koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Muzyczne Opowieści EuropyTpL repertuarBANKSYCO JEST GRANE - kwiecień 2024 -nr 359
zmodyfikowano  11 lat temu

ORFEUSZ I EURYDYKA

Bytom »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 17 156 wyświetleń od 2 listopada 2007
  • 26 października 2008, niedziela
    » 18:00
  • 29 stycznia 2008, wtorek
    » 18:00
  • 25 stycznia 2008, piątek
    » 18:00
  • 12 listopada 2007, poniedziałek
    » 18:00
  • 10 listopada 2007, sobota
    » 18:00

Christopha Willibalda Gluck'a

Spektakl operowy w 2 częściach

Niezwykle rzadko barokowe dzieła pojawiają się na scenach polskich teatrów operowych, dlatego też tym bardziej zachęcamy do obejrzenia i wysłuchania jednej z najpiękniejszych legend starożytnej Grecji o kochankach, których losy zaklęte zostały w przepiękną oprawę muzyczną autorstwa Ch. W. Glucka.

Opera ta jest muzyczną interpretacją znanego mitu o Orfeuszu, który udaje się na wyprawę do Hadesu, by odzyskać ukochaną Eurydykę. Starożytny mit o Orfeuszu i Eurydyce jest bodaj jednym z najpięknieszych mitów o miłości, nieśmiertelności sztuki i magicznym oddziaływaniu muzyki, uśmierzającej nawet „huczące fale oceanów”. W mitologii wyprawa Orfeusza do Hadesu nie została zakończona sukcesem. W operze ta opowieść ma inne zakończenie; autor libretta Raniero da Calzabigi zmienił tragiczny finał na szczęśliwy koniec. Orfeusz, pragnący - z rozpaczy po stracie żony - popełnić samobójstwo, zostaje uratowany przez Amora, który przywraca do życia także Eurydykę.

Jednak nie temat tego dzieła zapewnił Gluckowi miejsce w historii, lecz muzyka. „Orfeusz i Eurydyka” była bowiem zwiastunką reformy, jaką Gluck zdecydował się przeprowadzić w operze. Kompozytor odszedł od lekkiej opery włoskiej i jej zewnętrznego efekciarstwa na rzecz opery poważnej. Wprowadził zróżnicowane recytatywy, wzbogacił partie chóru i baletu, zwiększył rolę orkiestry, postawił na prostotę i naturalność. Muzyka miała być podporządkowana dramatowi. Gluck, jak sam mówił na ten temat, pisząc operę starał się zapomnieć, że jest muzykiem.

Bytomski spektakl w reżyserii Henryka Konwińskiego zapowiada się jako wydarzenie niezwykłe. Premiera scenicznej realizacji Orfeusza i Eurydyki zaprezentowana zostanie na specjalnie zaadoptowanej scenie Sali Koncertowej im. Adama Didura. Będzie to niewątpliwie dość niekonwencjonalna interpretacja klasycznego już dzieła - obfitująca w atrakcyjne kostiumy, nietuzinkową scenografię i nowatorską inscenizację - niemniej gwarantujemy, iż jego oryginalne i może nieco kontrowersyjne oblicze, na długo pozostanie w pamięci widzów.

  • KIEROWNICTWO MUZYCZNE: Tadeusz SERAFIN
  • INSCENIZACJA, REŻYSERIA I CHOREOGRAFIA: Henryk KONWIŃSKI
  • DEKORACJE I KOSTIUMY: Ireneusz DOMAGAŁA
  • ASYSTENT REŻYSERA: Feliks WIDERA
  • ASYSTENT CHOREOGRAFA: Bernadeta MAĆKOWIAK
  • WSPÓŁPRACA MUZYCZNA: Antoni DUDA, Krzysztof DZIEWIĘCKI
  • PRZYGOTOWANIE SOLISTÓW: Larysa CHABAN, Halina MANSARLIŃSKA, Antoni DUDA
  • PRZYGOTOWANIE CHÓRU: Anna TARNOWSKA
  • KIEROWNICTWO BALETU: Olga KOZIMALA-KLIŚ

OBSADA:

ORFEUSZ:

  • Anna BORUCKA, Magdalena PILARCZYK, Elżbieta WRÓBLEWSKA

EURYDYKA:

  • Anna NOWORZYN, Justyna DYLA, Joanna KŚCIUCZYK-JĘDRUSIK,

AMOR:

  • Leokadia DUŻY, Mariola PŁAZAK-ŚCIBICH, Beata WITKOWSKA-GLIK

TANATOS:

  • Grzegorz PAJDZIK

FURIE:

  • Daniel ALEXANDROV, Agata BARA, Artur DMOCHOWSKI, Joanna KURKOWSKA, Sebatian KUBACKI, Aneta PAJĄK, Bernadetta MAĆKOWIAK-PAJDZIK, Chiara PESCE, Artur PYJAS, Aleksandra PYTEL, Sylwia KUBACKA-WERNER, Marek ZARĘBA;

MENADY:

  • Olga KOZIMALA-KLIŚ, Gabriela KUBACKA

NARCYZ:

  • Tomasz SOŚNIK

NIMFY:

  • Agnieszka JACHIMCZAK, Anna KMIECIK, Jekaterina PRONINA;

FAUN:

  • Mirosław KALEMBA, Adam PANOCH;

ENDYMION:

  • Michał KRZEMIEŃ

ANDROGYNE:

  • Daniel ALEXANDROV, Marek ZARĘBA;

HETERA:

  • Ewa CZAMPIEL-MATURA, Aleksandra PIOTROWSKA
  • ORKIESTRA, CHÓR I BALET OPERY ŚLĄSKIEJ
zmodyfikowano  11 lat temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ