koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
TpL repertuarCO JEST GRANE - kwiecień 2024 -nr 359
zmodyfikowano  11 lat temu  »  

7 BERLIN BIENNALE - Forget Fear / Nie lękajcie się

Bytom »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 1 114 wyświetleń od 30 maja 2012
  • 3 czerwca 2012, niedziela
    » 19:00

prezentacja, pokaz filmów + promocja nr 30 "Krytyki Politycznej" przygotowanego przez zespół kuratorski 7 Berlin Biennale

CSW Kronika w Bytomiu i Krytyka Polityczna - Klub na Śląsku

zapraszają na spotkanie:

*7 BERLIN BIENNALE - Forget Fear / Nie lękajcie się - prezentacja, pokaz filmow + promocja nr 30 "Krytyki Politycznej" przygotowanego przez zespoł kuratorski *

7 Berlin Biennale

3 czerwca (niedziela) godz. 19:00

Prowadzenie: Igor Stokfiszewski (członek teamu 7 Berlin Biennale, publicysta, dramaturg, krytyk literacki, Krytyka Polityczna)

"Gdzie dziś jesteśmy? W Europie narasta niechęć wobec obcych. Politycy chętnie budzą stare resentymenty, zaprzęgając je do politycznej służby. Wsparcie dla kultury jest obcinane w Holandii, Grecji, Wielkiej Brytanii i wielu innych krajach - rownież w Niemczech nawołuje do tego coraz więcej głosow. W Rosji artyści stają się ofiarami polowania na czarownice, niektorzy z nich są nawet aresztowani, jak członkinie grupy Pussy Riots. W Rosji coraz bardziej ogranicza się jakość edukacji. Cięcia na kulturę w całej Europie są wyrazem marzeń politykow o słabiej wyedukowanym społeczeństwie, ktorym jest łatwiej zarządzać.

W takiej sytuacji, moim zdaniem, nie wystarczy żeby sztuka walczyła o zachowanie swojej pozycji, czyli utrzymanie publicznego finansowania i udziału w podziale ekonomicznych zyskow, jakie generuje. To jest ważne, ale dobrze by było, gdyby sztuka była też wystarczająco sprytna i kreatywna, aby mieć swoj udział w społecznej zmianie.

Idea Siodmego Berlin Biennale jest prosta i można ją streścić w jednym zdaniu: pokazujemy sztukę, ktora faktycznie działa, odciska się na rzeczywistości, jest przestrzenią w ktorej działa polityka. Ta sztuka jest miejscem politycznego wydarzenia - niezależnie czy dotyczy to pracy z aktualnymi problemami społeczeństwa, czy realizowanej długofalowo polityki pamięci. Głowne obszary, ktore nas interesowały, to polityczna efektywność sztuki, aktywność zaangażowanej inteligencji i klasy kreatywnej, zwłaszcza artystow - reagowanie przez nich na znaczące fakty społeczne - a także wykorzystanie sztuki w konstruowaniu narracji historycznych. Pracowaliśmy też z artystami, ktorych poglądy są diametralnie rożne od naszych, i ktorzy działają na rzecz sił politycznych, ktore z naszego punktu widzenia mogą być nawet niebezpieczne. Stawką było ich pokazanie, a jeśli to możliwe także uzyskanie wpływu na ich ideologiczną odmienność i na ich cele, zamiast zachowywania bezpiecznego i godnego dystansu.

Zdecydowaliśmy, że niemal wszystkie prace na tegorocznym Berlin Biennale będą nowe. Zamiast dopasowywania projektow do tematu, poprosiliśmy artystow o odpowiedzi na sformułowane przez nas pytania. Chodziło nam o to, żeby działania artystow były nie tylko sztuką, ale i prawdą polityki. Żeby miały siłę zmiany wybranych fragmentow naszej wspolnej rzeczywistości. Żeby sztuka miała siłę polityki, ale bez jej całego strachu, oportunizmu i cynizmu. Żeby sztuka stała się niemal nową polityką. Żeby prace artystow mowiły o społeczeństwie w sposob faktycznie wolny. I zaczęło się okazywać, że mogą mowić. Wystarczy nie ograniczać wypowiedzi artystow do „aksamitnej krytyki", a są w stanie pokazać cały swoj potencjał społecznej empatii i siłę krytycznego stanowiska.

(...) Biennale już się dzieje, a niedługo wszystkie projekty będą poddane ocenie publiczności. Jednym będzie się ta wystawa podobała, inni uznają ją za nadużycie, jeszcze inni zarzucą nam polityczną ignorancję. Cokolwiek się stanie, nie traćmy z oczu naszego celu, jakim jest stworzenie dostępu do perfomatywnej i efektywnej polityki, ktora także nam, zwykłym ludziom da do ręki narzędzia działania i zmiany. Jednym z takich narzędzi jest sztuka".

Fragment tekstu kuratora - Artura Żmijewskiego o 7 Berlin Biennale

Igor Stokfiszewski (1979) -- krytyk literacki, dramaturg, członek zespołu „Krytyki Politycznej", wspołredaktor książek Tekstylia. O „rocznikach siedemdziesiątych" (Ha!art, Krakow 2002), Tekstylia bis. Słownik młodej polskiej kultury (Ha!art, Krakow 2006) i Ludzie, miasta. Literatura Białorusi, Niemiec, Polski i Ukrainy - ślady „nieistniejącego języka" (Ha!art, Krakow 2008). Autor książki-manifestu Zwrot polityczny (Wydawnictwo Krytyki Politycznej, 2009), w ktorej podsumowuje przemiany ostatnich lat w polskiej literaturze, teatrze i sztukach wizualnych i w charakterystycznym dla siebie stylu atakuje dzisiejszego burżuja czyli postmodernistę-nihilistę. Wspolnie z Wojtkiem Klemmem przygotował inscenizację Piekarni Bertolta Brechta i Amfitriona Heinricha von Kleista w krakowskim Teatrze Starym oraz Cementu Heinera Mullera we wrocławskim Teatrze Wspołczesnym. Członek teamu kuratorskiego 7 Berlin Biennale.

http://www.berlinbiennale.de/

Spotkanie w ramach projektu "Prace społeczne" realizowanego dzięki środkom Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

wstęp wolny

bilety:

wstęp wolny

autor:
zmodyfikowano  11 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ