koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Wrocławianka roku Gala
zmodyfikowano  12 lat temu  »  

Pokaz filmu ŚMIERĆ CZŁOWIEKA PRACY

Bytom »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 21 161 wyświetleń od 16 grudnia 2011
  • 17 grudnia 2011, sobota
    » 19:00

CSW Kronika w Bytomiu i Fundacja No Local zapraszają na pokaz filmowy z cyklu „Dziura Babel" ŚMIERĆ CZŁOWIEKA PRACY w reżyserii Michaela Glawoggera

*17 grudnia (sobota) godz. 19:00
*

kuratorki i moderacja spotkania: Małgorzata Mleczko, Patrycja Musiał (Fundacja No Local)

„Śmierć człowieka pracy" („Workingman's Death") to film dokumentalny, ktory powiada o przemianach pracy fizycznej w epoce globalizacji. Muzykę do filmu skomponował John Zorn. Na film składa się pięć epizodow, ktore pokazują: gornikow w Donbasie na Ukrainie, zbieraczy i tragarzy siarki z wulkanu Idżen w Indonezji, rzeźnikow pracujących pod gołym niebem w Port Harcourt w Nigerii, spawaczy ze stoczni złomowej w Pakistanie oraz hutnikow ze stalowni w Liaoning w Chinach. Film był wielokrotnie nagradzany, m.in. zdobył w 2005 roku Europejską Nagrodę Filmową w kategorii „najlepszy film dokumentalny".

Dzisiejszym robotnikom nie towarzyszą pochwalne pieśni. Mogą jedynie wspierać się nawzajem pocieszeniem, że praca, nawet ponad siły, jest lepsza, niż żadna. Grupa ukraińskich mężczyzn całymi dniami naraża życie w nieczynnych, grożących zawaleniem biedaszybach. W Indonezji robotnicy pracujący przy wydobyciu siarki wdychają gorące, trujące opary nad kraterami czynnych wulkanow. Droga w doł to rownie wielkie ryzyko. Krew, ogień i potworny smrod. Rzeźnia w Nigerii to piekło na ziemi. Gołymi niemal rękami Pakistańczycy wydzierają starym statkom kawałki metalu. Chińscy hutnicy ze strachem postrzegają siebie jako ginący gatunek.

Pierwsze znane z historii umowy o pracę podpisywane były w starożytnym Rzymie pomiędzy właścicielami niewolnikow i osobami, ktore wynajmowały ich do pracy. Dlatego nie jest prawdą przysłowie, ktore twierdzi, że „żadna praca nie hańbi". Jest raczej dokładnie odwrotnie - każda praca hańbi tak samo. Praca najemna to nic innego jak nowoczesna postać niewolnictwa. Postęp, jaki dokonał się od Starożytności polega tylko na tym, że teraz sami jesteśmy swoimi właścicielami i sami oddajemy się w niewolę. Hańba jest więc podwojna - nie tylko dajemy dupy za kasę, ale jesteśmy jeszcze swoimi własnymi stręczycielami. Ewentualna śmierć człowieka pracy byłaby więc dobrą wiadomością. Jeśli ktoś by po nim płakał, to tylko socjaldemokratyczni konserwatyści, ktorzy specjalizują się w przemycaniu pod płaszczykiem humanitaryzmu reakcyjnej ideologii burżuazyjnej wychwalającej pracę jako błogosławieństwo, a prawo do niej uznającej za niezbywalne prawo człowieka (socjaldemokratyczny postulat pełnego zatrudnienia). Osobiście uważam, że prawem człowieka jest raczej prawo do lenistwa, a jedyna prawdziwa wolność ekonomiczna to wolność od ekonomii. Niestety, jak na razie takiej śmierci człowieka pracy nie widać na horyzoncie

Jan Sowa, Uniwersytet Jagielloński, Społdzielnia Goldex Poldex

czas trwania: 2 godz. 2 min.

premiera: 17 listopada 2006 (Polska) 9 września 2005 (świat)

reżyseria i scenariusz: Michael Glawogger

muzyka: John Zorn

zdjęcia: Wolfgang Thaler

dystrybucja: Against Gravity

„Dziura Babel":

Zapraszamy na serię spotkań odbywającą się w grudniu 2011 połączonych z pokazami filmowymi i rozmowami odbywającą się pod hasłem „Dziura Babel" (nawiązanie do tekstu Hito Steyerl „The (W)hole of Babel"). Projekt ten zaplanowany został jako prezentacja dokonań polskiej i zagranicznej kinematografii, filmu eksperymentalnego oraz wideo-artu, koncentrująca się na strategiach i praktykach dokumentalnych tak profesjonalnych filmowcow jak i artystow sztuk wizualnych.

Wybor zaproszonych tworcow i prezentowanych filmow ma na celu popularyzację tworczości dokumentalnej artystow i filmowcow, ktorych obrazy podejmują, z rożnych perspektyw kulturowych, szeroki wachlarz tematow istotnych społecznie, a jednak często marginalizowanych, podlegających dyskusji, nieustannie wymagających przepracowania, jak: pamięć historyczna i osobista, stosunek do tradycji i historii regionalnej i narodowej, doświadczenie traumy, kondycja wspołczesnego człowieka pracy, szeroko rozumiana tolerancja, wykluczenie oraz jego przyczyny.

na zdjęciu: kadr z filmu "Śmierć człowieka pracy"

Projekt zrealizowany dzięki wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

bilety:

wstęp wolny

autor:
zmodyfikowano  12 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ