koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Wrocławianka roku GalaCO JEST GRANE - listopad 2024 - nr 365
zmodyfikowano  12 lat temu  »  

TEATROMANIA vol.1

Bytom »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 1 002 wyświetleń od 28 maja 2007
  • od: 30 maja 2007, środa
    do: 3 czerwca 2007, niedziela

festiwal teatralny

W tym roku TEATROMANIA odbędzie się już po raz dziewiąty i zostanie zorganizowana w sposób szczególny - będzie mieć mianowicie dwie odsłony: wiosenną (vol.1) oraz jesienną (vol.2).

Cześć pierwszą 9. Festiwalu Teatralnego TEATROMANIA, czyli vol.1, zdominują spektakle „zaangażowane", przedstawienia, których twórcy stawiają ważne pytania o kondycję człowieka zagubionego w świecie rozhulanego materializmu i konsumpcji, świecie targanym nienawiścią, nietolerancją i terroryzmem, nękanym paroksyzmami rozmaitych autokratyzmów, człowieka uwodzonego najróżniejszymi utopiami i im ulegającego.

Zobaczymy spektakle znakomitych teatrów - Akademii Ruchu i Komuny Otwock oraz działania performance jednego z najbardziej interesujących artystów performance art młodego pokolenia – Artura Grabowskiego.

Zapraszamy – będzie o czym rozmawiać...

Teatr Akademia Ruchu powstał w Warszawie w 1973r. Jego założycielem i kierownikiem artystycznym jest Wojciech Krukowski. Akademia Ruchu to grupa twórcza działająca na pograniczu różnych dyscyplin – teatru, sztuk wizualnych, sztuki performance i filmu, od samego początku jest znana jako „teatr zachowań” i narracji wizualnej. Akademia Ruchu należała do pierwszych zespołów w Polsce, który wyszedł na ulice tworząc widowiska w zurbanizowanej przestrzeni miejskiej. Cechy wspólne w procesie twórczym Akademii Ruchu to: ruch, przestrzeń I przesłanie społeczne. Związane jest z tym przekonanie, że radykalizm artystyczny i przesłanie społeczne nie muszą się wykluczać.

„Chińska lekcja”/ cykl krótkich performances zespołu Cykl działań performance, krótkich wystąpień pięcioosobowego zespołu trwających od pięciu do dziesięciu minut. Ich podstawową cechą jest jedność formalna wywodząca się z rozwijanych od trzydziestu lat poszukiwań AR w obszarze języka wizualnego teatru. Swobodne działanie grupy przechodzącej od prywatności do skondensowanej, wymagającej niezwyczajnej sprawności fizycznej akcji plastycznej jest jedną z cech teatru zachowań - jak określa swą praktykę twórczą Akademia Ruchu. Podobnie jak w większości realizacji AR, doświadczenie formalne nie tylko nie wyklucza społecznego odniesienia komunikatu, ale służy wydobyciu jego podtekstu.

„Światlo i ciążenie” Realizowana w mroku, w rozległej przestrzeni akcja, wprowadza w pole widzenia publiczności kolejne świetliste formy lampionów o kształcie sześcianów, które stają się w końcu budulcem symbolicznej, jaśniejącej w ciemności piramidy.

„Tysiące rąk”/ akcja plastyczna "Tysiące rąk" to akcja plastyczna podporządkowana regułom procesu „budowania” czegoś. Tworzona tu przez aktorów struktura przestrzenna staje się tu także sugestią krystalicznego modelu systemów fizycznych i ideowych, w odniesieniu do których człowiek podejmuje swoje działania.

Warsztaty Podczas festiwalu odbędą się warsztaty teatralne prowadzone przez Teatr Akademia Ruchu, których uczestnicy wezmą udział w prezentowanym podczas festiwalu spektaklu plenerowym tego zespołu. Jolanta Krukowska / Świadomość ciała i trening ruchowy w pracy aktora Cykl ćwiczeń ułatwiający rozpoznanie możliwości motorycznych i ekspresywnych ciała. Elementy podstawowego treningu teatru ruchu i dyscypliny zachowań. Doświadczenie medytacyjnych wartości ruchu. Janusz Bałdyga / Warunki komunikacji wizualnej Szereg zadań związanych z poznaniem i wykorzystaniem środków wyrazowych teatru wizualnego i sztuk plastycznych. Podstawowe doświadczenie związane z interpretacją i oznaczaniem miejsca działania, a także wyborem lub zbudowaniem plastycznych przedmiotów i obiektów, których użycie nabiera równoważnej do ekspresji aktorskiej właściwości komunikowania.

Szczegółowe informacje: www. bck.bytom.pl, zapisy: BCK (032) 389 31 09/10

Komuna Otwock to anarchistyczna wspólnota działań założona w 1989 roku w podwarszawskim Otwocku. Miłośnikom teatru znana od lat jako jedna z najciekawszych alernatywnych grup teatralno-performerskich w Polsce. Dla jej członków sztuka była zawsze tylko jedną z form aktywności. „Nie wystarczy mówić w teatrze, że człowiek powinien działać, trzeba działać naprawdę” mówi Grzegorz Laszuk, jeden z jej twórców. Dlatego też członkowie grupy angażują się w rozmaite działania społeczne – współpracowali z Amnesty International i organizacjami ekologów, brali udział w pikietach w obronie zwierząt i protestach przeciw zatruwaniu środowiska. Spektakle i akcje teatralne Komuny Otwock to energetyczne multimedialne show, charakteryzujące się wyrazistym stylem, nawiązującym do tradycji teatru plastycznego, plakatowego. Łączą różnorodną, graną na żywo muzykę, projekcje wideo oraz działania aktorów.

W trylogii teatralnej „Dlaczego nie będzie rewolucji”, którą zespół zaprezentuje podczas 9. Festiwalu Teatralnego TEATROMANIA vol.1, stawiają pytanie o możliwość społecznej przemiany. Na tryptyk ten składają się trzy przedstawienia powstałe w ciągu ostatnich czterech lat:

Spektakl „DesignGropius” jest oparty na biografii Waltera Gropiusa, architekta, twórcy Bauhausu, nowoczesnej szkoły projektowania z lat 20. ubiegłego wieku.

PODSTAWOWĄ ZASADĄ JEST ZASADA PRZYJEMNOŚCI: 1. SIEDZIEĆ NA TYM, CO WYGODNE 2. JEŚĆ SMACZNIE 3. UBIERAĆ SIĘ ŁADNIE I FUNKCJONLANIE Bez względu na to, co jest „istotą człowieka”, na pewno wybierze wygodne krzesło i smaczne jedzenie. To w tym momencie kończą się wszystkie rewolucje. A Zmiana wymaga więcej, niż można dać. z materiałów teatru

„Perechodnik/Bauman” opowiada historię Calela Perechodnika, żydowskiego policjanta z otwockiego getta, który odprowadził do transportu do Treblinki swoją żonę I dziecko.

STRACH KIEDY NIE MA DOBREGO WYBORU, LUDZIE REZYGNUJĄ Z MORALNYCH OBOWIĄZKÓW Zygmunt Bauman (ur. 1925) – socjolog. Autor „Nowoczesności i zagłady”. Twierdzi, że mord na Żydach był możliwy, dzięki metodom planowania, zarządzania i administracji, które są podstawą nowoczesnej cywilizacji. Brak dobrego wyboru, powoduje, że ludzie rezygnują z moralnego obowiązku, więc wciąż stoimy na skraju upadku. z materiałów teatru

„Przyszłość świata” nawiązuje do historii terrorystycznej organizacji Rote Armeee Fraktion oraz jej twórców Andreasa Baadera i Utrlike Meinhof, którzy zginęli samobójczą śmiercią w więzieniu pod koniec lat 70.

“POCZUCIE BEZSIŁY KAŻDA ANTYSYSTEMOWA ALTERNATYWA KOŃCZY SIĘ SZKÓŁKĄ NIEDZIELNĄ”

„Co mogę jeszcze zrobić, jeśli oddałem głos, założyłem stronę www, rozrzuciłem ulotki, zapłaciłem składki, założyłem organizację pozarządową, wpłaciłem na konto, podpisałem petycję, wystąpiłem w mediach, wziąłem udział w demonstracji. co mogę jeszcze zrobić poza przyznaniem się do bezradności. czy jedyne co pozostało, to wysłanie gównianej bomby do Busha/Putina/Kaczyńskiego? myśleliśmy, że łącząc dynamiczne geny Andreasa Baadera z mądrością tych, którzy znają historię, stworzymy „człowieka trzeciej drogi” – pomiędzy PRZYJEMNOŚCIĄ i STRACHEM – drogi, która pozwoli uniknąć utraty godności i będzie służyła wspólnocie. ale dziecko Baadera tylko potwierdziło nasze obawy: nie będzie rewolucji. nic się nie zmienia. 90% ludzkości jest bierna. 5% działa na rzecz Dobra. 5% na rzecz Zła. jedyne co możemy robić, to stawać po stronie Szlachetnego Celu i wspierać kruchą równowagę. aby bezwład nie przemienił się w chaos.” z materiałów teatru

„Tym, co łączy wszystkie historie, jest pytanie o możliwość społecznej przemiany. Komuna Otwock stawia je w kontekście trzech wielkich XX-wiecznych utopii: z jednej strony jest to socjalizm, który był ideowym zapleczem Bauhausu, z drugiej - nazizm, który za Zygmuntem Baumanem twórcy definiują jako logiczną konsekwencję nowoczesnej zachodniej cywilizacji, z trzeciej strony - komunizm i jego najbardziej groteskowe wcielenie, jakim były lewackie organizacje terrorystyczne z Zachodu. Na zgliszczach tych trzech skompromitowanych ideologii Komuna Otwock pyta, czy dzisiaj istnieje alternatywa dla kapitalizmu, czy też globalny wolny rynek i coraz bardziej ograniczona demokracja są jedyną ucieczką przed komunistycznym totalitaryzmem i faszystowską dyktaturą.” Roman Pawłowski

Arti Grabowski - absolwent ASP w Krakowie oraz Universidad Castilla la Mancha w Cuenca (Hiszpania). Jeden z najbardziej cenionych artystów performance art młodego pokolenia. W ciągu 8 lat zrealizował ponad setkę działań, sugestywnych, pełnych humoru i zmysłu krytycznego. Występował na najważniejszych festiwalach sztuki performance, festiwalach teatralnych, przeglądach sztuki wideo na całym świecie. Aktor alternatywnego Teatru Porywacze Ciał, członek stowarzyszenia Fort Sztuki, w latach 2004, 2005 współorganizował: Międzynarodowy Festiwal Sztuki Performance „Zamek wyobraźni”, „Międzynarodowy Festiwal Teatrów „A’part”, 2005 Międzynarodowy Festiwal Sztuki Performance „Fort sztuki”, 2006 Międzynarodowy Festiwal Akcji “Interakcje”. Wraz z Anną Syczewską współtworzy kuratorsko - artystyczny duet „Toothsystem”. Podczas 9. Festiwalu Teatralnego TEATROMANIA vol.1 zaprezentuje działania performance: "Sukcesor" oraz „CV”.

„Stolik” - szmeroszepty klonowe, czyli partytura na czterech panów i stół spektakl audio / projekt zespołu KARBIDO Przestrzeń muzyczna, w której spotykają się muzycy zespołu Karbido została zawężona do jednego przedziwnego instrumentu, jakim jest stół. Nie jest to jednak zwykły mebel, ale specjalnie wykonany obiet muyzyczny, wyposażony w aparaturę wychwytującą najmniejszą amplitudę drgań. Każdy z grających transponuje na stół partie wykonywane dotąd na zwykłym instrumencie. Po premierze odbywajacej się podczas 27. Przeglądu Piosenki Aktorskiej zachwyceni dziennikarze jednogłośnie wskazali spektakl jako zwycięzcę nowo powstałego nurtu PPA OFF. „Absolutna awangarda instrumentalna, dowód na to, że w muzyce ograniczać nas może wyłącznie nasza wyobraźnia.” G. Cholewa, Gazeta Wyborcza

Szczegółowe informacje na stronie: www.bck.bytom.pl

ZAPRASZAMY!

bilety do nabycia w Bytomskim Centrum Kultury ul. Żeromskiego 27, poniedziałki, czwartki godz. 9.00-18.00, wtorki, środy, piątki godz. 9.00-16.00 oraz na dwie godziny przed spektaklami w miejscu prezentacji informacje / rezerwacje / zapisy na warsztaty: (0 32) 389 31 09/10, www.bck.bytom.pl

organizator: Bytomskie Centrum Kultury współpraca: Kronika, Jazz Club Fantom logo Województwa Śląskiego + projekt współfinansowany z budżetu samorządu Województwa Śląskiego sponsorzy: City Bank, ZEC Szombierki, PKO, Taxi Rabat, salon fryzjerski Desire, ARF, Hotel Bristol, Polsko-Japońska Wyższa Szkoła Technik Komputerowych Wydział Zamiejscowy w Informatyki w Bytomiu patronat medialny: TVP 3, Radio Plus, Dziennik Zachodni, Echo Miasta, Independent.pl, Ultramaryna.

  1. Festiwal Teatralny TEATROMANIA 2007 VOL. 1 30 maja – 3 czerwca 2007 roku

PROGRAM

  1. maja (środa) 2007 roku

godz. 14.30 – 17.30 / BCK, ul, Żeromskiego 27 warsztaty prowadzone przez Teatr Akademia Ruchu (Warszawa) wstęp wolny (uwaga: liczba miejsc ograniczona – zapisy i informacje w BCK)

godz. 19.00 „Chińska lekcja” Teatr Akademia Ruchu (Warszawa) BCK sala kameralna bilety: 20 zł, 15 zł (ulgowe)

  1. maja (czwartek) 2007 roku

godz. 14.30 – 17.30 / BCK, ul, Żeromskiego 27 warsztaty prowadzone przez Teatr Akademia Ruchu (Warszawa)

godz.18.00, Kronika, Rynek 26, meeting room prezentacja działalności Teatru Akademia Ruchu – spotkanie oraz projekcje filmów związanych z działalnością teatru, komentarz twórcy zespołu Wojciecha Krukowskiego wstęp wolny

godz. 20.00, BCK, ul, Żeromskiego 27 „Stolik” Szmeroszepty klonowe, czyli partytura na czterech panów i stół projekt zespołu KARBIDO bilety: 20 zł, 15 zł (ulgowe)

  1. czerwca (piątek) 2007 roku

godz. 14.00 – 16.30, BCK, ul, Żeromskiego 27 Warsztaty prowadzone przez Teatr Akademia Ruchu (Warszawa)

godz. 17.00, Kronika, Rynek 26, meeting room „Sukcesor” /Arti Grabowski (ok. 25 minut) performance wstęp wolny (uwaga: liczba miejsc ograniczona– zapisy i informacje w BCK)

godz. 18.00, Kronika, Rynek 26, meeting room „Tysiące rąk” Teatr Akademia Ruchu (Warszawa) akcja plastyczna wstęp wolny, liczba miejsc ograniczona (pierwszeństwo będą miały osoby posiadające bilety na prezentowany wcześniej spektakl Teatru Akademia Ruchu „Chińska lekcja”)

godz. 19.00, Rynek „CV”/ Arti Grabowski performance wstęp wolny

godz. 20.00, Kronika, Rynek 26, meeting room spotkanie poświęcone sztuce performance – projekcje oraz prezentacja. Prowadzenie – Anna Syczewska- Grabowska wstęp wolny

godz. 22.00, Park Miejski, Psia Polana „Światło i ciążenie” Akademia Ruchu (Warszawa) spektakl plenerowy wstęp wolny

  1. czerwca (sobota) 2007 roku

godz. 18.00, hala Zespołu Elektrociepłowni Szombierki, ul. Kosynierów 30 "Dlaczego nie będzie rewolucji" Komuna Otwock (Warszawa) "Design / Gropius"; "Perechodnik / Bauman", "Przyszłość świata" Bilety: całość 30 zł, 25 zł (ulgowe)

(o godz. 17.00 pod BCK będzie podstawiony autobus do ZEC Szombierki, powrót - wyjazd z ZEC do BCK ok. 21.45)

godz. 22.00, Jazz Club Fantom, Zeromskiego 27 DJ set – Jazz Club Fantom & Hipnoza Residents wstęp wolny

  1. czerwca (niedziela) 2007 roku

godz. 16.00, BCK, ul, Żeromskiego 27 spotkanie z zespołem Komuna Otwock, projekcje prezentujące działalność zespołu Wstęp wolny

ZAPRASZAMY!

Szczegółowe informacje na stronie: www.bck.bytom.pl

bilety do nabycia w Bytomskim Centrum Kultury ul. Żeromskiego 27, poniedziałki, czwartki godz. 9.00-18.00, wtorki, środy, piątki godz. 9.00-16.00 oraz na dwie godziny przed spektaklami w miejscu prezentacji

bilety:

15-30 zł

autor:
zmodyfikowano  12 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ