
zmodyfikowano  12 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ