BARTEK MATERKA „GDZIE MASZ CZAPKĘ?”- wystawa w ramach programu „Projekt Metropolis"
Bartek Materka_olej na płótnie_150x250cm
- od: 9 lutego 2013, sobotado: 23 marca 2013, sobota
kurator: Stanisław Ruksza
„Zdegradowaliśmy nasze oczy do roli instrumentów pomiarowych i rozpoznających - stąd nieurodzaj idei, które można wyrazić obrazowo i nieumiejętność wykrywania znaczeń w tym, co się widzi" Rudolf Arnheim, Sztuka i percepcja wzrokowa
„Gdzie masz czapkę?" to wystawa złożona z najnowszych obrazów Bartka Materki, m.in. z szeregu prac powstałych w efekcie rezydencyjnych wizyt artysty na Górnym Śląsku i Zagłębiu w ramach programu "Projekt Metropolis" w 2012 roku.
„Gdzie masz czapkę?" To zwykłe pytanie dobrze oddaje wieloznaczną poetyckość sytuacji i tematów podejmowanych przez artystę, z (po)wagą egzystencjalnego „mironienia", autobiograficznych doświadczeń, wartości banalnych zdarzeń i wizualnej reprezentacji codzienności, odnosząc nierzadko odbiorców do zapoznanych już ujęć w historii sztuki czy filmu. Bartek Materka korzysta z fotografii (własnych lub cudzych) czy kadrów filmowych, szukając w nich niedociągnięć, podkreślając to, co niewyraźne, przetwarzając do niepoznania pierwowzór, czyniąc często motywem przewodnim element błahy, drugorzędny, nadając mu istotną wagę poznawczą. W części prac powstałych w oparciu o śląskie wizyty bazuje na fascynujących zdjęciach z lat siedemdziesiątych, użyczonych z prywatnego archiwum chorzowskiej rodziny. Przetwarzając, rejestruje pęknięcia, zamazania, przypadkowości, abberacje widzenia, podkreśla wątki z psychologii i percepcji. Nie jest to jednak malarstwo dekonstruujące status fotografii (jej nieprawdy Materka jest świadomy), ani odnoszące się do medium jako horyzontu, ile raczej znajdujące w niej pretekst do tworzenia całkowicie nowych sytuacji wizualnych i transferu emocji (często melancholijnych), zachowujące świadomość jednoczesnej nadprodukcji obrazów w dzisiejszym świecie.
Figuratywne prace Materki wchodzą na teren nie-porządku myślenia abstrakcyjnego malarskiego obrazu, posiadając kolejną, ale paradoksalnie spójną wyraźną warstwę kształtów organicznych, rastra, linearnych kratownic; czasem dopełniających w tle struktur ornamentu, innym razem psychodelicznego rozmycia.
Bartek Materka z pełną mocą ujawnia formalne walory dziedziny, kompulsywne czucie farby, płótna czy jakości kompozycyjnych etc. Można byłoby oczywiście umieścić go w którejś z malarskich tradycji, wskazać antenatów, tło zmian czy pochodzenie wątków (relacja fotografia - malarstwo). Jednak to nie symptomy konkretnej dziedziny sztuki wydają się tu najciekawsze, ile adekwatność wyboru jako postawy artysty. Sztuka Bartka Materki pomimo ikonicznych i technicznych podobieństw nie musi być rozpatrywana w jego ramach. Jest niejako ufundowana na osobności, bazującej na osobowości. To nie gra formalna, ale raczej sposób widzenia (postawa właśnie) stoi u jej początków. Nie mamy do czynienia z patentowaniem pomysłów, rytualnym powtarzaniem motywów, ogrywaniem kolejnych, sprawdzonych serii. Oczywiście można wyróżnić powracające tematy (zdające się samoczynnie przenosić z obrazu w obraz), pogrupować część obrazów w cykle, zaspakajając ludzki imperatyw katalogiczny. Taki zabieg zdaje się jednak odbierać „mowę” obrazom, „zagładzać” potencjał. Podobnie jak w Wittgensteinowskim zdaniu o granicach języka jako granicach świata, malarstwo poszerza granice odczuwalne innymi zmysłami. Zwłaszcza, że obrazy Bartka Materki unaoczniają fakt potęgi błędu, bądź banału, jej dumnej, nieokiełznanej i pociągającej obecności...
„Sztuka tonie w powodzi słów" - rozpoczynał Rudolf Arnheim swoją książkę „Sztuka i percepcja wzrokowa". Akt racjonalizacji, teoretyzowania, wyprzedzającego działanie jest ważny, ale nie sprawdzi się w miejscu obliczonego na intuicję. Podobnie dzieje się z możliwościami jej opisu. Prawdopodobnie paradoksalnie najbliższy prawdzie opisowej malarstwa byłby dziś (jeśli dodatkowo, za sprawą niewystarczalności języka, nie chcemy narazić się na śmieszność) sposób apofatyczny. To zresztą w miejscu niedopełnienia nazwą stoją źródła chęci poznania. - Stanisław Ruksza
Bartek Materka – jeden z najważniejszych współczesnych malarzy polskich. Artysta używa też innych mediów. Ukończył Akademię Sztuki Pięknych w Krakowie. Współpracuje z Galerią Raster w Warszawie. Mieszka w Krakowie.
Projekt powstał w ramach organizowanego wspólnie przez Fundację Imago Mundi i CSW Kronika w Bytomiu programu "Projekt Metropolis"
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Województwa Śląskiego
Partnerzy programu "Projekt Metropolis": Muzeum Śląskie, GZM - Górnośląski Związek Metropolitalny Partnerzy medialni: TVP Katowice, Dziennik Zachodni, naszemiasto.pl, Ultramaryna, Nowa Gazeta Śląska, fotopolis.pl, brief, plfoto, MM Silesia
o programie PROJEKT METROPOLIS:
Program „Projekt Metropolis" podejmuje się stworzenia współczesnego portretu Górnego Śląska i Zagłebia. Otwiera dyskusję artystów wizualnych i dźwiękowych, a sztukę traktuje jako narzędzie poznawcze, a nie realizujące przyjęte założenia, życzeniowy obraz. Celem projektu jest odkrywanie równoległych, istniejących obok siebie: miast w mieście, regionów w regionie. Czy bowiem znamy rzeczywiście nasz region, metropolię, miasta, dzielnice. Czy to jeden wizerunek, a może raczej jest ich wiele? Szereg nakładających się na siebie, przenikających obrazów: życzeniowych, ale i niechcianych, bazujących na tradycji, ale i wyraźnie od niej się odcinających. Metropolis uwzględnia wiele perspektyw: społecznych, ekonomicznych, historycznych, kulturowych, politycznych… Na działania programu „Projekt Metropolis" składają się m.in. rezydencje artystyczne na terenie całego Górnego Śląska i Zagłębia Dąbrowskiego, oraz akcje opierające się na aktywności mieszkańców regionu. Podsumowanie projektu (konferencje, wystawy, publikacje) odbędzie się w 2014 roku dużą wystawą w nowej siedzibie Muzeum Śląskiego w Katowicach. Organizatorem projektu jest Fundacja Imago Mundi. Partnerem merytorycznym projektu jest CSW Kronika w Bytomiu. Stanisław Ruksza, kurator programu „Projekt Metropolis"
MAGDA TOTHOVA „THE WORD FOR THIS PLACE IS NOT UTOPIA
od: 8 grudnia 2012 do: 26 stycznia 2013
CSW Kronika
Rynek 26 Bytom
12 243sztuka
Tero Nauha „Życie w Bytomiu
od: 24 listopada 2012 do: 26 stycznia 2013
CSW Kronika
Rynek 26 Bytom
12 161sztuka
WYSTAWA: “Autoportret z końca świata” Sławomira Mroza
od: 30 listopada 2012 do: 31 grudnia 2012
AGORA BYTOM
Pl. Kościuszki 1 Bytom
12 557sztuka
TRZA WEJRZEĆ! PODZIWEJ SIE, JAK FAJRUJOM!
od: 8 listopada 2012 do: 31 grudnia 2012
Klub Brama
Chrobrego 1 Bytom
11 792sztuka
PODZIEL SIĘ W BRAMIE!
od: 6 marca 2012 do: 31 grudnia 2012
Klub Brama
Chrobrego 1 Bytom
12 030sztuka
NATALIA ROMIK „JAD
od: 13 października 2012 do: 30 listopada 2012
CSW Kronika
Rynek 26 Bytom
12 561sztuka
„Jesień zlotem malowana”
26 listopada 2012 - 19:00
Bytomskie Centrum Kultury
plac Karin Stanek 1 Bytom
12 170sztuka
Rafał Jakubowicz BEZROBOTNY
od: 13 października 2012 do: 15 listopada 2012
CSW Kronika
Rynek 26 Bytom
12 308sztuka
IDĄC W NIEZNANE
od: 13 września 2012 do: 31 października 2012
Klub Brama
Chrobrego 1 Bytom
11 896sztuka
„Reportaż z Akcji Krwiodawstwa Regionalnego Centrum Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa w Katowicach”
1 października 2012 - 19:00
Bytomskie Centrum Kultury
plac Karin Stanek 1 Bytom
12 379sztuka
„Tutaj” - Finisaż wystawy
29 września 2012 - 17:00
CSW Kronika
Rynek 26 Bytom
12 250sztuka
„TUTAJ” – WYSTAWA DLA NAJMŁODSZYCH I NIE TYLKO
od: 25 sierpnia 2012 do: 29 września 2012
CSW Kronika
Rynek 26 Bytom
12 816sztuka
RELAKS W BRAMIE
od: 5 lipca 2012 do: 31 sierpnia 2012
Klub Brama
Chrobrego 1 Bytom
11 517sztuka
NATALIA BAŻOWSKA RODZISKO
od: 30 czerwca 2012 do: 11 sierpnia 2012
CSW Kronika
Rynek 26 Bytom
11 728sztuka
JACEK ADAMAS „WŁADZA”
od: 30 czerwca 2012 do: 11 sierpnia 2012
CSW Kronika
Rynek 26 Bytom
11 460sztuka
ŁUKASZ SUROWIEC „SZCZĘŚLIWEGO NOWEGO ROKU 2”
od: 30 czerwca 2012 do: 11 sierpnia 2012
CSW Kronika
Rynek 26 Bytom
11 630sztuka
Materia nie ZŁOMnie inspirująca
od: 29 czerwca 2012 do: 31 lipca 2012
Galeria Rotunda Miejska Biblioteka Publiczna
pl. Jana III Sobieskiego 3 Bytom
11 252sztuka