koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - LISTOPAD 2024 - nr 365TP Repertuar 11.2024KLIMT wystawa WrocławARTYSTA BEZ GRANIC PAFAWAG
zmodyfikowano  12 lat temu  »  

DON CARLOS

Bytom »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 14 320 wyświetleń od 18 października 2011
  • 25 listopada 2011, piątek
    » 18:00

spektakl dedykowany pamięci Napoleona Siessa

25 listopada /w piątek/ o godz. 18.00 odbędzie się uroczysty* spektakl opery Giuseppe Verdiego - DON CARLOS, *dedykowany pamięci Napoleona Siessa - wybitnego dyrygenta i wieloletniego dyrektora Opery Śląskiej - w 25. rocznicę śmierci. Będzie to także pierwsze tym sezonie artystycznym przedstawienie zaprezentowane na dużej scenie Opery, po przeprowadzym remonecie.

Premiera "Don Carlosa" odbyła się 22 maja br. Reżyserem i scenografem spektaklu jest Waldemar Zawodziński - Dyrektor Artystyczny Teatru im. Stefana Jaracza w Łodzi, Absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi i Wydziału Reżyserii Dramatu Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie, znamienity reżyser, scenograf i pedagog; kierownictwo muzyczne objął Tadeusz Serafin, ruch sceniczny i choreografię zrealizowała Janina Niesobska.

Opery Verdiego cieszą się na bytomskiej scenie ogromną popularnością. Po „Nabucco", „Aidzie", „Traviacie" i „Rigoletto" trafił na afisz „Don Carlos". Pierwsza premierowa realizacja tego tytułu miała miejsce w 1955 roku, w reżyserii i inscenizacji Jerzego Zegalskiego, pod kierownictwem muzycznym Włodzimierza Ormickiego i w scenografii Jozefa Szajny. W roku 1967 arcydzieło było wznowione, zawsze w doborowej obsadzie, bo opera ta wymaga grona najlepszych śpiewakow.

Verdi napisał „Don Carlosa" na zamowienie Wystawy Paryskiej. Libretto osnute na dramacie Friedricha Schillera, napisane było częściowo przez Josepha Mery'ego, a dokończone przez Camille'a du Locle'a. Kompozytor stworzył swoje dzieło w Genui, gdzie schronił się przed działaniami wojennymi prusko-austrackiego konfliktu w 1866 roku. Prapremiera opery Verdiego odbyła się w 1867 roku w Paryżu i choć początkowo nie odniosła sukcesu, z biegem czasu zdobyła sobie zasłużone powodzenie i po dziś dzień zaliczana jest do kanonu największych arcydzieł włoskiej muzyki operowej. Verdi nie był jednak z pierwotnej wersji swego dzieła w pełni zadowolony i kilkanaście lat po premierze, zabrał się do powtornego opracowania opery; w roku 1884 powstało nowe libretto w języku włoskim - dla mediolańskiej La Scali. Ta wersja „Don Carlosa" jest zdecydowanie krotsza od paryskiej - usunięty został cały zawiązujący akcję, akt I.

Akcja rozgrywa się w Hiszpanii ok. 1560 r. Krajem rządzi Inkwizycja i ślepo jej podporządkowany krol Filip II. Ze względow politycznych Filip zawarł małżeństwo z francuską księżniczką Elżbietą de Valois, nie bacząc, że doprowadził tym samym do zerwania zaręczyn Elżbiety ze swym synem Carlosem. Hiszpański infant - Don Carlos - jest zrozpaczony utratą ukochanej. Nadchodzi Markiz Posa - grand hiszpański. Infant zwierza się markizowi ze swojego uczucia do krolowej; Posa pragnie nakłonić Don Carlosa do stanięcia na czele ruchu mającego wyzwolić Flandrię, a następnie i samą Hiszpanię spod tyranii krola i Inkwizycji.

Don Carlos i markiz Posa zapewniają się wzajemnie o wielkiej przyjaźni. Elżbieta także kocha Carlosa, ale mimo targających nią uczuć, jest wierna krolowi Filipowi; Carlosa kocha rownież księżniczka Eboli, ktora w szale zazdrości przynosi krolowi szkatułkę Elżbiety, a w niej - portret Carlosa. To przekonuje Filipa o niewierności małżonki. Carlos prosi krola o pełnomocnictwo nad Flandrią, ale spotyka się z odmową. Za to działa Święta Inkwizycja. Na stosie, w obecności krola, krolowej i całego dworu, zostają spaleni Flandryjczycy. Wielki Inkwizytor radzi krolowi zabić też Don Carlosa...

Miłość infanta do młodej macochy, starcza zazdrość Filipa o własnego syna - oto tło dramatu. Jest też tło polityczne: walka Flandrii o uwolnienie się spod krwawego jarzma Hiszpanii.

bilety:

ulgowy: 40, 45, 50 zł, normalny: 45, 50, 55 zł

zmodyfikowano  12 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ