koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
ARTYSTA BEZ GRANIC PAFAWAGWrocławianka roku GalaCO JEST GRANE - LISTOPAD 2024 - nr 365TP Repertuar 11.2024
zmodyfikowano  12 lat temu  »  

INDUSTRIAL on Tour

Bytom »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 9 625 wyświetleń od 28 września 2011
  • 6 października 2011, czwartek
    » 18:30

INDUSTRIAL on Tour

23 wrzesień - 9 październik 2011

Instytut Sztuki Wyspa w Gdańsku, Muzeum Sztuki Łodzi, Goldex Poldex w Krakowie, BWA w Tarnowie, CSW Kronika w Bytomiu

CSW KRONIKA w Bytomiu, Rynek 26

6 października (czwartek), godz. 18:30 - pokazy filmowe, dyskusja, koncert, afterparty

Kuratorzy: Inke Arns (Dortmund)Thibaut de Ruyter (Berlin)

Koordynator: Daniel Muzyczuk, Konsultant: Michał Libera

Wystawa i program filmowy INDUSTRIAL zadają pytanie „co właściwie stało się z przemysłem?". Wydawało by się, że przemysłowe metody produkcji raczej nie zniknęły, a zmieniły miejsce. Przeniosły się z pierwotnie uprzemysłowionych krajow do kolejnych. Podczas gdy narody pierwszego świata właśnie zakończyły długą, 40-letnią historię deindustrializacji, kraje rozwijające się podlegają gwałtownemu i szerokiemu procesowi uprzemysłowienia. Jak to się stało, że przemysł zdołał dokonać migracji do tych regionow (w szczegolności do Chin i Indii)? Jakie są warunki pracy w ich nowych fabrykach? Jakie jest dziedzictwo przemysłu w obszarach, ktore opuścił? Czy rzeczywiście porzucił całkowicie państwa tradycyjnie przemysłowe, czy może pojęcie „pracy niematerialnej" jest niepokojącym odrodzeniem klasycznego modelu industrialnego, ktorego potęga jest obecnie wpisana we wspołczesne, post-industrialne metody produkcji?

Na przełomie września i października, w ramach Sezonu Kultury Nadrenii Po łnocnej-Westfalii w Polsce 2011/12 Tam'Tam, Hartware MedienKunstVerein w Dortmundzie zaprezentuje starannie dobrany program filmowy i muzyczny zatytułowany INDUSTRIAL on Tour w pięciu przemysłowych miastach Polski (Bytom, Tarnow, Łodź, Nowa Huta/Krakow, Gdańsk). W tym okresie kuratorzy planują dokonać dalszych badań na potrzeby wystawy we wspołpracy z partnerskimi instytucjami.

Ponadto w każdej z lokalizacji kuratorzy opowiedzą o projekcie i rezultatach prowadzonych badań. Prezentację wzbogaci pokaz wybranych filmow i prac wideo oraz koncert eksperymentalnego muzyka mieszkającego w Dortmundzie Jima Campbella.

Projekt jest realizowany w ramach Sezonu Kultury Nadrenii Połnocnej-Westfalii w Polsce 2011/2012.

Pokazy:

Jacek Niegoda, Balet żurawi (Ballett der Krane / Cranes' Ballet), Wideo, 10 Min., 2007

Podążając ścieżką wyznaczoną przez rosyjską awangardę i jej niesławną Symfonię syren Arsenija Awramowa, ktora swoją premierę miała w Baku w 1922 roku, polski artysta Jacek Niegoda stworzył choreografię na kilka stoczniowych żurawi. Przemysłowe maszyny posiadają specyficzne piękno, lecz to krotkie wideo przekonuje nas, że są rownież pełne gracji, subtelności i humoru.

Harun Farocki, Robotnicy opuszczają fabrykę (Arbeiter_ verlassen die Fabrik / Workers Leaving the Factory)_, Wideo, 36 Min., 1995

Jeden z pierwszych filmow w historii kina przedstawia robotnikow z radością opuszczających fabrykę braci Lumiere w Lyonie w 1895 roku. Harun Farocki traktuje ten film jako punkt wyjścia dla politycznego i kulturowego przeglądu historii kina i jego związkow z przemysłem.

Ulrike Franke, Michael Loeken, Przegrani i zwycięzcy (Losers and Winners), film dokumentalny, 96 Min., 2006

W początku ostatniej dekady chińskie przedsiębiorstwo kupiło gigantyczną fabrykę koksu w Dortmundzie. Przez wiele miesięcy czterystu chińskich robotnikow mieszkało w niemieckim mieście i cierpliwie rozmontowywało, kawałek po kawałku, część po części, urządzenie po urządzeniu, całą fabrykę. Następnie została ona przewieziona i zmontowana (a także skopiowana) w Chinach. Film dokumentalny śledzi proces i pokazuje spotkanie ostatniego Niemca w fabryce z chińskimi robotnikami. Trudno jest jednak orzec, kto jest zwycięzcą, a kto przegranym.

Koncert:

Jim Campbell (aka the preterite) może być, z braku lepszego określenia nazwany turntapistą. Zainspirowany tak awangardowymi, jak i hip-hopowymi orędownikami eksperymentow z płytą winylową zaczął działania ze znalezionymi elektronicznymi urządzeniami lofi, ktore należą w przeważającej części do reliktow epoki taśmy. Z czasem dzięki eksperymentom z zestawem perkusyjnym stworzył swoj własny unikalny instrument „cassette scratch orchestra". Campbell działa w rożnych kontekstach grając najczęściej solo i swobodnie improwizując tworząc abstrakcyjne poematy tonalne. Poza komponowaniem dla teatru i tańca kuratorował innowacyjny cykl koncertow "baender bender" w Dortmundzie i grał z muzykami tak rożnorodnymi jak Claus Van Bebber i DJ Elephant Power. Debiutancki solowy podwojmy album wydany został przez amerykańską wytwornię Weird Forest latem 2011 roku.

www.jimpermanent.com

Dr. Inke Arns. Od 2005 roku dyrektorka artystyczna Hartware MedienKunstVerein w Dortmundzie (www.hmkv.de). Od 1993 roku niezależna kuratorka i krytyczna sztuki zajmująca się sztuką mediow i jej teorią, kulturami sieci i Wschodniej Europie. Kuratorka wystaw m. in.: IRWIN: Retroprincip 1983-2003 (2003), What is Modern Art? (Group Show) (2006), The Wonderful World of irational.org (2006), History Will Repeat Itself (2007), Anna Kournikova... Art in the Age of Intellectual Property (2008), Nie śpią tylko duchy - O duchach i ich mediach (2009 - 2010), Building Memory (2010), Arctic Perspective (2010). Studiowała slawistykę, East European studies, nauki polityczne oraz historię sztuki w Berlinie i Amsterdamie (1988-1996), doktorat w 2004 na Uniwersytecie Humboldta w Berlinie z rozprawą na temat zmiany paradygmatu w recepcji historycznej awangardy i pojęcia utopii w projektach artystycznych związanych z nowymi mediami w latach '80 i '90 w byłej Jugosławii i Rosji. Wykładała na uniwersytetach i akademiach sztuk pięknych w Berlinie, Lipsku, Rotterdamie, Zurichu i Dortmundzie (2000-2011). Autorka wielu artykułow na temat sztuki nowych mediow i kultury sieci, a także redaktorka katalogow wystaw.

Thibaut de Ruyter jest architektem, krytykiem sztuki i kuratorem Mieszka i pracuje w Berlinie. Regularnie pisze do magazynow takich jak: Art Press, Il Giornale dell'Architettura, Particules i Zitty. Jest rownież autorem esejow do wielu katalogow. Był kuratorem wystawy radiowej Badając EVP (www.radiogallery.org) a także redaktorem specjalnego numeru Art Press na temat Berlina. W 2008 roku zorganizował wystawę Weniger Geld, Mehr Liebe (Less Money, More Love), ktora prezentowała jego prywatną kolekcję sztuki w galerii TMP w Berlinie. Wspołkuratorował wystawy: The Last Ten Shots w Bongout Gallery w Berlinie oraz Nie śpią tylko duchy - O duchach i ich mediach z Inke Arns w HMKV w Dortmundzie w 2009 roku oraz w CSW w Toruniu w roku 2010.

bilety:

wstęp wolny

autor:
zmodyfikowano  12 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ