koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - kwiecień 2024 -nr 359AMKL 75 latTpL repertuar
zmodyfikowano  11 lat temu  »  

NAJGORSZE FILMY ŚWIATA

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 18 690 wyświetleń od 23 października 2008
  • 22 listopada 2008, sobota
    » 16:00

Maraton Filmowy

*JEDYNY TAKI ROZRYWKOWO-EDUKACYJNY PRZEGLĄD NA TEJ PLANECIE *


*To edukacyjno-rozrywkowy mini festiwal prezentujący alternatywną historię kina, ktorą tworzą popularne filmy należące do szeroko pojętego gatunku
*
„Kina Klasy B"
. Złe horrory, filmy o potworach i super bohaterach urągające zasadom języka filmowego, logiki i dobremu smakowi.

Jacek Rokosz (wykładowca PWSTFiTV w Łodzi), specjalista w tej dziedzinie, dzieli się swoją pasją i wiedzą prezentując niesamowite, „złe" filmy. Śmieszne horrory i science fiction bez efektow specjalnych to dla niego „czyste kino". Żeby tego było mało, potrafi o tym opowiadać.

Jacek Rokosz wykładowca PWSTFiTV i Filip Jacobson absolwent filmoznawstwa Uniwersytetu Łodzkiego, stworzyli w zeszłym roku projekt filmowy „Najgorsze Filmy Świata" poświęcony historii kina popularnego, filmom „Klasy B", tanim horrorom i nieudanym science-fiction gdzie efekty specjalne robione były metodą chałupniczą w piwnicy (nieraz dosłownie). Mając edukacyjno-rozrywkowe ambicje prowadzimy spotkania opowiadając o tej części przemysłu filmowego, ktory nie gości w podręcznikach do Historii Filmu Powszechnego.

_Bierzemy sobie Ed Wooda, najgorszego reżysera wszechczasow, za mistrza. Chcemy przypomnieć niesamowitych ludzi, ktorzy tworzyli fantastyczne filmy, kierując się pasją, ktora nie szła w parze z umiejętnościami. (To przecież Ed Wood Jr powiedział o swojej pracy reżysera: „Nie bardzo umiem, ale bardzo lubię").

Zależy nam na ukazaniu alternatywnej historii kina, gdzie nie ma takich filmow jak „Obywatel Kane", są za to filmy bardzo popularne wśrod widowni: serie o potworach, trylogia o Frankensteinie, o Mumii Azteckiej czy meksykańskim super-bohaterze-zapaśniku Santo, ktorego powtorki co roku można obejrzeć na ekranach meksykańskich telewizorow w okresie Bożego Narodzenia, analogicznie do „Potopu" w Polsce. _

Jacek Rokosz opowiada o filmach, ktore bawiły widownię poł wieku temu, o „podwojnych seansach" kinowych, na ktore nie zaglądali krytycy, ale tłumnie przychodziły nastolatki, by w spokoju „poprzytulać" się do swoich sympatii.

_Historia i geneza powstawania „Kina Klasy B" jest bardzo bogata i ciekawa. Nie raz ciekawsza niż same filmy. Rosnąca popularność naszych pokazow i częste rozmowy w mediach pozwalają nam przypuszczać, że Jacek Rokosz potrafi interesująco opowiadać i zjednać sobie sympatię widzow.

_

W programie będzie można zobaczyć m. in.:

1. Narodziny kina klasy-B. **

Sex Maniac (Maniac) (1934)**

Reżyseria: Dwain Esper

Scenariusz: Hildegarde Stadie (na motywach powieści Edgara Alana Poe „Czarny Kot")

Wystepują: William Woods, Horace B. Carpenter, Ted Edwards, Phyllis Diller, Thea Ramsey, Jenny Dark, Marvelle Andre, Celia McCann, John P. Wade, Marian Constance Blackton, Satan

Producent: Dwain Esper, Louis Sonney, William C. Thompson

Zdjęcia: William C. Thompson

Efekty specjalne: W filmie wykorzystano ujęcia z filmu „Faust" W. Murnaua (1926)

„Maniak" to film stanowiący jeden z ostatnich przystankow na drodze do dantejskiego piekła. Esper - reżyser tej filmowej eksploatacji (exploitation movie) w niespełna godzinę opowiada historię szaleństwa i hedonizmu. Esper sam nie będąc świętoszkiem -okradał z fragmentow inne filmy i wklejał je do własnych- probował przekroczyć granice dobrego smaku, co w konsekwencji spowodowało, iż jego filmy zabroniono wyświetlać na „dziennych pokazach". Esper nie zrażony decyzją cenzorskich purytan pokazywał „Maniaka" pod zmienionym tytułem „Sex Maniak" na nocnych pokazach jedynie dla męskiej widowni.
Nie sposob opowiedzieć o czym mowi ten film. Jest to naukowo-erotyczny horror o obłąkanym naukowcu, luźnie nawiązujący do prozy Edgara Allana Poe, ukazujący życie na amerykańskich przedmieściach wpołowie lat 30.

W „Maniaku" wytarta maksyma mowiąca, że „wszystko może się zdarzyć" nabiera nowego znaczenia. Tutaj nie tylko fabuła wydaje się być żartem ćwierć inteligenta, ale przede wszystkim po stronie realizatorskiej film bije rekordy dyletantyzmu. Bo gdzie można zobaczyć więcej niedoświetlonych zdjęć, nieostrych ujęć, źle zmontowanych scen...

2. Ed Wood mistrz złego smaku.

*Plan 9 z kosmosu („Plan 9 from outher space")(1959) *
Reżyseria: Edward D. Wood Jr

Scenariusz: Edward D. Wood Jr.

Wystepują: Bela Lugosi,Tor Johnson, Vampira, Gregory Walcott, Mona McKinnon, Duke Moore, Tom Keene, Carl Anthony, Paul Marco, Dudley Manlove, Joanna Lee, Lyle Talbot, John Breckinridge, Criswell,

Producent: Edward D. Wood Jr.

Zdjęcia: William C. Thompson

Efekty specjalne: Charles Duncan

*„Plan 9 z kosmosu" *Uznawany za „najgorszy film wszechczasow" w rzeczy samej stanowił dla Edwarda Wooda juniora powod do najwyższej dumy i satysfakcji. Wood: bohater wojenny, transwestyta i amator sztuki filmowej rozkochany w horrorach Universalu (wielki fan „Draculi" Toda Browninga) realizując swoj pełnometrażowy film stanął na wysokości zadania - przy czym poprzeczkę ustawił sam Ed Wood. „Plan 9 z kosmosu" sfinansowany przez kościoł baptystow miał być probą połączenia wszystkich (dosłownie) modnych trendow obowiązujących w owczesnym kinie rozrywkowym. Stworzył więc Wood filmowy bigos, w ktorym amerykańska armia dzielnie walczy z latającymi spodkami, a zombie kontrolowane przez kosmiczną siłę uganiają się za strożami prawa i pięknymi kobietami.
Fabuła filmu, mimo że w tym wypadku jest sprawą trzeciorzędną, mowi o mini inwazji na Ziemię kosmitow wskrzeszających zmarłych. Kosmici muszą stawić czoło ludzkiej ignorancji, ale też amerykańskiej armii i depczącym im po piętach policjantom.

Źle napisane dialogi, woskowe aktorstwo, amatorskie efekty specjalne i w pośpiechu zbudowana dekoracja; to wszystko ilustruje jedynie część wstrząsow jakich doznaje widownia w zetknięciu z tą idea fixe woodowskiej sztuki filmowej.

3. Gumowe potwory ery atomowej. Lata 50 XX.

Pokaz filmu „Zabojcze Ryjowki" (1954)

Zabojcze ryjowki („The Killer Shrews") (1954)
Reżyseria: Ray Kellogg

Scenariusz: Jay Simms

Występują: James Best, Ingrid Goude, Ken Curtis, Gordon McLendon, Baruch Lumet, Jodge Henry Dupree, Alfredo DeSoto.

Producent: Ken Curtis

Muzyka: Harry Bluestone, Emil Cadkin

Zdjęcia: Wilfred M. Cline.

„Zabojcze ryjowki" * to jedna z najtańszych filmowych produkcji lat 50. Magnetyzujący swoim tytułem film *Reya Kellogga jest uwspołcześnioną wersją opowieści o Frankensteinie. Szalony naukowiec probuje stworzyć nowy gatunek zmutowanych zwierząt, ktore miałyby rozwiązać problem głodu na świecie. Jak wkrotce się okazuje ryjowki zajmują się innym problemem: globalnym przeludnieniem.
Aby obniżyć koszty produkcji reżyser wpadł na mało ambitny pomysł zawężenia miejsca akcji do jednego letniskowego domu i przylegającego do niego lasu. Jednak prawdziwym popisem niefachowości okazało się wykreowanie na ekranie tytułowych zabojczych gryzoni. Kellogg wybrał drogę na skroty. Z tym, że droga ta okazała się być wyboista i pełna szlamu. Nie jest wszak wielką tajemnicą, iż potwory z filmu Kellogga to zwykłe psy. Kundle, ktorym do pyskow przypięto mało dopasowane maski. Uzyskany efekt na ekranie powodować może jedynie nieskrępowane wybuchy śmiechu.

4*. Japoński kontratak: od Godzilli do Gamery*.

Pokaz filmu „Zły mozg z Kosmosu.

Reżyseria:Koreyoshi Akasaka, Teruo Ishii

Japoński Kontratak to część poświęcona post-godzillowskiemu nurtowi w Japońskim kinie science-fiction lat 60. *„Zły mozg z kosmosu" * szczyci się najgorszą scenografią filmową wszechczasow: scena początkowa filmu- widok planety Zimar. Jednak po tym „trzęsieniu ziemi, napięcie wyraźnie wzrasta"(!). Głowną postacią tego japońskiego dramatu science-fiction jest Starman; super bohater ubrany w obcisły trykot (Cen Utsai). Moce gwiezdnego chłopca są niezmierzone: potrafi latać zawieszony na stalowym drucie, powala przeciwnikow nawet ich nie dotykając, na puszczonych od końca ujęciach potrafi wskoczyć na najwyższy budynek.

Film opowiada o Japońskim super bohaterze z odległej galaktyki- Starmanie, ktory musi stanąć w obronie Ziemi przeciw armii Złego mozgu... z kosmosu, ktory dokonuje inwazji na naszą planetę w walizce(!). Starmanowi uzbrojonemu w zegarek pomaga dwojka dzieci.

Film wyprodukowała firma Shintoho, uboższa siostra bardziej znanego japońskiego studia Toho (producent „Godzilli"). Filmowa saga o Starmanie (nakręcono kilka części) cieszyła się powodzeniem wśrod młodszej widowni. Zdubbingowaną wersję prezentowano między innymi w amerykańskiej telewizji.

DODATKOWO: SPECJALNA NIESPODZIANKA, CZYLI KRÓTKOMETRAŻOWY FILM MONTAŻOWY Z NAJGORSZYMI SCENAMI W HISTORII KINA.

bilety:

10 zł

autor:
zmodyfikowano  11 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ