koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
KULTURA BIAŁORUSKAKLIMT WrocławCO JEST GRANE - WRZESIEŃ 2024 - nr 363WRZESIEŃ POKPINOKIO wrzesień 2024KOMEDA
zmodyfikowano  9 lat temu  »  

Wznowienie sceniczne: Manru/ I. J. Paderewski

Bytom »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 10 623 wyświetleń od 29 kwietnia 2015
  • 19 września 2015, sobota
  • 9 czerwca 2015, wtorek
    » 18:00
  • 10 maja 2015, niedziela
    » 18:00
  • 9 maja 2015, sobota
    » 18:00

„Manru” jest jedyną operą I. J. Paderewskiego; libretto, na podstawie powieści „Chata za wsią” Józefa Ignacego Kraszewskiego, napisał Alfred Nossig. Paderewski skomponował to dzieło w momencie gdy był już sławnym pianistą. „Manru” pozostaje do dziś także jedyną polską operą, która kiedykolwiek została w Metropolitan Opera w Nowym Jorku wystawiona. Teraz spektakl powraca na afisz w ramach obchodów jubileuszu 70.lecia istnienia Opery Śląskiej.

„Manru” opowiada historię różnic społecznych. Za przekroczenie granic kulturowych bohaterowie płacą wysoką cenę. Ich miłość narażona jest na ciężkie próby, których niestety nie mogą przetrwać. To opowieść o nietolerancji pokazana w postaci uniwersalnej. Ludzie nie mogą się do siebie zbliżyć, chociaż żyją obok siebie. W oryginale akcja rozgrywa się gdzieś w Tatrach, ale realizatorzy nie wskazują konkretnego miejsca zdarzeń. Dzięki takim zabiegom treść opery i jej historia stają się bardzo aktualne. W dzisiejszym świecie takich sytuacji spotykamy wiele. Jednocześnie nie jest to tylko traktat o ksenofobii i ludzkich uprzedzeniach, ale także dramat postaci. Muzyka pisana przez kompozytora pod wpływem dramatów muzycznych Wagnera zawiera szczególnie imponujące partie symfoniczne orkiestry oraz piękne partie wokalne. Paderewski włączył do partytury także elementy folklorystyczne: tańce góralskie i motywy cygańskie.

zmodyfikowano  9 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ